Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Oskyldiga?
De skickar sitt barn till en släkting, självklart är avsikten att han skall ha vårdnaden över henne. De får besked att han är godkänd av svenska myndigheter, God mannen tycker att de skall låta honom vara vårdnadshavare..
Vad är konstigt i det?
Och på vilket sätt skulle det innebära skuld (var oskyldiga?) att de fullt ut litar på den människa som de litat så mycket på att de anförtrott sin dotter i hans vård - och som dessutom svenska myndigheter är adekvat för rollen?
De borde väl istället kunna ifrågasätta hur svenska myndigheter kunde godkänna honom och varför de inte haft kontroll på vad som hände henne när hon av myndigheterna överlämnades i hans vård fullt ut...
Jag är inte så säker på vad du vill ha fram här, men jag ska försöka utveckla hur jag tänker.
När Yaras pappa var kvar i Gaza uttalade han sig ganska kraftigt om svenska myndigheter. Han ifrågasatte hur myndigheterna kunde låta detta ske. Inte så mycket nämndes om de båda misstänkta.
Jag uppfattade det som att han i det läget ville förminska Ramis och Amanis skuld. Att han ville framställa det som att han skickade sin dotter till Sverige och att myndigheterna här genom sin slapphet bär största skulden till hennes död.
Han menade att (observera att jag skriver fritt ur minnet) myndigheterna ju godkände Rami som vårdnadshavare, och att ansvaret därmed ligger på dem.
Olika instansers slapphet har diskuterats rejält, och de flesta av oss är väl eniga om att det har brustit både här och där.
Men min poäng är att när Rami skulle utses till vårdnadshavare kunde inte myndigheterna veta att Yara skulle vanvårdas på detta sätt. Lägg till att hennes föräldrar ville att Rami skulle bli vårdnadshavare och att de var släkt.
Då blir det ganska naturligt att det hela godkänns, efter de vanliga kontrollerna.
Yaras pappa har varit ganska öppen med att det var meningen att Yara skulle bo hos Rami, men ändå tycker jag att han har försökt framställa det som att det var myndigheterna här som bestämde att det skulle bli så. Ungefär som att myndigheterna här letade efter en vårdnadshavare och så blev det Rami.