2014-11-14, 12:28
Medlem
Mycket svag bevisning på min ära.

Samma bild som de har visat hela tiden och som lika gärna kunde vara ett skär eller en båt som ligger på sidan. Bara det faktum att den är vit talar ju emot att det skulle vara en militär farkost, men det kanske inte FM har tänkt på.
Spåret på botten kanske kan vara en ubåt, men det skulle kunna vara spår av ett fiskeredskap eller ett ankare, eller en privat undervattensfarkost.

Jag kan mycket väl tänka mig att det har varit främmande undervattensfarkoster i den svenska skärgården, men dessa "bevis" är inte övertygande.
Citera
2014-11-14, 12:28
Medlem
Härligt att sanningen kom fram, och att Göran hade rätt trottsallt ... :P
Citera
2014-11-14, 12:30
Medlem
omahafittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Samma bild som de har visat hela tiden och som lika gärna kunde vara ett skär eller en båt som ligger på sidan. Bara det faktum att den är vit talar ju emot att det skulle vara en militär farkost, men det kanske inte FM har tänkt på.
Spåret på botten kanske kan vara en ubåt, men det skulle kunna vara spår av ett fiskeredskap eller ett ankare, eller en privat undervattensfarkost.

Jag kan mycket väl tänka mig att det har varit främmande undervattensfarkoster i den svenska skärgården, men dessa "bevis" är inte övertygande.
Eller så är du inte kompetent nog att avgöra styrkan i bevisen
Citera
2014-11-14, 12:32
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:

Då är det ju bra att det inte är dessa bevis som bekräftar en farkost, bekräftelsen gjordes av Försvarsmaktens sensorer och dessa bevis kommer naturligtvis inte att publiceras enbart för att idioter skall känna sig nöjda.

Det är bara att acceptera att vi har haft besök av Ivan och se till att börja rusta upp igen.
Citera
2014-11-14, 12:35
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det som är vitt förklaras med uppkok, rimlig förklaring om det är en sjunkande ubåt, stämmer också med vittnets observation om en farkost som dök.

Ett ankare har också kommenterats, man ankrar även med kättingen, det uppstår ett solfjädermönster vid ankring, inget sådant mönster syns, därför kan man utesluta ankare.

Försvarsmakten har även andra indikationer och bevis som man inte kan gå ut med.

Du får såklart tro vad du vill, dock är din skepticism in absurdum.
Citera
2014-11-14, 12:35
Medlem
Fanatiker.s avatar
Någon mer än jag som reagerade på att Vice statsminister Åsa romson ska ta plats i det nya säkerhetspolitiska rådet? Pacifister som hon bör hålla sig till dieselbåten och inte jaga ubåtar.
Senast redigerad av Fanatiker. 2014-11-14 kl. 12:38.
Citera
2014-11-14, 12:39
Medlem
GlennBecks avatar
Göran Frisk: "Om vår motståndare har upprepade gånger kränkt vårt luft- och vattenterritorium så förstår man att dom vill oss något ont. Det här är inte fia med knuff."
Citera
2014-11-14, 12:43
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennBeck
Göran Frisk: "Om vår motståndare har upprepade gånger kränkt vårt luft- och vattenterritorium så förstår man att dom vill oss något ont. Det här är inte fia med knuff."

Vilken lirare han är. Skulle vara kul att se honom i aktuellt eller något. Svingar hej vilt.

Nu uppmanar han alla skärgårdsbor att spana över helgen.
Citera
2014-11-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det som är vitt förklaras med uppkok, rimlig förklaring om det är en sjunkande ubåt, stämmer också med vittnets observation om en farkost som dök.

Ett ankare har också kommenterats, man ankrar även med kättingen, det uppstår ett solfjädermönster vid ankring, inget sådant mönster syns, därför kan man utesluta ankare.

Försvarsmakten har även andra indikationer och bevis som man inte kan gå ut med.

Du får såklart tro vad du vill, dock är din skepticism in absurdum.
Är inte heller helt övertygad, skumma spår på botten kan man hitta överallt i Skärgården, bilden är för suddig för att avgöra vad det är, grodmannen på Sandhamn var en fiskare, marinens sonarer är inte helt tillförlitliga i skärgården enligt dom själva, Concords beteende var helt normalt för ett lastfartyg m.m.

Jag väntar fortfarande på en sprängd eller fångad farkost.
Citera
2014-11-14, 12:46
Medlem
Perriss avatar
Väldigt ödesmättat tal av vårt nya öfverhufvud. Känns verkligen som att vi på allvar är på väg in i Kalla kriget 2.0 idag, i alla fall om man lyssnade på deras formuleringar. Förbannat otrevligt är vad det är, och jag hoppas verkligen att denna utveckling kan vända.

Något som jag störde mig på och som jag förstod skulle missförstås var att man återigen publicerade den där mobiltelefonbilden på "farkosten". Har redan sett bevis på olika ställen på nätet hur folk såklart har missförstått och trott att det är den bilden som nu bekräftar undervattensverksamheten, och givetvis fortsatt att göra sig lustiga över bevisen.

EDIT: Och det gäller bottenspåret också, att det i sig skulle vara bevis nog.

/perris
Senast redigerad av Perris 2014-11-14 kl. 12:49.
Citera
2014-11-14, 12:46
Medlem
Herre Gud. Har vi sett ett enda bevis som inte nån kunde gjort i Photoshop. Klart de var här, det har jag sagt hela tiden och de lotsades ut. Det här kan vara ett natosdrag lagom till nya intåg i Ukraina såväl som budgeten och 3 december. Det enda vi vet är att vi inte får veta.
Citera
2014-11-14, 12:54
Medlem
GlennBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Vilken lirare han är. Skulle vara kul att se honom i aktuellt eller något. Svingar hej vilt.

Nu uppmanar han alla skärgårdsbor att spana över helgen.

Han må vara lite av en krigshetsare men i slutändan hade han rätt. Han vet vad han pratar om. Från första dagen sa att det rör sig om en rysk miniubåt och när han nu säger att dom arbetar i förband och att det kan ha varit flera stycken, så väljer jag att tro på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in