Citat:
Ursprungligen postat av
kinesarsle
Jag tror inte antalet regler är den främsta svårigheten, utan snarare undantagen från dessa, och hur man vet exempelvis vet om ett substantiv är maskulint eller ej.
Ett språk utan grammatiskt genus måste vara lättare att lära sig än ett språk med tre genus, just för att man slipper lära sig memorera eventuellt invecklade regler om vilket genus en viss ändelse innebär.
Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Hoppsan, bröts en tråd ut ändå? Startade denna tråd eftersom jag trodde vår diskussion låg inbäddad i en annan tråd. Då får moderator gärna slå ihop dessa då diskussionsunderlaget är detsamma.
Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
I övrigt tycker jag du (TS) gör exakt samma tankefel som i förra tråden.
1. Du utgår, som vanligt, från det du ska (vill) bevisa. Du skriver "grammatiskt komplexa språk" när det varit ärligare att skriva "språk med rik(are) morfologi".
2. Du förväxlar regelboken med det regelboken beskriver. Är ett spel med komplicerade regler som monopol svårare att lära sig än ett spel med enkla regler som schack? Så måste måste det ju vara.
1. Självklart utgår jag från vad jag vill bevisa. Det är ju det jag själv tror på, och jag lägger fram en teori och argument som talar för den. Med det sagt vill jag tillägga att jag inte på något sätt är oemottaglig för alternativa teorier. Du får kalla det vad du vill, jag står fast vid att dessa språk är mer komplexa, då komplexiteten ligger i just formrikedomen.
2. Ja, jag skulle säga att ett spel med fler, svårare och mer detaljerade regler är svårare än ett spel med enkla regler utan villkor och undantag. Att det sen är svårare att bli riktigt bra på schack än på monopol tror jag beror på att schack på intet sätt är ett slumpspel, som monopol till stor del är. Man har kontroll över mycket mer. Det blir en orättvis jämförelse.