Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-28, 21:12
  #6889
Medlem
summergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Example
Sök på receptblankett på Google bildsök och ladda ner en bild på en sån där gul receptlapp som kommer upp.

Sen fyller du i namn, medicinens namn, styrka, mängd osv. Använt dig av MS Paint eller liknande, det behöver inte se superseriöst ut.

Yes det är dom där IASIS Hellas Abee jag menade, tog som sagt precis 6 arbetsdagar innan de låg i postlådan.

--

EDIT: Om någon annan läser det här som aldrig käkat medicinen förut och får för sig att beställa:

Läs på innan du beslutar dig för att beställa, ta leverprover och se för fan till att inte bli gravid om du är tjej.

Måste bara fråga, i händelse av att jag kommer beställa mer därifrån, hur gör man med till exempel antal uttag, om det vore ett "äkta" recept skulle läkaren ju ha fyllt i ett flertal uttag. Kan man göra det och det gäller även på Goldpharma för flera köp? Eller ska man skriva exempelvis 150 tabletter (5 förpackningar) som man tänkt ska räcka i 5 månader i lågdosbehandling. Och sen göra om hela proceduren.

Och hur gör man med förskrivarens namn, telefonnr, tjänsteställe och underskrift? Bara hittar på något? Man kan ju inte skriva en riktig läkares namn, blir väl nån typ av urkundsförfalskning.

Ska man skriva just exakt det läkemedel som man tänkt köpa, i det här fallet det billiga från Iasis Pharma?

Jag antar att Goldpharma är medvetna om att många recept är fejkade, men att de måste pga nån formalia göra på det här sättet, men man vill ju inte att det ska se helt påhittat och tokigt ut.
Citera
2016-08-29, 18:59
  #6890
Medlem
Petteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweasgandr
Acnen fortsätter bli värre. Jag är inne i tredje månaden nu. Vad är problemet? Hur länge till ska försämringen fortgå? Ställen där jag fick nya acneutslag tidigare under behandlingens gång, men som senare försvann, dyker upp på nytt nu inne i tredje månaden igen.

Det här kan väl för helvete inte vara normalt?


Jag såg inga resultat på 5månader. Och likt det du beskriver så vart det nästan värre ett par månader in i kuren. Idag är jag super glad att jag genomled kuren. Det har gått snart 3 år och det syns inte ett spår av akne. KÄMPA!
Citera
2016-08-30, 19:49
  #6891
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av summergirl
Måste bara fråga, i händelse av att jag kommer beställa mer därifrån, hur gör man med till exempel antal uttag, om det vore ett "äkta" recept skulle läkaren ju ha fyllt i ett flertal uttag. Kan man göra det och det gäller även på Goldpharma för flera köp? Eller ska man skriva exempelvis 150 tabletter (5 förpackningar) som man tänkt ska räcka i 5 månader i lågdosbehandling. Och sen göra om hela proceduren.

Och hur gör man med förskrivarens namn, telefonnr, tjänsteställe och underskrift? Bara hittar på något? Man kan ju inte skriva en riktig läkares namn, blir väl nån typ av urkundsförfalskning.

Ska man skriva just exakt det läkemedel som man tänkt köpa, i det här fallet det billiga från Iasis Pharma?

Jag antar att Goldpharma är medvetna om att många recept är fejkade, men att de måste pga nån formalia göra på det här sättet, men man vill ju inte att det ska se helt påhittat och tokigt ut.
Du hittar på allt, du kan skriva vilket namn/nummer som helst, underskrift skriver du med samma bokstäver som innan.

Du kan skriva aktiv substans och styrka, skriv den mängd du tänkt köpa och återanvänd receptet nästa beställning.

Jag testade att skicka en ett tomt recept en gång bara för skoj, det blev avslag.
Citera
2016-08-31, 18:02
  #6892
Medlem
Jag hade tänkt att skippa att ta leverprover för jag har käkat roa förut och inte haft några som helst förhöjda värden.

Men nu har jag åkt på en levernoja, kände en tryckande känsla över ett parti på magen. Googlade och såg att det är precis där levern sitter..

Har tränat gym och haft tryck över just den delen av magen på en av övningarna. Vilade i princip hela kroppsvikten på en bänk i brösthöjd.

Förmodligen har jag haft tryck mot levern som därför är öm och att det inte har med roa att göra alls.

Men jag ska ändå ta och göra leverprover, för att vara säker.

Vad exakt är det för värden som skall kollas upp samt referensvärden för en OK lever?

Käkar 20mg och väger 80kg, inne på v3. Känns helt sjukt ifall levern inte skulle palla detta, för jag käkar inga värktabletter eller annan medicin som belastar levern.

Kan så klart googla, men det kanske finns någon här som vet.
__________________
Senast redigerad av Example 2016-08-31 kl. 18:44.
Citera
2016-09-03, 20:14
  #6893
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petteri
Jag såg inga resultat på 5månader. Och likt det du beskriver så vart det nästan värre ett par månader in i kuren. Idag är jag super glad att jag genomled kuren. Det har gått snart 3 år och det syns inte ett spår av akne. KÄMPA!
Hur blir det med ärren? Mina kinder, axlar, överkropp och rygg är helt förstörda.. Blir det bättre snabbt eller får man genomgå en kostsam laserbehandling?

Hur bra är laserbehandling förresten om någon vet?
Citera
2016-09-04, 21:00
  #6894
Medlem
Värre och värre, tre nya feta bölder på vänster hals idag.............................................. .................................................. .................................................. ............. Det här läkemedlet måste ju vara en bluff.
Citera
2016-09-04, 23:07
  #6895
Medlem
Tänkte titta igen i den här tråden igen efter 1-2 års frånvaro.

Jag tog roa normaldos, förutom sista 2 månaderna som jag tog dubbel dos. Jag hade tidigare vad jag upplevde som svåra problem med acne. Hade testat både massa konstiga krämer och Tetralysal (antibiotika). Tetralysal tog jag under 6 månader från höst till vår. Under sommaren som följde var allt bra men på hösten kom det tillbaka, precis som det varit innan. Med Roa däremot har det aldrig kommit tillbaka. Vad jag förstått det som är biverkningarna av roa högst personliga, men jag kan ju berätta om vad jag minns iaf.

Mina roa biverkningar under kuren:
- ont i ryggen på ett konstigt oroande sätt, dock ej hindrande.
- extremt torra läppar, mina klasskompisar måste på riktigt trott jag blivit galen så mycket som jag knarkade läpsyl. dock helt nödvändigt för att typ inte börja blöda av torrhet.
- torr kropp generellt, mycket hudkräm i ansiktet efter dusch.
- värre/annorlunda acne. Sjukt stora finnar kanske varannan vecka exempelvis.
- torra ögon, tvingades byta linser mot glasögon
- tappade hår, märkte det dock bara när jag vaxade håret. När jag vaxar kan det vara normalt med kanske 1 eller 2 hårstrån men nu var det alltså märkbart håriga händer.
- magen mådde sådär. Lös och kanske gasig, kommer inte ihåg riktigt.

Biverkningar efter kuren (obs biverkningarna på listan över slutade ju inte tvärt utan planade ut långsamt) :
Tror fan inte jag kan komma på några. Möjligen har jag lite lite ont i ryggen då och då. Och det tog ju ett tag att repa huden från torrheten men annars är nog inga biverkningar kvar.

Det är klart att jag har ärr över kinderna idag, men det skulle jag haft även utan roa. Och fyfan vad det är värt lite ärr. Jag kan fan inte minnas hur det känns att dra handen över kinden och känna hur det gör ont och är hårt och buckligt, eller när man skulle sova på sidan och det värkte lite för ansiktet låg på sned mot kudden. Det är helt underbart att ha ett slätt lent och skönt jäkla fejs.

Om någon har frågor ska jag försöka ställa upp på att svara. För jag vet vilket helvete det kan vara. Du känner dig som en naturkatastrof och ett freak och du lever med det varje dag. Och jag vet hur mycket du kan oroa dig och ägna energi åt att fundera kring saker som har med roa eller acne att göra. Komihåg att ta ut din energi på rätt saker och att när roa väl hjälper så kommer det gå fort.
Citera
2016-09-10, 17:58
  #6896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afik
och att när roa väl hjälper så kommer det gå fort.

Jo, jag märker det. All akne jag hade på ansiktet försvann inom 3 dagar, och det var ganska mycket jag hade. Innan dess så hade min akne progressivt försämrats över en 2-3 månaders period. Nu har jag bara en bit kvar på halsen, två finnar på ansiktet, och så fortfarande ganska mycket akne kvar på överkroppen, axlarna och ryggen, kommer dessa försvinna lite senare eller ska jag tolka det som att eftersom de är kvar så verkade inte roaccutanen på de?
Citera
2016-09-10, 19:55
  #6897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afik
Tänkte titta igen i den här tråden igen efter 1-2 års frånvaro.


Mina roa biverkningar under kuren:
- extremt torra läppar, mina klasskompisar måste på riktigt trott jag blivit galen så mycket som jag knarkade läpsyl. dock helt nödvändigt för att typ inte börja blöda av torrhet.

Detta. Fy fasen vad torra läppar jag har haft under kuren. Jag är klar sen två veckor tillbaka men är fortfarande torr. Hur lång tid tar det innan man får tillbaka normal fuktighet i ansikte osv? Är så satans trött på mina läppar nu...
Citera
2016-09-11, 21:10
  #6898
Medlem
TantLinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweasgandr
Jo, jag märker det. All akne jag hade på ansiktet försvann inom 3 dagar, och det var ganska mycket jag hade. Innan dess så hade min akne progressivt försämrats över en 2-3 månaders period. Nu har jag bara en bit kvar på halsen, två finnar på ansiktet, och så fortfarande ganska mycket akne kvar på överkroppen, axlarna och ryggen, kommer dessa försvinna lite senare eller ska jag tolka det som att eftersom de är kvar så verkade inte roaccutanen på de?

Det funkar först på ansiktet, på kroppen tar det lite längre tid men det kommer bli bra där med.
Kul att du äntligen får lite resultat 😁
Citera
2016-09-11, 21:33
  #6899
Medlem
Fratikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweasgandr
Jo, jag märker det. All akne jag hade på ansiktet försvann inom 3 dagar, och det var ganska mycket jag hade. Innan dess så hade min akne progressivt försämrats över en 2-3 månaders period. Nu har jag bara en bit kvar på halsen, två finnar på ansiktet, och så fortfarande ganska mycket akne kvar på överkroppen, axlarna och ryggen, kommer dessa försvinna lite senare eller ska jag tolka det som att eftersom de är kvar så verkade inte roaccutanen på de?

Den kommer försvinna, men räkna med att det kan ta lite tid. Du kommer säkert få någon ny enstaka finne i ansiktet under tiden som du väntar på att kroppen ska bli bättre. Bli inte upprörd då, det kommer gå över
Citera
2016-09-14, 23:39
  #6900
Medlem
philz93s avatar
Jag har käkat Isotretinoin (60mg, vikt 72 kg) i ca 1,5 vecka nu och ska på kryssning i helgen med en del alkohol. Eftersom att jag precis börjat universitet har jag redan hunnit kröka 3 gånger. Har inte blivit några rediga bakfyllor, bara det faktum att jag känner mig mer lättpåverkad Läkaren sade ingenting till mig om att dra ner på alkoholen eller så, men vad tycker ni? Vanligtvis dricker jag inte så mycket, möjligtvis 8-9 bärs på en kväll och nu snackar vi kanske två kvällar i rad med alkohol. Kan det var klokt att skippa medicinen tills efter helgen kanske?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback