2014-11-14, 23:39
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Det är just denna strategi som möjliggör att jaga ubåt i 30 år och aldrig få tag på någon. Den strategin kommer att omvärderas en vacker dag. Själv tror jag den dagen kommit nu. Man kommer att gå på för att sänka direkt och på den vägen markera att hit men inte längre. Ryssland (om det nu är dem) har länge hanterat sina militärer med falsk information och speciellt Ryssland erkänner aldrig någonting om de inte överbevisats 1000 ggr. Alltså är en direkt sänkning det enda rätta framöver. Skall bli intressant och följa hur detta kommer utvecklas.
Jag tror faktiskt också att det är sänkning som gäller nu. Jag kan inte sätta fingret på exakt varför, kanske är det önsketänkande från min sida, men det är en känsla jag får av allt som sägs.

Vad gäller sjunkbomber så kräver de en fullträff för att sänka en ubåt, sannolikheten är större att ubåten skadas och/eller lägger benen på ryggen och lämnar området. Troligen var det därför torped aldrig användes förut, man ville inte sänka ubåtarna utan tvinga upp dem. Ädelt, men nästintill omöjligt.
Citera
2014-11-14, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Fortfarande, vad är syftet med att sänka en ubåt, vad vill man uppnå med det mer än att just sänka?

Först och främst identifiering en gång för alla. Sedan givetvis den avskräckande effekten. Den svenska FM hade helst sett att vi kunde jaga bort dem utan sänkning men FM vet också att detta är en utopi SPECIELLT om det rör sig om Ryssland. Ryssland bryr sig inte om att jagas bort. De anser att de vunnit varje "katt och råtta lek" och att Sverige är roliga/komiska att öva med just därför.
Citera
2014-11-14, 23:42
Medlem
Citat:
Fortfarande, vad är syftet med att sänka en ubåt, vad vill man uppnå med det mer än att just sänka?

Man vill säga; Hit men inte längre!
Citera
2014-11-14, 23:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det är just denna strategi som möjliggör att jaga ubåt i 30 år och aldrig få tag på någon. Den strategin kommer att omvärderas en vacker dag. Själv tror jag den dagen kommit nu. Man kommer att gå på för att sänka direkt och på den vägen markera att hit men inte längre. Ryssland (om det nu är dem) har länge hanterat sina militärer med falsk information och speciellt Ryssland erkänner aldrig någonting om de inte överbevisats 1000 ggr. Alltså är en direkt sänkning det enda rätta framöver. Skall bli intressant och följa hur detta kommer utvecklas.

Vad vinner vi på att sänka en ubåt? Billigare att avvisa den precis som vi gör med flygfarkoster. Vad sker om vi nästa gång skjuter ner en SU-34 över Gotland? Samma konsekvenser om vi sänker en ubåt, just därför försökte vi inte ens att sänka den främmande ubåten.

Försvarsmaktens främsta uppgift är inte att bekämpa, det är att hävda vilket kan göras på olika vis, strid och vapeninsats är den yttersta utvägen i en våldstrappa, det handlar om att vara ett verktyg i en säkerhetspolitisk kontext.
Citera
2014-11-14, 23:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Först och främst identifiering en gång för alla. Sedan givetvis den avskräckande effekten. Den svenska FM hade helst sett att vi kunde jaga bort dem utan sänkning men FM vet också att detta är en utopi SPECIELLT om det rör sig om Ryssland. Ryssland bryr sig inte om att jagas bort. De anser att de vunnit varje "katt och råtta lek" och att Sverige är roliga/komiska att öva med just därför.

Vad gjorde Försvarsmakten den här gången menar du? Man hade koll på ubåten och den är borta nu, kan man tänka sig att den jagades bort?

Nu är du inne på prestige, Ryssland skrattar för att vi inte bombade ner ubåten i bottenslammet. Det kan vi leva med så länge vi når våra mål, bli av med ubåten, förhindrar fortsatt verksamhet och slipper en eskalering av konflikten som i förlängningen blir ohanterbar för Sverige.
Citera
2014-11-14, 23:51
Medlem
Citat:
Om vi aldrig lyckas sänka ubåten kommer de aldrig att sluta kränka oss och Ryssland kommer för alltid att anse våran skärgård som deras blackbox vilket innebär att de gömmer precis vad de vill på våran bakgård.

Ryssland är precis vad alla länder var före andra världskriget. Imperialister och går precis så långt du låter dem gå.
Du glömmer att förklara varför de skulle sluta att kränka oss för att vi lyckats sänka en ubåt.

De vet att vi kan redan nu, givet att vi finner den. Det är inte att sänka som är svårt, det är att hitta den.
Citera
2014-11-14, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Jag tror faktiskt också att det är sänkning som gäller nu. Jag kan inte sätta fingret på exakt varför, kanske är det önsketänkande från min sida, men det är en känsla jag får av allt som sägs.

Vad gäller sjunkbomber så kräver de en fullträff för att sänka en ubåt, sannolikheten är större att ubåten skadas och/eller lägger benen på ryggen och lämnar området. Troligen var det därför torped aldrig användes förut, man ville inte sänka ubåtarna utan tvinga upp dem. Ädelt, men nästintill omöjligt.

Så är det och så har Sveriges FM varit fram tills nu. Märk att på presskonfen så vägrade ÖB, Statsministern och Försvarsministern att nämna vem de har i tankarna som kränker oss. De säger inte heller vad som skall göra framöver. Vilka vapen som skall sättas in osv. Slutet på denna presskonferensen kommer inte förrän FM sänkt en miniubåt och DÄR klargör VEM har kränkt oss. Det kommer inte att komma mycket mer från FM än så här. All 3 visste att det hjälper föga att anklaga Ryssland och skramla med vapen för att få dem att sluta. Man har lämnat strategin att skramla med vapen. Nästa stora presskonferens kommer EFTER att FM sänkt inkräktaren och då kommer man att tala om VEM som gjort detta och vad Sverige kräver för att detta skall upphöra.
Citera
2014-11-14, 23:53
Medlem
Citat:
Vad vinner vi på att sänka en ubåt? Billigare att avvisa den precis som vi gör med flygfarkoster. Vad sker om vi nästa gång skjuter ner en SU-34 över Gotland? Samma konsekvenser om vi sänker en ubåt, just därför försökte vi inte ens att sänka den främmande ubåten.

Försvarsmaktens främsta uppgift är inte att bekämpa, det är att hävda vilket kan göras på olika vis, strid och vapeninsats är den yttersta utvägen i en våldstrappa, det handlar om att vara ett verktyg i en säkerhetspolitisk kontext.

Det stämmer det du säger men någonstans blir det en förlust varje gång du avvisar dem (speciellt om det är en ubåt) då de varit här och gjort som de velat under lång tid. Du vinner inget genom sänkningen annat än att kränkande makt måste upphöra annars sker det igen. Det kan kännas som ingen stor vinst men i militära sammanhang i den omvärld vi ser och speciellt med Ryssland är det en viktig sak att uppnå.
Citera
2014-11-14, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Du glömmer att förklara varför de skulle sluta att kränka oss för att vi lyckats sänka en ubåt.

De vet att vi kan redan nu, givet att vi finner den. Det är inte att sänka som är svårt, det är att hitta den.

Att hitta den vet vi att vi kan till 100%. Att sänka den vet vi inte om vi kan till 100% förrän vi gjort det minst 1 ggr .Kränkningarna upphör inte förrän detta bevisats. Den kränkande främmande militära makten kommer inte att sluta förrän deras enheter förlorar denna "katt och råtta lek"
Citera
2014-11-15, 00:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity

Det tror jag också, från och med nu är det upptäckt, varning och verkanseld som gäller, ligger i linje med vad Löfvén sa idag. Det är strategin som gäller, en varning.
Citera
2014-11-15, 00:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Att hitta den vet vi att vi kan till 100%. Att sänka den vet vi inte om vi kan till 100% förrän vi gjort det minst 1 ggr .Kränkningarna upphör inte förrän detta bevisats. Den kränkande främmande militära makten kommer inte att sluta förrän deras enheter förlorar denna "katt och råtta lek"

Å andra sidan måste inkräktaren hela tiden ta med i beräkningen att han inte kan operera ostört. Från och med nu måste han räkna med upptäckt och eventuell verkanseld, insatsen är högre. Nya överväganden sker, vår förhoppning är att han sluter sig till att vinsten inte är värd insatsen. Fortsätter han vet vi att vinsten är hög, något att fundera på.
Citera
2014-11-15, 00:12
Medlem
Citat:
Jodå, vi vet att vi kan sänka den om vi väl hittar den och har torpeder tillgängliga.

Du säger att de kommer att upphöra med kränkningar men förklarar inte varför.
Kom igen nu, ge oss en förklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in