2014-11-18, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Sannerligen. Detta är vad som finns i mångas hjärtan, en dröm om en annan tillvaro. Och jag tror inte samma dröm finns i stalkarnas hjärtan.

Det är en himla tur att dessa stalkers inte lyckas förstöra de drömmar som vi bär på
2014-11-18, 15:15
Medlem
Jag tror inte man är direkt ute efter en dystopi utan tvärtom, något som har med det här begreppet att göra kanske: Immanentizing the eschaton

"Eschatology is the study of end times...It occurs after Armageddon when the Kingdom of God gets established here on Earth. But according to philosopher Eric Voegelin, who the term comes from, only God can establish this Kingdom. Popularized by conservatives like William F. Buckley, "Immanentizing the eschaton" is Voegelin's pejorative phrase for utopians who try to take the place of God in bringing about this final stage. Buckley's critique is that these do-gooders usually use the force of government to ram down their vision of the ideal society without respecting the natural order and traditions that cause societies to evolve on their own."

Påminner om detta: "What has always made the state a hell on earth has been precisely that man has tried to make it a heaven". Friedrich Höderlin, German poet (1770-1843).

"In all these contexts it means "trying to make that which belongs to the afterlife happen here and now (on Earth)" or "trying to create heaven here on Earth."

"The Lutheran Confessions directly reject the idea of an immanentized eschaton, condemning the belief "that before the resurrection of the dead the godly shall take possession of the kingdom of the world, the ungodly being everywhere suppressed."

Utopi och Dystopi på en och samma gång, beroende på vilken sida man hamnat på.

Men ja, det gäller väl elitens spel. Jag tror fortfarande jag är utsatt för simpel community stalking. Ett experiment där man testar systemet, som en del av ett större nätverk. För att få bättre kontroll över samhället och de fritänkande individerna.
2014-11-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alex-84
Jag tror inte man är direkt ute efter en dystopi utan tvärtom, något som har med det här begreppet att göra kanske: Immanentizing the eschaton

"Eschatology is the study of end times...It occurs after Armageddon when the Kingdom of God gets established here on Earth. But according to philosopher Eric Voegelin, who the term comes from, only God can establish this Kingdom. Popularized by conservatives like William F. Buckley, "Immanentizing the eschaton" is Voegelin's pejorative phrase for utopians who try to take the place of God in bringing about this final stage. Buckley's critique is that these do-gooders usually use the force of government to ram down their vision of the ideal society without respecting the natural order and traditions that cause societies to evolve on their own."

Påminner om detta: "What has always made the state a hell on earth has been precisely that man has tried to make it a heaven". Friedrich Höderlin, German poet (1770-1843).

"In all these contexts it means "trying to make that which belongs to the afterlife happen here and now (on Earth)" or "trying to create heaven here on Earth."

"The Lutheran Confessions directly reject the idea of an immanentized eschaton, condemning the belief "that before the resurrection of the dead the godly shall take possession of the kingdom of the world, the ungodly being everywhere suppressed."

Utopi och Dystopi på en och samma gång, beroende på vilken sida man hamnat på.

Men ja, det gäller väl elitens spel. Jag tror fortfarande jag är utsatt för simpel community stalking. Ett experiment där man testar systemet, som en del av ett större nätverk. För att få bättre kontroll över samhället och de fritänkande individerna.

När jag uttrycker mig så försöker jag lyssna så mycket som möjligt på vad mitt hjärta säger. Jag litar hellre på min inre övertygelse än på citat från kända filosofer och tänkare, med undantag av vissa lärdomar som är kända som Jesu ord. Det mest centrala av hans budskap är för mig att "himmelriket finns inom". Mitt inlägg där jag beskrev lite av min vision om framtiden handlar mycket om mina egna drömmar, om hur jag själv skulle vilja leva i harmoni tillsammans med mina medmänniskor. Jag vill inte kalla det för en "utopi" eller så, jag är generellt emot sådana ord, liksom jag är emot tanken på att passa in i olika "ismer" och liknande. Jag gillar egentligen inte tanken på att man ska passa in saker och ting, eller idéer och tankar, i fack eller kategorier som människan har hittat på. Gränserna för saker och ting är mycket mer flytande och kan i vissa fall gå in i varandra, enligt mitt sätt att se på det.

Jag vill absolut inte ta Guds plats, men man kanske kan tänka sig att man samarbetar lite, att man ändå försöker bli vägledd av det gudomliga inom. Om man inte gör någonting, och inte tar några som helst steg i riktning mot sina drömmar då blir man ju helt handlingsförlamad egentligen. Jag får erkänna att hela den här GS-upplevelsen har gjort mig ganska passiv och trött, så jag har en stark längtan inom mig att verkligen GÖRA något tillsammans med likasinnade och få utlopp för mer av min kreativitet.

"Buckley's critique is that these do-gooders usually use the force of government to ram down their vision of the ideal society without respecting the natural order and traditions that cause societies to evolve on their own"

Att försöka göra gott ser jag inget fel i, åtminstone inte om man låter sina handlingar vara inspirerade av den inre vägledningen. Men jag vet inte riktigt om jag helt och hållet förstår citatet ovan. Jag kanske missuppfattar nu. Men om man ser på världen idag och hur den naturligt utvecklas och de traditioner som är vanliga så tycker jag att man kan se att det bara leder till något destruktivt. Jag tycker att det bara blir värre och värre, och de flesta människor mår ju rent generellt sett ganska dåligt.

Kanske ligger allt i händerna på den goda Guden och vi ska bara se tiden an tills det blir bättre, jag vet inte? Min vision och den dröm som jag uttryckte kanske kommer att förverkligas i sinom tid ändå, här på Jorden eller någon annanstans, ifall man har tålamod. Jag mår i alla fall bra av att nära den drömmen inom mig, den gör mig glad, det känns bra att uttrycka den i ord och jag går omkring och hoppas på att den en gång ska bli verklighet på än det ena eller andra sättet.

Jag är nog en stor drömmare och lite av en byfåne ändå

Edit: Om man som jag tror att himmelriket finns inom så upplever jag det som centralt att fokusera på det så mycket som möjligt för att det ska bli verklighet en vacker dag. Tror att mina drömmar och visioner som jag uttryckte i den här tråden var ett försök att ge ord åt nånting vackert som finns inom mig.
Senast redigerad av rosalotus 2014-11-18 kl. 17:05.
2014-11-18, 17:17
Medlem
Tillägg till ovanstående:

Om man som jag tror på att himmelriket finns inom så känns det centralt att försöka fokusera på det så mycket som möjligt för att det ska bli verklighet en vacker dag. Tror att mina drömmar och visioner som jag skrev om här kommer från en vacker plats inom mig, en plats där jag känner mig hemma.

Men å andra sidan: om himmelriket faktiskt finns inom och man lyckas få en bra kontakt med denna inre plats så kanske det spelar mindre roll hur omständigheterna ser ut runtomking i världen, man kanske är lycklig ändå på något vis. Fast ändå inte, helt och hållet, för jag har en önskan om att ALLA i världen ska få vara fria och leva i harmoni osv, och när man ser att andra lider om man själv skulle ha det bra så finns det ändå en slags sorg i hjärtat.

Det är mångfacetterat allt det här, och det är ganska så mycket som man inte till fullo kan förstå.

Nu blev jag lite off topic, men mod kanske kan vara vänliga att låta detta inlägg stå i alla fall. Det blev bara en liten avstickare från ämnet GS, men det är ändå sammankopplat till det, för det är vissa personer som blir förföljda och trakasserade just för sina åsikters skull.

Edit: Såg att det blev lite dubbelpostat nu till viss del.
2014-11-18, 18:08
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Tillägg till ovanstående:

Om man som jag tror på att himmelriket finns inom så känns det centralt att försöka fokusera på det så mycket som möjligt för att det ska bli verklighet en vacker dag. Tror att mina drömmar och visioner som jag skrev om här kommer från en vacker plats inom mig, en plats där jag känner mig hemma.

Men å andra sidan: om himmelriket faktiskt finns inom och man lyckas få en bra kontakt med denna inre plats så kanske det spelar mindre roll hur omständigheterna ser ut runtomking i världen, man kanske är lycklig ändå på något vis. Fast ändå inte, helt och hållet, för jag har en önskan om att ALLA i världen ska få vara fria och leva i harmoni osv, och när man ser att andra lider om man själv skulle ha det bra så finns det ändå en slags sorg i hjärtat.

Det är mångfacetterat allt det här, och det är ganska så mycket som man inte till fullo kan förstå.

Nu blev jag lite off topic, men mod kanske kan vara vänliga att låta detta inlägg stå i alla fall. Det blev bara en liten avstickare från ämnet GS, men det är ändå sammankopplat till det, för det är vissa personer som blir förföljda och trakasserade just för sina åsikters skull.

Edit: Såg att det blev lite dubbelpostat nu till viss del.
Det viktiga är att ge näring till sina drömmar och inte låta sig förvandlas till en cynisk människa som trampar på andras drömmar. Kanske av mer eller mindre medveten avund?

Saliga de ödmjuka, de skall ärva landet. Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdigheten, de skall bli mättade. Saliga de barmhärtiga, de skall möta barmhärtighet. Saliga de renhjärtade, de skall se Gud. Saliga de som håller fred, de skall kallas Guds söner. Saliga de som förföljs för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket. Mattusevangeliet 5:5
Att politiskt försöka införa himmelriket med tvång blir inte alls bra. Därför är himmelriket inom dem som längtar efter det som är rätt.

Det finns "naturlagar" som påverkar hur samhället utvecklas men också en inneboende kraft som utvecklar samhället i en helt annan riktning. Lagarna har med tiden utvecklats från att vara förtryckarnas lag till att bli ganska rimligt rättvisa. Det är ett problem för vissa, men tillfälligtvis löser man problemet genom att ge domstolarna stor tolkningsfrihet och genom att acceptera att fördomar i hög grad får spela in i domsluten.

Hur det blir på jorden kan jag inte sia om, men det är viktigt att vårda själen. Och ibland tänker jag att det är just själen som motståndarna är ute efter.
2014-11-18, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Det viktiga är att ge näring till sina drömmar och inte låta sig förvandlas till en cynisk människa som trampar på andras drömmar. Kanske av mer eller mindre medveten avund?

Saliga de ödmjuka, de skall ärva landet. Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdigheten, de skall bli mättade. Saliga de barmhärtiga, de skall möta barmhärtighet. Saliga de renhjärtade, de skall se Gud. Saliga de som håller fred, de skall kallas Guds söner. Saliga de som förföljs för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket. Mattusevangeliet 5:5
Att politiskt försöka införa himmelriket med tvång blir inte alls bra. Därför är himmelriket inom dem som längtar efter det som är rätt.

Det finns "naturlagar" som påverkar hur samhället utvecklas men också en inneboende kraft som utvecklar samhället i en helt annan riktning. Lagarna har med tiden utvecklats från att vara förtryckarnas lag till att bli ganska rimligt rättvisa. Det är ett problem för vissa, men tillfälligtvis löser man problemet genom att ge domstolarna stor tolkningsfrihet och genom att acceptera att fördomar i hög grad får spela in i domsluten.

Hur det blir på jorden kan jag inte sia om, men det är viktigt att vårda själen. Och ibland tänker jag att det är just själen som motståndarna är ute efter.

Började gråta när jag läste ditt inlägg, för orden gick rakt in i hjärtat. Håller med dig; jag tänker också att det är själen som dessa stalkers är ute efter.

Tar med mig visdomarna i ditt inlägg vidare in i kvällningen här. Tack så mycket.
2014-11-18, 22:44
Medlem
Jag gillar det ni skriver. Vi kan drömma om en sådan värld men vi måste även vara beredda att modigt försvara våra ideal.

Lite fler tankar jag haft den senaste tiden: Har som sagt ofta ignorerat Electronic Harassment biten vad gäller GS tidigare, då jag inte trott på den. Men inser att den underliga känslan jag haft i huvudet varit äkta. Det är som att man under en kort sekund är utsatt av en kraftig laserstråle. Det bränner till kraftigt. Kan inte beskriva det på något annat sätt. Jag har scannat huvudet och inte hittat någon tumör tidigare. Jag tror det är en variant av Directed Energy Weapon man experimenterar med civilt under korta impulser.

I lab använder man olika sätt för att se om djur skadas av strålning men vet inte riktigt hur det påverkar människor. Därför behöver de göra vissa hemliga experiment.

Vad gäller Directed Energy Weapons så existerar de i vår verklighet. Alla som tvivlar på att det finns laservapen överhuvudtaget bör man kolla upp vapen som Tesla Laser Weapon System (LaWS).

https://www.youtube.com/watch?v=3bEs7IvBToM.

https://www.youtube.com/watch?v=tR_pjzW98dM

https://www.youtube.com/watch?v=00zoFXXi7Fw

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2559358/Israeli-arms-company-reveals-Star-Wars-laser-capable-shooting-rockets-sky-beam-energy.html#ixzz38ylT hFQ

Laser går igenom det mesta. Verkar finnas tydlig radioaktiv strålning i vissa varianter. Det kommer börja användas detta året av USA's militär.

Vill man ser mer handgripliga civila varianter kan man kolla på den här, det skulle inte vara så svårt att sätta en sådan på ett handhållet vapen. https://www.youtube.com/watch?v=yXEGlfKmspc

"These elements could consist of the new ‘Iron Beam’ system, a mobile High-Energy Laser Weapon System (HELWS) developed by RAFAEL. ‘Iron Beam’ is designed to destroy targets by irradiation with a directed High Energy (HE) laser beam. The system will have a wide range of applications – from engagement of airborne targets, acting as a Counter Rocket, Artillery, Mortars (C-RAM) to Counter-Unmanned Aerial Vehicles (C-UAV)s or surface-based targets"

Många lasrar är även genomskinliga och därmed osynliga för blotta ögat, vilket gör att de potentiellt kan vinkla en sådan som är av lägre kraft som är lite radioaktiv så det inte bränner något men ändå skadar din kropp mot stället man har huvudet under natten. Men man har säkert andra alternativ om man nu vill odla tumörer hos folk. Sådant som man vet är cancerframkallande på möss.

"The development of small chemical lasers falls under a program called advanced tactical laser, which is expected to cost $180 million through 2005, said Bradshaw. ATL uses a chemical oxygen iodine laser (COIL) that generates up to 70 kilowatts of power."

"The Marine Corps also is interested in ATL, because the technology has applications in the Corps’ so-called non-lethal weapons program. A small chemical laser beam would injure a human being, but it also could, for example, destroy enemy antennas or disrupt communications."

The prime contractor for the advanced tactical laser is the Boeing Company’s Rocketdyne division. The ATL includes a laser, optics and control systems enabling fire control systems on fixed and rotary-wing aircraft to precisely direct laser fire on targets from 15 kilometers away.

Om man kan bygga sådana här kraftiga lasrar som skjuter ned raketer så är det nog inte svårt att skapa en laser som går igenom väggar och skadar människan under en längre tids strålning. Sedan dör folk med fullkomligt naturliga symptom. Bara några få vet att "Änglarna" har varit framme...
Kanske ordnar man en dag någon form av satellit som kan rikta in sig på någon via GPS och bestråla den och därmed göra den personen sjuk, men det är framtidens TI's verklighet. Det är absurd värld vi lever i.
Senast redigerad av Alex-84 2014-11-18 kl. 22:54.
2014-11-19, 10:32
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex-84
....Det är som att man under en kort sekund är utsatt av en kraftig laserstråle. Det bränner till kraftigt....I lab använder man olika sätt för att se om djur skadas av strålning men vet inte riktigt hur det påverkar människor. Därför behöver de göra vissa hemliga experiment.....
Det här läste jag och låg och tänkte på hur du kände innan jag somnade igår. Kl.05.25 vaknar jag av en ufo-dröm jag aldrig haft sedan liten och en kraftig elektrisk stöt kändes i mina handleder precis som då jag träffades av blixten i somras (jo faktiskt!). Som tur var vaknade min analytiska hjärnhalva lika snabbt och jag hann som vanligt aldrig bli rädd utan kunde le åt saken och somna om. Men frågan är vad som händer om reptilhjärnan inte hinner koppla om mellan dröm eller inre och yttre verklighet. Hur påverkas vi mentalt och hur långt är modsen beredda att gå för att själva kunna ta kontrollen över våra tankar? Om de följer sin utilitaristiska moral så är det åtminstone viktigt att vi inte ens som djur eller för dem undermänniska ska ta fysisk skada eller känna smärta då vårt själsliv lobotomeras. Allt är okej bara det sker i smyg utan smärta som Tännsjö förklarat.
Några egentliga laservapen finns ännu inte men däremot strålkanoner av olika slag som riktas med hjälp av laser och spårämne eller mikrokrets i målet. Fri sikt och i huvudsak stillastående objekt är ännu nödvändigt för att nå avsedd effekt.
2014-11-19, 10:56
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angel0101
hej Alex 1984, skrev till dig privat men fick inga svar, ville bara säga att du är inte ensam om detta omänskliga trakasering, jag med är en sånt offer och förstår preciss det du pratar om, såg din post av en slump när jag googlade lite om några ämne jag letade , hoppas du läser detta, hoppas flash har inte något med de att göra och blokerar oss.

Tror inte att du behöver oroa dig för det eftersom Flashbacks grundare Jan Axelsson själv har blivit utsatt för Säpos trakasserier.
http://www.flashback.se/flashbacks/polis/

Samma sak har hänt Jon Karlung, vd för Bahnhof.
Citat:
Vi misstänker en terrorattack i Stockholms city och får in information som gör att det är värdefullt för oss att undanröja. Och det här får vi på fredag kväll klockan 20 utanför kontorstid. Svaret, med manuell hantering, innebär att vi får leveransen på måndag förmiddag. Då smäller det i Stockholm city med 800 döda. Jag tror inte att man vill vara vd för Bahnhof när man säger att man vill göra bedömningar i operativa ärenden, säger Kurt Alavaara, signalstrategisk rådgivare på Säpo, till Jon Karlung under samtalet.
(FB) SÄPO pressar operatörer: Terrorattack i Stockholm med 800 döda
Det är ett dokumenterad möte mellan hög- och lågintelligens. Att det kan bli 800 döda under ett och samma attentat får nog de mest erfarna terroristgrupperna att stelna av förundran. Kan dock vara möjligt under false flag.
Vad Jon tyckte om deras argument går inte att missuppfatta om man tittar på hans musivideo.

Det som är gemensamt med Jan och Jon är deras enorma arbete som de har lagt ner för att försvara vår yttrandefrihet och integritet. Jag uppskattar det men det finns säkert några som inte gör det.

Ingen har väl missat att det har bränts en hel del böcker under historiens gång.

Det startade redan år 212 f.Kr. Det var det bla. filosofen Mozis böcker som handlade om hur man bekämpade krig utan våld och hur ett folkstyrt utiopiskt samhälle, utan auktoriteter kan vara.
http://www.svtplay.se/video/2463683/varldens-fakta-cosmos/avsnitt-4 (start fr. 03:50)

Citat:
”I modern tid vill somliga gärna förstöra andra typer av media som cd-skivor, videokassettband med mera på liknande vis.”
Men hur ska dom då göra med internet?
Citat:
Rockefeller:
'Internet Should Have Never Existed'

Då kanske det är lättare att ge sig på fritänkarna direkt och störa deras arbete och tillvaro genom bla. GS. Snowden kan beskriva hur de isf lokaliserar dom.
Citat:
Bokbål har kommit att bli en symbol för auktoritärt eller totalitärt styre med begränsad tryckfrihet och yttrandefrihet. Heinrich Heine (1797-1856) skrev att "där man bränner böcker bränner man till slut även människor". Ray Bradbury skildrade ett mardrömssamhälle med institutionaliserade bokbål i boken Fahrenheit 451, som även filmatiserades. Begreppet "bokbål" har emellanåt kommit att användas metaforiskt av den som klandrar försök att hindra spridning av visst skriftligt material.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bokb%C3%A5l

Kan Säpo vara en av dom som har fått äran att genomföra det?
Vid de tillfällerna då jag försöker styra någon som är smartare än mig så har det inte varit lätt. Därför vågar jag knappt förställa mig hur det då skulle gå för polisen.

För dom betyder okunskap MAKT.
De vill ha kontroll över sin personal och ett av kriterierna för att uppfylla det är att rekrytera lågintelligenta. PHS godtar endast de som har fått 2-6 på deras 9-gradiga IQ-skala, enligt mina källor. Man kan tydligt se vart det lutar och det betyder att det är dom man får anpassa sig efter om man vill vara polis.

Men det finns kanske hopp. Såg att de inte lyckades uppnå önskat antal för nästa kull. De sa att många inte klarade testerna så de kan ha justerat intelligens-delen lite.
2014-11-19, 11:53
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Tror inte att du behöver oroa dig för det eftersom Flashbacks grundare Jan Axelsson själv har blivit utsatt för Säpos trakasserier.....
Det är ingen tvekan om att Säpo tagit över ägandet av även detta forum och på vanligt vis gjort sig av med dess grundare som samtidigt kunnat tystas med vilka medel som helst.
2014-11-19, 12:45
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Det är ingen tvekan om att Säpo tagit över ägandet av även detta forum och på vanligt vis gjort sig av med dess grundare som samtidigt kunnat tystas med vilka medel som helst.
För mig verkar det som att Flashback håller stilen ganska bra...
(FB) Anti-flashback
2014-11-19, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Om de följer sin utilitaristiska moral så är det åtminstone viktigt att vi inte ens som djur eller för dem undermänniska ska ta fysisk skada eller känna smärta då vårt själsliv lobotomeras. Allt är okej bara det sker i smyg utan smärta som Tännsjö förklarat.
Några egentliga laservapen finns ännu inte men däremot strålkanoner av olika slag som riktas med hjälp av laser och spårämne eller mikrokrets i målet. Fri sikt och i huvudsak stillastående objekt är ännu nödvändigt för att nå avsedd effekt.

Studerar du de laservapen som de utvecklar för militären som kommer börja brukas detta året, vilket möjligtvis förmodligen redan skett, så använder man vapnen på rörliga mål som raketer. Dessa mål färdas i hög hastighet. Det dröjer nog inte länge förrän svenska vapenfabriker anammar tänkandet och utvecklar egna varianter, vilket säkert redan är under utveckling. Svagare simplare varianter kan sedan testas civilt möjligtvis, för att bekämpa och göra sig av med "terrorister".

Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Då kanske det är lättare att ge sig på fritänkarna direkt och störa deras arbete och tillvaro genom bla. GS. Snowden kan beskriva hur de isf lokaliserar dom.

För dom betyder okunskap MAKT.
De vill ha kontroll över sin personal och ett av kriterierna för att uppfylla det är att rekrytera lågintelligenta. PHS godtar endast de som har fått 2-6 på deras 9-gradiga IQ-skala, enligt mina källor. Man kan tydligt se vart det lutar och det betyder att det är dom man får anpassa sig efter om man vill vara polis.

Påminner om det här fenomenet. Något jag upplevt ibland.
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-intellectualism

"Anti-intellectualism is hostility towards and mistrust of intellect, intellectuals, and intellectual pursuits, usually expressed as the derision of education, philosophy, literature, art, and science, as impractical and contemptible.

"Anti-intellectualism is a common facet of totalitarian dictatorships to oppress political dissent. The Nazi party's populist rhetoric featured anti-intellectualism as a common motif, including Adolf Hitler's Mein Kampf.[citation needed] Perhaps its most extreme political form was during the 1970s in Cambodia under the rule of Pol Pot and the Khmer Rouge, when people were killed for being academics or even for merely wearing eyeglasses (as it suggested literacy) in the Killing Fields.[2]
Economist Thomas Sowell argues for distinctions between unreasonable and reasonable wariness of intellectuals. Defining intellectuals as "people whose occupations deal primarily with ideas" as distinct from those who apply ideas practically, Sowell argues that there can be good cause for distrust of intellectuals. When working in their fields of expertise, intellectuals have increased knowledge
"

"In this manner, intellectuals participate in other areas where they may possess no prior knowledge at all in order to influence public policy issues."

In the 20th century, intellectuals were systematically demoted or expelled from the power structures, and, occasionally, assassinated. In Argentina in 1966, the military dictatorship of Juan Carlos Onganía intervened and dislodged many faculties, leading to a massive brain drain in an event which was called The Night of the Long Police Batons.[7][8] The biochemist César Milstein reports that when the military usurped Argentine government, they declared: "our country would be put in order, as soon as all the intellectuals who were meddling in the region were expelled". In Brazil, the educator Paulo Freire was banished for being ignorant, according to the organizers of the coup d’ État of the moment.[9]

Extreme ideological dictatorships, such as the Khmer Rouge regime in Kampuchea (1975–79), killed potential opponents with more than elementary education. In achieving their Year Zero social engineering of Cambodia, they assassinated anyone suspected of "involvement in free-market activities". The suspected Cambodian populace included professionals and almost every educated man and woman, city-dwellers, and people with connections to foreign governments. Doctrinally, the Maoist Khmer Rouge designated the farmers as the true proletariat, as the true representatives of the working class, hence the anti-intellectual purge (cf. Great Proletarian Cultural Revolution, 1966–76).

Governmental anti-intellectualism ranges from closing public libraries and public schools, to segregating intellectuals in an Ivory Tower ghetto, to official declarations that intellectuals tend to mental illness, thus facilitating psychiatric imprisonment, then scapegoating to divert popular discontent from the dictatorship (see the USSR and Fascist Italy, cf. Antonio Gramsci).

In a 1995 interview, social critic Camille Paglia[14] described academics (including herself) as "a parasitic class," arguing that during widespread social disruption "the only thing holding this culture together will be masculine men of the working class. The cultural elite—women and men—will be pleading for the plumbers and the construction workers."

In the history of American anti-intellectualism, modern scholars[citation needed] suggest that 19th-century popular culture is important, because, when most of the populace lived a rural life of manual labour and agricultural work, a 'bookish' education, concerned with the Græco-Roman classics, was perceived as of impractical value, ergo unprofitable—yet Americans, generally, were literate and read Shakespeare for pleasure—thus, the ideal "American" man was technically skilled and successful in his trade, ergo a productive member of society. Culturally, the ideal American was a self-made man whose knowledge derived from life-experience, not an intellectual man, whose knowledge derived from books, formal education, and academic study; thus, in The New Purchase, or Seven and a Half Years in the Far West (1843), the Reverend Bayard R. Hall, A.M., said about frontier Indiana:

"We always preferred an ignorant bad man to a talented one, and, hence, attempts were usually made to ruin the moral character of a smart candidate; since, unhappily, smartness and wickedness were supposed to be generally coupled, and [like-wise] incompetence and goodness."[15]
Related to this, is the confrontation between the Spanish franquist General, Millán Astray, and the writer Miguel de Unamuno during the Dia de la Raza celebration at the University of Salamanca, in 1936, during the Spanish Civil War. The General exclaimed: ¡Muera la inteligencia! ¡Viva la Muerte! ("Death to intelligence! Long live death!"); the Falangists applauded.[citation needed]

To that effect, China's youth nationally organised into Red Guards, paramilitaries hunting the liberal bourgeois elements subverting the CCP and Chinese society. The Red Guards acted nationally, purging the country, the military, urban workers, and the leaders of the CCP, until there remained no one politically dangerous to Mao. The Red Guards were particularly brutal in attacking their teachers and professors, causing most schools and universities to be shut down once the Cultural Revolution began

When the Communist Party of Cambodia, the Khmer Rouge (1951–81), established their regime as Democratic Kampuchea (1975–1979) in Cambodia, their anti-intellectualism idealised the country and demonised the cities to establish agrarian socialism, thus, they emptied cities to purge the Khmer nation of every traitor, enemy of the state, and intellectual, often symbolised by eyeglasses (see the Killing Fields).

I förlängningen kan man se att intellektuella kommer stämplas som "traitors och enemies of the state" och anklagas att vara terrorister, åtminstone övervaka dem med en sådan åtanke.

Om denna artikel stämmer så är vi snart där. http://www.storyleak.com/everyone-now-terrorist-us-government/#ixzz3JW1l9bEf

"It’s official, every single American can now be classified as a terrorist by the US government. The label of ‘terrorist’ no longer applies to members of al-Qaeda of ‘extremists’, but the average citizen of this nation.

"And I can show you how literally 100% of the population can be classified as a terrorist under the truly outrageous Department of Homeland Security (DHS) and FBI characteristics that define a terrorist or terrorist activity. These broad qualifications of ‘terrorism’ that have spawned a new wave of absolute paranoia within the population regarding their fellow citizens, who the nightly news says may be sleeper cell terrorists."

"Paranoia that has led to one woman facing an armed ‘terrorism taskforce’ who demanded a home search without a warrant after she ran a Google search for pressure cookers online. A search that, as it turns out, qualifies for terrorist activity within the United States of America. It has now come out that it was her employer that went and called in the police and subsequent ‘terrorism taskforce’ after it was discovered that this law-abiding woman and her family had searched for backpacks along with ‘pressure cookers’ on Google."

"Have you ever paid with cash instead of a credit card? The FBI, operating alongside the DHS in helping to stop terrorism and detain terrorists, says you are likely a terrorist if you do so often. Under the FBI’s Communities Against Terrorism (CAT) program, using cash instead of debt-inducing credit cards means that you are a terrorist suspect. In addition to over 24 other flyers on how to help ‘identify’ terrorists, the tendency to pay with cash is listed as a red flag of terrorism."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in