2014-11-20, 20:42
Medlem
Hm Keus du skrev själv i början att Bert har högre värde än Ellen. Och där håller nog vi tjejer inte med

Det är riktigt att jag är kvinna och det var det som var min poäng - att vi uppenbarligen bedömer parternas status olika beroende på om vi är kvinnor eller män (förlåt, men jag bara förutsätter att du är man, har jag fel?)

Det är rätt uppenbart i tråden att de som är kvinnor inte förstår varför Ellen har så låg status hos er. Vilket är intressant, dvs. att vi har så olika uppfattning om den saken.
Citera
2014-11-20, 20:46
Avslutad
Citat:
Varför är det ett problem med 40+? Det är varken ovanligt eller konstigt att kvinnor får barn långt över 40 nuförtiden. Inget fel på Tina där!
Ärligt talat, ser du verkligen inte problemet i att para ihop en man som vill ha (flera?) barn med en kvinna som är över 40 år?
Citera
2014-11-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Hm Keus du skrev själv i början att Bert har högre värde än Ellen. Och där håller nog vi tjejer inte med
.

Ja, att Bert har högre värde än Ellen stor jag fast vid. Skulle gissa att han är gift eller i alla fall förlovad inom 5 år något jag knappast tror att Ellen är. Men att han har högre värde än Ellen beror ju inte på att han har högt värde. Det har han inte utan det beror på att Ellen har extremt lågt värde.

Kvinnor kan aldrig se objektivt på de här typen av frågor utan säger i regel vad de hoppas på, inte på hur det faktiskt är. I det här fallet hoppas kvinnor att män inte ska döma ut Ellen pga hennes ofeminina utseende och feministiska åsikter. Men sanningen är en annan.
Senast redigerad av Keus 2014-11-20 kl. 20:53.
Citera
2014-11-20, 21:00
Medlem
SvinFullGreks avatar
Hur kan feministslynan Ellen Tejle ställa upp på ett arrangerat äktenskap? Det måste väl gå emot hokuspokusvänsterns värdegrund?
Citera
2014-11-20, 21:04
Medlem
Vad tycker ni om de där relationsexperterna då? De ser ju både smått galna och överenergiska ut. Och prällen. Ha, ha, ha Vilket psyke har hon rymt ifrån?
De har övertalat sig själva om hur fantastisk denna serie är och är konstlat överentusiastiska. Utgången med det tv-arrangerade äktenskapen är given, även för den tittare som knappt tittat på första avsnittet. Vilken trovärdighet dessa "relationsexperter" förankrar då. Hur kan prällen himla med ögonen så inför ett sånt uppstyrt, arrangerat, magplask till relationsförbindelse.
Jag trodde kyrkan värnade för kärlek mellan människor innan de ingår äktenskap.
Men de kanske bara är intresserade av att folk anlitar kyrkan då?
Citera
2014-11-20, 21:19
Medlem
Hur kan man förresten vara så kåt på att gifta sig?
De verkar ju tycka att själva giftermålet "i sig" är fantastiskt oavsett om vilket monster de råkar stå framför (kollar nu lite på andra avsnittet i svt flow där paren sitter hos frisörerna och försöker ladda inför att det blir ett fiasko). Så jä-a obehagligt det måste vara att stå där med någon som man till och med känner avsmak inför. Ett sånt eventuellt motstånd verkar de här paren ladda inför att överbrygga. Brrr...

Räcker det inte med de paren i Sverige som lurar sig själva in i ett äktenskap för att rädda relationen. Om folk är så här förtjusta i själva giftermålet och bröllopet så förstår man ju att det måste vara många som lurar sig själva?
Citera
2014-11-20, 21:38
Medlem
Åååå vad pinsamt. Med alla gäster som sitter där.
"Och nu håller ni varandra i handen!" beordrar äktenskapsförrättaren.
Jösses, hela det här påminner om en lång reklamfilm för att ingå äktenskap som sådant.
"Man måste våga!" "Båda måste vara seriösa med att de vill det här!" ungefär som det skulle vara grunden för att äktenskapet kommer bli lyckat.
Vilket hemskt infantilt sätt att se på en livslång lyckad relation. Och hur kan det bara vara tillåtet av yrkesverksamma relationsexperter och äktenskapsstiftare att invagga folk att "om de gifter sig" så är det en grund för att relationen kommer att hålla. Det går faktiskt att lura sig själv inom det här. Och det är "genom att tvinga sig själv in i äktenskapet" kan vara ett sätt att lyckas med relationen, enligt de här relationsterapeuterna. Tänk om de håller ihop ett par månader även efter tv-inspelningen. Är det ett bra resultat då kanske?
Är det kul att leka med folks psyke såhär?

Usch svt. Lågvattenmärke värre än någon dokusåpa tidigare. Jag måste rätta mig själv som tidigare sa att liknande skit visas hela tiden tidigare i alla realitysåpor, detta är verkligen helskruvat.
Senast redigerad av laprikapaprika 2014-11-20 kl. 21:52.
Citera
2014-11-20, 22:04
Medlem
Gusselbys avatar
Är inte så säker på att alla män tycker likadant som en vanlig flashbackman. Som verkar väldigt rasistisk, otroligt gammaldags fyrkantig och konservativ. Jag har säkert helt fel. Bra att få sina föreställngar ställda på huvudet och förvånas. Undrar dock hur mina kortklippta vänner kan vara så vad det verkar lyckligt gifta och allmänt omtyckta. Och söta. Några har gillat dem väldigt mycket i alla fall. Bara tur?

Tycker precis som Giffi att det vore intressant att jämföra vad kvinnor tycker med vad män tycker. Jag kan börja med några (uppenbara):

Man: Brad Pitt

Kvinna som jag tycker är söt och sympatisk: Pamela Anderson

Öh, kom inte på några andra just nu.
Citera
2014-11-20, 22:11
Medlem
Han Bert var ju inte det minsta attraherad av henne Ellen när hon kom in i kyrkan. Piiiinsamt. "Ni får kyssa varandra!" uppmanade äktenskapsförrättaren. Pinsam motvilja uppstod.

Hoppar några i säng med varandra då? Någon som vet?
"Man tager det man haver." Kul sex!?
Citera
2014-11-20, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Är inte så säker på att alla män tycker likadant som en vanlig flashbackman. Som verkar väldigt rasistisk, otroligt gammaldags fyrkantig och konservativ. Jag har säkert helt fel. Bra att få sina föreställngar ställda på huvudet och förvånas. Undrar dock hur mina kortklippta vänner kan vara så vad det verkar lyckligt gifta och allmänt omtyckta. Och söta. Några har gillat dem väldigt mycket i alla fall. Bara tur?

Tycker precis som Giffi att det vore intressant att jämföra vad kvinnor tycker med vad män tycker. Jag kan börja med några (uppenbara):

Man: Brad Pitt

Kvinna som jag tycker är söt och sympatisk: Pamela Anderson

Öh, kom inte på några andra just nu.

Jag är kvinna och tycker att Ellen är ganska motbjudande faktiskt. I förhållande till sin partner. De passar inte ihop. (Men han är inte heller attraktiv med sin snusläpp.)
Ändå är hon söt på något vis, Ellen. Men ihop med sin partner så blir hon motbjudande.
Jag tror inte hon är någon feministflata. Tror inte att hon skulle ställa upp på något så konstlat i så fall. Hon är mer en vanlig tjej, som klippt sig för kort tycker jag.
Citera
2014-11-20, 22:21
Medlem
J0Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majs90
Det finns ett tydligt ideal och tydliga normer för hur en kvinna (resp en man) ska se ut och bete sig för att duga och för att upplevas attraktiva. Givetvis kan det vara så att Bert är skadad av dessa och att det bidrog till att han inte kände en direkt attraktion till Ellen när han såg henne första gången. Jag tycker dock att det är ointressant i det här fallet; man måste inte känna direkt attraktion för att kärlek ska kunna uppstå. Däremot behövs kemi och det saknar jag mellan Ellen och Bert och därför tror jag de kommer få det svårt.

Det jag däremot skrev var att det är helt omöjligt och tramsigt att dra alla män över en kam och säga att kort hår på en kvinna alltid uppfattas som fult.

Du verkar vara en väldigt uttråkad, arg människa med fyrkantiga åsikter och värderingar. Vi behöver inte prata med varandra. Hej!

Citat:
Ursprungligen postat av erattat
Det här är ju faktiskt ganska häpnadsväckande, egentligen, att man av, förmodar jag, ganska många sökande castar en person med väldigt starka värderingar/åsikter och "kastar" till en vad jag förstått ovetande mer mainstreem grabb!?

Ger inte formatet intryck av att programmet och deltagarna ska speglas av hur folk är mest?

Personligen hade jag tagit ganska illa upp om jag gått in i projektet under förespegling av att det var ett urval som mer liknar ett tvärsnitt av befolkningen och inte förstått att det fanns personer med ganska radikala åsikter och värderingar.

Kan ju vara så enkelt som att Ellen i sin dominanta roll passar med en personlighetsmässigt mindre aktiv/dominant man. Att det just är faktumet att han är mainstream och inte för extrem i sina åsikter som gör att de ö h t passar.
Någon som liknade Ellen till max avseende livsstil och projekt skulle i nio fall av tio inte föredra henne, och hon skulle inte stå ut med honom. Det kan de flesta räkna ut.

Citat:
Ursprungligen postat av giffi
Är verkligen seriöst fascinerad av hur lågt Ellen står i era ögon i förhållande till Bert. Han är ju verkligen helt galet oattraktiv. Henne ser jag som skitsöt, trendig och intellektuell - ett kap, ha ha.

Det är intressant att vi verkar ha så totalt olika uppfattning om vad som är attraktivt hos människor av det egna könet för människor av det motsatta könet. Det går igen även i diskussionerna om Tina och Mikael, jag tycker Tina är superfin och väldigt attraktiv och att Mikael dragit en rejäl vinstlott. Men så verkar det ju klicka rejält också.

OT förstås men det vore intressant att göra en jämförelse över vilka vi upplever som attraktiva kvinnor/män. Skulle nog bli wakeup-call för många

Det finns universella uppfattningar om skönhet, det är inte i huvudsak individuella uppfattningar. Om det vore det så skulle medborgare världen över sakna ideal, och fallet är det rakt motsatta.

Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Ja, att Bert har högre värde än Ellen stor jag fast vid. Skulle gissa att han är gift eller i alla fall förlovad inom 5 år något jag knappast tror att Ellen är. Men att han har högre värde än Ellen beror ju inte på att han har högt värde. Det har han inte utan det beror på att Ellen har extremt lågt värde.

Kvinnor kan aldrig se objektivt på de här typen av frågor utan säger i regel vad de hoppas på, inte på hur det faktiskt är. I det här fallet hoppas kvinnor att män inte ska döma ut Ellen pga hennes ofeminina utseende och feministiska åsikter. Men sanningen är en annan.

Du har helt klart poänger, liksom i det att en kvinna kan få komplimanger av en väninna som omedvetet i det undermedvetna ser sig själv som överlägsen i en jämförelse på grund av en förändring hos den förstnämnda. Tänkvärt.

Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Vad tycker ni om de där relationsexperterna då? De ser ju både smått galna och överenergiska ut. Och prällen. Ha, ha, ha Vilket psyke har hon rymt ifrån?
De har övertalat sig själva om hur fantastisk denna serie är och är konstlat överentusiastiska.

Det är såklart oerhört talande och föga förvånande att "experterna" som gjort personlighetsbedömningarna är så lika. Kvinnor, medelålders och urban modern medelklass. Kan ge mig fan på att de är feministiskt engagerade också. Den försynte psykologmannen framstår närmast som inkvoterad i sammanhanget.
Citera
2014-11-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Jag är kvinna och tycker att Ellen är ganska motbjudande faktiskt.

Jag tror inte hon är någon feministflata. Tror inte att hon skulle ställa upp på något så konstlat i så fall. Hon är mer en vanlig tjej, som klippt sig för kort tycker jag.

Ellen är en feministflata. Hon arbetar feministiskt såväl i arbetet som på fritiden. Hon har omnämnts som feministaktivist i rikstäckande media och har arbetat ett flertal år för att feministcertifiera film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in