jaja det är som det är, jag ser att dem skrivt nu information om den kvantitativa delen. Men det förklarar inte riktigt varför det ser ut som det gör låt mig analysera den offentliga informationen som finns på hemsidan:
Citat:
Angående normeringen av den kvantiativa delen hösten 2014
Den kvantitativa delen har blivit något lättare jämfört med tidigare prov, och bakom detta ligger ett långsiktigt medvetet förändringsarbete för att jämna ut skillnaderna i svårighetsgrad och spridning mellan de två provdelarna samt att göra resultat från olika provomgångar jämförbara.
Det här var ju intressant, det här är alltså ett
långsiktigt projekt.
4p skillnad det är tydligen "något lättare" prov, jag ser det isåfall ett klart lättare prov, men så kanske man inte vill formulera sig. Det går stick i stäv med vad man tidigare sagt, nämligen att man kan titta på gamla normeringar för att få en uppfattning liksom att man uttryckligen sagt att man skapar likvärdiga svåra prov.
Kom ihåg kamrater, enligt denna offentliga information så verkar det här bara vara början på ngn jävla förändringsresa. Vem fan vet hur svårt provet kommer vara i våren. 75p för 2.0 i den kvantitativa delen? Det verkar ju fortsätta att bli lättare prov i den kvantitativa delen.
Helt ärligt, jag tror dem själva är smått förvånande över hur "lätt" provet blev. Dem hade nog inte riktigt förväntat en sån stark förkjutning i den kvantitaiva. Och enligt dem själva så skulle den verbala bli antingen svårare eller åtminstone lika svårt, ngt man inte heller lyckades med.
EDIT
Just missade det viktigste och det mest ironiska, dem gör dessa förändringar för att göra olika provomgångar
jämförbara "samt att göra resultat från olika provomgångar jämförbara."
ngt dem failade med denna gång, denna är att provomgång är INTE jämförbar med tidigare, isåfall skulle de endast satsat på att typ ändra den kvantitativa med kanske 1p per prov, för att behålla "jämförbarheten", inte 4p (!). Nu blev det inte så - FAIL. Så var det åtminstone tidigare.