2014-11-16, 18:26
  #39289
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Jag rekommenderar dig att du först lär dig att ställa upp ett ekvationssystem. Efter att du nöter en viss mängd uppgifter, kommer du att kunna "se" svaret direkt i de flesta fall utan att behöva ställa upp något alls. Träning, träning, träning!
Den här uppgiften kunde jag enkelt (nåja, ganska enkelt...) räkna ut. Men hur menar du att att man med ekvationstänke ska komma fram till rätt svar?

1. Vid en förskoleavdelning för barn i åldrarna 1-3 år finns 12 barn. Vilken är medelåldern bland flickorna på avdelningen?

(1) Medelåldern på barnen som går på avdelningen är två år.

(2) Två tredjedelar av barnen på avdelningen är flickor.

Tillräcklig information för lösningen erhålls

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena
Citera
2014-11-16, 20:11
  #39290
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Den här uppgiften kunde jag enkelt (nåja, ganska enkelt...) räkna ut. Men hur menar du att att man med ekvationstänke ska komma fram till rätt svar?

1. Vid en förskoleavdelning för barn i åldrarna 1-3 år finns 12 barn. Vilken är medelåldern bland flickorna på avdelningen?

(1) Medelåldern på barnen som går på avdelningen är två år.

(2) Två tredjedelar av barnen på avdelningen är flickor.
Ekvationstänkande är något som ligger någonstans mellan logiskt tänkande och huvudräkning, fast inte riktigt. Lite förenklat är det så att man med ekvationstänke ser antalet okända variabler och antalet oberoende ekvationer med "nyttig" information.
Citera
2014-11-16, 20:26
  #39291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Jag rekommenderar dig att du först lär dig att ställa upp ett ekvationssystem. Efter att du nöter en viss mängd uppgifter, kommer du att kunna "se" svaret direkt i de flesta fall utan att behöva ställa upp något alls. Träning, träning, träning!

Håller helt med ovanstående person. Efter ett tag så behöver du inte ens skriva ner något på NOG uppgifterna utan ser svaret nästan direkt. Träna på gamla uppgifter.
Citera
2014-11-16, 21:42
  #39292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Jag rekommenderar dig att du först lär dig att ställa upp ett ekvationssystem. Efter att du nöter en viss mängd uppgifter, kommer du att kunna "se" svaret direkt i de flesta fall utan att behöva ställa upp något alls. Träning, träning, träning!

Detta rekommenderar jag starkt. När man behärskar ekvationssystem kan man klara av NOG uppgifterna på ca 2 min och sålunda få gott om tid på DTK. För DTK uppgifterna är faktiskt relativt enkla men tidskrävande.
Citera
2014-11-16, 22:08
  #39293
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Detta rekommenderar jag starkt. När man behärskar ekvationssystem kan man klara av NOG uppgifterna på ca 2 min och sålunda få gott om tid på DTK. För DTK uppgifterna är faktiskt relativt enkla men tidskrävande.

Instämmer även jag här. Båda två delarna är egentligen riktigt lätta att träna upp, och bör gå relativt enkelt. Svårare med XYZ och KVA då de kräver att man behärskar flera olika regler och tekniker för att kunna lösa.
Citera
2014-11-16, 23:46
  #39294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Instämmer även jag här. Båda två delarna är egentligen riktigt lätta att träna upp, och bör gå relativt enkelt. Svårare med XYZ och KVA då de kräver att man behärskar flera olika regler och tekniker för att kunna lösa.

Jag känner att kan man NOG tänkandet med system och variabler ni så fint beskrivit så har man även fördel på KVA. Ser det som en kombination på XYZ och NOG på ett sätt. KVA och NOG är mina bästa delar, och rätt enkla att se, bara att man i KVA måste ta ett steg ytterligare. XYZ är förvisso inte nåt jag är dålig på heller, det är det förbannade slarvandet som jag gör.

DTK gillar jag inte alls. Konstiga diagram. Skulle kunna plocka lite fler poäng här. Kommer jag inte in och hamnar skriva provet igen är det detta jag ska träna lite mer på. Är väl inte svårt egentligen... Småmissar man gör under provet som måste tränas in bättre.
Citera
2014-11-17, 00:54
  #39295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Äntligen fick du rätt på normeringarna. Jag tror det är exakt som senaste gången, tror den svåra elf och mek kompenserar för lätta ord.

Visserligen, men den kvantitativa delen var betydligt enklare.

Återstår att se om de släpper den tidigare lr om det blir som utsatt på onsdag.
Citera
2014-11-17, 01:02
  #39296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfPureEmotion
Visserligen, men den kvantitativa delen var betydligt enklare.

Återstår att se om de släpper den tidigare lr om det blir som utsatt på onsdag.

Skulle vilja påstå att Handelsmannen Abrahamsson och kulturartiklar var rätt jobbiga men jag förväntar mig också en tuff normering på kvant.
Citera
2014-11-17, 01:14
  #39297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regen88
får dem ''släppa'' normening efter 19 nov

De gör rimligtvis vad de anser är bäst. Innebär det att de måste släppa den efter den 19 november så blir det också så.
Citera
2014-11-17, 06:54
  #39298
Medlem
Vilket klockslag brukar normeringstabellerna dyka upp på den angivna dagen? Jobbar sent efter plugget och hoppas att jag kan se resultatet innan jag börjar!
Citera
2014-11-17, 08:58
  #39299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MathPunktRandom
Vilket klockslag brukar normeringstabellerna dyka upp på den angivna dagen? Jobbar sent efter plugget och hoppas att jag kan se resultatet innan jag börjar!

Runt lunch. I alla fall de senaste 4-5 gångerna
Citera
2014-11-17, 12:40
  #39300
Medlem
Fhitals avatar
Om det blir en svårare normering för verb än tidigare år, då tar det hus i helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in