2014-11-15, 14:22
Medlem
Jaha... Och nu hittade Putins tuffa pojkvänner denna tråden också. Den lär snart bli sönderspammad av dessa verklighetsfrånvarande "psyops"
Senast redigerad av Dudde123 2014-11-15 kl. 14:29.
Citera
2014-11-15, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Källa?
Om du överhuvudtaget läste mitt inlägg så handlade det om anmälningsskyldighet (vilket du inte bemötte). Om fyra personer i en båt från en annan nation vistas i skärgården utan att gå iland måste det finnas lagstöd för att hävda att det är en kränkning. Visa det lagstödet! Visa sedan om något i sak förändras om båten ifråga är en ubåt som går i ytläge eller om det är en ubåt som går i u-läge.

Har man inte brutit mot någon lag anses det svårligen vara en kränkning.

Vilka länder menar du tillämpar registering av ubåtar?

Huruvida man gått iland eller inte spelar ingen roll, det är lika mycket en kränkning att vistas på territorialvattnet som att stå på Slottsbacken.

Läs tillträdesförordningen (1992:118) och IKFN 2014.

Det som är avgörande är om fartyget/ubåt är ett statsfartyg eller inte. Är det ett statsfartyg, måste det ha tillstånd för att beträda svenskt vatten och som ubåt måste det färdas i övervattensläge.
Där fastslog öb på presskonferensen att det utom allt tvivel inte var en civil ubåt.

Alla fartyg och båtar, där ubåtar tillhör, ska registreras om de används yrkesmässigt. Fartyg och ubåtar som anses tillhöra en stats försvarsmakt är örlogsfartyg och då också statsfartyg och underkastade samma tillträdesförordning som statsfartyg.
Citera
2014-11-15, 14:32
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31nst31n1um-253
Det är teater med inrikespolitiska syften. Regeringen vill använda russofobin för att skrämma upp folket och dölja sin inkompetens. Militären vill bli tagen på allvar. Journalisterna vill sälja lösnummer och klick.

Svenskarna å andra sidan vill ha någonting att hata som det är politiskt korrekt att hata (dvs inte invandrare och bögar) utan något som man kan hata utan att bli av med jobbet, dvs ryssar (och vargar...)

Det är en jävla ynkedom att svenskar är så lättledda och lättmanipulerade.

Är det några som är lättledda och lattmanipulerade så är det väl ryssar? Maken till vek ryggrad på ett folk har aldrig skådats. Ljuga och luras är det enda de kan. Och sitta med blöjor på sig i en liten skiten konservburk under vatten.
Citera
2014-11-15, 15:22
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
Jaha... Och nu hittade Putins tuffa pojkvänner denna tråden också. Den lär snart bli sönderspammad av dessa verklighetsfrånvarande "psyops"

Visst Putin själv sätter in en fin lön i rubel på mitt konto varje månad. Så är det med er verklighetsuppfattning skiter i alla riktiga samhällsproblem och att det svenska samhället ramlar sönder att regeringen vill befolknings sämsta, pensionärer blir bestulna på sina pensioner, befolkningen byts ut genom massinvandring, sjukvården går på knä, barn går ut skolan som analfabeter, ungdomar är arbetslösa till de blir 30 och kan inte skaffa bil bostad eller familj detta skiter ni i istället letar ni efter ryssar i buskar och under vattnet. Tycker någon annorlunda än ni själva så är det en rysk spion som sitter och skriver inlägg på flashback mot betalning. Fienden sitter i rikdagen och tog över Sverige när ni var upptagna med att leta efter ryssar.
Senast redigerad av gavlip 2014-11-15 kl. 15:38.
Citera
2014-11-15, 15:33
Medlem
murder_us avatar
Det finns säkert högupplösta 3D-modeller av farkosten och drivor med signalspaning.
Om du tänker på att man på 80-talet hade en C64 och mobil stor som en tegelsten jämfört med idag. Självklart har marinens utrustning förbättrats i samma takt.

Jag kan lova er att diplomater har jobbat stenhårt och skit ni aldrig kommer att få reda på har gjorts upp under bordet.

Hemligt!
Senast redigerad av murder_u 2014-11-15 kl. 15:36.
Citera
2014-11-15, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Visst Putin själv sätter in en fin lön i rubel på mitt konto varje månad. Så är det med er verklighetsuppfattning skiter i alla riktiga samhällsproblem och att det svenska samhället ramlar sönder och att regeringen vill befolknings sämsta pensionärer blir bestulna på sina pensioner, befolkningen byts ut genom massinvandring, sjukvården går på knä, barn går ut skolan som analfabeter, ungdomar är arbetslösa till de blir 30 och kan inte skaffa bil bostad eller familj detta skiter ni i istället letar ni efter ryssar i buskar och under vattnet. Tycker någon annorlunda än ni själva så är det en rysk spion som sitter och skriver inlägg på flashback mot betalning.
Åk till valfri rysk småstad och studera livet. Maken till sönderdrogat genomkorrupt samhälle får man leta efter. Heroin och tung kriminalitet är vardag. Varsogod flytta! 👍
Citera
2014-11-15, 16:05
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Åk till valfri rysk småstad och studera livet. Maken till sönderdrogat genomkorrupt samhälle får man leta efter. Heroin och tung kriminalitet är vardag. Varsogod flytta! 👍

Tror inte du har varit Ryssland i och kollat efter, i vilket fall som vad är relevansen? Det handlar inte om Ryssland utan det handlar det om vårt eget samhälle. Om en nigeriansk eller mexikans ubåt simmar i stockholms skärgård i undervattensläge vem fan bryr sig och vad har det med den ekonomiska och sociala situationen i Nigeria eller Mexiko att göra? Det finns stora problem i det svenska samhället att tänka på som är fan så mycket viktigare än några jävla ubåtar.
Senast redigerad av gavlip 2014-11-15 kl. 16:10.
Citera
2014-11-15, 17:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Tror inte du har varit Ryssland i och kollat efter, i vilket fall som vad är relevansen? Det handlar inte om Ryssland utan det handlar det om vårt eget samhälle. Om en nigeriansk eller mexikans ubåt simmar i stockholms skärgård i undervattensläge vem fan bryr sig och vad har det med den ekonomiska och sociala situationen i Nigeria eller Mexiko att göra? Det finns stora problem i det svenska samhället att tänka på som är fan så mycket viktigare än några jävla ubåtar.

Det är kanske din arbetsuppgift att få folk att tycka så, dock förstår den normalbegåvade att det har en stor betydelse för Sveriges säkerhet om någon olagligt opererar i svenska vatten. Försvarsmakten har bekräftat att en främmande miniubåt har opererat i Stockholms skärgård, det är utgångspunkten att förhålla sig till.

Att det finns andra samhällsproblem gör inte ubåtsintrång mindre intressant, tvärtom.
Citera
2014-11-15, 18:58
Medlem
Nu skippar vi massinvandring, bögprat och Putinkramar och återgår till den marintaktiska diskussionen. Yes?
Citera
2014-11-15, 19:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nu skippar vi massinvandring, bögprat och Putinkramar och återgår till den marintaktiska diskussionen. Yes?

ÖB har bekräftat minst en främmande ubåt, det måste vara utgångspunkten i diskussionen tycker jag. Allt bladder om budgetubåt, propaganda osv. borde tas i en separat tråd. Vi har att förhålla oss till vad som är officiellt fastställt, det blir ogreppbart annars.
Citera
2014-11-15, 19:29
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
ÖB har bekräftat minst en främmande ubåt, det måste vara utgångspunkten i diskussionen tycker jag. Allt bladder om budgetubåt, propaganda osv. borde tas i en separat tråd. Vi har att förhålla oss till vad som är officiellt fastställt, det blir ogreppbart annars.
Men öb har också lagt locket på om vad de vet så jag förstår inte vad som finns mer att diskutera än vad som redan sagts. För mig får tråden gärna låsas och förpassas till arkivet.
Citera
2014-11-15, 20:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Men öb har också lagt locket på om vad de vet så jag förstår inte vad som finns mer att diskutera än vad som redan sagts. För mig får tråden gärna låsas och förpassas till arkivet.

Finns mycket att vrida och vända på tycker jag, nationalitetsfrågan, ubåtstyp, motiv m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in