Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-14, 18:08
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Idag har ICA 4 märken i deras egna EMV.

Euroshopper - Varor som är av den lägsta kvaliten.
ICA Basic - Tanken var att alla varor som var ES skulle bli ICA Basic, men i samband med införandet av ICA Basic höjde man sammtidigt kraven vilket gjorde att vissa varor från ES inte kunde bli Basic.
ICA - Standard märket som håller normal kvalitet i stil med scan och andra vanliga märken.
ICA Selection - ICA´s fina märke, av den bästa kvaliten.

Jag antar att varorna som bara heter ICA ändå är billigare än typ Scan och liknande märkesvaror? Annars finns det väl inget större skäl att köpa det som känns som en no-nameprodukt. Det känns rätt krystat att ha fyra egna märken med små skiktningar. Vad finns det för skäl att handla pasta från ICA Selection istället för Zeta? Antar att priserna måste börja närma sig varandra...
Citera
2014-11-14, 18:42
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag antar att varorna som bara heter ICA ändå är billigare än typ Scan och liknande märkesvaror? Annars finns det väl inget större skäl att köpa det som känns som en no-nameprodukt. Det känns rätt krystat att ha fyra egna märken med små skiktningar. Vad finns det för skäl att handla pasta från ICA Selection istället för Zeta? Antar att priserna måste börja närma sig varandra...

Priserna på ICA´s standardmärken är ofta ett par kronor billigare än likvärdiga märken (Scan, felix osv.). Vissa varor ligger även ett par kronor dyrare, detta kan dock skiljas mellan butiker av den anledningen att handlaren själv har rätt att justera priserna hur den behagar (bortsett från extrapris varor dvs).

ICA har ju drivat rätt hårt på sina egna märken, selection ska vara likvärdiga finare märken. Det håller med andra ord hög kvalite , eller ska göra allafall.

Sedan är väl allt en smak sak av vad man själv föredrar.
Många saker görs ju tex av konkurenterna, har för mig att ICA´s köttbullar görs av scan i deras fabriker.Detta är jag dock lite osäker på hurvida det är 100% korrekt så ta mig inte på orden på detta.
Senast redigerad av Neroxx 2014-11-14 kl. 18:45.
Citera
2014-11-14, 20:01
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Det är ICAs egna märke som har grädde från Österrike som dessutom har tillsatser

Jag vet men tråden handlar om Ica Basic.
Citera
2014-11-17, 22:17
Medlem
Citat:
Idag har ICA 4 märken i deras egna EMV.

Euroshopper - Varor som är av den lägsta kvaliten.
ICA Basic - Tanken var att alla varor som var ES skulle bli ICA Basic, men i samband med införandet av ICA Basic höjde man sammtidigt kraven vilket gjorde att vissa varor från ES inte kunde bli Basic.
ICA - Standard märket som håller normal kvalitet i stil med scan och andra vanliga märken.
ICA Selection - ICA´s fina märke, av den bästa kvaliten.

Finns Euroshopper verkligen kvar? Har inte det fastats ut helt? Jag har inte sett några ES-varor i deras butiker längre.
Citera
2014-11-19, 01:48
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waqput
Finns Euroshopper verkligen kvar? Har inte det fastats ut helt? Jag har inte sett några ES-varor i deras butiker längre.

Om jag inte minns helt fel så finns ett par produkter kvar med ES som inte klarade kvalitetskraven.
Det var dock mer i början, nu skulle jag säga att 99% har klarat kraven för ICA Basic standarden.
Citera
2014-11-19, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waqput
Var väl Wllys svar på Ica basic ?

Tycker bara man ser Eldorado och Garant som lågpris o budget varor där nu.

Ica basic funkar perfekt, köpte det aldrig i början men har insett att det får funka om man inte är miljonär.
Citera
2014-11-20, 00:37
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fucka
Var väl Wllys svar på Ica basic ?

Tycker bara man ser Eldorado och Garant som lågpris o budget varor där nu.

Ica basic funkar perfekt, köpte det aldrig i början men har insett att det får funka om man inte är miljonär.

ES var inte willys svar på ICA basic.
ES var/är ICA´s lågprismärke innan Basic kom och den nya standarden.
Jag vet med mig att det kan finnas kvar ES energidryck , dock är väl tanke att de ska fasas ut innan 2015.

Spontant känns det som att ICA basic är bättre standard än vad ES var.
Hurvida det bara är en illusione eller ej låter jag dock vara osagt.
Citera
2014-11-23, 02:33
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
ES var inte willys svar på ICA basic.
ES var/är ICA´s lågprismärke innan Basic kom och den nya standarden.
Jag vet med mig att det kan finnas kvar ES energidryck , dock är väl tanke att de ska fasas ut innan 2015.

Några såna planer finns inte.

Det finns ett ytterst fåtal produkter kvar som är Euroshopper, helt enkelt av den anledningen att Ica inte vill "förknippas" med dessa.
Citera
2015-02-22, 08:11
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Ica basic kaffe - I klass med Zoegas, fast för halva priset. Skulle säga att det får 3/5, förutsatt att en femma är Arvid Nordkvists kaffe.
Köpte Ica Basics kaffe igår, eftersom jag aldrig provat det förr. Håller på att spara till en resa så det börjar bli magert i "matkassan" och varför lägga fyrtio kronor på ett halvt kilo kaffe när Ica Basics kostar tjugo? Sagt och gjort, jag slog till. Hem och kokte en balja.

Nej. Bara nej. Att jämföra den här bruna sörjan av syntetisk kaffesmak med Arvid Nordqvist är som att jämföra en fängelsevåldtäkt av en tatuerad karl med en herdestund tillsammans med en nybadad tonårsflicka.
Citera
2015-02-22, 08:15
Nej, allting som skall njutas av ska absolut inte vara ica basic. Ica basic varor ska vara sådana som man inte bryr sig om vilken smak och märkte det är.

Ica basic har ett lågt värde i mina ögon, och jag tycker synd om dem som bara köper dessa varor.
Citera
2015-02-22, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Köpte Ica Basics kaffe igår, eftersom jag aldrig provat det förr. Håller på att spara till en resa så det börjar bli magert i "matkassan" och varför lägga fyrtio kronor på ett halvt kilo kaffe när Ica Basics kostar tjugo? Sagt och gjort, jag slog till. Hem och kokte en balja.

Nej. Bara nej. Att jämföra den här bruna sörjan av syntetisk kaffesmak med Arvid Nordqvist är som att jämföra en fängelsevåldtäkt av en tatuerad karl med en herdestund tillsammans med en nybadad tonårsflicka.

Word. Hellre halvera kaffedrickandet än att byta bort bra kaffe.
Citera
2015-02-22, 11:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism

Finns ingen anledning köpa dåligt kaffe, det är ju kanske den mest frekvent förekommande kampanjvaran av alla. Minst en gång per månad, ibland fler, har varje stor butikskedja kampanjer bestående av 2 Gevalia eller Löfbergs lila för 40 eller 49 kr. Finns givetvis bättre kaffe än så, men då förekommer kampanjer/lockpriser långt mer sällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in