2014-11-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sujsic
Nej man vet ju aldrig. Behandlingen gick bra i sig och aknen försvann men ärren är ju kvar såklart. Nu får man ju nån finne bara ibland men de är ju normalt. Kommer ihåg hur fruktansvärt de var med all akne och hur härligt de va att bli av med. Men de kunde iaf berätta mer om biverkningarna, de ända de sa va att jag kunde bli deprimerad men de kände jag inte av.

Det är lustigt att dem nästan alltid nämner depression som om det vore den vanligaste av dem farliga biverkningarna. Finns ju vanligare och farligare på listan.
Citera
2014-11-13, 20:15
Medlem
Idag är min första dag som jag tar roacuttan. Då kör vi då? Det enda jag funderar på just nu är ifall jag ska skippa alkoholen helt?
Citera
2014-11-13, 21:04
Medlem
Jacksonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satfleesk
Idag är min första dag som jag tar roacuttan. Då kör vi då? Det enda jag funderar på just nu är ifall jag ska skippa alkoholen helt?

Tänk dig detta scenario:

Det är månad 3. Du ser hur din akne förbättras var dag och du ser ljuset i slutet av den jävla aknetunneln. Vårdcentralen ringer och säger att dina levervärden inte räcker för att fortsätta kuren och du är tillbaka i träsket.

Jag skippar alkoholen iallafall. Kan f3st4 senare när fejjan ser bättre ut
Citera
2014-11-13, 22:10
Medlem
inne i dag 18 och fick en mindre uppblossning vilket verkar ha lagt sig, även blev jag mycket torr ont i rygg etc dvs alla bivverkningar...men nu har torrheten lagt sig endel, har endast lite ont i ryggen men känns som allt dämpats kraftigt, har medicinen slutat verka? eller blir det såhär alltid? kommre ej ihåg då förra gången jag åt var 8+ år sen

jag ligger dock runt 0,33mg/kg men ska väl inte spela någon roll, har ganska mild acne just nu
Citera
2014-11-14, 12:08
Medlem
nyasanktioners avatar
Jag är inne på min åttonde vecka och hyn är värre än någonsin, det här är min andra kur och jag började mest i förebyggande syfte så sen jag började har hyn blivit mycket mycket sämre och än verkar inte uppblossningen lägga sig. Jag smörjer med jojoba-olja varje kväll eftersom den är helt ekologisk och gör dessutom att jag knappt lider av torrheten. Min hudläkare var lite tveksam till olja men sa att det inte syntes på huden. Nu till min fråga, vet/tror ni att oljan kan påverka huden i motsatt riktning och det är därför uppblossningen håller på så längre?
Citera
2014-11-15, 13:04
Medlem
Hej,

Har käkat roa nu i ca 4 månader och har inte haft en enda finne sen den första månaden. Så långt allt väl...

Har haft de vanliga biv med torrhet i ansikte och ont i svanken. Dock också haft grymma problem med min näsa. Blev förkyld i början av sep och känns som om den inte släppt än. Är snorig och fått massor av sår i näsan, alltid blod i pappret när jag snyter mig. Ngn annan som känt sig förkyld i nästan 3 månader och som fått en massor av sår inne i näsan?

Sen känner jag mig grymt seg och trött, ingen energi till jobb, träning och vardagliga grejer. Är detta något som ni andra upplever/upplevt?

Nu i november när den torrare, kallare luften kom blev mina händer galet torra. De "frasar" sönder och jag vågar knappt röra vatten. De är illröda och fingertopparna spricker. Någon som har en bra salva att rekommendera? Har fått Locobase av min hudläkare men den fungerar sådär.

Det enda tips jag kan komma med till alla Roaanvändare är när det gäller torra läppar som jag tyckt varit grymt jobbig. Testat alla läppsalvor som finns och Idomin läppbaslam är grymt. Blir iofs vit om läpparna så kleta på massor när ni sover eller håller er hemma, fungerar grymt!

Håll ut, för det är jävligt skönt att slippa den äckliga acnen!!
Citera
2014-11-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyasanktioner
Jag är inne på min åttonde vecka och hyn är värre än någonsin, det här är min andra kur och jag började mest i förebyggande syfte så sen jag började har hyn blivit mycket mycket sämre och än verkar inte uppblossningen lägga sig. Jag smörjer med jojoba-olja varje kväll eftersom den är helt ekologisk och gör dessutom att jag knappt lider av torrheten. Min hudläkare var lite tveksam till olja men sa att det inte syntes på huden. Nu till min fråga, vet/tror ni att oljan kan påverka huden i motsatt riktning och det är därför uppblossningen håller på så längre?
Hur mycket väger du?
Vilken dos startade du på och vilken dos ligger du på nu??

lite intresserad då jag äter av samma aledning som dig, och jag har hitills haft en lindrig uppblossning på min dos
Citera
2014-11-15, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyasanktioner

Hej! Vad äter du för dos? Jag började med låg-dos och huden blev bara mer och mer katastrof, till slut höjde jag dosen (dubblade den!) och jag märker redan (på en vecka) att de värsta finnarna börjar lugna sig nu.

Angående jojoba-olja så har jag också använt det för min hud och även om den i princip inte ska kunna täppa igen porer så tycker jag mitt ansikte blir väldigt äckligt av den, detsamma med mandel-olja. Ekologiska produkter kan ju vara ganska triggande för huden.
Jag har istället börjat med en fukt-givande kräm som är speciellt framtagen för acne-hud som blivit försvagad på grund av uttorkade behandling! Blev tipsad av min hudläkare. Ser ut såhär och finns även på de flesta apotek:
https://www.apotekhjartat.se/produkter/populara-varumarken/la-roche-posay/la-roche-posay-effaclar-h-/
Än så länge hjälper den för att hålla den värsta torrheten borta.
Citera
2014-11-15, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim75
Hej,

Har käkat roa nu i ca 4 månader och har inte haft en enda finne sen den första månaden. Så långt allt väl...

Har haft de vanliga biv med torrhet i ansikte och ont i svanken. Dock också haft grymma problem med min näsa. Blev förkyld i början av sep och känns som om den inte släppt än. Är snorig och fått massor av sår i näsan, alltid blod i pappret när jag snyter mig. Ngn annan som känt sig förkyld i nästan 3 månader och som fått en massor av sår inne i näsan?

Sen känner jag mig grymt seg och trött, ingen energi till jobb, träning och vardagliga grejer. Är detta något som ni andra upplever/upplevt?

Nu i november när den torrare, kallare luften kom blev mina händer galet torra. De "frasar" sönder och jag vågar knappt röra vatten. De är illröda och fingertopparna spricker. Någon som har en bra salva att rekommendera? Har fått Locobase av min hudläkare men den fungerar sådär.

Det enda tips jag kan komma med till alla Roaanvändare är när det gäller torra läppar som jag tyckt varit grymt jobbig. Testat alla läppsalvor som finns och Idomin läppbaslam är grymt. Blir iofs vit om läpparna så kleta på massor när ni sover eller håller er hemma, fungerar grymt!

Håll ut, för det är jävligt skönt att slippa den äckliga acnen!!
Känner igen mig lite med det där angående förkylning, direkt efter att jag började med att ta tabletter blev jag förkyld och blev förvånad när det höll i sig efter två dagar(brukar aldrig ha längre förkylningar). Släppte då efter cirka två veckor, nu när jag höjde till maxdos för ett tag sedan så blev jag strax efter igen förkyld och det har suttit i cirka en och en halv vecka men känns som det släpper nu, förmodar att det har med att immunförsvaret påverkas.

Jag känner mig även seg som du beskriver, inte nödvändigtvis trött, men huvudet kan ibland kännas som en tegelsten och ork för att utföra vardagssysslor är minimal. Angående läpparna rekommenderar jag Decubal, fungerar mycket bättre bättre än försvarets hudsalva som jag använde i början. Aja, det är biverkningar jag överlever och lite lidande kan vara värt ett fullgott resultat.
Citera
2014-11-15, 20:47
Medlem
rehyptols avatar
Hej!

Fått isotretinoin utskrivet för några dagar sen, är på andra dagen nu, jag tar 30mg och jag skulle vilja veta när biverkningarna brukar kicka in?

Är det någon här som haft några allvarliga bieffekter? Är nojjig över att tappa håret men jag får helt enkelt se vad som händer.
Citera
2014-11-15, 23:56
Medlem
nyasanktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre01
Hej! Vad äter du för dos? Jag började med låg-dos och huden blev bara mer och mer katastrof, till slut höjde jag dosen (dubblade den!) och jag märker redan (på en vecka) att de värsta finnarna börjar lugna sig nu.

Angående jojoba-olja så har jag också använt det för min hud och även om den i princip inte ska kunna täppa igen porer så tycker jag mitt ansikte blir väldigt äckligt av den, detsamma med mandel-olja. Ekologiska produkter kan ju vara ganska triggande för huden.
Jag har istället börjat med en fukt-givande kräm som är speciellt framtagen för acne-hud som blivit försvagad på grund av uttorkade behandling! Blev tipsad av min hudläkare. Ser ut såhär och finns även på de flesta apotek:
https://www.apotekhjartat.se/produkter/populara-varumarken/la-roche-posay/la-roche-posay-effaclar-h-/
Än så länge hjälper den för att hålla den värsta torrheten borta.

Citat:
Ursprungligen postat av svampsnubben
Hur mycket väger du?
Vilken dos startade du på och vilken dos ligger du på nu??

lite intresserad då jag äter av samma aledning som dig, och jag har hitills haft en lindrig uppblossning på min dos

Jag väger 75kg och började på 40mg och för två och en halv vecka sedan ökade min hudläkare till 60mg. Än ser jag absolut ingen förbättring utan det blir bara värre och värre, dock verkar det flytta sig neråt och mitt värsta område är nu under hakan där jag inte hade någon finne när jag började.
Citera
2014-11-16, 10:17
Medlem
Du kommer inte få Raoccutan utskrivet förrän du testat ALLT annat på marknaden. Och med ALLT menar jag alla receptbelagda läkemedel som finns på den svenska marknaden för acne. Dvs dessa:
tetralysal (troligtvis i flera omgångar), epiduo/differin, möjligtvis spinorolactone, om du är tjej: diane och yasmine p-piller. Efter du genomgått dessa läkemedel, och de visat sig inte fungera, kommer du få roaccutan utskrivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in