2014-11-17, 20:16
Medlem
SBABs jättesänkning av femårsräntan visar att staten drivit på skuldsättningen

Den räntesänkning som SBAB utfört på femåriga räntan visar med all tydlighet att det politiska styret också använder banken för att styra skuldsättningen. Bara så man vet vilka man kan skylla på när bubblan brister. SBAB har varit pådrivande för att öka skuldsättningen under hela alliansen och den nya regeringen verkar använda banken med.

De andra bankerna tackar och tar emot. 4 storbanker som snart står för hälften av alla börsbolagens totala vinster. Man har redan nått en tredjedel
Citera
2014-11-18, 18:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Brukar sällan hålla med den där Bengt Hansson från Boverket men här har han faktiskt rätt, där han snuddar vid vad som orsakat problemen med "bostadsbrist".

http://www.svt.se/opinion/article2481463.svt
Citera
2014-11-18, 19:05
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Brukar sällan hålla med den där Bengt Hansson från Boverket men här har han faktiskt rätt, där han snuddar vid vad som orsakat problemen med "bostadsbrist".

http://www.svt.se/opinion/article2481463.svt
Du borde verkligen inte hålla med Bengt Hansson. Han säger ju nämligen högt och tydligt att bostadsmarknaden inte fungerar, medan du med en enerverande upprepning hävdar att allt är bra för man kan köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt...
Citera
2014-11-18, 19:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Du borde verkligen inte hålla med Bengt Hansson. Han säger ju nämligen högt och tydligt att bostadsmarknaden inte fungerar, medan du med en enerverande upprepning hävdar att allt är bra för man kan köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt, köpa bostadsrätt...

Bostadsmarknaden för bostadsrätter fungerar alldeles utmärkt, men hyresmarknaden är det sämre ställt med. Vilket iof trissar priserna på bostadsrätterna.
Citera
2014-11-18, 20:03
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Bostadsmarknaden för bostadsrätter fungerar alldeles utmärkt, men hyresmarknaden är det sämre ställt med. Vilket iof trissar priserna på bostadsrätterna.
Din läsförmåga är selektiv, Bengt Hansson hävdar att både hyrt boende och BR lider av problem, ffa inlåsningseffekter.
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Hansson
Det har blivit billigt att bo men mycket dyrt att hitta en ny bostad, vare sig det rör sig om ägda bostäder eller om hyresrätter. Vi utnyttjar våra bostäder dåligt.

...

Den som saknar eget kapital från tidigare bostadsaffärer behöver arbeta dubbelt så länge idag för att betala bostaden jämfört med den som köpte vid mitten av 1990-talet.

Ovanpå detta bär dagens köpare en betydande kapitalrisk.

Den svenska genomsnittsbostaden är dubbelt så dyr i reala termer idag jämfört med tidigare pristoppar 1980 och 1990. Inträdesbiljetten på ägarmarknaden är rekorddyr.

...

Utbudet av ägda bostäder begränsas dock av de som bott länge, de som fått vara med om århundradets bostadsprisrally och bor allra billigast. Reavinstskatten på bostäder gör att det egna kapitalet naggas i kanten vid en flytt.

Kungar på bostadsmarknaden är de som ägt sin bostad länge och som inte har behov av att flytta. I budgivningen på nya bostäder segrar oftast de som har eget kapital med sig från tidigare bostadsaffärer medan de som enbart lutar sig mot arbetsinkomster har det svårare.

Vi måste göra konkurrensen om våra bostäder mera jämlik och ta bort inlåsningseffekter för att de skall användas bättre.

Detta kan åstadkommas genom marknadshyror och höjd fastighetsavgift och genom att reavinsskatten tas bort åtminstone på långa bostadsinnehav. Nuvarande regelverk innebär att bostadsmarknaden har gått i baklås.
Citera
2014-11-18, 22:47
Medlem
Sverige är känd för "social engineering" men trots det det finns inga lägenheter att hyra. Många vill helst inte statsa med miljoner, låsa in sig på ett ställe och bli slavar hos banken.
Citera
2014-11-19, 14:22
Medlem
Citat:

Priserna i relation till lönerna är ju uppblåsta, folk betalar inte av sina lån på 30 år vilket är standard i andra jämförbara länder. Genomsnittlig skuldkvot ligger på 400% enligt riksbanken. Det finns ju knappt någon jävel som äger sitt hem skuldfritt.

Marknadshyror kommer knappast gynna invandrare, arbetslösa, låginkomsttagare och studenter (insidergrupperna). Tror ni så fattiga människor har råd med marknadshyror? jag har kollat upp detta, i länder där det råder marknadshyror får de dessa grupper bo i så kallat " public housing " - en form av subventionerat boende för fattiga som skattebetalarna står för.
Citera
2014-11-19, 14:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Priserna i relation till lönerna är ju uppblåsta, folk betalar inte av sina lån på 30 år vilket är standard i andra jämförbara länder. Genomsnittlig skuldkvot ligger på 400% enligt riksbanken. Det finns ju knappt någon jävel som äger sitt hem skuldfritt.

Felet många gör inklusive du är att blanda ihop bostadspriser med bostadskostnader. Det är äpplen och päron. Man måste istället titta på vad det kostar att bo och inte priset i sig.

Vad är det som säger att man måste betala av sina lån på 30 år? Det är väl upp till långivarna att avgöra och komma överrens med sina kunder om?

Citat:
Marknadshyror kommer knappast gynna invandrare, arbetslösa, låginkomsttagare och studenter (insidergrupperna). Tror ni så fattiga människor har råd med marknadshyror? jag har kollat upp detta, i länder där det råder marknadshyror får de dessa grupper bo i så kallat " public housing " - en form av subventionerat boende för fattiga som skattebetalarna står för.
Det beror väl på vad man syftar på att "ha råd med". Nej fattiga kommer inte att kunna bo subventionerat på strandvägen såklart. Men det kommer att finnas större möjligheter att kunna få tag på ett boende i en valfri förort istället. Det behöver inte vara det minsta sämre och löser själva boendefrågan så att människor får tak över huvudet istället för att stå i en evig bostadskö.
Citera
2014-11-19, 15:22
Medlem
Citat:
Felet många gör inklusive du är att blanda ihop bostadspriser med bostadskostnader. Det är äpplen och päron. Man måste istället titta på vad det kostar att bo och inte priset i sig.

Det är billigt för dom som äger sitt boende, eftersom de inte behöver amortera, detta i kombination med låga räntor. Skulle vi införa utländska amorteringskrav så hade jävligt många blivit hemlösa, förmodligen.

Citat:
Vad är det som säger att man måste betala av sina lån på 30 år? Det är väl upp till långivarna att avgöra och komma överrens med sina kunder om?

I andra länder tvingar staten/centralbanken konsumenterna att betala av sina bolån på 30 år. Därför har de oftast rimliga boendepriser, i relation till löner. Sverige har nästan lika höga priser på bostäder som Norge, Australien och Schweiz trots att lönerna är 50% lägre. Vad beror detta på tror du? amorteringsfria lån givetvis, mina utländska vänner tror jag skämtar när jag berättar om amorteringskulturen här i Sverige.

Citat:
Det beror väl på vad man syftar på att "ha råd med". Nej fattiga kommer inte att kunna bo subventionerat på strandvägen såklart. Men det kommer att finnas större möjligheter att kunna få tag på ett boende i en valfri förort istället. Det behöver inte vara det minsta sämre och löser själva boendefrågan så att människor får tak över huvudet istället för att stå i en evig bostadskö.

Tusentals människor, speciellt de som tillhör botten kommer vräkas av dina marknadshyror. Det kommer bli upplopp i förorten. Staten kommer tvingas bygga nya ghetton så svagare grupper har någonstans att bo, precis som det är i andra länder.

Nu säger jag inte att vår hyresmarknad är någon succé, och visst behövs det mer friare prissättning men det behövs också regleringar. Jag hade föredragit den Tyska och Schweiziska modellen. Men att avreglera hyresmarknaden helt och hållet, på det nyliberala sättet du förespråkar tror jag inte hade fungerat.
Citera
2014-11-19, 16:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är billigt för dom som äger sitt boende, eftersom de inte behöver amortera, detta i kombination med låga räntor. Skulle vi införa utländska amorteringskrav så hade jävligt många blivit hemlösa, förmodligen.

Nej det tror jag inte, men det skulle göra att konsumtionen skulle minska drastiskt och dra ner bostadspriserna. Arbetslösheten skulle öka dramatiskt. Det är ingen bra idé att införa något sådant, eftersom det skulle få mer negativa konsekvenser än positiva.

Citat:
I andra länder tvingar staten/centralbanken konsumenterna att betala av sina bolån på 30 år. Därför har de oftast rimliga boendepriser, i relation till löner. Sverige har nästan lika höga priser på bostäder som Norge, Australien och Schweiz trots att lönerna är 50% lägre. Vad beror detta på tror du? amorteringsfria lån givetvis, mina utländska vänner tror jag skämtar när jag berättar om amorteringskulturen här i Sverige.
Hur kan du koppla bostadspriser till löner? Du ska istället titta på boendekostnader i förhållande till löner. Det är det intressanta i sammanhanget.

Citat:
Tusentals människor, speciellt de som tillhör botten kommer vräkas av dina marknadshyror. Det kommer bli upplopp i förorten. Staten kommer tvingas bygga nya ghetton så svagare grupper har någonstans att bo, precis som det är i andra länder.
Varför skulle folk betala överpris för att bo förorten tror du? Med marknadshyror blir det olika hyror beroende på vilket område man väljer och rättvisa hyror hyresgäster emellan.

Att införa marknadshyror på en dag är tekniskt omöjligt, men att övergå till det inom en 10-årsperiod vore mer realistiskt. Det borde ha gjorts för länge sedan, men nu är det för sent och mycket av beståndet är sålt pga underpris på hyresfastigheter.

Citat:
Nu säger jag inte att vår hyresmarknad är någon succé, och visst behövs det mer friare prissättning men det behövs också regleringar. Jag hade föredragit den Tyska och Schweiziska modellen. Men att avreglera hyresmarknaden helt och hållet, på det nyliberala sättet du förespråkar tror jag inte hade fungerat.
JA det är klart att man inte kan ha helt fria hyror. Det skulle aldrig fungera. Det enda jag efterlyst är mer marknadsanpassade hyror. Det vore det bästa för alla som behöver ett boende snabbt och som står utanför bostadsmarknaden.
Citera
2014-11-19, 16:56
Medlem
Citat:
Nej det tror jag inte, men det skulle göra att konsumtionen skulle minska drastiskt och dra ner bostadspriserna. Arbetslösheten skulle öka dramatiskt. Det är ingen bra idé att införa något sådant, eftersom det skulle få mer negativa konsekvenser än positiva.

Ja, men om nya köpare skulle tvingas till det så hade effekterna inte varit så stora. Snarare tvärtom, positiva effekter och mindre privat skuldsättning. Kolla på Singapore exempelvis som lyckades kyla ned bostadsmarknaden mitt i en lågkonjunktur, utan att den för den sakens skull blev en katastrof. Sen hade jag gärna sett att kontantinsatsen höjden till åtminstone 30%.

Citat:
Hur kan du koppla bostadspriser till löner? Du ska istället titta på boendekostnader i förhållande till löner. Det är det intressanta i sammanhanget.

Det visar ju hur många år man måste jobba och spara för att kunna ha råd med en bostad. Boendekostnaden käkar ibland upp 40% av nettoinkomsten i Sverige, vilket är väldigt högt i jämförelse med övriga Europa. När du sedan adderar andra variabler - som pajas amorteringskrav så inser du snabbt vilken röra vi befinner oss i . Tur i alla fall att vi har våran egna valuta, det hade inte Spanien och Irland.

Citat:
Varför skulle folk betala överpris för att bo förorten tror du? Med marknadshyror blir det olika hyror beroende på vilket område man väljer och rättvisa hyror hyresgäster emellan.

För att hyresbolagen kanske inte vill ha fattiga hyresgäster. Och blir de vräkta så kommer det bli stora sociala problem som heter duga. I andra länder så bor som sagt fattiga människor i subventionerat, statligt boende. Därför de helt enkelt inte kan betala marknadshyror. Men du tycker dessa människor ska bo på gatan och käka mat ifrån soptippen?

Citat:
Att införa marknadshyror på en dag är tekniskt omöjligt, men att övergå till det inom en 10-årsperiod vore mer realistiskt. Det borde ha gjorts för länge sedan, men nu är det för sent och mycket av beståndet är sålt pga underpris på hyresfastigheter.

JA det är klart att man inte kan ha helt fria hyror. Det skulle aldrig fungera. Det enda jag efterlyst är mer marknadsanpassade hyror. Det vore det bästa för alla som behöver ett boende snabbt och som står utanför bostadsmarknaden.

Här är vi överens. Det ska ske på en tioårsperiod, men det skall också finnas regleringar som i andra länder, så att inte hyrorna skjuter i höjden. Schweiz har exempelvis en regel som gör det omöjligt för hyresbolagen att höja hyrorna, om de inte kan bevisa att de har renoverat lägenheterna. Sen finns det ju som sagt subventionerat boende för fattiga.
Citera
2014-11-20, 08:32
Medlem
Citat:
Schweiz har exempelvis en regel som gör det omöjligt för hyresbolagen att höja hyrorna, om de inte kan bevisa att de har renoverat lägenheterna. Sen finns det ju som sagt subventionerat boende för fattiga.

Om svenska politiker hade varit hälften så smarta som politiker i Schweiz skulle vi ha räddat Sverige från den nedgången det rutschar i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in