Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Jo, men när engelskan har 16 verbformer att välja mellan så tycker du ju att det är ointressant så länge inte formerna är olika för olika ord. Ändras t.ex. ändelsen "masu" beroende på ordet?
Och det är de för att du bestämt att de är det? Räknar vi nu helt plötsligt regelbundenheter som svårigheter?
Då formulerar vi om frågan: Är japanska objektivt lättare än engelska?
Jag kan inte japanska särskilt bra, men jag tror att antalet verbändelser i japanskan överstiger 16 ganska ordentligt (btw för din talan kan jag säga att du bara räknade tempusformer, finns modusformer du glömde). Nej, regelbundenhet är snarare en lätthet, men är det som i finskan, att regelbundenheten är väldigt detaljerad, så är det svårt. Som sagt, jag har nära noll kunskaper i japanska så du får gärna upplysa mig om du har en annan uppfattning/kunskap.
Nej, japanska är inte objektivt lättare än engelska enligt mig. Svenska är objektivt svårare än engelska, och japanska är objektivt svårare än svenska.
Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Det är en myt och du kommer inte att kunna belägga det mer än du belägger något annat. Det har diskuterats i många olika trådar.
Vilka talar senast då? 31 vokaler var det i danska visst, kontra svenskans 19. Vi förlorar mycket på att vi saknar diftonger.