2014-11-18, 15:55
Medlem
Dom Johanmannen TR HR 1985 86
Kan finnas tidigare i tråden

https://anonfiles.com/file/0bd02ee3e38097df2195ce324c6ba04b
Senast redigerad av ox86 2014-11-18 kl. 16:40.
Citera
2014-11-18, 15:55
Medlem
Kan det vara så att LA faktiskt kontaktat polisen och erkänt nu, efter 34 år? Förhören som gjorts nu är med den person som tipsat och berör som sagt en person som tidigare varit aktuell i utredningen. Kanske LA är sjuk och vet att han snart försvinner själv och vill berätta innan.
Citera
2014-11-18, 16:11
Medlem
Rickaards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Kan det vara så att LA faktiskt kontaktat polisen och erkänt nu, efter 34 år? Förhören som gjorts nu är med den person som tipsat och berör som sagt en person som tidigare varit aktuell i utredningen. Kanske LA är sjuk och vet att han snart försvinner själv och vill berätta innan.

Kan mycket väl stämma. Jag skulle dock satsa mina pengar på prästen. Om prästen ens lever dvs...
Citera
2014-11-18, 16:15
Medlem
kuddprutte68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickaard
Kan mycket väl stämma. Jag skulle dock satsa mina pengar på prästen. Om prästen ens lever dvs...

Ja, det kanske är prästen som blivit sjuk etc. Det skulle vara intressant att se filmen. Tråkigt att mordet är preskriberat.
Citera
2014-11-18, 16:18
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Kan ju tänka sig att prästen inte är präst längre, kanske inte ens troende. Vad gäller tystnadsplikten hos pensionerade präster?
Citera
2014-11-18, 16:21
Bannlyst
Så om jag har förstått det rätt även om man hittar kroppen binder dna mot den tilltänkta gärningsmannen samt ett erkännande kommer gärningsmannen fortfarande att gå fri? Känns som att Quick fallet förstörde själva utredningen här eller vad tror ni andra?
Citera
2014-11-18, 16:21
Medlem
Rickaards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Kan ju tänka sig att prästen inte är präst längre, kanske inte ens troende. Vad gäller tystnadsplikten hos pensionerade präster?

Bra fråga. För övrigt trodde jag att präster fick informera polisen om det rörde sig om ett erkännande av ett mord, eller brott överhuvudtaget. Men tydligen inte.
Citera
2014-11-18, 16:27
Medlem
Rickaards avatar
http://www.dagbladet.se/medelpad/sundsvall/fel-uppgifter-om-johan-fallet

Kan vara så att polisen inte vill gå ut med det iofs.
Citera
2014-11-18, 16:37
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Enligt texten i AB du länkar till har den nu utpekade personen "tidigare [varit] aktuell i utredningen". Finns det någon annan än LA som på ett direkt sätt varit aktuell i utredningen tidigare?

Även om man kanske inte riktigt vågar hoppas, så hoppas man ändå. Bra att polisen undersöker tipset, trots att ingen kan dömas för brottet. Det är inte mer än rätt att föräldrarna får reda på var Johan finns, vad som hände honom, vem som bestämde att Johan inte skulle få leva, och varför.

Ja..TW.
Citera
2014-11-18, 16:37
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
Så om jag har förstått det rätt även om man hittar kroppen binder dna mot den tilltänkta gärningsmannen samt ett erkännande kommer gärningsmannen fortfarande att gå fri? Känns som att Quick fallet förstörde själva utredningen här eller vad tror ni andra?

Preskriptionstiden är problemet. Inget annat.
Citera
2014-11-18, 16:38
Medlem
Citat:
Bra fråga. För övrigt trodde jag att präster fick informera polisen om det rörde sig om ett erkännande av ett mord, eller brott överhuvudtaget. Men tydligen inte.

Däremot får en präst informera polisen om någon biktar sig och i samband med detta hotar med att i framtiden begå ett brott. Jag har för mig att det är så.
Citera
2014-11-18, 16:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Som jag har förstått det har även TW varit aktuell i utredningen. Spännande hur som helst!

Men utreddes TW som misstänkt? Å andra sidan behöver det ju inte vara en tidigare misstänkt, utan någon som figurerat som vittne eller bara funnits "med". Men det är väl ingen högoddsare att det gäller LA.

Spännande - absolut! Måtte det ge något!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in