2014-11-05, 22:01
Medlem
Jag vet inte varifrån den som hade bilen då den grävdes ner fått den ifrån. Inte en aning. Det enda jag vet är att just denna personen haft bilen stående bakom sitt garage eller hus under en tid. Denna information kommer från en kvinna som var med när bilen grävdes ner.

Såvitt jag vet har hans namn inte nämnts i tråden. Både hans för och efternamn var ganska udda och jag kan inte hitta det via sökfunktionen i alla fall.
Citera
2014-11-05, 22:03
Medlem
Prinzezzans avatar
[quote=Skaraborg2|50999817]
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Var hade ägaren till PV:n fått tag i bilen från början?

Sammanföll hans namn med något av dem som nämnts här i tråden?[/QUOTE]

Kommer att svara på Bussys mycket intressanta inlägg senare. Svarar först på ditt här.

Problemet här är att det finns ett mycket stort antal namn runt de tre som försvann och bilen som aldrig har tagits upp i den här tråden. Faktum är att merparten av alla dessa namn inte finns med här.

Jag förstår det. Jag tänkte närmast på om det verkar ha funnits någon koppling mellan ägaren och något av de namn som nämnts i tråden, och i en förlängning då till någon av de tre i Dahlsjö-gänget.
Citera
2014-11-05, 22:06
Medlem
Kollade lite snabbt och han, innehavaren av bilen var född ca 1910 så han borde ha varit i 55-årsåldern då försvinnandena inträffade.

Mannen som ägde marken där bilen grävdes ner var ca 7,5 år yngre. Dessa båda var bekanta via sina fruar.
Citera
2014-11-06, 12:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilen som grävdes ned våren 1968.

Citat:
Ursprungligen postat av Bussy
Det finns en PV som ligger begravd i en slänt vid en villa en liten bit söder om Göteborg. Den begravdes där våren 1968 efter att ha stått undanställd i skymundan bakom ett garage någon kilometer från platsen i ett par år. Mannen som ägde huset där den varit undanställd var god vän med mannen i vars slänt bilen grävdes ner. Ingen av dessa båda herrar lever idag, likaså är deras fruar döda.

Hur vet jag detta då? Jo, runt 1970 var jag i runda slängar fyra-fem år gammal. Jag fick då en ratt till en PV av mannen som bodde där bilen grävdes ner. Jag hade kvar ratten i ganska många år, men den hamnade så småningom i en container när mina föräldrar städade tomten där vi bodde. Jag gissar att jag var runt 12-13 år då ratten slängdes, alltså har jag ett hyggligt minne av hur den såg ut. Att det grävdes ner en bil i slänte berättades för mig av en kvinna som var med när detta hände.

Att ratten kom från en PV och att den var av rätt årsmodell har jag kollat upp senare då jag stötte på detta fallet via ett tidningsrepotage och misstänkte ett eventuellt samband.

Jag kan naturligtvis inte vara 100% säker på att det verkligen är rätt PV, eller ens att det är en PV som ligger begravd på platsen jag känner till, men visst vore det märkligt eftersom ratten jag fick kom från en PV? Varför sparades ratten? Och varför grävdes bilen ner, den borde ju kunnat tas omhand av en bilskrot även på den tiden? Och varför hade den varit undanställd bakom ett garage i ett par år innan den hamnade i jorden?

Ovanstående information delgav jag Leif GW i ett mail den 20/1 i år. Han har inte hört av sig tillbaka så jag antar att det var mindre intressant och kanske alltför klena indicier...

Hur går man vidare? Jag vet var platsen ligger men jag tänker inte outa det här i forumet då det eventuellt skulle kunna skapa bekymmer för de personer som bor på denna tomten idag. Dock så är platsen förhållandevis lättillgänglig och skulle man få till stånd en grävning där så skulle man inte orsaka några egendomsskador då det rör sig om trädgårdsmark. Förmodligen skulle man också kunna få indikationer med hjälp av en metalldetektor av bättre kvalitet.

Nån som har idéer om detta?

Tack för dessa mycket intressanta uppgifter Bussy.

Tyvärr vet vi inte om det ev. är rätt PV som skulle ligga nedgrävd i den här slänten? Vi vet inte heller om det ens är en PV? Man kan ju misstänka att det skulle kunna vara en PV men anledning av ratten du fick. Den här kvinnan som var med då bilen grävdes ner har aldrig antytt vad det skall ha varit för ett märke på bilen? Lever hon fortfarande?

Är du säker på att den här ratten hade tillhört en PV av årgång 1956?

Ser man enbart till tiden så skulle det i a f kunna stämma. Bilen grävdes alltså under våren 1968 och hade då stått under några års tid på en undanskymd plats bakom ett garage. O18920 hade denna vår varit försvunnen i ca 2 år 9 månader.

Mellan där bilen hade stått och till den här slänten har du uppgivit att det är ca en km. Du vet inte hur bilen transporterades mellan dessa båda platser? Gick den ev. fortfarande att köra?

Tyvärr verkar Leif GW att vara totalt ointresserad av detta märkliga fall.

När du skriver "en liten bit söder om Göteborg", så kommer jag helt automatiskt att tänka på ett visst område. Nej det är inte Åsa jag tänker på.

Vare sig det ev. skulle vara en PV eller inte som finns där, så är förfarandet märkligt med att den grävdes ner istället för att t. ex. överlämnas till ett skrotupplag? Varför det gjordes på detta sätt kan man ju fundera över?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-06 kl. 12:26.
Citera
2014-11-06, 21:01
Medlem
Nej, som jag skrev så VET jag inte om det är rätt bil eller ens om det är en PV. Det är då ratten, som var av den äldre treekrade modellen, som eventuellt talar för att det skulle kunna vara en PV som ligger nergrävd.

Hur bilen förflyttades vet jag inte, men sträckan mellan förvaringsplatsen och platsen där den grävdes ner är ca 1200 meter. Detta torde ha krävt en något större insats än att bara putta den till dumpningsplatsen.

Området där bilen ligger nergrävd är i Hovås, ca 11 km från Haga. Själva nergrävningen skedde i samband med att väg 158 byggdes, dock grävdes den inte ner i anslutning till vägen utan i en privat villaträdgård/slänt.
Citera
2014-11-07, 14:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hovås våren 1968.

Citat:
Ursprungligen postat av Bussy
Nej, som jag skrev så VET jag inte om det är rätt bil eller ens om det är en PV. Det är då ratten, som var av den äldre treekrade modellen, som eventuellt talar för att det skulle kunna vara en PV som ligger nergrävd.

Hur bilen förflyttades vet jag inte, men sträckan mellan förvaringsplatsen och platsen där den grävdes ner är ca 1200 meter. Detta torde ha krävt en något större insats än att bara putta den till dumpningsplatsen.

Området där bilen ligger nergrävd är i Hovås, ca 11 km från Haga. Själva nergrävningen skedde i samband med att väg 158 byggdes, dock grävdes den inte ner i anslutning till vägen utan i en privat villaträdgård/slänt.

Återigen tack för ny intressant information ang. bilen som kom att bli nergrävd.

Tror också att det krävdes en större insats än att bara putta bilen - även om de var flera stycken som gjorde detta. Nu vet jag dock inte hur denna sträcka på 1200 meter såg ut våren 1968?

Alltså platsen är Hovås. Vi var några st. som diskuterade detta, och kom då fram till att du mycket väl kan ha menat något av områdena Askim, Hovås, södra Mölndal och Kållered. Nu vet vi att det är just Hovås som gäller.

Personligen tänkte jag först på ett annat område men detta ligger längre bort och in i Halland. Det området är Onsala-Kungsbacka som med jämna mellanrum dyker upp i detta fall.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-07 kl. 14:46.
Citera
2014-11-07, 16:01
Medlem
Orm Ondes avatar
Ratten på alla PV 444 ser i princip likadan ut för årsmodellerna 1950 - 1957. Rattkransen är gjord i ljusgrå bakelit och själva ratten är treekrad. Ekrarna består i sin tur av parallellt monterade metallstavar. Vissa senare PV 444 fanns att få med svart bakelitratt i stället för grå, men förutom detta är utseendet detsamma.

Det går m.a.o. inte att avgöra enbart av en PV-ratt om en PV är av årsmodell 1956, däremot att konstatera att ratten kan komma från en 56:a. Dock byggdes det över hundratusen PV-bilar med denna ratt, så en undersökning av den nergrävda bilen blir onekligen ett långskott.

Det går ganska lätt att hitta bilder på hur en PV:s ratt ser ut, t ex genom att söka på pv 444 till salu på blocket, i kategorin "1950-tal". Före 1950 och från 1958 ser ratten helt annorlunda ut.
Citera
2014-11-08, 19:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett långskott.

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Ratten på alla PV 444 ser i princip likadan ut för årsmodellerna 1950 - 1957. Rattkransen är gjord i ljusgrå bakelit och själva ratten är treekrad. Ekrarna består i sin tur av parallellt monterade metallstavar. Vissa senare PV 444 fanns att få med svart bakelitratt i stället för grå, men förutom detta är utseendet detsamma.

Det går m.a.o. inte att avgöra enbart av en PV-ratt om en PV är av årsmodell 1956, däremot att konstatera att ratten kan komma från en 56:a. Dock byggdes det över hundratusen PV-bilar med denna ratt, så en undersökning av den nergrävda bilen blir onekligen ett långskott.

Det går ganska lätt att hitta bilder på hur en PV:s ratt ser ut, t ex genom att söka på pv 444 till salu på blocket, i kategorin "1950-tal". Före 1950 och från 1958 ser ratten helt annorlunda ut.

Tack för den här gedigna informationen ang. hur ratten till en PV 444 såg ut. Alltså under åren 1950-1957 är utseendet detsamma på dessa treekrade rattar. Förutom färgen på vissa senare tillverkade.

Undrar om ratten till O18920 kan ha varit grå eller svart? Den här specifika bilen kom ju att tillverkas i slutet på serien med den här ratten.

Visst är detta verkligen ett långskott - speciellt då vi inte ens vet om det är en PV som ligger under jord på den här slänten.
Citera
2014-11-15, 12:09
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Då jag läst hela berättelsen så tycker jag det är konstigt att ingen följt upp det spår som ledde till Lidköping...verkar ju vara det absolut färskaste spåret.Det var väl en klasskompis till en av dem som samtalat med en av dem i Lidköping på 70-talet....En tanke bara.
Citera
2014-11-15, 12:14
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Kanske någon av dem hade en avlägsen släkting i eller kring Lidköping...många funderingar kring detta fall...och vem var socitets damen...hade hon något namn....
????????????????
Citera
2014-11-15, 15:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Färska spår.

Citat:
Ursprungligen postat av Finnskogensfasa
Då jag läst hela berättelsen så tycker jag det är konstigt att ingen följt upp det spår som ledde till Lidköping...verkar ju vara det absolut färskaste spåret.Det var väl en klasskompis till en av dem som samtalat med en av dem i Lidköping på 70-talet....En tanke bara.

I början var det oklart om spåret ledde till Lidköping eller Linköping. Till sist visade det sig vara Linköping.

Mötet mellan Kjell-Åke och den här kvinnan skedde troligtvis under 1972. Hon var en gammal bekant både till honom och hans syster från tiden i Haga.

Vill återigen omnämna, att en mycket stor del av informationen runt de tre som försvann, har aldrig blivit utlagd i tråden. Tyvärr är det på detta sätt.

Kan i a f berätta att detta inte är det absolut färskaste spåret. Det finns betydligt senare spår och de handlar hela tiden om Kjell-Åke Johansson.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-11-15 kl. 15:22.
Citera
2014-11-15, 17:05
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnskogensfasa
Det var ju i och för sig bra att du tog upp detta, som tyvärr visade sig vara ett blindspår. Det hade förmodligen blivit en sammanblandning. Någon säger sig ha talat med KÅ under tidigt 70-tal, men det var inte den person som pekades ut i tråden. Jag har själv talat med henne och bedömde henne som trovärdig när hon sa att hon inte ens kommer ihåg KÅ. Däremot mindes hon Locky, som hon varit kompis med.

En annan återvändsgränd är Gays flickvän Yvonne, som tyvärr gick bort förra sommaren. Försök gjordes att få henne att yttra sig, men hon var uppenbarligen inte intresserad. Sedan verkar det ju också som hon egentligen inte vetat någonting om Gays försvinnande, enligt ett möte som Gays syster hade med henne 1968.
Uppgiften om vem Yvonne var har gått att verifiera genom den person som var medåtalad i Gays bilkrock i juni 1965. Han visste nämligen vem Yvonne sedermera kom att gifta sig med.

En detalj som skulle vara kul att få veta mer om, är att Gay verkar ha rannsakats för brott i Bohuslän. När krocken 1965 skulle utredas, rekvirerade polisen nämligen en akt om honom från Norrvikens häradsrätt. Tyvärr har inte Landsarkivet i Göteborg lyckats hitta akten.

Förresten, det framgår i polisens papper att de lyckats nå Gay den 26 juli 1965 angående delgivningen av åtalet om bilkrocken, så detta bör vara det allra sista belägget i offentliga handlingar för hans existens innan försvinnandet.
Senast redigerad av FritzDaCat 2014-11-15 kl. 17:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in