Citat:
Ursprungligen postat av
Studioworks
Om han stred på Hitlers sida men inte Musses måste det vara WW1, och då envisas jag med Ataturk, även om jag inte får ihop allt...
Citat:
Ursprungligen postat av
fredrock
Han var väl en av de "unga turkarna" - är det detta som avses med ledtråd 3?
Kemalismen är uppkallad efter honom
Gift i bara två år, inga egna barn men väl sju adopterade. Landsfader.
Hans sekulära syn håller på att gå förlorad i Turkiet.
Då stänger vi denna?
Stämmer helt och hållet, visst är det Kemal Atatürk jag söker.
Ledtråd nummer 1 är helt utredd, han var landsfader och adoptivfader, men såvitt känt inte biologisk fader. Ledtråd nummer 2 är mycket riktigt den sekulära turkiska staten (samt förstås kemalismen) som enligt uppgift hotas av det nuvarande regeringspartiets framgångar och reformer. Där kan nämnas att Caesarkopplingen är avskaffandet av det romerska riket. Julius kan (rättvist eller orättvist) sägas ha påbörjat det i och med att han lade grunden för avskaffandet av republiken. Atatürk i sin tur avskaffade det ottomanska riket, vilket i en del kretsar framhölls som Roms arvtagare genom Östrom.
Ledtråd nummer 3, den mest långsökta av alla, är endast en bunt ordvitsar. Röstskolkare kallas även soffliggare, och ottoman är en typ av soffa (här skäms vi inte för att återanvända humor långt efter dess bäst före-datum). En nittiotalist är givetvis ung, och personer från förorten refereras ofta till som just "turkar", mer eller mindre oberoende av etnicitet. Kemal var alltså en ottomansk ungturk.
Studioworks, du gissade rätt först, frågan är din.