Citat:
Ursprungligen postat av
majs90
Det finns ett tydligt ideal och tydliga normer för hur en kvinna (resp en man) ska se ut och bete sig för att duga och för att upplevas attraktiva. Givetvis kan det vara så att Bert är skadad av dessa och att det bidrog till att han inte kände en direkt attraktion till Ellen när han såg henne första gången. Jag tycker dock att det är ointressant i det här fallet; man måste inte känna direkt attraktion för att kärlek ska kunna uppstå. Däremot behövs kemi och det saknar jag mellan Ellen och Bert och därför tror jag de kommer få det svårt.
Det jag däremot skrev var att det är helt omöjligt och tramsigt att dra alla män över en kam och säga att kort hår på en kvinna alltid uppfattas som fult.
Du verkar vara en väldigt uttråkad, arg människa med fyrkantiga åsikter och värderingar. Vi behöver inte prata med varandra. Hej!
Citat:
Ursprungligen postat av
erattat
Det här är ju faktiskt ganska häpnadsväckande, egentligen, att man av, förmodar jag, ganska många sökande castar en person med väldigt starka värderingar/åsikter och "kastar" till en vad jag förstått ovetande mer mainstreem grabb!?
Ger inte formatet intryck av att programmet och deltagarna ska speglas av hur folk är mest?
Personligen hade jag tagit ganska illa upp om jag gått in i projektet under förespegling av att det var ett urval som mer liknar ett tvärsnitt av befolkningen och inte förstått att det fanns personer med ganska radikala åsikter och värderingar.
Kan ju vara så enkelt som att Ellen i sin dominanta roll passar med en personlighetsmässigt mindre aktiv/dominant man. Att det just är faktumet att han är mainstream och inte för extrem i sina åsikter som gör att de ö h t passar.
Någon som liknade Ellen till max avseende livsstil och projekt skulle i nio fall av tio inte föredra henne, och hon skulle inte stå ut med honom. Det kan de flesta räkna ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
giffi
Är verkligen seriöst fascinerad av hur lågt Ellen står i era ögon i förhållande till Bert. Han är ju verkligen helt galet oattraktiv. Henne ser jag som skitsöt, trendig och intellektuell - ett kap, ha ha.
Det är intressant att vi verkar ha så totalt olika uppfattning om vad som är attraktivt hos människor av det egna könet för människor av det motsatta könet. Det går igen även i diskussionerna om Tina och Mikael, jag tycker Tina är superfin och väldigt attraktiv och att Mikael dragit en rejäl vinstlott. Men så verkar det ju klicka rejält också.
OT förstås men det vore intressant att göra en jämförelse över vilka vi upplever som attraktiva kvinnor/män. Skulle nog bli wakeup-call för många

Det finns universella uppfattningar om skönhet, det är inte i huvudsak individuella uppfattningar. Om det vore det så skulle medborgare världen över sakna ideal, och fallet är det rakt motsatta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Keus
Ja, att Bert har högre värde än Ellen stor jag fast vid. Skulle gissa att han är gift eller i alla fall förlovad inom 5 år något jag knappast tror att Ellen är. Men att han har högre värde än Ellen beror ju inte på att han har högt värde. Det har han inte utan det beror på att Ellen har extremt lågt värde.
Kvinnor kan aldrig se objektivt på de här typen av frågor utan säger i regel vad de hoppas på, inte på hur det faktiskt är. I det här fallet hoppas kvinnor att män inte ska döma ut Ellen pga hennes ofeminina utseende och feministiska åsikter. Men sanningen är en annan.
Du har helt klart poänger, liksom i det att en kvinna kan få komplimanger av en väninna som omedvetet i det undermedvetna ser sig själv som överlägsen i en jämförelse på grund av en förändring hos den förstnämnda. Tänkvärt.
Citat:
Ursprungligen postat av
laprikapaprika
Vad tycker ni om de där relationsexperterna då? De ser ju både smått galna och överenergiska ut. Och prällen. Ha, ha, ha

Vilket psyke har hon rymt ifrån?
De har övertalat sig själva om hur fantastisk denna serie är och är konstlat överentusiastiska.
Det är såklart oerhört talande och föga förvånande att "experterna" som gjort personlighetsbedömningarna är så lika. Kvinnor, medelålders och urban modern medelklass. Kan ge mig fan på att de är feministiskt engagerade också. Den försynte psykologmannen framstår närmast som inkvoterad i sammanhanget.