2014-11-13, 15:37
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Napoleon? Som kröntes i Frankrikes huvudstad Paris?
Nope.
Oj, läste bara som hastigast, trodde du frågade om det var Nappe...
Senast redigerad av Studioworks 2014-11-13 kl. 15:41.
Citera
2014-11-13, 15:46
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Nope.
Oj, läste bara som hastigast, trodde du frågade om det var Nappe...
Jag hade mina egna gissningar på det också, ledtråd 2 & 3 stämde in, men eftersom ajg inte löste 1: an så tvivlade jag.
Citera
2014-11-13, 16:01
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Napoleon? Som kröntes i Frankrikes huvudstad Paris?
Hah, var helt säker på att han efter att ha krigat i Italien körde nån slags skenkröning även där...
Citera
2014-11-13, 17:24
Medlem
Skamanders avatar
Maximilian I av Mexiko är min gissning. Han var av allt att döma en mycket trevligare kille än Caligula, men han fick ju ett liknande slut, avlivad som han blev av republikaner. Långt hemifrån var han också.
Citera
2014-11-13, 17:45
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skamander
Maximilian I av Mexiko är min gissning. Han var av allt att döma en mycket trevligare kille än Caligula, men han fick ju ett liknande slut, avlivad som han blev av republikaner. Långt hemifrån var han också.
Inte han heller. 3:an passar väl in, men inte 1:an och 2:an tycker jag.
Slänger in en ledtråd till: gift med en annan invandrare.
Landet de kom från har inte alltid varit väl ansett i landet de verkade i.
Citera
2014-11-13, 18:12
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Som den gamle Sleuth Gogge är tar han fasta på att någon könsbestämning aldrig görs, även då det vore naturligt att skriva "han..." ..så sker inte detta, som Kurtans deckare hade sagt, "kan DET vara en ledtråd..?"

Lag GoggeG svarar således Cleopatra, grekinna från början, strulade med Caesar, gifte sig med Marcus Antonius, romare ej väl sedda i Ancient Egypt.
Citera
2014-11-13, 18:32
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Som den gamle Sleuth Gogge är tar han fasta på att någon könsbestämning aldrig görs, även då det vore naturligt att skriva "han..." ..så sker inte detta, som Kurtans deckare hade sagt, "kan DET vara en ledtråd..?"

Lag GoggeG svarar således Cleopatra, grekinna från början, strulade med Caesar, gifte sig med Marcus Antonius, romare ej väl sedda i Ancient Egypt.
Hahaha, snyggt Gogge! Men inte rätt på person!
Varför skulle man behöva påpeka att Cleopatra var en vinnare nästan från start?
Får väl lägga till en ledtråd: "Don't mention the war!"
Citera
2014-11-13, 18:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Hahaha, snyggt Gogge! Men inte rätt på person!
Varför skulle man behöva påpeka att Cleopatra var en vinnare nästan från start?
Får väl lägga till en ledtråd: "Don't mention the war!"

Med den sista faller det på plats, med den anglo-germanska envigen: drottning Victoria l, Caligula-referensen förbrydde, men hon var ju även "Kejsarinna av Indien".
Citera
2014-11-13, 19:06
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Med den sista faller det på plats, med den anglo-germanska envigen: drottning Victoria l, Caligula-referensen förbrydde, men hon var ju även "Kejsarinna av Indien".
Bulls eye!
Inte världen bästa föregångare med mad king George i spetsen med rötter i Tyskland
Vinnare, Viktoria, sedan hon döptes.
Och kejsarinna av Indien som du sa.

Redigt roligt det här, men man får hålla sig från att ge för mycket ledtrådar (svårt...).

Din tur Goggegogelius!
Citera
2014-11-13, 19:55
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Thanx, vi söker ett slag.

1) En sista framgång för en sedan länge förlorad sak, dock ingen Pyrrhusseger i traditionell mening.

2) På svarta kullar med gyllene inslag.

3) Sista striden för våghalsig som tidigare stridit mot grått.

Går lite i färgernas tecken ser jag nu, tja, lägger paletten åt sidan och serverar!
Citera
2014-11-13, 20:17
Medlem
Citat:

1) En sista framgång för en sedan länge förlorad sak, dock ingen Pyrrhusseger i traditionell mening.

Går lite i färgernas tecken ser jag nu, tja, lägger paletten åt sidan och serverar!

Kan det vara slaget vid Little Big Horn?

Stäppindianernas sista riktiga militära seger, som givetvis inte påverkade styrkeförhållandet mellan det alltmer industrialiserade amerikanska samhället och indianernas halvt stenålderslika nomadstammar.

Utkämpades i Black Hills, gamla indianska marker där det oturligt nog hittats guld.

Befälhavare för den förlorande sidan var den något dumdristige och strax stendöde överstelöjtnanten (om jag minns hans faktiska grad rätt) George Armstrong Custer, vilken som general (brigadgeneral, för han hann väl inte bli generalmajor?) deltog på de blås sida i amerikanska inbördeskriget.
Citera
2014-11-13, 20:18
Medlem
Moramannens avatar
Citat:

Tvåan måste ju syfta på Black Hills och guldet som fanns där, sålunda är det under indiankrigen. Jag ser två möjliga alternativ, och säger Little Bighorn.

Jaha, Brandbomb hann före. Bara för att vara tvärtom säger jag väl Wounded Knee då.
Senast redigerad av Moramannen 2014-11-13 kl. 20:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in