2014-11-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Ja, och således är det förklaringen till volymdifferensen i etanol och vattenblandningen?

Ja det kan vara så men även här är jag lite osäker. Jag försökte hitta hur vatten-aceton beter sig vid blandning utan framgång. Om jag inte minns fel så blir den blandningen också varm medan volymen är summan av båda komponenterna.
2014-11-19, 17:22
Medlem
Hur lösligt är halogenerna i vatten? Grundämnen är i sin renaste form opolära, hur fungerar det med vattnets höga polaritet?
2014-11-19, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Ja det kan vara så men även här är jag lite osäker. Jag försökte hitta hur vatten-aceton beter sig vid blandning utan framgång. Om jag inte minns fel så blir den blandningen också varm medan volymen är summan av båda komponenterna.

Talade med min kemilärare, denne sade att det hade att göra med att vätebindningarna i vattnet får etanolmolekylerna att packas tätare och därmed minskar volymen.
2014-11-19, 17:54
Medlem
Jag har 1,50 g kristalliserat kopparsulfat, CuSo4*5H20, och hettar upp det tills allt kristallvatten blir vattenånga. Beräkna massan för det vattenfria kopparsulfatet som är kvar.

Någon som vill hjälpa till lite?
2014-11-19, 21:06
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Funderar också i de banorna, frågan är om det blir någon temperaturskillnad när man tillsätter C₂H₅OH i H2O?

Citat:

En lite intressant sak är att när man blandar acetonitril och vatten blir totalvolymen mindre än summan av delarna, precis som för vatten och etanol, men lösningen blir samtidigt väldigt kall.
2014-11-19, 21:15
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Jag har 1,50 g kristalliserat kopparsulfat, CuSo4*5H20, och hettar upp det tills allt kristallvatten blir vattenånga. Beräkna massan för det vattenfria kopparsulfatet som är kvar.

Någon som vill hjälpa till lite?

Kolla lite på molekylvikt och hur mycket av massan som kan tänkas representeras av vattnet.
2014-11-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Kolla lite på molekylvikt och hur mycket av massan som kan tänkas representeras av vattnet.

Förklara istället.
2014-11-19, 21:40
Medlem
Hur förklarar man jon-dipolbindningar på avancerad nivå? Hittar bara ytliga gymnasieartiklar om det. Varför ses det inte som en av de mest fundamentala intermolekylära bindningarna?

(Vätebindningen, keesomkraften(Van der waalsbindningar) dipol-dipolbindningen.)
2014-11-19, 21:56
Medlem
Citat:
Hur förklarar man jon-dipolbindningar på avancerad nivå? Hittar bara ytliga gymnasieartiklar om det. Varför ses det inte som en av de mest fundamentala intermolekylära bindningarna?

(Vätebindningen, keesomkraften(Van der waalsbindningar) dipol-dipolbindningen.)

Om det är så mycket djupare förklaring av jon-dipol vet jag inte men här kommer min syn på den.
Man kan ju se en jon som ena sidan av en dipol men fullt utvecklade laddningar. Dipolen är ju bara delvis positiv eller negativ medan jonen har hela laddningar.
Jon-dipolbindningen är därför i grunden samma typ av bindning som mellan två dipoler, dvs en elektrostatisk interaktion. Jon-dipolen är starkare eftersom det är större laddningsskilnad mellan de två molekylerna.

Jon-dipolbindningen är, skulle jag säga, inte så vanlig mellan molekyler av samma slag utan förekommer oftare i interaktionen mellan småmolekyler och enzymer/proteiner där de är en viktig faktor till hur t.ex läkemedel binder in till sitt målenzym.
2014-11-19, 22:32
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Förklara istället.

Det är bättre att du visar hur du försökt räkna och var det gått snett, istället för att jag skriver ut svaret åt dig.

m(CuSO4*5H2O) = 1,5 g
M(CuSO4) = ?
M(H2Ox5) = ?

Hur kan man ur detta få reda på hur mycket vatten det finns i koppar(II)sulfat pentahydrat, och därmed hur mycket kopparsulfat som blir kvar?
Senast redigerad av ivanrebroff 2014-11-19 kl. 22:36.
2014-11-20, 11:12
Medlem
Citat:
Om det är så mycket djupare förklaring av jon-dipol vet jag inte men här kommer min syn på den.
Man kan ju se en jon som ena sidan av en dipol men fullt utvecklade laddningar. Dipolen är ju bara delvis positiv eller negativ medan jonen har hela laddningar.
Jon-dipolbindningen är därför i grunden samma typ av bindning som mellan två dipoler, dvs en elektrostatisk interaktion. Jon-dipolen är starkare eftersom det är större laddningsskilnad mellan de två molekylerna.

Jon-dipolbindningen är, skulle jag säga, inte så vanlig mellan molekyler av samma slag utan förekommer oftare i interaktionen mellan småmolekyler och enzymer/proteiner där de är en viktig faktor till hur t.ex läkemedel binder in till sitt målenzym.

Är det inte så att samtliga salter, som löser sig i vatten, bildar jon-dipolbindningar med vattnets molekyler? Finns det länkar vore det ypperligt, tack så mycket.
2014-11-20, 18:37
Medlem
Kommer jod, som blir ett salt i tvåatomig form, lösa sig i rent vatten?

Har det någonting att göra med hur elektrofilt det är?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in