2014-11-17, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHFANATICOS12
vad är det som är härligt när dom fick vänta i 1 år på beslut ???

Det är väl härligt att de kan återförenas i veckan efter att ha väntat så länge? (??). Personen skriver ju själv att det är "helt underbart!".

Vad är det som är konstigt?
Citera
2014-11-17, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHFANATICOS12
Hej.

Vi är antagligen många som är i samma sits här .

Min situation är denna,

Min fru har lämnat in ansökan på ambasaden i Sarajevo 21 Oktober ,hon fick intervju på ambasaden direkt två veckor efter på grund av att hon är gravid.

Hon har varit på besök i Sverige vid flera tillfällen då vi även registrerade vårt äktenskap på skatteverket där dom accepterade Internationellt bosnisk vigselbevis.

Ringde migrationsverket idag för att se om papperna kommit fram,kvinnan jag pratade med sa att papperna är registrerade men att vi inte fått någon handläggare än,därefter frågade jag henne hur jag kunde göra för att påskynda allt eftersom min fru är gravid,hon berättade att jag skulle skicka ett mejl till migrationsverket om förtur med graviditetsintyg .

Hur mycket hjälper detta verkligen att skicka mejl om förtur och är det pålitligt att skicka mejl ??

Tacksam för svar ,och om någon har något råd jag kan få !!

Hej Bhfanaticos

Jag har ansökt om förtur och fick beviljad det.
Jag skickade ett mail med ett intyg som styrker det jag sa.
Och en vecka efter då jag ringde sa de att jag hade en handläggare nu. Fick inte ett beslt om det hem. Utan ringde direkt sj för att höra hur det gick med ansökan om förtur.

Nu e det andra veckan, sedan vi har fått en handläggare. Men snart e det dags för beslut. Sånt känns det iaf.
Min fru ansökte på webben från Turkiet i februari månad och fick interviju i oktober månad. Så vi har väntat ganska mycket själv på intervju också.

Men nu e allt gjort. Men vet ej om handläggaren har hunnit att titta på.
Hon kom just från semester, och sa det finns många som fick beviljad förtur och därför det går i sin turordning.

Nu väntar vi bara.
Men det är märkligt att trotts de beviljar förtur, man ändå ska behöva vänta mer.
Har hört flera att talas om, trotts de fick förtur fick de vänta och vänta.
Så det beror mycket på handläggaren och absolut vart ärendet ligger.
lycka till..

Och jag tror du får bestämd medhåll i förturs ansökan. Så snälla ansök!
Du har en möjlighet.. Så varfr inte prova..
Men ansök endas på mail, och skicka inte annat än det de har begärt.
Citera
2014-11-18, 08:24
Medlem
TheGrokes avatar
Äntligen dags för intervjuen idag! Fästmannen är på ambassaden i Pretoria. Håll tummarna att allt går fint!! Största oroan just nu är att posten i Sydafrika strejkar, gör dom fortfarande det när de ska skicka kortet från Sverige vet jag inte hur det kommer gå.... Däremot har vi bett att få kortet skickat från ambassaden med DHL till konsulatet i Kapstaden när det väl kommer till ambassaden.

Vi har en kompis som också har en svensk flickvän, han gick på intervjun och fick positivt besked DAGEN EFTER. Vet inte hur det ens är möjligt! Vi har höga förväntningar för att det gick så fort för honom, vi hoppas på att det har att göra med ambassaden och deras arbete och inte bara slumpen...

Uppdaterar så fort vi fått besked så ser vi hur lång tid det tog.

Vi ansökte 27 augusti i år och bokade intervjun 5 veckor sedan.
Citera
2014-11-18, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGroke
Äntligen dags för intervjuen idag! Fästmannen är på ambassaden i Pretoria. Håll tummarna att allt går fint!! Största oroan just nu är att posten i Sydafrika strejkar, gör dom fortfarande det när de ska skicka kortet från Sverige vet jag inte hur det kommer gå.... Däremot har vi bett att få kortet skickat från ambassaden med DHL till konsulatet i Kapstaden när det väl kommer till ambassaden.

Vi har en kompis som också har en svensk flickvän, han gick på intervjun och fick positivt besked DAGEN EFTER. Vet inte hur det ens är möjligt! Vi har höga förväntningar för att det gick så fort för honom, vi hoppas på att det har att göra med ambassaden och deras arbete och inte bara slumpen...

Uppdaterar så fort vi fått besked så ser vi hur lång tid det tog.

Vi ansökte 27 augusti i år och bokade intervjun 5 veckor sedan.

Vilken enhet ligger ni på?
Vi ansökte 1 augusti i år via webben och vi har inte fått nåt mail om boka min fästmans intervju än och enligt vår enhet i Örebro så kommer det ta ca en månad till då de går efter datumen ansökningarna kommer in. Förra veckan hanterade de ansökningar inkomna i slutet av juni.
Håller tummarna för att allt går fort för er
Citera
2014-11-18, 11:55
Medlem
TheGrokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zemraim
Vi ansökte 1 augusti i år via webben och vi har inte fått nåt mail om boka min fästmans intervju än och enligt vår enhet i Örebro så kommer det ta ca en månad till då de går efter datumen ansökningarna kommer in. Förra veckan hanterade de ansökningar inkomna i slutet av juni.

Har faktiskt ingen aning om vilken enhet vi ligger på... Har inte haft någon kontakt med handläggare, har inte behövts.

Det enda de sa nu på intervjun är att vi felaktigt sökt ett sambovisum, man ska ha bott ihop i 2 år, vi har bara bott ihop i 1,5 år. Dock sa de att det förmodligen inte kommer vara något problem då vi ändå är förlovade, har hund tsm och så mycket bevis mm. Vi är alltså "godkända" och allting har nu redan faxats till vår handläggare som bara behöver ta beslutet.

Hoppas ni får intervju snart, det känns verkligen som ett slumpsystem hur lång tid denna process tar. De sa på ambassaden att vi borde få beslut inom 6 veckor, så det är ju jättebra.
Citera
2014-11-18, 11:55
Medlem
Citat:

Våran är inskickad i slutet av juni och ligger på samma enhet.
Har ej hört något än.
Citera
2014-11-18, 12:03
Medlem
Min fru från Mongoliet har äntligen fått uppehållstillståndet godkänt, tråkigt nog så fick inte hennes son också det för han hade blivit för gammal sen vi började och söka.

Vi började och söka i Juli 2013, så det var en hård kamp och vi hade fyra olika handläggare.

Tillståndet skickas till Sveriges ambassad i Kina eftersom Sverige inte har någon ambassad i Mongoliet.

Migrationsverket sa att vi ska räkna med 3-4 veckor, har någon av er fått skickat till Kina förut så ni vet hur långa tid det brukar och ta?
Citera
2014-11-18, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Våran är inskickad i slutet av juni och ligger på samma enhet.
Har ej hört något än.

Ja går dom enligt datum så borde ni ju få det denna vecka dvs om de inte behöver lägga all sin tid på asylansökningar igen. De behandlade i tisdags förra veckan ansökningar som kommit in 26 juni.
Citera
2014-11-18, 12:16
Medlem
Citat:
Har faktiskt ingen aning om vilken enhet vi ligger på... Har inte haft någon kontakt med handläggare, har inte behövts.

Det enda de sa nu på intervjun är att vi felaktigt sökt ett sambovisum, man ska ha bott ihop i 2 år, vi har bara bott ihop i 1,5 år. Dock sa de att det förmodligen inte kommer vara något problem då vi ändå är förlovade, har hund tsm och så mycket bevis mm. Vi är alltså "godkända" och allting har nu redan faxats till vår handläggare som bara behöver ta beslutet.

Hoppas ni får intervju snart, det känns verkligen som ett slumpsystem hur lång tid denna process tar. De sa på ambassaden att vi borde få beslut inom 6 veckor, så det är ju jättebra.

Det kanske har o göra med att vi ligger på olika enheter samt att de sorterar oxå efter gifta, sambo över 2 år o nyetablerade förhållanden i olika köer.
Vi har oxå massor med bevis o mer läggs på för varje månad man väntar. Har redan vart och hälsat på min fästman en gång o kommer nästa vecka åka dit igen o då passar v på o gifter oss. Det jobbiga e att min fästman måste resa tll grannlandet för o göra intervjun och denna resa tar minst 10 timmar med buss bara åt ena hållet. Har även haft kontakt med ambassaden och väntetden för att få intervjun är ca en månad oxå. Kan ju sluta drömma om att vi kommer fira jul o nyår tillsamman detta år.
Men går intervjun bra så brukar det ju gå snabbt o få beslut så det får ni säkert innan 6 veckor
Citera
2014-11-18, 12:26
Medlem
TheGrokes avatar
Citat:
Det kanske har o göra med att vi ligger på olika enheter samt att de sorterar oxå efter gifta, sambo över 2 år o nyetablerade förhållanden i olika köer.
Vi har oxå massor med bevis o mer läggs på för varje månad man väntar. Har redan vart och hälsat på min fästman en gång o kommer nästa vecka åka dit igen o då passar v på o gifter oss. Det jobbiga e att min fästman måste resa tll grannlandet för o göra intervjun och denna resa tar minst 10 timmar med buss bara åt ena hållet. Har även haft kontakt med ambassaden och väntetden för att få intervjun är ca en månad oxå. Kan ju sluta drömma om att vi kommer fira jul o nyår tillsamman detta år.
Men går intervjun bra så brukar det ju gå snabbt o få beslut så det får ni säkert innan 6 veckor

Så himla jobbigt att vänta... Hoppas det hjälper om ni gifter er men jag tror inte det går snabbare för det. Ambassaden i Sydafrika har rätt lite att göra tror jag... Anledningen till att vi bokade intervju så sent efter vi fick kallelse är samma anledning som eran, det är långt till ambassaden så fästmannen var tvungen att boka flyg och hotell och planera ett dygn han kunde vara borta... Men en sådan lättnad nu när allting är gjort och man kan luta sig tillbaka och vänta.

Det är inte lika hemskt för oss eftersom vi bor tillsammans här så vi behöver inte vara ifrån varandra. Det är mer bara att vi vill komma iväg så snart som möjligt...
Citera
2014-11-18, 12:53
Medlem
Citat:
Så himla jobbigt att vänta... Hoppas det hjälper om ni gifter er men jag tror inte det går snabbare för det. Ambassaden i Sydafrika har rätt lite att göra tror jag... Anledningen till att vi bokade intervju så sent efter vi fick kallelse är samma anledning som eran, det är långt till ambassaden så fästmannen var tvungen att boka flyg och hotell och planera ett dygn han kunde vara borta... Men en sådan lättnad nu när allting är gjort och man kan luta sig tillbaka och vänta.

Det är inte lika hemskt för oss eftersom vi bor tillsammans här så vi behöver inte vara ifrån varandra. Det är mer bara att vi vill komma iväg så snart som möjligt...

Vad skönt för er att kunna vara tillsammans under hela ansökan Tycker de borde ta bort regeln att de sökande behöver vänta i hemlandet för beslut för det hade iaf gjort väntetiden mer acceptabel.

Det sägs ju att det inte ska göra nån skillnad om man e gift men vet att bevisbördan ligger hos migrationsverket när man e gift istället för sökande när man e sambo. Om det e bättre eller sämre vet jag inte. Vi bestämde iaf o gifta oss i hans hemland så att hans mamma skulle få vara med när hennes enda son gifter sig. Man vill ju vara på svärmors goda sida från början hehe Hade annars väntat tills han kom tillbaka till sverige. Det hade ju iaf vart lättare och billigare då jag fått gjort översättningar på personbevis o äktenskapslicens samt skickat in dem för o få apostille stämpel på. Men nu e allt ordnat o bara en veckas väntan kvar tills jag får se min älskling igen
Citera
2014-11-18, 13:02
Medlem
TheGrokes avatar
Citat:
Vad skönt för er att kunna vara tillsammans under hela ansökan Tycker de borde ta bort regeln att de sökande behöver vänta i hemlandet för beslut för det hade iaf gjort väntetiden mer acceptabel.

Det sägs ju att det inte ska göra nån skillnad om man e gift men vet att bevisbördan ligger hos migrationsverket när man e gift istället för sökande när man e sambo. Om det e bättre eller sämre vet jag inte. Vi bestämde iaf o gifta oss i hans hemland så att hans mamma skulle få vara med när hennes enda son gifter sig. Man vill ju vara på svärmors goda sida från början hehe Hade annars väntat tills han kom tillbaka till sverige. Det hade ju iaf vart lättare och billigare då jag fått gjort översättningar på personbevis o äktenskapslicens samt skickat in dem för o få apostille stämpel på. Men nu e allt ordnat o bara en veckas väntan kvar tills jag får se min älskling igen

Men vad kul ändå, grattis till giftermålet!!! Men ja det är en konstig regel att man inte får vara i Sverige när man ansöker... :S

Känns som de borde ändra på ganska mycket.... Ett nytt system för hur man prioriterar ansökningar, vore kanske bättre om asylärenden och anknytningsärenden behandlades på separata enheter.... Och så kan de gott börja göra intervjuer på fler svenska konsulat eller i alla fall ge reseersättning för att man måste flyga dit eller åka buss i 10 timmar haha :P Fast det är väl lite väl önske-tänkande kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in