2014-11-13, 10:34
Medlem
Fram med bevisen om åklagarnas och målsägandebiträdets lögner i domstolen nu Quarell. Har du någon som helst täckning för dina påståenden så kan det inte vara särskilt svårt att lägga fram dessa nu!

Du duckar ju varje gång någon ber dig framföra dessa, vad sitter det i egentligen?
Citera
2014-11-13, 10:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Den 30 maj var KJ inne på förhör och då får han förfrågan om blodspåret i bagageutrymmet, därav kan man dra slutsatsen att KJ:s bil hade tidigare blivit undersökt grundligt.
Jag ställer mig frågan varför undersökte inte polisen om det fanns liklukt i bilen samtidigt som de gjorde annan undersökning, som borde ingå i rutinerna.

Den 26 juli skall KJ:s bil kontrolleras för liklukt alltså ca två månader efteråt sedan den tagits i beslag, en mycket lång tid.
Sedan har man hyrt in två andra bilar som skall kontrolleras samtidigt och det dras någon lott om vem som hundföraren skall börja med.
Det fanns också fotografer, filmare och journalister som skulle bevittna händelsen.
Jag skulle tro att hunden Uno var mycket trött på det meningslösa sökandet av de här bilarna och därför gjorde någon markering för att få slut på eländet. Hundar är mycket intelligenta djur och vet hur de skall handla.
Jag anser när ett sådant sök göres av en bil är det endast polisen som skall vara närvarande och inte en massa privatpersoner, som endast är störande och inte helt andra bilar som tas in också.
Därför frågar jag mig vad var motivet för att ta in en massa journalister, filmare, bilar m.m.?
Det du egentligen vill säga är alltså ...
Att du vet ingenting om hundsök, hur det fungera eller hundarna fungera .. och därför kan man hoppa över dina tramsinlägg...

Samtidigt så berättar du också att hundsöket är kontrollerat inte bara av polis utan också av utomstående som kan kontrollera att hundsöket utförts riktigt och att markeringen är tolkad på rätt sätt...

Kan du nu sluta skita ner tråden?
Citera
2014-11-13, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det du egentligen vill säga är alltså ...
Att du vet ingenting om hundsök, hur det fungera eller hundarna fungera .. och därför kan man hoppa över dina tramsinlägg...
Samtidigt så berättar du också att hundsöket är kontrollerat inte bara av polis utan också av utomstående som kan kontrollera att hundsöket utförts riktigt och att markeringen är tolkad på rätt sätt...
Kan du nu sluta skita ner tråden?
Kan du svara på enkel fråga ? Varför undersöktes inte blodspåret i bagageutrymmet om det kom från VB när hon levde eller var avliden ?
Citera
2014-11-13, 13:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Kan du svara på enkel fråga ? Varför undersöktes inte blodspåret i bagageutrymmet om det kom från VB när hon levde eller var avliden ?
Eftersom hunden markerar liklukt så är det kontrollerat. Liklukt kräver att kroppen eller delar av en död kropp legat där.
Citera
2014-11-13, 13:31
Medlem
Citat:
Eftersom hunden markerar liklukt så är det kontrollerat. Liklukt kräver att kroppen eller delar av en död kropp legat där.
Du försöker påstå att i Sverige använder man en hunds markering som bevis, det borde du väl ändå förstå att det kan man inte göra. Man vet aldrig vad en hund markerar det kan vara en bom markering också. Det som en hund markerar måste leda till vad den markerar.
Om exempelvis blodspåren i bagageutrymmet hade varit likblod då hade man kunnat anta att det funnits ett lik i bagageutrymmet och då kan en markering från en hund stärka det.
Om blodspåret kom från när VB levde har hundens markering ingen betydelse är helt betydelselös.
Det var mycket viktigt att blodspåret i bagageutrymmet skulle ha testas om det kom från när VB levde eller var avliden.
Enligt hunden Uno som inte markerade blodspåret fastän den var alldeles i närheten är det sannolika att blodspåret kom från VB när hon levde.

Hunden Uno var inte i bagageutrymmet för att testa blodspåren, utan det är något man kan se på videofilmen att den är alldeles i närheten utan att reagera för blodspåren.
Vad jag kan förstå har det inte funnits något intresse av att kontrollera blodspåren.
Jag själv är övertygad att blodspåret kommer från när VB levde, det finns mycket som stämmer in på det.
Senast redigerad av Lagro 2014-11-13 kl. 13:48.
Citera
2014-11-13, 13:42
Medlem
Citat:
Det finns inga hundar som är 100% säkra, de felmarkerar m.m. och när det gäller en mordutredning tas inte sådana risker. Hunden är ett bra hjälpmedel för polisen och ingenting annat.
Citera
2014-11-13, 13:44
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Du försöker påstå att i Sverige använder man en hunds markering som bevis, det borde du väl ändå förstå att det kan man inte göra. Man vet aldrig vad en hund markerar det kan vara en bom markering också. Det som en hund markerar måste leda till vad den markerar.
Om exempelvis blodspåren i bagageutrymmet hade varit likblod då hade man kunnat anta att det funnits ett lik i bagageutrymmet och då kan en markering från en hund stärka det.
Om blodspåret kom från när VB levde har hundens markering ingen betydelse är helt betydelselös.
Det var mycket viktigt att blodspåret i bagageutrymmet skulle ha testas om det kom från när VB levde eller var avliden.
Enligt hunden Uno som inte markerade blodspåret fastän den var alldeles i närheten är det sannolika att blodspåret kom från VB när hon levde.

Herre jävlar är du tillbaka igen. Det finns inga talibaner med skägg inblandade i det här. Och inte någon bil med inbyggt badkar. Även inget beställningsjobb, från någon mr X. Vem försöker du lura egentligen? Du öser på med dina planteringsteorier, som en jävla papegoja. Hunden markerade för likdoft. Han tog ut hunden och upprepade igen, så att inte hunden markerat fel.
Citera
2014-11-13, 13:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Herre jävlar är du tillbaka igen. Det finns inga talibaner med skägg inblandade i det här. Och inte någon bil med inbyggt badkar. Även inget beställningsjobb, från någon mr X. Vem försöker du lura egentligen? Du öser på med dina planteringsteorier, som en jävla papegoja. Hunden markerade för likdoft. Han tog ut hunden och upprepade igen, så att inte hunden markerat fel.
En hunds markering ska inte betraktas som bevis. http://kriminalteknik.nu/teknisk-bevisning-maste-varderas-enligt-vetenskaplig-grund/
Citat:
Det skulle kunna tyckas att det ovan nämnda är tillräckligt upprörande, men det som bland ett antal kategoriska påståenden fick mig att lyfta lite extra i tevesoffan var Göran Lambertz uttalande om teknisk bevisning i form av så kallade likhundar. Hans påstående att en markering i detta fall av hunden Sampo, skulle betraktas om ett ovedersägligt bevis för att likdelar från en människa har funnits på den aktuella platsen, får inte gå oemotsagt förbi. Försök från övriga deltagare att argumentera mot detta påstående tystades ned ganska bryskt.

Om detta uttalande ska tas på allvar från ett justitieråd i Högsta domstolen, har rättsväsendet fått en helt ny praxis för det arbete hundarna gör i samband med platsundersökning i brottsutredningar. Och i så fall kommer vi att på allvar skada förtroendet för teknisk bevisning. Det som nu sagts ska inte tolkas som att hundar inte gör ett viktigt arbete i den forensiska processen. Tvärtom, rätt tränade och använda hundar har stor potential genom att använda deras välutvecklade luktsinne för att hitta sådant som man inte lyckats få fram med andra metoder. Men vi ska nogsamt särskilja den förmågan och verkligen visa med validerade vetenskapliga metoder vad det är för något som hunden har markerat för.
Citera
2014-11-13, 14:03
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En hunds markering ska inte betraktas som bevis. http://kriminalteknik.nu/teknisk-bevisning-maste-varderas-enligt-vetenskaplig-grund/

Blod i kombination med lik doft vet vi redan. Man måste ha en rimlig förklaring till varför det fanns blod och lik doft, det fanns inte. Det har inte du heller och absolut inte Lagro. Ska man bortse från det menar du? Då blir det sannolikt att en död VB, har transporterats i bilen. Det går inte att ändra på hur mycket du än vill.
Citera
2014-11-13, 14:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Blod i kombination med lik doft vet vi redan. Man måste ha en rimlig förklaring till varför det fanns blod och lik doft, det fanns inte. Det har inte du heller och absolut inte Lagro. Ska man bortse från det menar du? Då blir det sannolikt att en död VB, har transporterats i bilen. Det går inte att ändra på hur mycket du än vill.
Så här skrev TR:
Citat:
Hunden har markerat liklukt i bagageutrymmet. Detta visar att Vatchareeya Bangsuan legat i bagageutrymmet på [KJ:s] bil när hon var död.
Så här skrev HR:
Citat:
Förhållandena att hennes blod påträffats på flera ställen i [KJ:s] bil och att hunden där markerat för liklukt, är i stället sådana att det får anses visat att Vatchareeya Bangsuan döda kropp legat i bagageutrymmet i hans bil och att kroppen transporterats med denna bil.
Båda domstolarna anser att VB:s döda kropp har legat i bilen, och därmed att markeringen är bevis. Har det hänt någon gång tidigare, eller är detta unikt?
Citera
2014-11-13, 15:24
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så här skrev TR:

Så här skrev HR:

Båda domstolarna anser att VB:s döda kropp har legat i bilen, och därmed att markeringen är bevis. Har det hänt någon gång tidigare, eller är detta unikt?

Ja jag förstår dig till viss del. Men Vbs blod har hittats i en bil som tillhör Kj.
Det är tillräckligt med indicium för att övertyga domstolen åtminstone.
Likmarkingenn ensamt skulle inte vara tillräckligt med bevis.
Men tillsammans med alla de övriga indicierna, så räcker det gott och väl.
Det ska vara ställt utom varje rimligt tvivel. I det här fallet finns inga rimliga tvivel,
han sitter ju inspärrad. Blod på tejprullen, sista personen som man vet såg VB i livet. Och en planteringsteori är ju utesluten. Men det är en tolkningsfråga alltihop, hur du ser på det vet jag redan. Jag säger varken bu eller bä, KJ saknade rimliga förklaringar.
Citera
2014-11-13, 15:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja jag förstår dig till viss del. Men Vbs blod har hittats i en bil som tillhör Kj.
Det är tillräckligt med indicium för att övertyga domstolen åtminstone.
Likmarkingenn ensamt skulle inte vara tillräckligt med bevis.
Men tillsammans med alla de övriga indicierna, så räcker det gott och väl.
Det ska vara ställt utom varje rimligt tvivel. I det här fallet finns inga rimliga tvivel,
han sitter ju inspärrad. Blod på tejprullen, sista personen som man vet såg VB i livet. Och en planteringsteori är ju utesluten. Men det är en tolkningsfråga alltihop, hur du ser på det vet jag redan. Jag säger varken bu eller bä, KJ saknade rimliga förklaringar.
Kan du tänka dig att han saknade rimliga förklaringar beror på att han inte vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in