Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
Rami har ju fått Amanis hot. Inte som det var tänkt via hemliga texter utan upplästa i rättegången. Så han vet förmodligen vad som gäller. Jag tror att han spelar ner anklagelserna för att inte Amani ska berätta hur det verkligen ligger till.
Av vad som framkommit hittills så har Rami varit väldigt mån om att berätta om vad som hände med fokus på att han själv är oskyldig. Lite för mycket inblandning i brottsplatsen och bevisningen. Men det går inte ihop tidsmässigt och med Yaras skador, och det han gjorde den dagen. Advokaten har noga gått igenom det rättsliga med Rami, som inte hänger ihop efter åklagarens frågor. Åklagaren gör ett bra jobb i dag, när hon visar att det Rami säger är olika från tidigare utsagor. Rami är noga med att han inte sett och hört det som har med gärningen i åtalet att göra.
Ramis agerande när Yara dog visar på aktivitet, och det betyder att han visste vad som måste döljas. Madi gör som Rami säger, och framstår genom bevisningen som den som misshandlat Yara utan att Rami märkt vad som pågått hela eftermiddagen och kvällen. Jag tror inte på något Rami säger.
Jag lutar åt att det kan ha varit Rami som slog ihjäl Yara. Det är omöjligt att han inte hörde eller såg något. Och skulle han vara en som inte slår barn så hade inte Yara varit rädd för att be honom om hjälp. Och skulle Yara ändå inte be Rami om hjälp eller vilja prata med honom, så borde han ha sett hur ledsen och mager hon var, och att hon haltade och hade blåmärken.
Ramis undvikande svar tyder på att Madi hade fog för sina hot.
Det är just all den enighet om hur vidrig Madi är som får mig att tvivla. Men att hon slog Yara ofta tror jag på, men att hon kunde döda Yara utan att Rami visste, tror jag inte på. I belysning av all möda Rami lagt ner på att dölja vad som skett så framstår han mer och mer som skyldig till att aktivt deltagit i misshandeln.