2014-11-20, 16:40
Medlem
rehyptols avatar
Hur länge brukar uppblossningen vara?

Jag har ätit i 1 vecka nu 30mg/dag och mitt ansikte är helt sprängt, känns inte så himla roligt.
Citera
2014-11-20, 20:00
Medlem
Jacksonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rehyptol

Jag har ätit i 1 vecka nu 30mg/dag och mitt ansikte är helt sprängt, känns inte så himla roligt.

1-3 veckor är väl det vanliga, min varade i cirka 1 vecka. Vet att det i din situation känns jäkligt jobbigt då jag själv genomled det för bara någon vecka sedan. Kämpa på, fortsätt kuren och se fram emot ett 2015 då du inte kommer att se skymten av någon akne!
Citera
2014-11-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim75
Hej,

Har käkat roa nu i ca 4 månader och har inte haft en enda finne sen den första månaden. Så långt allt väl...

Har haft de vanliga biv med torrhet i ansikte och ont i svanken. Dock också haft grymma problem med min näsa. Blev förkyld i början av sep och känns som om den inte släppt än. Är snorig och fått massor av sår i näsan, alltid blod i pappret när jag snyter mig. Ngn annan som känt sig förkyld i nästan 3 månader och som fått en massor av sår inne i näsan?

Sen känner jag mig grymt seg och trött, ingen energi till jobb, träning och vardagliga grejer. Är detta något som ni andra upplever/upplevt?

Nu i november när den torrare, kallare luften kom blev mina händer galet torra. De "frasar" sönder och jag vågar knappt röra vatten. De är illröda och fingertopparna spricker. Någon som har en bra salva att rekommendera? Har fått Locobase av min hudläkare men den fungerar sådär.

Det enda tips jag kan komma med till alla Roaanvändare är när det gäller torra läppar som jag tyckt varit grymt jobbig. Testat alla läppsalvor som finns och Idomin läppbaslam är grymt. Blir iofs vit om läpparna så kleta på massor när ni sover eller håller er hemma, fungerar grymt!

Håll ut, för det är jävligt skönt att slippa den äckliga acnen!!

Jag har också haft sår och väldigt blodig näsa så de är nog inget ovanligt!
Har även känt mycket trötthet speciellt när det kommer till träning, tror det beror på anemi (blodbrist) det är en vanlig biverkning och jag käkar 2 järn tabletter/dag, tycker att jag blir lite piggare då!

Kämpa på!
Citera
2014-11-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksonen
1-3 veckor är väl det vanliga, min varade i cirka 1 vecka. Vet att det i din situation känns jäkligt jobbigt då jag själv genomled det för bara någon vecka sedan. Kämpa på, fortsätt kuren och se fram emot ett 2015 då du inte kommer att se skymten av någon akne!
vilken dos äter du o va väger du?? du o ja verkar ha startat kuren exakt samma dag.
Jag fick ocksåå en mindre uppblossning men verkar lägga sig nu och ser att den börjat försminska finnarna i ansiiktet... dock har jag ett fåtal i nacken som inte riktigt händer något med..

Jag e ganska kluven till o äta en stor dos, min maxdos jag kan tänka mig äta är typ 0,6/kg då ja inte orkar gå runt o vara helt förstörd av bieffekter, jag tänker också såhär, har ätit en monsterdos roaccutan förut som nästan botade min akne, har endast "mild" form med uppblossningar nu, borde inte en "mildare" dos vara bättre för mild akne än en stark dos??

jag har väldigt ärrbilnande finnar, därför ja fick utskrivet, och kommer ihåg min första kur hur stor uppblossning jag fick, många av de ärr jag har är från den uppblossningen.. ja vill ju inte riskera en uppblossning igen när jag knappt har finnar... lite tankar bara...... ska självklart ta upp dom med läkaren också men känns ju som roulette med vilken läkare man får..

ja äter 0.3/kg nu och uppenbarligen funkar medecinen ju?
Citera
2014-11-20, 22:41
Medlem
Jacksonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsnubben
vilken dos äter du o va väger du?? du o ja verkar ha startat kuren exakt samma dag.
Jag fick ocksåå en mindre uppblossning men verkar lägga sig nu och ser att den börjat försminska finnarna i ansiiktet... dock har jag ett fåtal i nacken som inte riktigt händer något med..

Jag e ganska kluven till o äta en stor dos, min maxdos jag kan tänka mig äta är typ 0,6/kg då ja inte orkar gå runt o vara helt förstörd av bieffekter, jag tänker också såhär, har ätit en monsterdos roaccutan förut som nästan botade min akne, har endast "mild" form med uppblossningar nu, borde inte en "mildare" dos vara bättre för mild akne än en stark dos??

jag har väldigt ärrbilnande finnar, därför ja fick utskrivet, och kommer ihåg min första kur hur stor uppblossning jag fick, många av de ärr jag har är från den uppblossningen.. ja vill ju inte riskera en uppblossning igen när jag knappt har finnar... lite tankar bara...... ska självklart ta upp dom med läkaren också men känns ju som roulette med vilken läkare man får..
ja äter 0.3/kg nu och uppenbarligen funkar medecinen ju?

Väger 78 och äter 40mg. Undviker helst också att gå upp i dos då jag redan nu börjar se att det fungerar. Men som du säger är det ett samtal man ska ha med sin läkare. Jag fick roaccutan utskrivet nu första gången eftersom min akne kommer tillbaka efter varje tetralysalkur (obehandlad har jag akne i hela ansiktet, s.k. pizzaface).

Än så länge så har kroppen klarat av isotretinoinet utmärkt! Torra läppar och hud vilket snarare är effekt och inte bieffekt enligt mig. Har inte tagit något leverprov än utan det skulle tydligen ske i slutet av december

Började förövrigt den 1e november! Är det exakt samma dag?
Senast redigerad av Jacksonen 2014-11-20 kl. 22:44.
Citera
2014-11-20, 23:42
Medlem
nyasanktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rehyptol

Den är väldigt individuell, jag är inne på dag 61 och den har fortfarande inte lagt sig, får någon ny finne varje dag.
Citera
2014-11-21, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksonen
Väger 78 och äter 40mg. Undviker helst också att gå upp i dos då jag redan nu börjar se att det fungerar. Men som du säger är det ett samtal man ska ha med sin läkare. Jag fick roaccutan utskrivet nu första gången eftersom min akne kommer tillbaka efter varje tetralysalkur (obehandlad har jag akne i hela ansiktet, s.k. pizzaface).

Än så länge så har kroppen klarat av isotretinoinet utmärkt! Torra läppar och hud vilket snarare är effekt och inte bieffekt enligt mig. Har inte tagit något leverprov än utan det skulle tydligen ske i slutet av december

Började förövrigt den 1e november! Är det exakt samma dag?
okej så du ligger lite över mig i dosen, men om du har värre också så ska man chansa mer, dock har ja läst studier som folk länkat här i tråden, universitetsstudier från olika länder som alla visar att denna extrema dos vi skriver ut i sverige, oftast är helt onödig resultatmässigt, det är ju stora pengar i droger (även om detta inte ses som droger i mångas ögon) men folk tjänar pengar på detta, klart bolagen vill sälja mer, det är ju så dom går i vinst skulle knappast förvåna mig iaf...

men jag tänker lite såhär också för att ja redan ätit en extrem dos förut och har fått en extremt torr ansikte som bieffekt, jag gråter inte över det men jag vill inte riskera något mer nu när man e lite äldre, finns mycket vidriga bieffekte, men man får avgöra det själv.

haha ja jag e på dditt spår, att folk klagar på torr hud o läppar, jag tycker själv att det e skönt att nånting händer, man känner ju liksom att det torkar ut, så länge man vet att man är på rätt väg, och nånting måste det ju hända, finnarna försvinner ju inte bara magiskt.

ok jag skulle ta min leverprov redan efter 1 månad igen, började 4 dagar innan, e inne på dag 25 inatt, så återbesök snart så ska man diskutera lite mmed läkaren.... men det känns endå som läkarna bara följer sina protokoll, läser man här i tråden säger ju läkarna heeeeelt olika saker, så om han säger att ja ska upp till 70mg kommer jag nog skita i det.. osäker men jag tror det för vill inte riskera hälsan eller uppblossning, äter hellre 1 kur till nästa vinter isåfall
Citera
2014-11-22, 15:08
Medlem
Jag har nu ätit Roaccutan i 2 månader och min hud ser verkligen HEMSK ut. Ingen förbättring alls. Jag åt lågdos i 6 veckor och för 2 veckor sedan höjde jag till fulldos. Acnen förstör verkligen mitt liv, jag orkar inte mer nu. Jag är så trött på detta, varför hjälper inte medicinen?
Citera
2014-11-22, 21:11
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre01
Jag har nu ätit Roaccutan i 2 månader och min hud ser verkligen HEMSK ut. Ingen förbättring alls. Jag åt lågdos i 6 veckor och för 2 veckor sedan höjde jag till fulldos. Acnen förstör verkligen mitt liv, jag orkar inte mer nu. Jag är så trött på detta, varför hjälper inte medicinen?
Tror mig, det kommer bli bättre. För mig så såg man inte någon förbättring förrens 3-4 månader, och efter det tog det fart som fan! så håll bara ut så kommer det bli bättre, jag lovar !
Citera
2014-11-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre01

För att du inte äter fulldos. Varför mesa med lågdos? Vet att det är skitjobbigt. Men om man ätet fulldos blir kuren klar snabbare vilket betyder snabbare resultat . Du ska äta totalt mellan 400-500 tabletter (60g äter jag på mina 70 pannor). Vilket är ungefär 5-6 månader, är nu igenom 2 månader och får typ nån finne då och då, men inte ofta . Snackar om kanske 1-3 i veckan MAX.

Tänk då om du käkar hälften av vad jag tar eller ännu mindre , fu vill väl inte käka medicinen i över ett år när du kan göra det på 5 månader ish?

Biverkningar är ingen ursäkt, om det är tillräckligt jobbigt med din acne så får du fan ta emot lite biverkningar.

Hur mycket äter du just nu , och hur mycket väger du ungefär om man får fråga?
Citera
2014-11-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaubar
För att du inte äter fulldos. Varför mesa med lågdos? Vet att det är skitjobbigt. Men om man ätet fulldos blir kuren klar snabbare vilket betyder snabbare resultat . Du ska äta totalt mellan 400-500 tabletter (60g äter jag på mina 70 pannor). Vilket är ungefär 5-6 månader, är nu igenom 2 månader och får typ nån finne då och då, men inte ofta . Snackar om kanske 1-3 i veckan MAX.

Tänk då om du käkar hälften av vad jag tar eller ännu mindre , fu vill väl inte käka medicinen i över ett år när du kan göra det på 5 månader ish?

Biverkningar är ingen ursäkt, om det är tillräckligt jobbigt med din acne så får du fan ta emot lite biverkningar.

Hur mycket äter du just nu , och hur mycket väger du ungefär om man får fråga?

Jag väger 42 kg och åt 20mg/dag de första 6 veckorna för min läkare ville inte ge mig högre dos, när jag sedan kom tillbaka på återbesök med en totalt hemsk hud fick jag höja dosen. Nu kör jag full dos (40mg/dag), och ja jag har mycket biverkningar men nej, jag klagar inte på det. Om jag bara blir av med acnen så kommer det vara värt alla biverkningar tusen gånger om. Det är bara så frustrerande, jag hade hoppats på stora resultat vid den här tiden får hoppas att kommande månad på full-dos kommer ge mig resultat..

och btw kommer tabletterna i olika storlek så att säga att man ska käka ett visst antal tabletter totalt stämmer inte alltid. Ett bättre mått är att man ska totalt få i sig 120mg * kroppsvikt, enligt min läkare.
Citera
2014-11-24, 19:49
Medlem
Min elfte dag med roaccutan, första och förhoppnings vis sista kuren.
Huden (i ansiktet) är torr, men kunde varit värre. Läpparna behöver smörjas 3-4 gånger per dag. Halvt knas i magen, men blev bättre med a-fil till frukost.

Jag använder fortfarande endagslinser och det svider som fan, tror jag får ont i huvudet av det. Men orkar inte ha glasögon. Någon med samma erfarenhet?

Huden blev bättre efter några dagar bara och för ett tag trodde jag det skulle försvinna helt, men det kommer fof ny acne varje dag, men inte lika mycket som innan medicinen.

I övrigt har inget hänt tror jag. Grämer mig lite över alkoholen som jag just hade börjat experimentera med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in