2014-11-18, 16:52
Medlem
cannabis-slampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Däremot får en präst informera polisen om någon biktar sig och i samband med detta hotar med att i framtiden begå ett brott. Jag har för mig att det är så.

Leif GW sa nyligen i Veckans Brott att präster har absolut tystnadsplikt.
Citera
2014-11-18, 16:57
Medlem
En person har alltså erkänt att han dödat Johan och säger också att det inte var meningen att han skulle dö. Nej, så var det ju troligen. Om det nu är LA som erkänt så ville han troligen påverka Johan att övertala sin mamma att ta tillbaka LA, och såna saker. Då räckte det kanske med att Johan sa "jag är glad att du inte bor med mamma" för att LA skulle göra något överilat....men det handlar ju om spekulationer.
Citera
2014-11-18, 16:57
Medlem
präster har absolut tystnadsplikt

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=680594
Citera
2014-11-18, 16:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Preskriptionstiden är problemet. Inget annat.

Jag vet inte i vilken utsträckning polisen resonerar så, men i teorin kan man fortfarande tänka sig att någon döms för brott mot Johan Asplund – vi vet ju faktiskt inte vad som har hänt. Har han blivit bragd om livet efter den första juli 1985 så kan den skyldige fortfarande dömas.

Vet inte om det har någon betydelse vid polisens utredning.
Citera
2014-11-18, 17:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Tandröntgen kan bli svårt om man inte röntgat Johans tänder någon gång.
Rutinmässigt röntgar man väl inte barns tänder.

Fast: Spelar roll. Hittar man en pojke i tioårsåldern som i säg 20-50 år varit nedgrävd i trakterna runt Sundsvall så är det Johan Asplund. DNA eller icke.
Citera
2014-11-18, 17:09
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Efter 34 år nergrävd i marken? Jag har svårt att tro det faktiskt.
Det mesta vävnadsmaterialen bör vara hårt anfrätta så att DNA är förstört i stora delar.
Benmärg och tandpulpa med mitokondrie DNA borde vara det som dom kan gå på.

Kanske någon som vet bättre kan klargöra hur det ligger till.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det kanske inte alltid går att få fram DNA genom gamla skelett-delar (om man nu kan hitta sådana). Eller går det alltid med gamla "ben"? Märgen i lårben t ex har jag för mig kan vara behjälplig, men det kanske finns någon som kan svara hur det "säkert" fungerar?
Jaha, det kanske är jag som är ute och cyklar. Jag tog för givet att man kunde ta dna ur ben
Citera
2014-11-18, 17:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fast: Spelar roll. Hittar man en pojke i tioårsåldern som i säg 20-50 år varit nedgrävd i trakterna runt Sundsvall så är det Johan Asplund. DNA eller icke.

Men kvarlevorna skulle väl i alla fall behöva identifieras med säkerhet, för att utesluta att det skulle vara någon annan. Teoretiskt sett så skulle en annan kille i tio-elva årsåldern ha kunnat grävas ner för 30-talet år sedan. Men hittas en ung kropp nedgrävd, så självklart är det i så fall med största sannolikhet Johan.
Citera
2014-11-18, 17:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Jaha, det kanske är jag som är ute och cyklar. Jag tog för givet att man kunde ta dna ur ben

Frågan är om det alltid går att få fram DNA från gamla ben som varit nergrävda så länge. Någon expert i tråden som vet?
Citera
2014-11-18, 17:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Men kvarlevorna skulle väl i alla fall behöva identifieras med säkerhet, för att utesluta att det skulle vara någon annan. Teoretiskt sett så skulle en annan kille i tio-elva årsåldern ha kunnat grävas ner för 30-talet år sedan. Men hittas en ung kropp nedgrävd, så självklart är det i så fall med största sannolikhet Johan.

Behöva, enligt vem? Jag vet inte vad det finns för tekniskt/formella krav för att exempelvis ordna med en begravning, men om en kille i tio-elva årsåldern hittas nedgrävs utanför Sundsvall så är det självklart att det är Johan Asplund. Allt annat är i praktiken uteslutet.

Edit: Dessutom, om någon pekar ut en plats där Johan Asplund skulle ligga nedgrävd, och man mycket riktigt hittar en kropp i rätt ålder, kön och "lagom" gammal, hur troligt är det då att det är en pojke som försvunnit i ett helt annat land, men som uppgiftslämnaren har blandat ihop med Johan Asplund?
Senast redigerad av Troian 2014-11-18 kl. 17:23.
Citera
2014-11-18, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Edit: Dessutom, om någon pekar ut en plats där Johan Asplund skulle ligga nedgrävd, och man mycket riktigt hittar en kropp i rätt ålder, kön och "lagom" gammal, hur troligt är det då att det är en pojke som försvunnit i ett helt annat land, men som uppgiftslämnaren har blandat ihop med Johan Asplund?

Typ noll!
Citera
2014-11-18, 17:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Frågan är om det alltid går att få fram DNA från gamla ben som varit nergrävda så länge. Någon expert i tråden som vet?

Det är inte frågan, men man har lyckats utvinna DNA från exempelvis Rikard III.
Citera
2014-11-18, 17:28
Medlem
Citat:

Inga problem. Man har lyckats DNA-bestämma ben som är flera tusen år gamla så pass noga att man kunde påvisa släktskap med nu levande människor i samma område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in