2014-11-14, 22:31
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Japanska har ju dock sin lilla egenhet att de böjer verb efter vem de talar med. Artighetsverb alltså.
Det har väl ingen större relevans? Enligt alla dina tidigare resonemang så ligger ju svårigheten i a.) böjningen sker med en ändelse b.) ändelsen förändras beroende på ordet (deklinationer).

Men kan du inte bara svara på frågan? Är det rimligt att säga att japanska är objektivt lättare än svenska?

I annat fall kan man ju få för sig att dina resonemang bara stämmer när de ger det resultat man på förhand bestämt att man vill ha. Så fort det inte gäller svenska eller engelska så finns det plötsligt en hel massa andra faktorer än morfologi och antal deklinationer att ta hänsyn till.
Citera
2014-11-14, 22:32
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzneger
Skulle man kunna testa detta empiriskt på något sätt?

Alltså, utan att det blir för dyrt som forskningsprojekt.
Ta en person med språk 1 som modersmål, ta en person med språk 2 som modersmål. Låt de lära sig den andres språk. Se vem som lär sig snabbast och tycker det är enklast. Med fördel tar man ett par personer så att det inte är så att den ene har bättre språkförståelse än den andre.
Citera
2014-11-14, 22:34
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Det har väl ingen större relevans? Enligt alla dina tidigare resonemang så ligger ju svårigheten i a.) böjningen sker med en ändelse b.) ändelsen förändras beroende på ordet (deklinationer).

Men kan du inte bara svara på frågan? Är det rimligt att säga att japanska är objektivt lättare än svenska?

I annat fall kan man ju få för sig att dina resonemang bara stämmer när de ger det resultat man på förhand bestämt att man vill ha. Så fort det inte gäller svenska eller engelska så finns det plötsligt en hel massa andra faktorer än morfologi och antal deklinationer att ta hänsyn till.
Jo det har det väl? Det är väl om något jävligt noga att man får till rätt, om man inte vill orsaka pinsam stämning.

Nej, det är inte nödvändigtvis rimligt, då japanska verb är svårare än svenska. Ser man bara till substantiven är japanska rena lekskolan.
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
De är faktiskt inte kognater men har ju mycket likartade funktioner, inte minst bevisas detta av att ja i tyskan används dels som svenska ja dels som svenska ju.
Fast tyskarna använder ju "doch" som "dock" och "men" också Jävla bred betydelse på ordet.
Citera
2014-11-14, 22:38
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzneger
Skulle man kunna testa detta empiriskt på något sätt?
Det gör man väl indirekt via barn hela tiden. Om det fanns konkreta och uppenbara skillnader i svårighetsgrad så hade det väl märkts där. Det är ju t.ex. inte så att polska 3-åringar blir ständigt missförstådda av sina föräldrar.
Citera
2014-11-14, 22:44
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Det gör man väl indirekt via barn hela tiden. Om det fanns konkreta och uppenbara skillnader i svårighetsgrad så hade det väl märkts där. Det är ju t.ex. inte så att polska 3-åringar blir ständigt missförstådda av sina föräldrar.
Danska barn talar senast i Europa. Portugisiska först. Någon som vet när svenska barn talar? Danska är jävligheten själv när det kommer till vokaler, med sina 38 (!) vokaler, vilket är det dubbla av svenskans.
Citera
2014-11-14, 22:46
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Jo det har det väl? Det är väl om något jävligt noga att man får till rätt, om man inte vill orsaka pinsam stämning.
Jo, men när engelskan har 16 verbformer att välja mellan så tycker du ju att det är ointressant så länge inte formerna är olika för olika ord. Ändras t.ex. ändelsen "masu" beroende på ordet?

Citat:
Nej, det är inte nödvändigtvis rimligt, då japanska verb är svårare än svenska.
Och det är de för att du bestämt att de är det? Räknar vi nu helt plötsligt regelbundenheter som svårigheter?

Då formulerar vi om frågan: Är japanska objektivt lättare än engelska?
Citera
2014-11-14, 22:48
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Danska barn talar senast i Europa.
Det är en myt och du kommer inte att kunna belägga det mer än du belägger något annat. Det har diskuterats i många olika trådar.
Citera
2014-11-14, 22:50
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Jo, men när engelskan har 16 verbformer att välja mellan så tycker du ju att det är ointressant så länge inte formerna är olika för olika ord. Ändras t.ex. ändelsen "masu" beroende på ordet?

Och det är de för att du bestämt att de är det? Räknar vi nu helt plötsligt regelbundenheter som svårigheter?

Då formulerar vi om frågan: Är japanska objektivt lättare än engelska?
Jag kan inte japanska särskilt bra, men jag tror att antalet verbändelser i japanskan överstiger 16 ganska ordentligt (btw för din talan kan jag säga att du bara räknade tempusformer, finns modusformer du glömde). Nej, regelbundenhet är snarare en lätthet, men är det som i finskan, att regelbundenheten är väldigt detaljerad, så är det svårt. Som sagt, jag har nära noll kunskaper i japanska så du får gärna upplysa mig om du har en annan uppfattning/kunskap.

Nej, japanska är inte objektivt lättare än engelska enligt mig. Svenska är objektivt svårare än engelska, och japanska är objektivt svårare än svenska.
Citat:
Det är en myt och du kommer inte att kunna belägga det mer än du belägger något annat. Det har diskuterats i många olika trådar.
Vilka talar senast då? 31 vokaler var det i danska visst, kontra svenskans 19. Vi förlorar mycket på att vi saknar diftonger.
Senast redigerad av Knugen-Skuk 2014-11-14 kl. 22:53.
Citera
2014-11-14, 23:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Så den forskning som skett under ledning av Dorthe Bleses vid Syddansk universitet i Odense är bara rappakalja då?
Citera
2014-11-14, 23:05
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Nej, regelbundenhet är snarare en lätthet, men är det som i finskan, att regelbundenheten är väldigt detaljerad
Nu svamlar du. Vad betyder "detaljerad regelbundenhet"?

Citat:
Nej, japanska är inte objektivt lättare än engelska enligt mig. Svenska är objektivt svårare än engelska, och japanska är objektivt svårare än svenska.
OK. Då är min enda slutsats att vi kan slänga ut samtliga tidigare resonemang genom fönstret. Språk A är svårare än språk B för att du påstår att språk A är svårare än språk B. That's it.

Jag trodde faktiskt du skulle skriva nåt i stil med: Men tänk så svårt japanska hade varit om det varit ett slaviskt språk..

Citat:
Vilka talar senast då?
Ingen aning? Vad betyder "talar senast" till att börja med?
Senast redigerad av JaneC 2014-11-14 kl. 23:08.
Citera
2014-11-14, 23:08
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Så den forskning som skett under ledning av Dorthe Bleses vid Syddansk universitet i Odense är bara rappakalja då?
Vet inte. Den säger ju i alla fall definitivt inget i stil med "danska barn talar senast i europa".
Citera
2014-11-14, 23:11
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Nu svamlar du. Vad betyder "detaljerad regelbundenhet"?
Att reglerna är detaljerade förstås. Att de är många och fina, inte få och övergripande.
Citat:
OK. Då är min enda slutsats att vi kan slänga ut samtliga tidigare resonemang genom fönstret. Språk A är svårare än språk B för att du påstår att språk A är svårare än språk B. That's it.

Jag trodde faktiskt du skulle skriva nåt i stil med: Men tänk så svårt japanska hade varit och det var ett slaviskt språk..
Jag har ju sagt varför jag tror att japanska är svårare än svenska och engelska. Ser man till det stora hela, är japanska svårast. Ser man till substantiven är både engelska och svenska svårare.
Citat:
Ingen aning? Vad betyder "talar senast" till att börja med?
Vad tycker du att det låter som? De barn som är äldst när de börjar tala sammanhängande och begripligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in