2014-11-21, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Vad stöder du det fetade på ??

Det absolut mest sannolika är att hon inte levde vid Rami's filmtagningar vilket är ca 40-45 minuter innan ambulansen anländer, de har både burit henne, duschat henne, satt på nya kläder innan placeringen i soffan.

Förmodligen har hon avlidit tidigare än ovan angivet, upp till två timmar innan ambulansen anländer.

Jag håller helt med dig. Jag inte ''fetat'' min text. Jag tror att hennes ansiktsform såg annorlunda ut och att hon hade blånader på benen därför att hon hade varit död ett bra tag innan ambulansen kom.
Citera
2014-11-21, 00:09
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag kan fortfarande inte se vilken teknisk bevisning som säger att det var Amani och inte Rami som misshandlade Yara den där sista gången.

Du har ju själv nämnt brödkaveln. Dna från Amani och sonen men inte från Rami, blod från Yara. Blod på Amanis kläder från Yara men inte på Radis. Fotavtryck i blod från Amani. Skojar du? Vi vet ju inte så mycket men ändå fullt tillräckligt för att förstå vad som har hänt. Resten talar tingsrätten om för oss och då kan vi bara konstatera att; javisst, så är det ju.
Citera
2014-11-21, 00:12
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Amani får även vara mer klar och inte kretsa kring ämnet i domstolen om hon överhuvudtaget ska verka trovärdig.
Ja, Amani gör ju verkligen sig själv en otjänst genom att uppträda så som hon gör. Spydigheter, ironi och hånskratt går inte riktigt hem när man sitter anklagad för mord. För att inte tala om hennes överdrivna framställning av sin egen förträfflighet - bäst på allt från godhet till matlagning.
Citera
2014-11-21, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
På natten höll sig både Amani och Rami till att Yara kommit hem senare än vanligt från skolan och att hon då var i det skicket. Hon hade gått och lagt sig för hon var trött.
Vid något tillfälle verkar Rami nämna att han kommit hem senare än vanligt, men det kan vara ett missförstånd av uppgiftslämnaren.
De hade alltså kommit överens om ramberättelsen, men sedan sprack det ju ganska snabbt ...

Det har jag också funderat över. "Vad har hänt" frågas ju flera gånger av ambulanspersonalen. "Alla pratar i mun på varandra, det pratas svenska, engelska och arabiska"... Då är frågan om ambulanspersonalen uppfattar vem som säger vad och vem som översätter dennes ord. I sina redogörelser för händelsen klargör de att de är osäkra på detta.

Rami "kom hem" 2 gånger den dagen. Om jag blev tillfrågad "när kom du hem" skulle jag svara den senare/senaste tidpunkten, då jag skulle anta att det är den som efterfrågas.
Citera
2014-11-21, 00:17
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Hur bedömer man spåren på kaveln?
Är det fastslaget att Yaras blod var från tiden?
Varför fanns det blod från Adnan på den, förresten.
Varför har ingen frågat Adnan vilka "vi" som städade när det var mycket blod?
Det där har jag hängt upp mig på så jag blir monoman snart!

Tror inte att det var blod från Adnan utan DNA. Så även från Amani men däremot blod från Yara.
Citera
2014-11-21, 00:23
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOopyMD
Du har ju själv nämnt brödkaveln. Dna från Amani och sonen men inte från Rami, blod från Yara. Blod på Amanis kläder från Yara men inte på Radis. Fotavtryck i blod från Amani. Skojar du? Vi vet ju inte så mycket men ändå fullt tillräckligt för att förstå vad som har hänt. Resten talar tingsrätten om för oss och då kan vi bara konstatera att; javisst, så är det ju.
Nej, jag skojar inte. Blodet på Amanis kläder kan lika gärna ha kommit dit när hon bar Yara till duschen. Fotavtrycket kan ha uppstått när hon hämtade Yaras kläder efter duschningen. Amanis och Adnans dna på kaveln kan vara gammalt och blodspåren nya (även blodspåren kan vara gamla, de gick inte att datera).

Jag tror att det kommer att bli svårt att bevisa att det var Amani och inte Rami som misshandlade Yara den här dagen. Men vi får se. I morgon är det dags igen.
Citera
2014-11-21, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Kommunens instruktion till rektorn som Maria Persson varit ytterst ansvarig för som kommuntjänsteman:

Kan någon förklara för mig vad rektorn inte gjorde. Jag undrar om han enbart ringde till socialförvaltningen och syftet var rådfrågning om en flickas dåliga hemsituation. Alltså att han inte lämnade namn på flickan och att det därför inte ansågs vara en officiell anmälan.

Ursäkta jag är inte påläst i detta.

Jo nog nämde han namnet alltid. Och fick ett felaktigt svar från Soc att ärendet var pågående/avslutat lite olika bud från Soc där. Rektorn blev lugnad och trodde att soc hade saker och ting under kontroll. Det har skrivits rätt mycket på olika ställen här på FB du får söka och bilda dig en egen uppfattning.

Rektorn var en av de få som tog på sig ansvar och öppet anklagade sig själv och ansåg att han borde gjort mer. Han var engagerad, empatisk och verkar ha varit mycket omtyckt. Säkert kunde han ha gjort mer. De flesta kunde ha gjort mer. Men han hade handlat korrekt och de absolut allvarligaste bristerna låg hos soc som inte agerade på de olika anmälningarna.

På en beryktad presskonferans stängde kommunledningen av rektorn och lät honom löpa gatlopp i alla medier som den som ansvarig. Viket tog knäcken på honom.

Hela Kommunledningen och Soc gick däremot fria.

Soc ansåg att de hade fullgjort ärendena med Yara korrekt. (den externa utredningen talar om något helt annat. Kritiken mot Soc är svidande dock framförd på någon form av kanslisvenska.)

Min egen uppfattning efter att ha hört alla bortförklaringar och läst den externa rapporten är att Soc i Karlskrona är en livsfarlig och absurd inrättning. Vad ni än gör så gör ALDRIG en anmälan dit. Inte om ett barn far illa. Annars kan man säkert ringa och småprata.

För det går inte att göra anmälningar till soc i Karlskrona eftersom det är fel på den interna postgången, faxen, polisen, skolan med mera och med flera. Och folk uttrycker sig fel när de ringer eftersom handläggare på soc i Karlskrona inte har en "aning om" varför människor ringer. Eller gör orosanmälningar.

Eftersom de inte gör det korrekt. Formellt korrekt. De har nämligen skapat egna regler för vad de anser "formellt korrekt". Och om någon lyckas lista ut vad det innebär. Så tyvärr, tyvärr. Har soc i Karlskrona problem med faxen, postgången och hela det interna kommunikationssystemet. Så anmälan kommer aldrig fram. Den blir liggande, försvinner eller faller mellan stolarna. Eller äts upp faxen. De borde verkligen byta ut den faxen. Eller ännu hellre ledningen och alla handläggare.

Deras bortförklaringar vore betydligt roligare om inte resultatet av deras inkompetens var så skrämmande.

När det gäller Yara hade de 11 handläggare och 5 ärenden under ett år och ingentig gjordes. Eftersom Yara "föll mellan stolarna". Deras ursäkt är alltså att 5 ärenden på samma barn föll mellan 11 olika handläggares stolar. Men självklart de anser de att ärendet hanterades perfekt. Precis som alla andra ärenden som blir liggande. Och nu ska de ha ännu mer pengar och ännu mer resurser.

Ursäkta lite långt inlägg där men blev förbannad.

Och tycker fackeltåg inte är helt fel när det gäller Rektorn.

Och med det inlägget om rektorn och soc så återgår jag fortsättningsvis till fallet Yara.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-21 kl. 00:52.
Citera
2014-11-21, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Nej, jag skojar inte. Blodet på Amanis kläder kan lika gärna ha kommit dit när hon bar Yara till duschen. Fotavtrycket kan ha uppstått när hon hämtade Yaras kläder efter duschningen. Amanis och Adnans dna på kaveln kan vara gammalt och blodspåren nya (även blodspåren kan vara gamla, de gick inte att datera).

Jag tror att det kommer att bli svårt att bevisa att det var Amani och inte Rami som misshandlade Yara den här dagen. Men vi får se. I morgon är det dags igen.

Jag tror du är inne på rätt spår. Jag tror det är Rami som misshandlat Yara till döds. Varför skulle han annars manipulera bevisningen och ha en färdig story med denna knäppa bevisning?

Det var det jag trodde från början. Sen blev jag en kort stund påverkad av alla intelligenta inlägg, Madis vidriga personlighet och biomamman stil och klass, som också låg Madi fatet.

Tyvärr så måste Madi börja ta detta åtal på allvar, för det som presenteras är det tingsrätten kommer grunda domen på oavsett om det är sant eller ej; för det som framkommer i målet på huvudförhandling, är det målet handlar om. Det vi vet eller advokaten vet har ingen betydelse om det inte presenteras för tingsrätten här och nu.

Man får inte till rimliga tvivel i tingsrätten, utan att jobba för det!

Madi förstår inte att all bevisning talar mot henne och att det är upp till henne att redogöra för vad som skett. På ett begripligt sätt som gör att alla frågor i tidslinjen blir begripliga.

Jag tror inte advokaten kan nå Madi, hon är väck i en religiös och romantisk sörja efter att ha tittat för mycket på TV. Jag tror hon vill offra sig som en hjältinna i ett arabiskt drama, där Rami inser hur mycket hon betyder för honom. För det enda som är äkta i denna sak är Madis kärlek till Rami.
Citera
2014-11-21, 01:37
Medlem
Det är väl rimligt att ha tvivel i på det här stadiet. Flera barn vittnar om att Yara berättat fragment av hur hon blivit misshandlad. Dessa pekar ut båda men också Rami som synnerligen brutal och sadistisk i tidigare misshandel av flickan. Madis son är tre år och de andra barnen betydligt äldre.

Alla barnen är (förhoppningsvis) förhörda av personer med kunskap av förhör med barn i olika åldrar. Barnens trovärdighet lär väl stötas och blötas. Men om nu båda misshandlat Yara tidigare så kanske det inte är alldeles otroligt att båda har varit inblandade i den slutgiltiga dödsmisshandeln?

Jag finner dock Rami rätt otrolig som passiv blind och döv åskådare till denna utdragna, blodiga och brutala dödsmisshandel i sitt hem. Och betydligt troligare som deltagare under en eller annan fas.
Citera
2014-11-21, 02:28
Medlem
Rami var den med mest makt i detta "hem". Hade han velat förhindra så hade han gjort det. Därmed ser jag honom som ansvarig för Yaras lidande och död. Amani Madi och Rami har tillsammans torterat ihjäl lilla Yara, ser jag det som.
Jag vill att BÅDA döms för TORTYR OCH MORD!
Citera
2014-11-21, 07:11
Medlem
Jag tror inte att Yara signalerade vare sig smärta eller hjälpbehov av annat slag när hon var i skolan, så jag kan inte riktigt förstå vad ni menar att lärarna skulle ha gjort, mer än de gjorde. De har många barn att se. Visst, det fanns tecken, som snatteri och de små gåvorna, de täckande kläderna, brister i vinterkläder med mera. Men det kanske fanns många barn som visade liknande tecken.

Skolan var hennes tillflykt, där hon fick vara ett barn, och dessutom fick lagad mat. Jag tror hon höll isär den godare tillvaron i skolan från den onda tillvaron i hemmet. Hon skulle ju bli dödad om hon berättade. Men delvis tror jag hon var bra på det på grund av det eviga ljugandet hon var van vid.

De båda åtalade ljuger vant och reflexmässigt om precis varenda sak de tillfrågas om.

Pappan skulle inte berätta för mamman hur Yara dog och vem som var häktad. Nu är det de övriga barnen som inte ska veta att Yara har dött. Lögner och halvsanningar. Mamman som lovade komma men inte kom, och inte heller tog hem dottern. Och så är det delar av släkten som inte ska förstå att de skickade Yara hit som ankarbarn, för även om det förekommer så är det långt ifrån accepterat bland palestinier att skicka iväg en liten flicka med okända.

Det finns mycket mer man kan säga om detta, många barn lever i två världar med olika regler och tvingas hålla isär dem för att överleva. Jag tror Yara var mycket bra på att dölja sina problem och vill därför inte bidra till att skuldbelägga skolpersonalen.
Citera
2014-11-21, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
... Soc ansåg att de hade fullgjort ärendena med Yara korrekt. (den externa utredningen talar om något helt annat. Kritiken mot Soc är svidande dock framförd på någon form av kanslisvenska.) ....

Enligt mitt förmenade var den "externa utredningen" allt annat än svidande. Snarare alltför överslätande. Även här finns en hel del att granska. Jag försökte skriva om det här tidigare i tråden. När minns jag inte. Men det fanns de här som ansåg att det inte hörde till ämnet.

I den här härvan finns många kopplingar att reda ut. När kom utredningen? La de tre cheferna alla fakta på bordet när utredaren frågade? Hur ser den högste chefens roll ut? Det var ju hon som beställde den externa utredningen. Var det hon som bestämde vem som skulle få uppdraget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in