2013-05-27, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgeropet
Både Astrids man Sture och sonen Lasse dog pga. supandet, så alkoholism fanns i familjen. Min släkting fick flera gånger hjälpa en totalt drogad och förvirrad Lindgren "med pupiller stora som tallrikar" hem till lägenheten.

Är Astrid Lindgren för "helig" eller varför talas det aldrig om detta?

Att hennes man dog av alkoholmissbruk är knappast något som har med Astrids gener att göra...och deras son hade förmodligen ärvt förkärleken till flaskan av sin far.

Jag kan mycket väl tänka mig att Astrid drog en stänkare eller två. Vem hade inte känt sig förtjänt av det efter allt hon åstadkommit?
Går man ner till bolaget på förmiddagarna när de öppnar så ringlar köerna långa med pensionärer som vill krydda dagen med lite starkdricka.

Har svårt att tänka mig att Astrid satt på sin kammare och snortade tjack. Dessutom lär hon haft råd med städerskor så det räckte och blev över om hon inte orkade städa själv.

Vet inte om Astrid var för helig men jag kan tänka mig att din pundande släkting hallucinerat en hel del i sina dager.
Citera
2013-05-27, 01:34
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Trådar om Astrid Lindgren sammanfogade.

/Moderator
Citera
2014-11-17, 07:16
Medlem
Nån som vet mer om uppgifterna att Astrid skulle varit ensam och deprimerad?
Citera
2014-11-17, 08:45
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discofreak
Nån som vet mer om uppgifterna att Astrid skulle varit ensam och deprimerad?

När synen blev sämre med åldern är det nog troligt att hon tog det hårt. Astrid läste och skrev mycket brev.
Citera
2014-11-18, 00:07
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Välkommen hem till Astrid

Här satt hon alltså och var allmänt drogig? Tror jag knappast, fisigt säga så om Astrid.
Citera
2014-11-18, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Nu börjar jag förstå det där med tant blå, grön och gräddelin lite bättre!
Astrid är ett föredöme för legaliserings förespråkarna.
Legalize it ropar hon från himmelen! :D

...eller Elsa Beskow....

Det var väl allmänt känt att hon hade svåra problem med ögonen (därav de konstiga bruna glasögonen) och att hon levde ihop med en kvinna!?
Det kommer ut en biografi om henne nu i dagarna men jag vet inte om man vågar nämna hennes läggning.
Fast jag tror alla journalister visste om det när det begav dig.
Citera
2014-11-18, 07:01
Hade det inte varit jävligt roligt om nationalikonen och alla medelålders kvinnors favorit hade varit en alkad stoner som sitter påtänd i våningen och fabulerar om negerkungar, klantiga poliser och pigor med tandvärk under det att hon knäcker ännu en starköl sådär på morgonkvisten?
Citera
2014-11-18, 08:32
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Hade det inte varit jävligt roligt om nationalikonen och alla medelålders kvinnors favorit hade varit en alkad stoner som sitter påtänd i våningen och fabulerar om negerkungar, klantiga poliser och pigor med tandvärk under det att hon knäcker ännu en starköl sådär på morgonkvisten?

Hade varit spännande. Men blev hon inte för gammal, 94, för den livsföringen?
Citera
2014-11-18, 13:01
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Hade varit spännande. Men blev hon inte för gammal, 94, för den livsföringen?

Astrid var barnlitteraturens Lemmy! Eller ska det vara omvänt?
Citera
2014-12-25, 09:24
Medlem
Citat:
SVT visar i kväll första delen av en tre timmarlång dokumentär om barnboksförfattaren Astrid Lindgren - som också skrev i Expressen - och den tid hon levde i.

Bakom serien står filmaren Kristina Lindström, som tillsammans med Maud Nycander också låg bakom dokumentären "Palme", belönad med två Guldbaggar 2012.

http://www.expressen.se/nyheter/brak...trid-lindgren/
Citera
2014-12-25, 21:15
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -A-
http://www.expressen.se/nyheter/brak...trid-lindgren/

Som vanligt lyckades propaganda maskinen få in 10 minuter om nazism i programmet, på juldagen. Bedrövligt.
Citera
2014-12-25, 21:29
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Som vanligt lyckades propaganda maskinen få in 10 minuter om nazism i programmet, på juldagen. Bedrövligt.

Så dom skulle ha censurerat bort nazismen ur Astrids liv, tycker du, trots att hon arbetade inom säkerhetstjänsten, och fick tidig inblick i deras vidriga verksamhet?
Ja, kanske i SD-sverige. Men vi är inte där än, tack och lov!

Men onekligen en rolig ironi att SD-ikonen var glödande anti-nazist, som sörjde över att ingen sköt Hitler.
Senast redigerad av Slottsherre 2014-12-25 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in