2014-11-13, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meraman
Att vara pedo och sexförbrytare verkar nästan vara ett krav för att få bli präst? Dom är ju grymt överrepresenterade i det yrket ju
Nja, riktigt så är det nog inte. Det är nog snarare så att vissa yrkeskategorier hamnar mer under lupp än andra när så här allvarliga och vidriga brott begås. Att det är en präst gör det intressant och genererar ett nyhetsvärde i sig eftersom prästuppdraget ofta verkar innebära att möta människor i beroendeställning och som är särskilt sårbara. T ex i stor utsträckning barn och ungdomar. Det är därför det är mer attraktivt för massmedia att uppmärksamma när präster, dagispersonal och poliser begått dessa brott. Men att präster - eller något annat yrkesslag skulle vara överrepresenterade av sexualförbrytare och pedofiler - det tror jag inte.

EDIT: Buffalo hann före... Jag låter dock mitt inlägg stå kvar eftersom det ändå blir en vidareutveckling av resonemanget.
Citera
2014-11-13, 16:49
Medlem
Blir intressant att se förundersökningsprotokollet. Om det nu GM är OK kan vi bara spekulera i eller gå på det en person skrev tidigare i tråden. Vi kan enas om att han ser väldigt misstänkt ut med sin mustasch i alla fall. Oavsett om det är pojkar eller flickor han förgripit sig på, är det snäppet värre i mina ögon om han våldtagit en liten pojke. Det är riktigt sjukt.

Edit: Det är väl dumt att spekulera i vem det kan vara ifall det nu inte skulle vara OK. Men om det framkommer inte stämma kan mod radera inlägget.

Detta hittade jag (källa: http://www.surrogat.nu/forum/index.php?action=profile;u=1391;sa=showPosts)
Citat:
Hej! Vi är två killar, Oskar och Mikael, som nu efter flera års längtan känner oss redo att skaffa barn. Vi har tidigare haft några krokar ute hos kvinnliga vänner, men som dragit sig ur eller ännu inte känner sig redo. Därför provar vi nu detta i något slags desperat hopp att detta ska kunna fungera bättre. Hoppas-hoppas!

Jag, Oskar, är 28 år och jobbar som präst i Svenska kyrkan på landet strax utanför Uppsala. Mikael är 27 år och jobbar som doktorand (lärare och forskare) på Uppsala universitet. Vi har god ekonomi, trygga jobb, hög utbildning och äger en stor bostadsrätt i centrala Uppsala med plats för framtida nytillskott till familjen. Vi är gifta sedan 2010 och har varit ihop i sex år. Om en månad flyttar labradoren Rufus in hos oss. Cheesy

Vi söker nu en trevlig mamma som kan hjälpa oss att bli föräldrar. Detaljerna kan diskuteras, men barnet ska växa upp hos oss med oss som vårdnadshavare. Du får gärna bo i hyfsat i närheten och vi står naturligtvis för kostnader i samband med graviditeten.

Vi är beredda att sätta igång så snart som möjligt!

Hör av er! /Oskar & Mikael
(oskar.kalm[at]icloud.com)

Lägg gärna till mig/skriv till mig på Facebook: Oskar Anders Kalm (https://www.facebook.com/kalm.oskar)

Verkar som paret är i full gång att hitta en lämplig mamma för att skaffa barn.
Senast redigerad av morphing 2014-11-13 kl. 16:56.
Citera
2014-11-13, 16:55
Medlem
hudmothuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morphing
Blir intressant att se förundersökningsprotokollet. Om det nu GM är OK kan vi bara spekulera i eller gå på det en person skrev tidigare i tråden. Vi kan enas om att han ser väldigt misstänkt ut med sin mustasch i alla fall. Oavsett om det är pojkar eller flickor han förgripit sig på, är det snäppet värre i mina ögon om han våldtagit en liten pojke. Det är riktigt sjukt.

Han har två facebookprofiler, på ingen av dom har han mustasch vad nu det spelar för roll.

Varför tycker du det är det värre att våldta en liten pojke än en liten flicka? Rent juridiskt gör det ingen skillnad väl?
Citera
2014-11-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hudmothud
Han har två facebookprofiler, på ingen av dom har han mustasch vad nu det spelar för roll.

Varför tycker du det är det värre att våldta en liten pojke än en liten flicka? Rent juridiskt gör det ingen skillnad väl?

Titta på den här bilden så förstår du kanske vad jag menar: http://www.svenskakyrkan.se/Sve/Bilder/Bilder/DSC_0020.JPG

Rent juridiskt gör det ingen skillnad. Det var bara min åsikt att det är extra hemskt om det nu är en liten pojke som blivit våldtagen av en äldre man.
Citera
2014-11-13, 17:07
Medlem
hudmothuds avatar
Citat:
Titta på den här bilden så förstår du kanske vad jag menar: http://www.svenskakyrkan.se/Sve/Bilder/Bilder/DSC_0020.JPG

Rent juridiskt gör det ingen skillnad. Det var bara min åsikt att det är extra hemskt om det nu är en liten pojke som blivit våldtagen av en äldre man.

Jag har sett den bilden men förstår inte vad du menar. Menar du att pedofiler är mer benägna att ha en ful mustasch? Källa på det? Hur som helst ser han inte alls ut sådär på sina facebookbilder.Han är istället jävligt olik sig på den där bilden, vilket är lite märkligt. Han kanske trodde att han skulle se mer representativ och farbroderlig ut på hemsidan i mustasch och välkammad... Funkade inte

Okej, själv tycker jag det är lika jävligt vilket barn som än våldtas. Men det är väl off topic.
Senast redigerad av hudmothud 2014-11-13 kl. 17:10.
Citera
2014-11-13, 17:22
Medlem
nightbeasts avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19854355.ab

Man intervjuar kyrkoherden:
"Vad kommer du vidta för åtgärder nu?
– Först ska jag försöka få tag i hans advokat. Sedan måste jag ta hand om hans familj".

Då undrar jag: Vem tar hand om brottsoffret och dess familj?!
Något är riktigt fel i Sverige. Ett fruktansvärt och avskyvärt brott har begåtts och kyrkoherden ska "ta hand om" förövarens familj? På riktigt?
Sedan har vi det här med advokater. Har alltid undrat hur de kan se sig själv i spegeln då de skyddar grova brottslingar som mördare, pedofiler, våldtäktsmän mm. Har aldrig riktigt förstått hur det hänger ihopa
Citera
2014-11-13, 17:24
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Eller så är det så att mycket mer fokus hamnar på gärningsmannens yrke när det är en präst, vilket då leder till att man tycker sig läsa om fler präster som begår sexualbrott än exempelvis rörmokare, affärsbiträden eller elektriker. Att utifrån det sedan dra slutsatsen att präster skulle vara överrepresenterade i gruppen sexualbrottslingar är nog inte korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av LiquidMind
Men att präster - eller något annat yrkesslag skulle vara överrepresenterade av sexualförbrytare och pedofiler - det tror jag inte.

Att fördelningen skulle vara jämn över alla yrkesgrupper är väl det enda vi kan vara överens om inte stämmer.

Eftersom pedofiler söker sig till barn följer det sig naturligt att de medvetet/omedvetet dras till yrken/aktiviteter där man får vara nära barn och ungdomar. Men visst, man mår ju bättre av att intala sig själv att pedofiler spenderar hela dagarna i mörka källare, eller åtminstone kör långtradare till Tyskland eller arbetar på någon soptipp, och inte att de till stor del finns i kyrkan, inom skolan eller i idrottsföreningar.
Citera
2014-11-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hudmothud
Jag har sett den bilden men förstår inte vad du menar. Menar du att pedofiler är mer benägna att ha en ful mustasch? Källa på det? Hur som helst ser han inte alls ut sådär på sina facebookbilder.Han är istället jävligt olik sig på den där bilden, vilket är lite märkligt. Han kanske trodde att han skulle se mer representativ och farbroderlig ut på hemsidan i mustasch och välkammad... Funkade inte

Okej, själv tycker jag det är lika jävligt vilket barn som än våldtas. Men det är väl off topic.

Nu hittar du på saker, har inte sagt att pedofiler är mer benägna att ha en ful mustasch. Jag tycker bara att han har en ful mustasch och hans utseende ger mig dåliga vibbar. Självklart är det lika hemskt oavsett vilket barn som blir utsatt för något sådant. Har inga källor på det men i mina öron låter det som en liten pojke som blir våldtagen i stjärten kommer må sämre av det i framtiden än en flicka som blir utsatt för övergrepp. Det är dock ren spekulation och hör inte hemma i det här samtalsämnet.

OnT Ingen som vet nåt mer?
Citera
2014-11-13, 17:29
Medlem
Så det är en bögpräst det handlar om? Henbögarna som börjat kvoterna in homosexuella präster, svenska kyrkan ett skämt.

Sverige blir fan sjukare för varje dag.
Citera
2014-11-13, 17:33
Medlem
hudmothuds avatar
Citat:
Nu hittar du på saker, har inte sagt att pedofiler är mer benägna att ha en ful mustasch. Jag tycker bara att han har en ful mustasch och hans utseende ger mig dåliga vibbar. Självklart är det lika hemskt oavsett vilket barn som blir utsatt för något sådant. Har inga källor på det men i mina öron låter det som en liten pojke som blir våldtagen i stjärten kommer må sämre av det i framtiden än en flicka som blir utsatt för övergrepp. Det är dock ren spekulation och hör inte hemma i det här samtalsämnet.

OnT Ingen som vet nåt mer?

Jag har inte hittat på nånting. Jag frågade vad du menade var misstänkt med hans mustasch. Du skrev inte att den var ful, bara att vi skulle "enas om att han ser väldigt misstänkt ut i sin mustasch". Eftersom jag inte förstod vad du menade så frågade jag, och föreslog att du kanske menade att han hade nån sorts (för mig okänd) "typisk sexbrottsmustasch". Annars kan jag inte förstå varför en mustasch skulle vara misstänkt över huvud taget.

Det andra kan vi släppa som sagt, vi vet ju inte om det var nån anal våldtäkt av en tjej eller pojke över huvud taget.

Håller med dig om att det vore förjävligt om fel person hängs ut i tråden. Kanske williambooth kan komma med mer info.
Citera
2014-11-13, 17:42
Medlem
gurkmajjas avatar
Denne OK blir hårt uthängd. Vad vet vi egentligen om huruvida det är denne hipsterpräst, mer än ett inlägg där en anonym användare säger sig har varit i tinget och kollat upp namnet?
Citera
2014-11-13, 17:42
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Att fördelningen skulle vara jämn över alla yrkesgrupper är väl det enda vi kan vara överens om inte stämmer.

Eftersom pedofiler söker sig till barn följer det sig naturligt att de medvetet/omedvetet dras till yrken/aktiviteter där man får vara nära barn och ungdomar. Men visst, man mår ju bättre av att intala sig själv att pedofiler spenderar hela dagarna i mörka källare, eller åtminstone kör långtradare till Tyskland eller arbetar på någon soptipp, och inte att de till stor del finns i kyrkan, inom skolan eller i idrottsföreningar.
Det stämmer att vissa pedofiler söker sig till barn. Det har vi flera exempel på, men att det skulle resultera i någon signifikant överrepresentation i vissa yrken tror jag inte. Särskilt inte i prästyrket som är ett väldigt akademiskt yrke med stor betoning på annat än barnverksamhet. Det finns dagispedofiler, pedofiler i föreningsverksamhet där barn deltar och så vidare, men jag tror snarare att det är pedofiler som tar chansen när den ges än söker sig till barnen enkom för att förgripa sig på dem.

I det stora hela är ju antalet pedofiler i samhället så få att jag inte tror det är meningsfullt att göra någon profilering utifrån yrkesgrupp.
Senast redigerad av buffalo 2014-11-13 kl. 17:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in