2014-11-12, 23:29
Medlem
tryffs avatar
Men när de drar upp riktlinjer för framtiden är ju inte höglund med hur man än ser det.
Citera
2014-11-13, 02:27
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
För övrigt vet jag inte ens var ni får siffran 6000 eller 6500 kr/krönika ifrån. Var står det?

I Resume

Citat:
Men Elisabet Höglund menar att det inte rör sig om mycket pengar för det jobb hon gör.

– Jag får 6 500 kronor per kolumn, det är inte särskilt mycket, säger hon till Resumé. Jag vet att till exempel Jan Guillou får mycket mer betalt.
Citera
2014-11-13, 02:45
Medlem
Pungs avatar
Noterar i hennes intervju i Resumé vilken egoistisk och självcentrerad människa hon är. Säger bland annat att hon nu hoppas få se fler journalister sparkade. För annars betyder det att Helin ljuger, är hennes resonemang.

Tanken att Aftonbladet helt enkelt tyckte hon var överflödig är tydligen otänkbar. Hon behövs inte, och tidningen måste hålla nere utgifterna. Alltså fick hon gå. Varför är det så konstigt?

Nej, istället för att acceptera att hon inte är ovärderlig ska andra människor och kollegor oxå sparkas för att hon ska vara nöjd.

Det är inte ens synd om henne. Hon är 70 och kan gå i pension med god ekonomi. Hennes enda förlust är att hon under sina sista år inte kommer ha en megafon för att skrika ut sina åsikter. Något som typ 99% av folket ALDRIG haft. Men för just henne, och hennes viktiga åsikter, gäller ju annat än för vanligt folk.

Omgivningen ska alltså nu sitta och gråta av sympati, och andra journalister ska tas ifrån sin försörjning, för att trösta en 70-åring med en villa i Spanien som inte längre kommer få lika mycket bekräftelse som hon är van vid.

Voj, voj...

Kanske prinsessan råkat få en ärta under madrassen också.

Spännande hur som helst att tidningarna nu har såpass stramt att även lite kännare namn börjar plockas bort
Citera
2014-11-13, 06:25
Moderator
Siegfrids avatar
Höglund känns, trots sina klickmonster till artiklar, som gårdagens nyheter och jag har full förståelse för Helin om han vill dumpa henne av rena åldersskäl. Men då tycker jag att han ska säga det och inte svamla om ekonomi.
Citera
2014-11-13, 07:02
Medlem
lednings avatar
Elisabet Höglund har ett av de starkaste personliga varumärkena i den svenska journalistkåren,
jag tror inte hon är är helt borta från media bara för att AB avbryter samarbetet.

Sen är det lite trist varje gång frilansare, konsulter etc glider på begreppet "få sparken".
För att få sparken krävs att man har ett anställningsavtal.

Aftonbladets beslut att avsluta avtalet med Elisabet Höglund kan nog ses som en förberedelse inför kommande åtstramningar inom linjeorganisationen.
Citera
2014-11-13, 08:22
Medlem
SingleStars avatar
Inte bara på AB hon är oönskad.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10467150.ab

Låt tanten få försvinna från rampljuset så man slipper höra hennes beskrivning av sin egocentrerade världs synfält.

Lite tröttsamt att höra att hon som har en bostad i Sverige och en i Spanien medan det finns folk som inte har en bostad alls i bägge staterna skall gnälla över att hon blir av med ett extraknäck.
Citera
2014-11-13, 08:23
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Klart som fan de blir glada när de blir räddade från det sjunkande skeppet http://www.resume.se/nyheter/media/2014/11/12/bra-att-slippa-tillhora-ett-mediehus/ .
Citera
2014-11-13, 08:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Klart som fan de blir glada när de blir räddade från det sjunkande skeppet http://www.resume.se/nyheter/media/2014/11/12/bra-att-slippa-tillhora-ett-mediehus/ .

Citat:
Vi mår bra av att tillhöra en ägare som är mer neutral
Visst mår man bättre av att tillhöra en ägare som inte snart går i konkurs.
Citera
2014-11-13, 09:07
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Nu är jag inte själv något fan av EH. Tycker hon är rätt pantad t o m. Men om det nu skulle handla om att Aftonbladet behöver spara pengar så är det ju intressant att se ifall de tar in någon ny skribent. Om så är fallet så är det uppenbart att det inte handlar om att spara pengar och hade det handlat om pengar hade de säkert kunnat lösa problemet genom att betala mindre per krönika också.

F ö. Att 6500 per kolumn skulle vara lite pengar vete 17 om jag skulle hålla med om. Vi pratar om texter som håller ungefär samma klass som ett genomsnittligt Flashbackinlägg, som en normal människa knåpar ihop på 5-10 minuter. Det är en ganska hög lön i förhållande till både tid och kvalitet.
Senast redigerad av theRulerOfBethos 2014-11-13 kl. 09:11.
Citera
2014-11-13, 09:23
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Nu är jag inte själv något fan av EH. Tycker hon är rätt pantad t o m. Men om det nu skulle handla om att Aftonbladet behöver spara pengar så är det ju intressant att se ifall de tar in någon ny skribent. Om så är fallet så är det uppenbart att det inte handlar om att spara pengar och hade det handlat om pengar hade de säkert kunnat lösa problemet genom att betala mindre per krönika också.

F ö. Att 6500 per kolumn skulle vara lite pengar vete 17 om jag skulle hålla med om. Vi pratar om texter som håller ungefär samma klass som ett genomsnittligt Flashbackinlägg, som en normal människa knåpar ihop på 5-10 minuter. Det är en ganska hög lön i förhållande till både tid och kvalitet.
Det är lite pengar i förhållande till AB:s budget. Och för Höglund så innebär 6500 i arvode 3500 kronor i handen efter skatt (lägre arbetsgivaravgift för 67+ , åtminstone innan S-budgeten gått igenom).
Hon får max en i månaden publicerad vilket inte gör så väldigt mycket från eller till i hennes ekonomi.
Citera
2014-11-13, 11:20
Medlem
Aftonbladet ska sparka 30 mellanchefer. Kolla resume för mer info. Skriver från telefonen så har svårt att länka.
Citera
2014-11-13, 11:31
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Aftonbladet ska sparka 30 mellanchefer. Kolla resume för mer info. Skriver från telefonen så har svårt att länka.

Har kommer länken:
http://www.resume.se/nyheter/media/2014/11/13/30-tal-jobb-bort-pa-aftonbladet/

Kl 13.00 idag ska tydligen också ett nytt sätt att arbeta presenteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in