2014-11-20, 23:24
Medlem
Hegamons avatar
Kommunens instruktion till rektorn som Maria Persson varit ytterst ansvarig för som kommuntjänsteman:
Citat:
"om du lämnar uppgifter om barnet/ barnens namn är uppgifterna att betrakta som en anmälan".

Kan någon förklara för mig vad rektorn inte gjorde. Jag undrar om han enbart ringde till socialförvaltningen och syftet var rådfrågning om en flickas dåliga hemsituation. Alltså att han inte lämnade namn på flickan och att det därför inte ansågs vara en officiell anmälan.

Ursäkta jag är inte påläst i detta.
Citera
2014-11-20, 23:25
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOopyMD
Finns det något i detta som du tror på själv? Jag menar med all säkerhet utan någon som helst tvivel?
Det handlar inte om vad jag tror, utan frågan är vad det finns för anledning att se det som en självklarhet att Rami talar sanning? Jag kan mycket väl tänka mig att han skulle kunna ljuga för att rädda sitt eget skinn.
Citera
2014-11-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostface
Det där köper jag inte riktigt. Varken brutna revben eller fingrar läker på en kvart utan det tar snarare upp mot 6 veckor. Att hon skulle vart borta från skolan i 6-veckors perioder håller jag som osannolikt. Vi har skolplikt i Sverige. Dessutom har hon massvis av andra dokumenterade skador skador som även om dom inte synts under kläderna måste gjort att hon haft ont med onaturliga rörelsemönster som följd. Finns nog många på den skolan som har ont i magen idag.

Som röntgenläkaren sa att vissa människor kan dölja smärta bra och den akuta smärtan minskar efter några dagar, så några dagar hemma från skolan vid revbensbrott och sedan röra sig lite fungerar, Yara hade slutat leka och stod eller satt mest still under vårterminen. Brott på revben självläker och i princip alla mindre brott exempelvis fingrar läker ganska fort allra helst hos barn eftersom deras skelett alltid är i växtfas. 2 dagars frånvaro före en helg gör att det gått fyra från skadan och då har den mesta smärtan minskat kraftigt men inte så pass att någon är speciellt aktiv utan precis Yara satt mycket stilla eller gick för sig på skolgården istället för att delta i lek på rasterna.
Citera
2014-11-20, 23:33
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Det handlar inte om vad jag tror, utan frågan är vad det finns för anledning att se det som en självklarhet att Rami talar sanning? Jag kan mycket väl tänka mig att han skulle kunna ljuga för att rädda sitt eget skinn.

De ljuger nog båda allt vad de kan för att skapa en fördel för sig själv men trots allt, det mesta tyder ju på att det är suggan som är bödeln. Att Rami på något vis har misshandlat Yara under tidens lopp är nog inte otänkbart men det brutala mordet är det nog ställt utom allt tvivel att det är Amani som har utfört. Den tekniska bevisningen är alltför stor för att det skulle vara annorlunda men, något kan ju dyka upp under tiden.
Citera
2014-11-20, 23:38
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det finns en liten pojke som berättat vem som slog Yara. Amanis fotavtryck i blod fanns i garderoben också vilket kan vara värt att fundera över.
Tror inte att en man sliter av hårtussar av ett barn. Inte heller använder en man en kavel eller elkabel för att slå ett barn. Det ser mer ut som hon stod för fostran och han va väl inte hemma så mycket eftersom han fick gå på någon praktik eller liknande och kom hem vid 16.00. Han har ett visst ansvar men det är nog allt det är min uppfattning.
Den lilla pojken kan ha sett Amani försöka "slå" liv i Yara i duschen medan det blödde från flickans knä. Amanis fotavtryck i blod fanns på ett papper utanför garderoben, inte i den. Sedan kan jag mycket väl föreställa mig att en man kan ta vilket tillhygge som helst (även en kavel), och att hårtussar rycks loss även om det är en man som håller fast en flicka i håret och hon försöker slita sig fri medan hon blir slagen ser jag inte som något omöjligt.

Jag har tidigare varit helt övertygad om Amanis skuld när det gäller Amanis död, men ju mer jag tänkt på det desto mer känner jag att jag kanske låtit mig luras av Ramis väl anpassade berättelse som han underbyggde med sina filmer. Nu lutar jag åt att det lika gärna kan ha varit han som utförde den grova misshandeln som ledde till Yaras död - vilket inte innebär att jag på något vis ser Amani som oskyldig. Yara har berättat att båda har slagit henne och Amani har enligt mängder av vittnesmål använt henne som "slav" i hushållet och gett henne stryk (eller nyp) när hon inte varit duktig nog.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-20 kl. 23:41.
Citera
2014-11-20, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej, utan för att ansiktet på människa som varit död några timmar eller en längre tid ser helt annorlunda ut än ansiktet på en person som levt några minuter innan. Ambulanspersonalen åkte dit för att rädda liv på ett barn som slutat andas tio minuter innan de kom dit.
Jo, jag vet men min reaktion när jag läste det ffg var att hon måste ha blivit tilltygad genom våld på huvud och i ansikte också.
För att kolla gick jag nyss tillbaka till samlingen rapporter från kvällen och natten.
Där står det bara "flickan hade annorlunda ansiktsform och det syntes blånader på hennes händer och fötter." sagt av en av poliserna som följde med till akuten och såg henne då hon bars in från ambulansen.
Vi har alltså förstått det där utifrån olika referensramar och jag antar att du har rätt.

Så här många månader efteråt är det ganska intressant att läsa om avrapporteringen, från och med larmsamtalet och ca 50 sidor (några faller bort)

På natten höll sig både Amani och Rami till att Yara kommit hem senare än vanligt från skolan och att hon då var i det skicket. Hon hade gått och lagt sig för hon var trött.
Vid något tillfälle verkar Rami nämna att han kommit hem senare än vanligt, men det kan vara ett missförstånd av uppgiftslämnaren.
De hade alltså kommit överens om ramberättelsen, men sedan sprack det ju ganska snabbt ...
Senast redigerad av tantigheter 2014-11-20 kl. 23:44.
Citera
2014-11-20, 23:50
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Vid något tillfälle verkar Rami nämna att han kommit hem senare än vanligt, men det kan vara ett missförstånd av uppgiftslämnaren.
De hade alltså kommit överens on ramberättelsen, men sedan sprack det ju ganska snabbt ...
De första förhören gjordes med enbart dålig telefonförbindelse med tolken som befann sig i Stockholm (om jag minns rätt) och tydligen hade tolken svårt att höra vad som sas, och den som sedan renskrev förhöret måste ha haft svårt att uppfatta vad tolken sa (med tanke på alla underliga felskrivningar). Så man kan nog inte vara säker på att allt i förhören som hölls på natten efter Yaras död är korrekt uppfattat.

Över huvud taget måste det vara väldigt besvärligt för en tolk som kanske lärt sig rikssvenska i Stockholm att uppfatta vad poliser som talar blekingska säger. Dialekter kan vara knepiga även för en svensk, så man kan ju föreställa sig hur det är för en utlänning.
Citera
2014-11-20, 23:51
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:
Den lilla pojken kan ha sett Amani försöka "slå" liv i Yara i duschen medan det blödde från flickans knä. Amanis fotavtryck i blod fanns på ett papper utanför garderoben, inte i den. Sedan kan jag mycket väl föreställa mig att en man kan ta vilket tillhygge som helst (även en kavel), och att hårtussar rycks loss även om det är en man som håller fast en flicka i håret och hon försöker slita sig fri medan hon blir slagen ser jag inte som något omöjligt.

Jag har tidigare varit helt övertygad om Amanis skuld när det gäller Amanis död, men ju mer jag tänkt på det desto mer känner jag att jag kanske låtit mig luras av Ramis väl anpassade berättelse som han underbyggde med sina filmer. Nu lutar jag åt att det lika gärna kan ha varit han som utförde den grova misshandeln som ledde till Yaras död - vilket inte innebär att jag på något vis ser Amani som oskyldig. Yara har berättat att båda har slagit henne och Amani har enligt mängder av vittnesmål använt henne som "slav" i hushållet och gett henne stryk (eller nyp) när hon inte varit duktig nog.

Här tvivlar du på barnets återgivning av händelserna. Tidigare hävdar du att andra barns berättelser är, trots att de bygger på en hörsägen, är att hänföra till en klar sanning. Hur kan du avgöra trovärdigheten i de båda fallen?
Citera
2014-11-20, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej, utan för att ansiktet på människa som varit död några timmar eller en längre tid ser helt annorlunda ut än ansiktet på en person som levt några minuter innan. Ambulanspersonalen åkte dit för att rädda liv på ett barn som slutat andas tio minuter innan de kom dit.

Vad stöder du det fetade på ??

Det absolut mest sannolika är att hon inte levde vid Rami's filmtagningar vilket är ca 40-45 minuter innan ambulansen anländer, de har både burit henne, duschat henne, satt på nya kläder innan placeringen i soffan.

Förmodligen har hon avlidit tidigare än ovan angivet, upp till två timmar innan ambulansen anländer.
Citera
2014-11-20, 23:55
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Den lilla pojken kan ha sett Amani försöka "slå" liv i Yara i duschen medan det blödde från flickans knä. Amanis fotavtryck i blod fanns på ett papper utanför garderoben, inte i den. Sedan kan jag mycket väl föreställa mig att en man kan ta vilket tillhygge som helst och att hårtussar rycks loss även om det är en man som håller fast en flicka i håret och hon försöker slita sig fri medan hon blir slagen ser jag inte som något omöjligt.

Visst man kan alltid tänka i försvars upplägg, men jag har svårt att se att man bortser ifrån vad den lille killen säger. Det vill även advokaten ha bort eller tona ner.

Nja, jag tror inte att en man tar till den typen av våld och tillhygge som finns med i detta fallet. Det är ju högst en personlig uppfattning bara, men det ser mer ut som att just hon va den aktiva i dödsmisshandeln den här dagen. Det man skulle kunna tänka sig är att han tidigare kan ha slagit Y, men utan tillhygge och ryck i håret. Han har väl kraft så han kan slå på ett annat sätt i så fall.
Ja, man kan tro och uppskatta vad man vill så sett. Men den lille såg och är med i förundersökningen vilket indikerar på att just denna dag är det inte han utan hon som står för dödsmisshandeln.
Amani får även vara mer klar och inte kretsa kring ämnet i domstolen om hon överhuvudtaget ska verka trovärdig. Jag ser svårigheter med att blodet hamnar på väggar och karmar osv från ett knä. Det rimmar dåligt om man ska se på den blodfynd samt obduktion.
Citera
2014-11-20, 23:55
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOopyMD
De ljuger nog båda allt vad de kan för att skapa en fördel för sig själv men trots allt, det mesta tyder ju på att det är suggan som är bödeln. Att Rami på något vis har misshandlat Yara under tidens lopp är nog inte otänkbart men det brutala mordet är det nog ställt utom allt tvivel att det är Amani som har utfört. Den tekniska bevisningen är alltför stor för att det skulle vara annorlunda men, något kan ju dyka upp under tiden.
Jag kan fortfarande inte se vilken teknisk bevisning som säger att det var Amani och inte Rami som misshandlade Yara den där sista gången.
Citera
2014-11-21, 00:02
Medlem
Citat:
Jag kan fortfarande inte se vilken teknisk bevisning som säger att det var Amani och inte Rami som misshandlade Yara den där sista gången.
Hur bedömer man spåren på kaveln?
Är det fastslaget att Yaras blod var från tiden?
Varför fanns det blod från Adnan på den, förresten.
Varför har ingen frågat Adnan vilka "vi" som städade när det var mycket blod?
Det där har jag hängt upp mig på så jag blir monoman snart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in