Citat:
Ursprungligen postat av
amsta11en
Det är just denna strategi som möjliggör att jaga ubåt i 30 år och aldrig få tag på någon. Den strategin kommer att omvärderas en vacker dag. Själv tror jag den dagen kommit nu. Man kommer att gå på för att sänka direkt och på den vägen markera att hit men inte längre. Ryssland (om det nu är dem) har länge hanterat sina militärer med falsk information och speciellt Ryssland erkänner aldrig någonting om de inte överbevisats 1000 ggr. Alltså är en direkt sänkning det enda rätta framöver. Skall bli intressant och följa hur detta kommer utvecklas.
Jag tror faktiskt också att det är sänkning som gäller nu. Jag kan inte sätta fingret på exakt varför, kanske är det önsketänkande från min sida, men det är en känsla jag får av allt som sägs.
Vad gäller sjunkbomber så kräver de en fullträff för att sänka en ubåt, sannolikheten är större att ubåten skadas och/eller lägger benen på ryggen och lämnar området. Troligen var det därför torped aldrig användes förut, man ville inte sänka ubåtarna utan tvinga upp dem. Ädelt, men nästintill omöjligt.