2014-11-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag tänkte också på det när jag hörde att det lästes upp i rätten. Att nu fick Rami veta i vilket fall.
I vilken sida i tråden, lästes upp den hemliga meddelanden? Jag har missat det.
Citera
2014-11-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Rami har ju fått Amanis hot. Inte som det var tänkt via hemliga texter utan upplästa i rättegången. Så han vet förmodligen vad som gäller. Jag tror att han spelar ner anklagelserna för att inte Amani ska berätta hur det verkligen ligger till.

Av vad som framkommit hittills så har Rami varit väldigt mån om att berätta om vad som hände med fokus på att han själv är oskyldig. Lite för mycket inblandning i brottsplatsen och bevisningen. Men det går inte ihop tidsmässigt och med Yaras skador, och det han gjorde den dagen. Advokaten har noga gått igenom det rättsliga med Rami, som inte hänger ihop efter åklagarens frågor. Åklagaren gör ett bra jobb i dag, när hon visar att det Rami säger är olika från tidigare utsagor. Rami är noga med att han inte sett och hört det som har med gärningen i åtalet att göra.

Ramis agerande när Yara dog visar på aktivitet, och det betyder att han visste vad som måste döljas. Madi gör som Rami säger, och framstår genom bevisningen som den som misshandlat Yara utan att Rami märkt vad som pågått hela eftermiddagen och kvällen. Jag tror inte på något Rami säger.

Jag lutar åt att det kan ha varit Rami som slog ihjäl Yara. Det är omöjligt att han inte hörde eller såg något. Och skulle han vara en som inte slår barn så hade inte Yara varit rädd för att be honom om hjälp. Och skulle Yara ändå inte be Rami om hjälp eller vilja prata med honom, så borde han ha sett hur ledsen och mager hon var, och att hon haltade och hade blåmärken.

Ramis undvikande svar tyder på att Madi hade fog för sina hot.

Det är just all den enighet om hur vidrig Madi är som får mig att tvivla. Men att hon slog Yara ofta tror jag på, men att hon kunde döda Yara utan att Rami visste, tror jag inte på. I belysning av all möda Rami lagt ner på att dölja vad som skett så framstår han mer och mer som skyldig till att aktivt deltagit i misshandeln.
Citera
2014-11-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Tack också till Kia W!

Undrar om jurister och nämndemän i tingsrätten har läst FUP lika noga som en del av oss här. I så fall ser de att han slingrar sig som en hal ål inför Amanis blickar, och svarar sånt som att "hon är en ängel, men annorlunda när hon är arg". när han tidigare har sagt att han är rädd för henne för att hon är så våldsam. Nu har han inte sett några skador alls. Menar han att Yara fick sina skador i ambulansen?

För mig som aldrig varit på en rättegång så är det fullständigt obegripligt att han bara kan ändra inställning till hela situationen. Och tydligen tror att han kan komma undan med det. Och värst av allt: att han kanske lyckas!
Citera
2014-11-13, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker

De finns i FUP!
Citera
2014-11-13, 12:40
Medlem
Både Rami och Amani Madi har MOTIV. Var och en!
Citera
2014-11-13, 12:43
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Undrar om jurister och nämndemän i tingsrätten har läst FUP lika noga som en del av oss här. I så fall ser de att han slingrar sig som en hal ål inför Amanis blickar, och svarar sånt som att "hon är en ängel, men annorlunda när hon är arg". när han tidigare har sagt att han är rädd för henne för att hon är så våldsam. Nu har han inte sett några skador alls. Menar han att Yara fick sina skador i ambulansen?

För mig som aldrig varit på en rättegång så är det fullständigt obegripligt att han bara kan ändra inställning till hela situationen. Och tydligen tror att han kan komma undan med det. Och värst av allt: att han kanske lyckas!
Åklagaren ser ju till att inkonsekvenserna blir kända för rätten genom att läsa upp vad som sagts i tidigare förhör.
De hemliga meddelandena existens kommer förmodligen spela större roll när Madi förhörs, vilket i sin tur gör att rätten har möjlighet att förhålla sig till både Ramis och Madis svar, dvs att allt kanske inte har kommit fram men att Madi indirekt erkänt och avslöjat att både Madi och Rami vet att det finns mer att berätta.
Citera
2014-11-13, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker

Här hittar du utdrag ur hennes texter.

http://minfil.org/16P8g6b1b6/Madis_S...r_i_B_cker.pdf
Citera
2014-11-13, 12:46
Medlem
Psykopater och andra förljugna...ogillar faktakontroller.
Citera
2014-11-13, 12:51
Medlem
Pethruss avatar
Eftersom Yara ju även hade gamla skador i stor omfattning som ju kan ha bidragit till hennes död så vore det bra om åklagaren tog upp Yaras levnadsförhållanden i stort och bl.a. frågade Rami rent ut hur han, i egenskap av vårdnadshavare, kunde tillåta att Yari måste sköta tvätten, sitta i trappan utan nyckel, gå och handla etc etc. Rami kan ju inte gärna slingra sig undan sitt ansvar genom att säga att det var "en kvinnosak" mellan Yara och Amani.
Citera
2014-11-13, 12:57
Medlem
Stort tack till Fredriksham som scannat in FUP, vilket arbete du gjort!
Jag kom att tänka på en sak. Visst har väl Amani varit gift tidigare? Har för mig att jag läst det och att det faktum att hon var skild var orsaken till att Ramis familj motsatte sig att de skulle gifta sig. Vet man nåt om Amanis tidigare äktenskap? Kanske vore bra o höra ex-mannen i så fall...
Är inte säker på detta o har inte möjlighet leta i FUP nu.
Senast redigerad av heissehexe 2014-11-13 kl. 13:02.
Citera
2014-11-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Det var inte idag han fick höra det hon skrev. Hur som helst så finns det i FUP:en, som han ju har tagit del av.
Bra att du påpekar det, tack!
Men samtidigt vill jag minnas att han hajade till vid något tillfälle medanåklagaren läste upp det. Så jag har tänkt lite som att FUPen är något på 1300 sidor och att han kanske missat det där medan han varit försjunken i andra detaljer: förhören, obduktionen, hur händelseförloppet beskrivs på olika ställen. Det skulle vara likt honom - inbillar jag mig. Sjäva förhören med Amani har säkert givit honom en del att grubbla över.
Citera
2014-11-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Av vad som framkommit hittills så har Rami varit väldigt mån om att berätta om vad som hände med fokus på att han själv är oskyldig. Lite för mycket inblandning i brottsplatsen och bevisningen. Men det går inte ihop tidsmässigt och med Yaras skador, och det han gjorde den dagen. Advokaten har noga gått igenom det rättsliga med Rami, som inte hänger ihop efter åklagarens frågor. Åklagaren gör ett bra jobb i dag, när hon visar att det Rami säger är olika från tidigare utsagor. Rami är noga med att han inte sett och hört det som har med gärningen i åtalet att göra.

Ramis agerande när Yara dog visar på aktivitet, och det betyder att han visste vad som måste döljas. Madi gör som Rami säger, och framstår genom bevisningen som den som misshandlat Yara utan att Rami märkt vad som pågått hela eftermiddagen och kvällen. Jag tror inte på något Rami säger.

Jag lutar åt att det kan ha varit Rami som slog ihjäl Yara. Det är omöjligt att han inte hörde eller såg något. Och skulle han vara en som inte slår barn så hade inte Yara varit rädd för att be honom om hjälp. Och skulle Yara ändå inte be Rami om hjälp eller vilja prata med honom, så borde han ha sett hur ledsen och mager hon var, och att hon haltade och hade blåmärken.

Ramis undvikande svar tyder på att Madi hade fog för sina hot.

Det är just all den enighet om hur vidrig Madi är som får mig att tvivla. Men att hon slog Yara ofta tror jag på, men att hon kunde döda Yara utan att Rami visste, tror jag inte på. I belysning av all möda Rami lagt ner på att dölja vad som skett så framstår han mer och mer som skyldig till att aktivt deltagit i misshandeln.

Jag vet inte vem eller om de var båda som slog ihjäl Yara. Och Madi som oskyldigt offer finns inte på kartan. Däremot tror jag att hon har något mycket graverande på Rami när det gäller Yara.

Det som talar mot Rami är bl.a barnens vittnesmål. Om inte alla barnen ljuger om Yaras utsagor eller att Yara ljuger (tror jag inte ett ögonblick).

Så är Rami lika skyldig som Madi till TIDIGARE våld och misshandel av Yara. Och den har varit grov med sadistiska inslag. Om mordet på Yara är en konsekvens av deras eskalerande våld mot flickan så är det ett våld som Rami i hög grad var delaktig i. Vilket får mig att fundera på hur han var delaktig och hur deras märkliga och obehagliga relation till Yara egentligen såg ut.

Ramis eget våld mot flickan gör att bilden av den stackars hunsade Rami inte fungerar något vidare. Ungefär så tänker väl jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in