2014-11-13, 17:44
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hudmothud
Han har två facebookprofiler, på ingen av dom har han mustasch vad nu det spelar för roll.
Försiktigt!
Det finns två OK i Sverige enligt Ratsit, där den andre är 26 år och har flickvän i Stockholm.

Det udda efternamnet verkar härröra från Åland, att döma av den andre.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2014-11-13 kl. 17:46.
Citera
2014-11-13, 17:50
Medlem
hudmothuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Försiktigt!
Det finns två OK i Sverige enligt Ratsit, där den andre är 26 år och har flickvän i Stockholm.

Det udda efternamnet verkar härröra från Åland, att döma av den andre.

Försiktigt? Jag menar naturligtvis att samma OK har två profiler. Många präster har så. Den ena profilen är öppen och han har inte uppdaterat på ett par dar.

Hans kyrkoherde har ju uttalat sig i olika tidningar idag. Säger bland annat att han och OK är de enda prästerna i den församlingen. Mycket talar isåfall att det är rätt Uppsalaförsamling. Nån som vet om det finns nån fler församling i Uppsala där KH är man och endast har en komminister (därtill med uttalat ungdomsansvar), som också är man?

EDIT: Om man googlar hans namn (som jag fått bekräftat i PM här från olika personer, även om PM på fb självklart inte är nån 100% säker källa...) så ser man en annons där han och maken söker surrogatmamma som ska "ge" dom ett barn.
Senast redigerad av hudmothud 2014-11-13 kl. 18:09.
Citera
2014-11-13, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidMind
Nja, riktigt så är det nog inte. Det är nog snarare så att vissa yrkeskategorier hamnar mer under lupp än andra när så här allvarliga och vidriga brott begås. Att det är en präst gör det intressant och genererar ett nyhetsvärde i sig eftersom prästuppdraget ofta verkar innebära att möta människor i beroendeställning och som är särskilt sårbara. T ex i stor utsträckning barn och ungdomar. Det är därför det är mer attraktivt för massmedia att uppmärksamma när präster, dagispersonal och poliser begått dessa brott. Men att präster - eller något annat yrkesslag skulle vara överrepresenterade av sexualförbrytare och pedofiler - det tror jag inte.

EDIT: Buffalo hann före... Jag låter dock mitt inlägg stå kvar eftersom det ändå blir en vidareutveckling av resonemanget.

Jo fast om du tittar på hur många (få) läkare och präster det finns totalt bör väl antalet som begår allvarliga brott snart ändå få ett ganska anmärkningsvärt genomslag i statistiken!?

Kan man göra solklara kopplingar mellan att ha ett y-namn, en viss hundras eller wt-livsstil och kriminalitet kvalificerar sig nog också snart läkare och präst som tydliga indikatorer på att man bör vara på sin vakt när man lämnar sitt barn på sexårskontroll eller konfirmationsläger.

Som grupp betraktade förtjänar dom i alla fall inte att ha någon speciellt uppburen position i samhället, på det sociala planet, utifrån det här perspektivet. Det finns lika mycket mordbrännare och hustrumisshandlare där som i vilken wt-familj som helst, om inte fler.
Citera
2014-11-13, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spermahunden
Han ser ju onekligen lite suspekt ut

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1023066
Hipster präst och möjlig pedofil...en jävla kombo.

Mvh
Citera
2014-11-13, 18:28
Medlem
Jag lyssnade på nyheterna och fick uppfattningen att offret - eller offren - är av kvinnligt kön. Det framgick av någonting som biskop Persenius sade. Men kanske hörde jag fel.
Citera
2014-11-13, 19:11
Medlem
Målnummer hos uppsala tingsrätt
ring och be dom maila det ni vill läsa

6527-14
Citera
2014-11-13, 19:28
Medlem
Perioden september - mars och den okända platsen talar för konfirmandläsning, är det här ett utdraget förlopp med närmanden, kanske från båda håll? (jag ursäktar inte O*kar, det är naturligtvis helt galet i alla fall att i den maktsituationen låta sig dras in i ett sådant spel).

Eller rör det sig om att den fd konfirmanden inte minns vid vilket tillfälle en enskild händelse skett, som i efterhand uppfattats som gravt olämplig?

Att O*kar menar att det varit fråga om utnyttjande kan handla om oklarhet kring samtycke, men också om graden av handling. Det behöver ju inte vara fråga om penetration eller ens oralsex eller att man runkat av varandra. Det kan handla om beröring av kön eller anus eller något sådant.

Brottsrubriceringen kring våldtäkt mot barn/sexuellt utnyttjande är oklar: Här ett fall där en barnskötare rörde vid en fyraårings analöppning och könsorgan. I tingsrätt och hovrätt dömdes det våldtäkt mot barn, i HD blev det Sexuellt övergrepp.
https://lagen.nu/dom/nja/2006s221
Citera
2014-11-13, 19:59
Medlem
Det kan också ha rört sig om en ung ledare, om man betraktar O*kars roll som liknande fostrande/vårdande av BO, som då är i beroendeställning.

Teori: BO kanske har sökt sig till O*kar utifrån dennes läggning, för att samtala och fundera kring en brottning med sexualiteten? Det är ett välkänt fenomen att konfidenten i själavård liksom terapi ofta får sexuella fantasier kring terapeuten, så kallad överföring. Detta måste prästen/terapeuten vara extremt medveten om och akta sig noga för, eftersom känslorna 1) inte är "verkliga" och 2) på ett omedvetet plan väcker motsvarande attraktion hos prästen/terapeuten.

Om man blandar denna själavårdande relation med en kamratlig relation där man samarbetar kring en uppgift och umgås mycket tid på läger och dylikt, är det lättantändligt, minst sagt.

Jag tror något sexuellt skett, som både BO och O*kar uppfattat som under samtycke, men som utifrån deras ojämlika relation varit gravt olämpligt. Antingen har BO sedan insett det, eller så har det kommit till föräldrarnas kännedom att något skett inom ramen för konfirmandarbetet och BO vill inte samarbeta med detaljer, därav de oklara tids- och platsangivelserna.
Citera
2014-11-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hudmothud

Håller med dig om att det vore förjävligt om fel person hängs ut i tråden. Kanske williambooth kan komma med mer info.

Bad tyvärr inte om mer än namnet från tingsrätten. Jag ville få ett snabbt besked, för att kunna hejda spekulationer om flera namn på fb.

Vi får väl se vad FUP visar.
Citera
2014-11-13, 21:38
Medlem
hudmothuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williambooth
Bad tyvärr inte om mer än namnet från tingsrätten. Jag ville få ett snabbt besked, för att kunna hejda spekulationer om flera namn på fb.

Vi får väl se vad FUP visar.

Ok tack! Bortsett från dina uppgifter finns det en hel del andra saker som säger att OK är rätt präst.

(Med rätt präst menar jag för tydlighetens skull den präst som avses i artikeln i trådstarten. Huruvida han är skyldig till något brott eller inte får vi kanske veta framöver.)
Citera
2014-11-13, 21:44
Medlem
(FB) Präst som skickar sex-sms i Kalmar län Mera bögpräst.
Citera
2014-11-13, 22:17
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erattat
Ännu en intellektuell akademiker med en aktad och uppburen position i samhället, som begår vedervärdiga brott.

Ska vi gissa på att förnamnet inte slutar på y eller efternamnet på -sson!?

Har ni kollat hans facebook, som vanligt finns där säkert massa jaktlabradorer och cocker spaniel, poser från segelbåtar, långfärdsskridskoisar och fjällvandringar.

Hur ser släkten ut? Bara känslokalla svala akademiker i alla led bakåt? Dömt att misslyckas med att utveckla normala mänskliga relationer och en sund sexualitet med den typen av uppväxt. Vi ser det gång på gång. Tragiskt.

Ehhh... utveckla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in