2014-11-14, 23:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Vet inte. Den säger ju i alla fall definitivt inget i stil med "danska barn talar senast i europa".

Det hon säger är i alla fall att:

Citat:
Danska ettåringar förstår markant färre ord än jämnåriga med andra modersmål och när barnen är tre år är skillnaderna ännu större. Ett svenskt barn på 15 månader kan i genomsnitt förstå 130 ord medan ett lika gammalt danskt barn bara förstår 80. En viktig förklaring är att danskan har ovanligt många vokaler och halvvokaler, sammanlagt 22, och bara 17 konsonantljud.
Citera
2014-11-14, 23:17
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Att de är många och fina, inte få och övergripande.
Ja, rent subjektiv svammel, alltså.
Citat:
Jag har ju sagt varför jag tror att japanska är svårare än svenska och engelska. Ser man till det stora hela, är japanska svårast. Ser man till substantiven är både engelska och svenska svårare.
Precis. Du byter kriterier för precis varje jämförelse. I slutändan är språk A svårare än språk B för att du har bestämt att det är så.
Citat:
Vad tycker du att det låter som? De barn som är äldst när de börjar tala sammanhängande och begripligt.
Och du tror på fullt allvar att "sammanhängande och begripligt" är tillräckligt väldefinierat för att det ska gå att svara på? Talar en genomsnitslig svensk treåring "sammanhängande och begripligt"? Gör en fyraåring det? Gör Tony Irving det?
Citera
2014-11-14, 23:22
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det hon säger är i alla fall att:
Jo, jag vet och vi har ju redan diskuterat det i otaliga trådar innan. Tittar man sen på den enda kurvan som finns tillgänglig på nätet så visar den ju att danska barn har exakt samma ordförråd som brittiska.
Citera
2014-11-14, 23:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo, jag vet och vi har ju redan diskuterat det i otaliga trådar innan. Tittar man sen på den enda kurvan som finns tillgänglig på nätet så visar den ju att danska barn har exakt samma ordförråd som brittiska.

Ok och diskussionen leder alltså till att hennes forskning inte är vederhäftig? Hon säger ju något som uppenbarligen, i så fall, inte är signifikant.
Citera
2014-11-14, 23:24
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ja, rent subjektiv svammel, alltså.
Är du vrång nu eller förstår du inte vad jag menar? Om ett språk har som regel att alla verb böjs med -it i preterium, och ett annat språk har som regel att verb av första konjugationen böjs -it, verb av andra -ut, verb av tredje -ot UTOM verb av tredje konjugationen som slutar på betonad vokal, och verb av fjärde konjugationen böjs med -at? Du tycker inte att sistnämnda språk har lite mer detaljerade regler än förstnämnda?
Citat:
Precis. Du byter kriterier för precis varje jämförelse. I slutändan är språk A svårare än språk B för att du har bestämt att det är så.
Jag har aldrig bytt kriterier. Jag har hela tiden hållit fast vid att formrikedom innebär svårighet.
Citat:
Och du tror på fullt allvar att "sammanhängande och begripligt" är tillräckligt väldefinierat för att det ska gå att svara på? Talar en genomsnitslig svensk treåring "sammanhängande och begripligt"? Gör en fyraåring det? Gör Tony Irving det?
Varför skulle det inte vara tillräckligt? Hur exakt definition kräver du innan du är nöjd? Jag vet inte hur tidigt svenska barn talar, som du säkert såg så var det det jag frågade... Tony Irving är varken svensk eller barn så han gills inte.
Citera
2014-11-14, 23:37
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Jag har aldrig bytt kriterier. Jag har hela tiden hållit fast vid att formrikedom innebär svårighet.
OK. Beskriv då exakt hur du går till väga för att komma fram till att japanska är svårare än engelska. Hur ser formeln ut?
Citat:
Varför skulle det inte vara tillräckligt?
För att det är alldeles för vagt, naturligtvis. Man kan tala "sammanhängande och begripligt" med ett ordförråd på 50 ord så länge man håller sig till väldigt få och begränsade områden. Vilket ju barn tenderar att göra.
Citera
2014-11-14, 23:38
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ok och diskussionen leder alltså till att hennes forskning inte är vederhäftig?
Jag vet inte. Vad tycker du själv? Kan du länka till nån kurva eller tabell som du tycker ser rimlig ut?
Citera
2014-11-14, 23:40
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
OK. Beskriv då exakt hur du går till väga för att komma fram till att japanska är svårare än engelska. Hur ser formeln ut?
Fler verbformer, som används beroende på vem man talar till. Större risk att göra folk förbannade om man säger fel.

Antalet former är direkt proportionellt mot hur svårt språket är.
Citat:
För att det är alldeles för vagt, naturligtvis. Man kan tala "sammanhängande och begripligt" med ett ordförråd på 50 ord så länge man håller sig till väldigt få och begränsade områden. Vilket ju barn tenderar att göra.
Man fattar ju om barnet kan mycket eller lite om man pratar om olika saker med barnet.
Citera
2014-11-14, 23:47
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Fler verbformer, som används beroende på vem man talar till. Större risk att göra folk förbannade om man säger fel.
OK. Helt subjektivt höftande med andra ord. Bara för att det passar så fokuserar vi nu helt på just verb.
Citat:
Antalet former är direkt proportionellt mot hur svårt språket är.
OK. Då har du alltså bytt kriterier. Svenska skulle omedelbart bli tiopotenser svårare om vi övergick till postpositioner och skippade mellanslag.

huseti, husettill, husetpå ...
Citera
2014-11-14, 23:53
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
OK. Helt subjektivt höftande med andra ord. Bara för att det passar så fokuserar vi nu helt på just verb.
Du är helt otrolig. Du får väl en forskningsavhandling till "subjektivt höftande" också?
Citat:
OK. Då har du alltså bytt kriterier. Svenska skulle omedelbart bli tiopotenser svårare om vi övergick till postpositioner och skippade mellanslag.

huseti, husettill, husetpå ...
Tänk, jag tyckte precis att du skrev att vi skulle övergå till verb. Det höll inte ens i en mening.
Citera
2014-11-14, 23:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag vet inte. Vad tycker du själv? Kan du länka till nån kurva eller tabell som du tycker ser rimlig ut?

Nej, jag har bara haft tillgång till citerat textmaterial. Det är svårt att hitta studien.

Hon har givit ut en lärobok 2009 som heter "Når børn lærer sprog". I den står bland annat att undersökningar via PISA placerar danska barn och unga långt ner beträffande läsförmåga, trots att Danmark ligger bland de främst när det gäller nedlagda utgifter på språkundervisning. Det säger ju egentligen ingenting annat än att det danska skolsystemet i det avseendet är mindre effektivt.

I övrigt hittar jag bara artiklar med följande sammanfattning:

Citat:
Spædbørn i Danmark lærer at tale på et senere tidspunkt i livet end børn i resten af de nordiske lande, i England, Spanien og Italien. Det viser foreløbige resultater fra den hidtil største undersøgelse om spædbørns sprogindlæring i Danmark. Det kan være årsagen til, at danske børn også har en senere læsestart end i andre lande, mener forskerne.
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-11-15 kl. 00:02.
Citera
2014-11-14, 23:58
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Tänk, jag tyckte precis att du skrev att vi skulle övergå till verb. Det höll inte ens i en mening.
Nej, jag skrev att du fokuserade på verb helt plötsligt. Men kan du inte bara svara på frågan?

Hur exakt gör du för att komma fram till att den totala formrikedomen i japanska är större än i svenska eller engelska. Hur ser formeln ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in