2014-11-13, 12:03
Medlem
Jag tro inte att det är Madis hot som har gått fram utan förmodligen är det advokaten som har gett honom strikta råd om hur han ska besvara frågorna för att komma lindrigare undan.
Citera
2014-11-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Jag tro inte att det är Madis hot som har gått fram utan förmodligen är det advokaten som har gett honom strikta råd om hur han ska besvara frågorna för att komma lindrigare undan.

Hans agerande kan ju ha två funktioner. Att han han var blind och döv. Och att få Amani att hålla tyst. Det ena behöver inte utesluta det andra.
Citera
2014-11-13, 12:09
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Oskyldiga?

De skickar sitt barn till en släkting, självklart är avsikten att han skall ha vårdnaden över henne. De får besked att han är godkänd av svenska myndigheter, God mannen tycker att de skall låta honom vara vårdnadshavare..

Vad är konstigt i det?

Och på vilket sätt skulle det innebära skuld (var oskyldiga?) att de fullt ut litar på den människa som de litat så mycket på att de anförtrott sin dotter i hans vård - och som dessutom svenska myndigheter är adekvat för rollen?

De borde väl istället kunna ifrågasätta hur svenska myndigheter kunde godkänna honom och varför de inte haft kontroll på vad som hände henne när hon av myndigheterna överlämnades i hans vård fullt ut...

Jag är inte så säker på vad du vill ha fram här, men jag ska försöka utveckla hur jag tänker.

När Yaras pappa var kvar i Gaza uttalade han sig ganska kraftigt om svenska myndigheter. Han ifrågasatte hur myndigheterna kunde låta detta ske. Inte så mycket nämndes om de båda misstänkta.

Jag uppfattade det som att han i det läget ville förminska Ramis och Amanis skuld. Att han ville framställa det som att han skickade sin dotter till Sverige och att myndigheterna här genom sin slapphet bär största skulden till hennes död.

Han menade att (observera att jag skriver fritt ur minnet) myndigheterna ju godkände Rami som vårdnadshavare, och att ansvaret därmed ligger på dem.

Olika instansers slapphet har diskuterats rejält, och de flesta av oss är väl eniga om att det har brustit både här och där.

Men min poäng är att när Rami skulle utses till vårdnadshavare kunde inte myndigheterna veta att Yara skulle vanvårdas på detta sätt. Lägg till att hennes föräldrar ville att Rami skulle bli vårdnadshavare och att de var släkt.
Då blir det ganska naturligt att det hela godkänns, efter de vanliga kontrollerna.

Yaras pappa har varit ganska öppen med att det var meningen att Yara skulle bo hos Rami, men ändå tycker jag att han har försökt framställa det som att det var myndigheterna här som bestämde att det skulle bli så. Ungefär som att myndigheterna här letade efter en vårdnadshavare och så blev det Rami.
Citera
2014-11-13, 12:09
Medlem
Tingsrätten i Blekinge har idag fungerat som Amani Madis budbärare (meddelandet från Amani till Rami i låneboken).
Varför?
Citera
2014-11-13, 12:11
Medlem
Om detta inte bedöms som likgiltighet, då vet inte jag ... När Yara sedan ligger avklädd i hallen och han inte ser hennes skador måste han ju vara totalt blind. Yara ser ju enligt läkarna ut som hon gått genom en mangel!
Citera
2014-11-13, 12:12
Medlem
Pethruss avatar
Finns det någon domstolserfaren i tråden som vet i hur stor utsträckning rättens ledamöter har tagit del av förundersökningen? Har alla lusläst den och själva granskat alla detaljer, överensstämmelser och motsägelser, eller utgår de enbart från de uppgifter som framkommer i själva rättegången?
Citera
2014-11-13, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Tingsrätten i Blekinge har idag fungerat som Amani Madis budbärare (meddelandet från Amani till Rami i låneboken).
Varför?
Det var inte idag han fick höra det hon skrev. Hur som helst så finns det i FUP:en, som han ju har tagit del av.
Citera
2014-11-13, 12:16
Medlem
Iobberknolls avatar
OT
Jag skickade ett mejl till journalisten på aftonbladet som liverapporterade i tisdag och frågade varför de inte var på plats idag.

Tyvärr har de inte resurserna p.g.a nedskärningar och att man valde att skicka dit en journalist i tisdags beror på att Yaras mamma inte hade uttalat sig i någon tidning tidigare. Man ansåg att hennes förhör hade tillräckligt högt nyhetsvärde.

Min reflektion: Det måste kännas värdelöst att tvingas sitta på redaktionen när det händer i Karlskrona. Speciellt när liverapporten blev så bra, det måste betyda att man är engagerad.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-11-13 kl. 12:33.
Citera
2014-11-13, 12:19
Medlem
Citat:
Varför?

Jag önskar verkligen att Madi kör sin stora show vilket hon är fullt kapabel att göra. Om hon bara hade något endaste att vinna på att sätta dit Rami. Det har hon inte så det lär väl heller inte ske. Men önska kan man ju.
Citera
2014-11-13, 12:22
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Varför?
Allt som ska tas upp i rätten ska ingå i FUP, och den åtalade ska få tillgång till FUP när ärendet går till åtal.

Meddelandena i sig är viktiga, de måste komma fram till rätten för att kunna förhålla sig till förhören med både Madi och Rami.
Meddelandenas innehåll berättar ju att allt inte är sagt, att det finns något Madi kan berätta men att hon inte har gjort det.
Citera
2014-11-13, 12:26
Medlem
Till Kulturellatantella!
Tack för ditt svar angående mitt delvis felaktiga påstående om "budbärandet" i Tingsrätten Blekinge.

Jag ska läsa på (fup) i kväll!
Citera
2014-11-13, 12:27
Medlem
Tack också till Kia W!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in