2014-11-19, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kunsthaus
Vad händer. Vilken skitmorgon! En liten, liten höjning hade inte varit katastrof. Den var till och med beräknad. Jag hade lite svängrum. Men det här! Läkarprogrammet i Lund som jag gått och hoppats på förvandlades precis till undersköterskeprogrammet på Komvux i Västerås istället.

mycket lättare var det fan inte! Detta skriker jag i ren och skär desperation. Konspirationsteorier på detta? Jag hörde det tisslas och tasslas om en snubbe som skriver högt och som var i behov av cash - det ska också sägas att han är tekniskt briljant. Så han provade en business helt enkelt. Så här såg den ut:

När han sätter sig tillrätta i HP-salen har han en penna i handen som alla andra. I hans fall ser det bara ut som det är en penna. I själva verket är det en liten kontroll. På kontrollen finns små knappar för siffrorna 0-9 och bokstäverna a, b, c, d, e. Dessa knappar är nästan omöjliga att se. Innan provet sålde han jävligt high tec trådlösa in-ear-pluggar (ser ut som hörselskydd) till provskrivare han känner och några varv till av känner-känner. Dessa pluggar är kopplade till pennkontrollen. Han trycker bara in svaren. 1)A 2)D etc.
Signalen förvandlas till en röst (behaglig ska den ha varit också!). Alla med lur får sina svar. Mycket bekvämt.

Vad fick du?
Citera
2014-11-19, 14:59
Medlem
Det som förbannar mig mest är den där vilseledande informationen på studera.nu. ALLA har alltid kollat på gamla normeringstabeller, plötsligt är de ingenting att ha längre? Jag tackar för mig och tänker börja plugga matte idag.
Citera
2014-11-19, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejHopps
Helvete. En poäng till på båda delarna och jag hade slutat på 1.85. Blir 1.75 istället. Får hoppas på att det räcker till läkarprogrammet. Annars blir det snaran!

Samma här. 66+72. Hade räknat med åtminstone 1,8 trots allt snack. Skjuter dock på snaran tills vidare då det är hösten som gäller för linjen jag siktar på. Svider som fan hur som helst.
Citera
2014-11-19, 15:15
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Det går att lösa med ett invers proportionalitetssamband.

y = k/x
Förstår inte hur man applicerar omvänd proportionalitet på uppgiften, gjorde så här men kändes bara som röta att jag fick rätt...

y=k/x

7 dagar ser ut så här? 7=K/4

4 dagar ser ut så här 4=K/x

Om det är omvänd proportionalitet borde x=7 om y=4 då ser vi att det behövs 3 fler maskiner (x) för att antal dagar blir 4

Citera
2014-11-19, 15:21
Medlem
Mamarketels avatar
Nej, här ligger det minsann en hund begraven...

Jag undrar hur många av de med toppresultat som är fuskare. De måste ju för fan ta tag i fusket alltså.
Citera
2014-11-19, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamarketel
Nej, här ligger det minsann en hund begraven...

Jag undrar hur många av de med toppresultat som är fuskare. De måste ju för fan ta tag i fusket alltså.

Jag tror en stor del av alla med 1.7+ är fuskare.
Citera
2014-11-19, 15:30
Medlem
Är det uteslutet att detta på något sätt påverkar intagningsnivån för hpkvoten på universiteten?
Citera
2014-11-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eminent.Javisst
Förstår inte hur man applicerar omvänd proportionalitet på uppgiften, gjorde så här men kändes bara som röta att jag fick rätt...

y=k/x

7 dagar ser ut så här? 7=K/4

4 dagar ser ut så här 4=K/x

Om det är omvänd proportionalitet borde x=7 om y=4 då ser vi att det behövs 3 fler maskiner (x) för att antal dagar blir 4

Låt y vara antalet dagar och x antalet maskiner.

y = k/x

7 = k/4
k = 28

Så y = 28/x

Hur många maskiner behövs för att utföra jobbet på 4 dagar?

4 = 28/x
x = 7

Så det blir 7 - 4 = 3 maskiner fler som krävs.

Så ja, din lösning ser rätt ut vad jag ser.
Citera
2014-11-19, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h0rt0n
Är det uteslutet att detta på något sätt påverkar intagningsnivån för hpkvoten på universiteten?

Ja. Kraven kan ju stiga pga högre söktryck, men att provet var lättare i år kommer inte att påverka HP-kvoten. Tacka normeringen för det!
Citera
2014-11-19, 15:44
Medlem
Vart har du sökt till läkare r4ll3?
Citera
2014-11-19, 15:44
Medlem
Fhitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Låt y vara antalet dagar och x antalet maskiner.

y = k/x

7 = k/4
k = 28

Så y = 28/x

Hur många maskiner behövs för att utföra jobbet på 4 dagar?

4 = 28/x
x = 7

Så det blir 7 - 4 = 3 maskiner fler som krävs.

Så ja, din lösning ser rätt ut vad jag ser.

Jag är glad att jag beställde en bok från kursen matematik 1b. Dessa typer av uppgifter hör till de svåraste, enligt mig. Misstänker att jag behöver träna modellering.
Citera
2014-11-19, 15:52
Medlem
Antal provdeltagare för våren 2014: 76 483

Antal provdeltagare för hösten 2014: 59 224

Ska väl vara tvärtom? Hur är det ens möjligt, gick de in och ändrade antalet provdeltagare på våren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in