Citat:
Ursprungligen postat av
Finnskogensfasa
Då jag läst hela berättelsen så tycker jag det är konstigt att ingen följt upp det spår som ledde till Lidköping...verkar ju vara det absolut färskaste spåret.Det var väl en klasskompis till en av dem som samtalat med en av dem i Lidköping på 70-talet....En tanke bara.
Det var ju i och för sig bra att du tog upp detta, som tyvärr visade sig vara ett blindspår. Det hade förmodligen blivit en sammanblandning. Någon säger sig ha talat med KÅ under tidigt 70-tal, men det var inte den person som pekades ut i tråden. Jag har själv talat med henne och bedömde henne som trovärdig när hon sa att hon inte ens kommer ihåg KÅ. Däremot mindes hon Locky, som hon varit kompis med.
En annan återvändsgränd är Gays flickvän Yvonne, som tyvärr gick bort förra sommaren. Försök gjordes att få henne att yttra sig, men hon var uppenbarligen inte intresserad. Sedan verkar det ju också som hon egentligen inte vetat någonting om Gays försvinnande, enligt ett möte som Gays syster hade med henne 1968.
Uppgiften om vem Yvonne var har gått att verifiera genom den person som var medåtalad i Gays bilkrock i juni 1965. Han visste nämligen vem Yvonne sedermera kom att gifta sig med.
En detalj som skulle vara kul att få veta mer om, är att Gay verkar ha rannsakats för brott i Bohuslän. När krocken 1965 skulle utredas, rekvirerade polisen nämligen en akt om honom från Norrvikens häradsrätt. Tyvärr har inte Landsarkivet i Göteborg lyckats hitta akten.
Förresten, det framgår i polisens papper att de lyckats nå Gay den 26 juli 1965 angående delgivningen av åtalet om bilkrocken, så detta bör vara det allra sista belägget i offentliga handlingar för hans existens innan försvinnandet.