Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-10, 23:47
  #1
Medlem
Lilla Bofinkens avatar
Jag kommer antagligen att få brinna i helvetet för detta, särskilt om jag har fel, men frågan måste ändå ställas. Om andra välartade barnboksförfattarinnor som Selma Lagerlöf och Tove Jansson vågade ta för sig av det egna könet, borde väl även vår moderna och annars orädda sagotant nummer ett ha vågat? Tänk efter, visst var frånvaron av män i hennes liv högst påtaglig. "Jag har alltid älskat barn mer än män", är ju ett uttalande av henne som etsat sig fast. Varför i så fall förbli i garderoben? Tja, den internationella bokförsäljningen hade knappast vunnit på ett offentliggörande. Många av hennes gamla kompisar har väl av naturliga skäl svårt att uttala sig idag, men visst finns det någon murvel därute som sitter på uppgifter som inte är allmänt kända. Så...

Gentlemen (och ladies)! Start your engines!
Citera
2007-03-10, 23:55
  #2
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla Bofinken
Jag kommer antagligen att få brinna i helvetet för detta, särskilt om jag har fel, men frågan måste ändå ställas. Om andra välartade barnboksförfattarinnor som Selma Lagerlöf och Tove Jansson vågade ta för sig av det egna könet, borde väl även vår moderna och annars orädda sagotant nummer ett ha vågat? Tänk efter, visst var frånvaron av män i hennes liv högst påtaglig. "Jag har alltid älskat barn mer än män", är ju ett uttalande av henne som etsat sig fast. Varför i så fall förbli i garderoben? Tja, den internationella bokförsäljningen hade knappast vunnit på ett offentliggörande. Många av hennes gamla kompisar har väl av naturliga skäl svårt att uttala sig idag, men visst finns det någon murvel därute som sitter på uppgifter som inte är allmänt kända. Så...

Gentlemen (och ladies)! Start your engines!

Hon var lyckligt gift med Sture Lindgren. Gifte sig 1931.
Hennes barn hette/heter Lars född 1926 (död 1986), dottern Karin 1934.
Citera
2007-03-11, 00:07
  #3
Medlem
Lilla Bofinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Hon var lyckligt gift med Sture Lindgren. Gifte sig 1931.
Hennes barn hette/heter Lars född 1926 (död 1986), dottern Karin 1934.

Ja, hon var gift (Sture avled 1952), men vi vet alla att ett äktenskap inte nödvändigtvis är en mätare av en människas inre. Kom igen!
Citera
2007-03-11, 00:10
  #4
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla Bofinken
Jag kommer antagligen att få brinna i helvetet för detta, särskilt om jag har fel, men frågan måste ändå ställas. Om andra välartade barnboksförfattarinnor som Selma Lagerlöf och Tove Jansson vågade ta för sig av det egna könet, borde väl även vår moderna och annars orädda sagotant nummer ett ha vågat? Tänk efter, visst var frånvaron av män i hennes liv högst påtaglig. "Jag har alltid älskat barn mer än män", är ju ett uttalande av henne som etsat sig fast. Varför i så fall förbli i garderoben? Tja, den internationella bokförsäljningen hade knappast vunnit på ett offentliggörande. Många av hennes gamla kompisar har väl av naturliga skäl svårt att uttala sig idag, men visst finns det någon murvel därute som sitter på uppgifter som inte är allmänt kända. Så...

Gentlemen (och ladies)! Start your engines!

Va, var Tove "Muminmamma" Jansson lesbisk? Det måste jag ha missat
Citera
2007-03-11, 00:13
  #5
Medlem
Lilla Bofinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Va, var Tove "Muminmamma" Jansson lesbisk? Det måste jag ha missat

Ja, Gabriel K, även hon: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tove_Jansson
Citera
2007-03-11, 00:43
  #6
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla Bofinken
Ja, Gabriel K, även hon: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tove_Jansson

Tack för länken
Citera
2007-03-13, 12:35
  #7
Medlem
Hyndanns avatar
Jag känner en kille som jobbade på hemtjänsten och tog hand om henne, han var i alla fall 100% säker på att hon var lesbisk.
Citera
2007-03-13, 12:59
  #8
Medlem
Congomans avatar
hur märker ett hemtjänstbiträde att en gammal skröplig tant på 90 bast är lesbisk?
Citera
2007-03-13, 13:26
  #9
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congoman
hur märker ett hemtjänstbiträde att en gammal skröplig tant på 90 bast är lesbisk?

Hon tackade förmodligen nej till hans inviter och då antog han att hon måste vara lesbisk.
Citera
2007-03-13, 13:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congoman
hur märker ett hemtjänstbiträde att en gammal skröplig tant på 90 bast är lesbisk?

OBS: En BLIND tant på 90 bast. Hon kanske tog fel och råkade göra banangreppet?
Citera
2007-03-13, 13:51
  #11
Medlem
Hyndanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congoman
hur märker ett hemtjänstbiträde att en gammal skröplig tant på 90 bast är lesbisk?

Jag misstänker att om man spenderar en hel del tid med en person i dennes hem får en ganska bra känsla för hur den personen är. Men man kan ju ha fel så detta är naturligtvis inga stensäkra bevis.
Citera
2007-03-13, 15:38
  #12
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Astrid_Lindgren

Av allt att döma var Astrid tvåbarnsmor och hemmafru på 30-talet efter ha gift sig med Sture 1931. Astrid jobbade med brevcensur under kriget, det kanske Truxa kan tramsa ihop ngt om. Pippi Långstrump publicerades 1945, fyra år efter Boyes död.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback