2014-11-20, 22:33
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej. I duschen hade hon "rosslat", antar luften gick ur flickan.
Kan man tänka sig att det helt enkelt var luft som funnits kvar i lungorna sedan hon dog (långt tidigare) och som trängde ut genom luftvägarna när Amani satte den döda kroppen mot väggen i badrummet och bröstkorgen trycktes ihop?
Citera
2014-11-20, 22:34
Medlem
Citat:
Så tolkade jag det också.
hmm? Av att ansiktet var vanställt eller av kroppens allmänna tillstånd?
Citera
2014-11-20, 22:36
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:
Jag tycker mig komma ihåg att Rami uppgav att han gått in till Yaras rum (efter att Madi gått ut med den blodiga kaveln), Yara hade kippat efter luft och Rami hade tänkt "Nu dör Yara".

Han kanske förkortade lidandet med kudden.

Återvände till vardagsrummet och rökte vidare samt chattade. Han visste då att Yara var död. Funderade på hur han skulle klara sig ur det hela.

Det visste inte Madi. Varför hon blev hysterisk, försökte väcka Yara på olika sätt. Rami dokumenterade. Han visste att upplivning var fruktlös.

Fria fantasier. Jo visst. Men inte helt.

Om kudden kunde avlämnat dessa spår i ansiktet tänker jag att det måste skett när hon dog och legat kvar ett tag efter det.

EDIT. Jag uppfattar det som att Rami var mer "ärlig" i dom första förhören.

Jag är lite nyfiken på varför du är så bestämd på att lägga hela, eller i alla fall den största, skulden på Rami då nästan alla bevis tyder på att det är Amani som har avrättat Yara. Vill du utveckla det lite så att även jag är med dig?
Citera
2014-11-20, 22:45
DrOopyMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Kan man tänka sig att det helt enkelt var luft som funnits kvar i lungorna sedan hon dog (långt tidigare) och som trängde ut genom luftvägarna när Amani satte den döda kroppen mot väggen i badrummet och bröstkorgen trycktes ihop?

Det är en möjlighet som man inte helt kan bortse ifrån.
Citera
2014-11-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostface
Mycket diskussioner angående formella "rutiner vid anmälan om barn som far illa". (dvs flytta ansvaret till någon annan) Vart tog civilkuraget vägen? Yara har vart i skolan med 2 brutna revben, 5 brutna fingrar, brännmärken från cigaretter och ett par hundra andra skador. Varför har ingen vuxen bara tagit henne i handen och gått ner till skolsköterskan? Då hade detta aldrig hänt. Menar lärare och övrig personal på skolan att dom inget märkt?

Vissa av skadorna doldes genom att åka till Landskrona och den familjen fick besked om att hon var en stillsam flicka som helst satt stilla och dessutom var frusen av sig så hon ville ha långärmade kläder och långbyxor istället för att låna lättare och svalare kläder.

Det var mycket frånvaro från skolan under våren dessutom innehåller vårterminen jullov, sportlov och påsklov.
Citera
2014-11-20, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
hmm? Av att ansiktet var vanställt eller av kroppens allmänna tillstånd?

Nej, utan för att ansiktet på människa som varit död några timmar eller en längre tid ser helt annorlunda ut än ansiktet på en person som levt några minuter innan. Ambulanspersonalen åkte dit för att rädda liv på ett barn som slutat andas tio minuter innan de kom dit.
Citera
2014-11-20, 22:59
Medlem
Loha54s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Maria Persson ska avgå !

Känns som att sådana krav kan komma ganska snart. Blekinge läns tidning har redan haft en ledarkrönika (http://www.bltsydostran.se/ledare_blt/kronika-yaras-rektor-fortjanar-mer-an-en-ursakt(4540549).gm) där de kräver en ordentlig utredning som kan "leda till att enskilda personer får lämna sina poster". Kanske inte så skarpa krav, men nåt säger mig att fallet med rektorn inte lär försvinna från media.
Citera
2014-11-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Nej, det gjorde han inte. Har man anmälningsplikt skall anmälan göras skriftligt. SÄRSKILT om man inte får respons. Självklart förtjänar han inte att hängas för det, men han har gjort fel. Sen att alla andra också har gjort fel gör inte att han inte har felat.

Förstår du?

Och där verkar du faktiskt ha FEL.

Till rektorns försvar kom nämligen Socialstyrelsens egen jurist Cecilia Molinder Berglund som anser att rektorn stängdes av på felaktiga grunder.

http://www.skolledarna.se/Skolledare...oklara-regler/

Citat

"Det finns dock inga formella krav på hur en anmälan enligt socialtjänstlagen ska se ut eller formuleras."

"När en misstanke om att ett barn far illa kommer till socialtjänstens kännedom, på vilket sätt det än sker, ligger ansvaret hos den myndigheten att utreda fallet. Ansvaret förs i och med anmälan över till den mottagande myndigheten."
Citera
2014-11-20, 23:09
Medlem
Ghostfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vissa av skadorna doldes genom att åka till Landskrona och den familjen fick besked om att hon var en stillsam flicka som helst satt stilla och dessutom var frusen av sig så hon ville ha långärmade kläder och långbyxor istället för att låna lättare och svalare kläder.

Det var mycket frånvaro från skolan under våren dessutom innehåller vårterminen jullov, sportlov och påsklov.

Det där köper jag inte riktigt. Varken brutna revben eller fingrar läker på en kvart utan det tar snarare upp mot 6 veckor. Att hon skulle vart borta från skolan i 6-veckors perioder håller jag som osannolikt. Vi har skolplikt i Sverige. Dessutom har hon massvis av andra dokumenterade skador skador som även om dom inte synts under kläderna måste gjort att hon haft ont med onaturliga rörelsemönster som följd. Finns nog många på den skolan som har ont i magen idag.
Citera
2014-11-20, 23:11
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOopyMD
Jag är lite nyfiken på varför du är så bestämd på att lägga hela, eller i alla fall den största, skulden på Rami då nästan alla bevis tyder på att det är Amani som har avrättat Yara. Vill du utveckla det lite så att även jag är med dig?
Jag blir lite nyfiken på vilka bevis du menar tyder på att det var Amani som dödade Yara. Såvitt jag kan se är de enda "bevisen" alla Ramis påståenden om att han sett Amani slita Yara i håret, slå henne i sovrummet, hota henne i Yaras rum och komma ut från Yaras rum med en blodig kavel i handen. Filmerna bevisar absolut inte att Amani dödat Yara (bara att hon försöker väcka henne och få liv i henne) och att Amanis dna finns på den blodiga kaveln visar inte att hon höll i den när den blev blodig.

Vad finns det som säger att inte hela Ramis historia är en lögn avsedd att sätta dit Amani? Hans påstående om att Yara och Amani höll på att packa upp kläderna från Landskrona medan han rensade och stekte fisk var inte sant. (Kassarna stod ouppackade i Yaras rum.) Hans påstående att Amani stod utanför bild och pratade då han tog den första filmen - tre minuter innan hon låg lilvlös i duschen - är inte heller sant. Hans påstående att Amani skulle ha utfört denna omfattande misshandel under högst en minut mellan de båda filmsekvenserna kan inte heller vara sant.

Så jag kan inte se någon anledning att sätta större tilltro till honom än till Amani. Snarare tvärtom.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-20 kl. 23:21.
Citera
2014-11-20, 23:18
DrOopyMDs avatar
Citat:
Jag blir lite nyfiken på vilka bevis du menar tyder på att det var Amani som dödade Yara. Såvitt jag kan se är de enda "bevisen" alla Ramis påståenden om att han sett Amani slita Yara i håret, slå henne i sovrummet, hota henne i Yaras rum och komma ut från Yaras rum med en blodig kavel i handen. Filmerna bevisar absolut inte att Amani dödat Yara (bara att hon försöker väcka henne och få liv i henne) och att Amanis dna finns på den blodiga kaveln visar inte att hon höll i den när den blev blodig.

Vad finns det som säger att inte hela Ramis historia är en lögn avsedd att sätta dit Amani? Hans påstående om att Yara och Amani höll på att packa upp kläderna från Landskrona medan han rensade och stekte fisk var inte sant. (Kassarna stod ouppackade i Yaras rum.) Hans påstående att Amani stod utanför bild och pratade då han tog den första filmen - tre minuter innan hon låg lilvlös i duschen - är inte heller sant. Hans påstående att Amani skulle ha utfört denna omfattande misshandel under högst en minut mellan de båda filmsekvenserna kan inte heller vara sant.

Så jag kan inte se någon anledning att sätta större tilltro till honom än till Amani. Snarare tvärtom.

Finns det något i detta som du tror på själv? Jag menar med all säkerhet utan någon som helst tvivel?
Citera
2014-11-20, 23:18
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Det finns en liten pojke som berättat vem som slog Yara. Amanis fotavtryck i blod fanns i garderoben också vilket kan vara värt att fundera över.
Tror inte att en man sliter av hårtussar av ett barn. Inte heller använder en man en kavel eller elkabel för att slå ett barn. Det ser mer ut som hon stod för fostran och han va väl inte hemma så mycket eftersom han fick gå på någon praktik eller liknande och kom hem vid 16.00. Han har ett visst ansvar men det är nog allt det är min uppfattning.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-11-20 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in