Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Nej det tror jag inte, men det skulle göra att konsumtionen skulle minska drastiskt och dra ner bostadspriserna. Arbetslösheten skulle öka dramatiskt. Det är ingen bra idé att införa något sådant, eftersom det skulle få mer negativa konsekvenser än positiva.
Ja, men om nya köpare skulle tvingas till det så hade effekterna inte varit så stora. Snarare tvärtom, positiva effekter och mindre privat skuldsättning. Kolla på Singapore exempelvis som lyckades kyla ned bostadsmarknaden mitt i en lågkonjunktur, utan att den för den sakens skull blev en katastrof. Sen hade jag gärna sett att kontantinsatsen höjden till åtminstone 30%.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Hur kan du koppla bostadspriser till löner? Du ska istället titta på boendekostnader i förhållande till löner. Det är det intressanta i sammanhanget.
Det visar ju hur många år man måste jobba och spara för att kunna ha råd med en bostad. Boendekostnaden käkar ibland upp 40% av nettoinkomsten i Sverige, vilket är väldigt högt i jämförelse med övriga Europa. När du sedan adderar andra variabler - som pajas amorteringskrav så inser du snabbt vilken röra vi befinner oss i . Tur i alla fall att vi har våran egna valuta, det hade inte Spanien och Irland.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Varför skulle folk betala överpris för att bo förorten tror du? Med marknadshyror blir det olika hyror beroende på vilket område man väljer och rättvisa hyror hyresgäster emellan.
För att hyresbolagen kanske inte vill ha fattiga hyresgäster. Och blir de vräkta så kommer det bli stora sociala problem som heter duga. I andra länder så bor som sagt fattiga människor i subventionerat, statligt boende. Därför de helt enkelt inte kan betala marknadshyror. Men du tycker dessa människor ska bo på gatan och käka mat ifrån soptippen?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Att införa marknadshyror på en dag är tekniskt omöjligt, men att övergå till det inom en 10-årsperiod vore mer realistiskt. Det borde ha gjorts för länge sedan, men nu är det för sent och mycket av beståndet är sålt pga underpris på hyresfastigheter.
JA det är klart att man inte kan ha helt fria hyror. Det skulle aldrig fungera. Det enda jag efterlyst är mer marknadsanpassade hyror. Det vore det bästa för alla som behöver ett boende snabbt och som står utanför bostadsmarknaden.
Här är vi överens. Det ska ske på en tioårsperiod, men det skall också finnas regleringar som i andra länder, så att inte hyrorna skjuter i höjden. Schweiz har exempelvis en regel som gör det omöjligt för hyresbolagen att höja hyrorna, om de inte kan bevisa att de har renoverat lägenheterna. Sen finns det ju som sagt subventionerat boende för fattiga.