2014-11-15, 19:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay rannsakades för brott i Bohuslän?

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det var ju i och för sig bra att du tog upp detta, som tyvärr visade sig vara ett blindspår. Det hade förmodligen blivit en sammanblandning. Någon säger sig ha talat med KÅ under tidigt 70-tal, men det var inte den person som pekades ut i tråden. Jag har själv talat med henne och bedömde henne som trovärdig när hon sa att hon inte ens kommer ihåg KÅ. Däremot mindes hon Locky, som hon varit kompis med.

En annan återvändsgränd är Gays flickvän Yvonne, som tyvärr gick bort förra sommaren. Försök gjordes att få henne att yttra sig, men hon var uppenbarligen inte intresserad. Sedan verkar det ju också som hon egentligen inte vetat någonting om Gays försvinnande, enligt ett möte som Gays syster hade med henne 1968.
Uppgiften om vem Yvonne var har gått att verifiera genom den person som var medåtalad i Gays bilkrock i juni 1965. Han visste nämligen vem Yvonne sedermera kom att gifta sig med.

En detalj som skulle vara kul att få veta mer om, är att Gay verkar ha rannsakats för brott i Bohuslän. När krocken 1965 skulle utredas, rekvirerade polisen nämligen en akt om honom från Norrvikens häradsrätt. Tyvärr har inte Landsarkivet i Göteborg lyckats hitta akten.

Förresten, det framgår i polisens papper att de lyckats nå Gay den 26 juli 1965 angående delgivningen av åtalet om bilkrocken, så detta bör vara det allra sista belägget i offentliga handlingar för hans existens innan försvinnandet.

Hon mindes Locky ja, men till en början visste hon inte vem hon var. Efter en stunds samtalande kom hon ihåg henne. De två var de allra bästa barndomskamrater och umgicks flitigt. De besökte varandras hem och jag tycker att det är något märkligt att hon inte kommer ihåg K-Å. Locky har ju också samtalat med henne och berättat om detta telefonsamtal.

Förresten så är ju inte hon den enda som idag inte minns honom/vill minnas honom. Locky och hennes äldre bror verkar folk minnas men inte Kjell-Åke.

Det kan ju vara möjligt att Gay kan ha rannsakats för brott i Bohuslän. Här hade han ju vistats en hel del.

Norrvikens häradsrätt låg den i trakterna av Tanum?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-15 kl. 19:35.
Citera
2014-11-15, 19:45
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hon mindes Locky ja, men till en början visste hon inte vem hon var. Efter en stunds samtalande kom hon ihåg henne. De två var de allra bästa barndomskamrater och umgicks flitigt. De besökte varandras hem och jag tycker att det är något märkligt att hon inte kommer ihåg K-Å. Locky har ju också samtalat med henne och berättat om detta telefonsamtal.
Ja, det tog ett tag innan hon mindes Locky, men det kan man ju förstå, när deras relation låg nästan 50 år tillbaka i tiden. Jag tyckte att hon lät trovärdig, någon som försökte gräva i minnet.

Och så småningom mindes hon att hon några gånger även hade träffat hennes något äldre bror, som hon hade för sig hette "Tommy", vilket ju en av KÅ:s kompisar hette. Så det var ju ett väldigt diffust minne.
Citat:
Norrvikens häradsrätt låg den i trakterna av Tanum?
Ännu längre norrut, i Strömstad, och man behandlade ärenden från de nordligaste delarna av Bohuslän, alltså inte Tjörn, där Gay delvis växt upp.
Senast redigerad av FritzDaCat 2014-11-15 kl. 19:58.
Citera
2014-11-15, 19:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Häradsrätten i Norrviken, Bohuslän.

Citat:
Ja, det tog ett tag innan hon mindes Locky, men det kan man ju förstå, när deras relation låg nästan 50 år tillbaka i tiden. Jag tyckte att hon lät trovärdig, någon som försökte gräva i minnet.

Ännu längre norrut, i Strömstad, och man behandlade ärenden från de nordligaste delarna av Bohuslän, inte Tjörn alltså.

Visst kan det även ha varit på det sättet att hon försökte gräva i minnet. Fast något fundersam är jag allt ändå.

Tack för den uppgiften. När jag letade på nätet förstod jag att det var norröver från Tjörn räknat som denna häradsrätt verkade. På ett ställe hittade jag att Norrviken skulle ha haft områdena Vette, Kville, Bullaren samt Strömstad stad.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-15 kl. 20:03.
Citera
2014-11-15, 21:25
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Det nämns senare spår av Kjell-Åke.Vilka var dessa spår ? Personligen så tror jag ändå på spåret som leder till den lilla staden Lidköping.Nära till hemorten Göteborg.
Många pratar om att någon skulle blivit dödad av de försvunna.Det tror ej jag att de blev och jag tror ej heller konstnärs sonen mördades.
Detta är min bild av det hela.Alla dessa grabbar var inblandade i skumma affärer så som sprit försäljning, knark försäljning och kanske de också gick ärenden åt främmande makt.Grodmansrånet skulle kanske bekosta ett större attentat i Landet.De blev pressade av polisen och de knasade i Grodmansrånet och kanske läckte mer information om vad som pågick i Göteborg under kalla kriget.De var då tvugna att försvinna från Göteborg samt skaffa sej nya identiteter.Kanske ingen vågar säga vad de vet eftersom det då kan röjas var de försvunna finns.Givetvis kan någon av dem blivit mördad, men då långt senare.Jag tror ej att de har bragt varann om livet.Möjligen kan deras identitet röjts och de har då avlivats av det kriminella nätverk de sprang ärenden åt.Att det ej finns någon information att få tyder ju på att de fått skyddad identitet en identitet de kanske fick ombesörja själva att skaffa sej, men då med svenska myndigheters samtycke.
Detta är vad jag tror..jag kanske har fel...vem vet. Anser i alla fall att Lidköping är ett hett spår.Finns en person i den lilla staden Lidköping som är mycket lik en av dem.Själv är jag ganska ofta på besök i Lidköping och ser då denne person till och från. Gick en av dem framåt böjd samt slängde med armen då han gick ? Flera personer har kollat de foton vi funnit på nätet och likheten är slående med en av dem. Folk kan ju vara lika, men funderar på om de verkligen kan vara så lika. En person pratade med hans fru lite allmänt och kom då in på efternamnet den personen nu bär.Denne person frågade om de var släkt med en annan person med samma efternamn.Frun svarade Nej vår släkt kommer från Skövde.Efter en tid så blev person nummer två inblandad i det hela då en nära släkting till denne person arbetat med frun och hon kom verkligen inte från Skövde...så varför ljög frun......Tja fundera kan man ju.På arbetet pratade frun aldrig om personliga saker så som man barn utan mest om väder och vind.På hennes arbetsplats som var en mycket liten arbetsplats visste de ej att hon var gift trotts mångårig tjänst...Nu har jag berättat min syn på det hela och även talat om varför jag följt detta fall här....Jo jag har sett en kopia av en av de försvunna möjligen finns en till i samma område.....men folk kan ju vara lika.....
Citera
2014-11-15, 21:53
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnskogensfasa
Personligen så tror jag ändå på spåret som leder till den lilla staden Lidköping.
Det är inte alls omöjligt, det var ju Linköpingsteorin som jag inte tror på.
Citat:
Gick en av dem framåt böjd
Tja...

PM:a mig, så kan jag checka detta par direkt!
Citera
2014-11-15, 22:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lidköping?

Citat:
Det nämns senare spår av Kjell-Åke.Vilka var dessa spår ? Personligen så tror jag ändå på spåret som leder till den lilla staden Lidköping.Nära till hemorten Göteborg.
Många pratar om att någon skulle blivit dödad av de försvunna.Det tror ej jag att de blev och jag tror ej heller konstnärs sonen mördades.
Detta är min bild av det hela.Alla dessa grabbar var inblandade i skumma affärer så som sprit försäljning, knark försäljning och kanske de också gick ärenden åt främmande makt.Grodmansrånet skulle kanske bekosta ett större attentat i Landet.De blev pressade av polisen och de knasade i Grodmansrånet och kanske läckte mer information om vad som pågick i Göteborg under kalla kriget.De var då tvugna att försvinna från Göteborg samt skaffa sej nya identiteter.Kanske ingen vågar säga vad de vet eftersom det då kan röjas var de försvunna finns.Givetvis kan någon av dem blivit mördad, men då långt senare.Jag tror ej att de har bragt varann om livet.Möjligen kan deras identitet röjts och de har då avlivats av det kriminella nätverk de sprang ärenden åt.Att det ej finns någon information att få tyder ju på att de fått skyddad identitet en identitet de kanske fick ombesörja själva att skaffa sej, men då med svenska myndigheters samtycke.
Detta är vad jag tror..jag kanske har fel...vem vet. Anser i alla fall att Lidköping är ett hett spår.Finns en person i den lilla staden Lidköping som är mycket lik en av dem.Själv är jag ganska ofta på besök i Lidköping och ser då denne person till och från. Gick en av dem framåt böjd samt slängde med armen då han gick ? Flera personer har kollat de foton vi funnit på nätet och likheten är slående med en av dem. Folk kan ju vara lika, men funderar på om de verkligen kan vara så lika. En person pratade med hans fru lite allmänt och kom då in på efternamnet den personen nu bär.Denne person frågade om de var släkt med en annan person med samma efternamn.Frun svarade Nej vår släkt kommer från Skövde.Efter en tid så blev person nummer två inblandad i det hela då en nära släkting till denne person arbetat med frun och hon kom verkligen inte från Skövde...så varför ljög frun......Tja fundera kan man ju.På arbetet pratade frun aldrig om personliga saker så som man barn utan mest om väder och vind.På hennes arbetsplats som var en mycket liten arbetsplats visste de ej att hon var gift trotts mångårig tjänst...Nu har jag berättat min syn på det hela och även talat om varför jag följt detta fall här....Jo jag har sett en kopia av en av de försvunna möjligen finns en till i samma område.....men folk kan ju vara lika.....

Mycket intressant inlägg Finnskogensfasa!

Kan mycket väl vara Lidköping.

Kjell-Åke har blivit iaktagen vid tre olika tillfällen långt in på 2000-talet. Om detta nu inte var han, så var det en kopia av honom hur skulle se ut idag samt en kopia av sina båda bröder. Den yngre brodern är tyvärr numera avliden men var då fortfarande i livet.

Har redan gjort förfrågan om ifall någon kommer ihåg om någon av dessa tre gick på detta sätt 1965.

Skicka mig gärna också ett PM med namnet på "mannen med den slängande armen" samt även på den andre. Berättar då var och när i tiden Kjell-Åke skall ha iaktagits samt det märkliga beteende som den här personen uppvisade.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-15 kl. 22:24.
Citera
2014-11-15, 22:13
Medlem
FritzDaCats avatar
Att KÅ gick något framåtlutad, är redan bekräftat.
Citera
2014-11-15, 22:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Mannen med den slängande armen".

Citat:
Att KÅ gick något framåtlutad, är redan bekräftat.

Javisst han kom liksom "glidande" som Locky brukar säga när han gick. Med tanke på den allvarliga benskada han erhöll 1964 skulle han idag ev. kunna gå ännu mera framåtlutad.

Däremot vet jag inget om en slängande arm. Detta skulle ju vara av stort intresse att få reda på.

Att gå framåtlutad är det många som gör. Däremot en som både går framåtlutad, slängande med ena armen samt skulle vara otroligt lik honom gör ju det hela verkligen intressant.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-15 kl. 22:22.
Citera
2014-11-15, 22:25
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Vill så gärna berätta mer av mina iaktagelser, men är rädd att röja min verkliga identitet så låt mej få sova på saken.Avliden person...läste om Kjell-Åkes avlidne broder från Vänersborg.Vid tiden för begravning var den person som ser ut som Kjell-Åkes kopia svart klädd...även frun bar svart.
Finns mer...men vet ej om jag ska säga mer.
Citera
2014-11-15, 22:28
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Kanske uttrycker mej fel.Med slängande arm menar jag att han svänger armarna ovanligt mycket då han går.
Citera
2014-11-15, 22:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Vill så gärna berätta mer av mina iaktagelser, men är rädd att röja min verkliga identitet så låt mej få sova på saken.Avliden person...läste om Kjell-Åkes avlidne broder från Vänersborg.Vid tiden för begravning var den person som ser ut som Kjell-Åkes kopia svart klädd...även frun bar svart.
Finns mer...men vet ej om jag ska säga mer.

Ta du och sov på saken.

Ja, detta var ju märkligt.

Det finns en släkting till Kjell-Åke som har bott i trakterna av Lidköping och som jag tror bor kvar där fortfarande. H*n bodde i a f där förra året. Den här släktingen var dock inte född när han försvann.
Citera
2014-11-15, 23:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kroppsspråk.

[quote=Finnskogensfasa|51118143]Kanske uttrycker mej fel.Med slängande arm menar jag att han svänger armarna ovanligt mycket då han går.[/QUOTE]

Om Kjell-Åke svängde med armarna ovanligt mycket när han gick 1965 vet jag inte.

Däremot vet jag att han rörde och svängde sina armar en hel del när han t. ex. satt och fikade eller umgicks med goda vänner på ett party. Med andra ord när han var på gott humör brukade han göra på detta sätt. Åtminstone på de foton jag har sett.

Han hade ett speciellt kroppsspråk precis som sin far. Man skulle kanske kunna säga att han "flaxade" något med sina armar.

Har du sett den här mannens mun och mungipor på nära håll?

Utseendemässigt är han en kopia av sin far och sina syskon.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-15 kl. 23:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in