2014-11-13, 00:02
Medlem
...Yara kissade i sängen när hon bodde hos morbror Rami.
Om barn utsätts för stress (fysisk/psykisk misshandel) så kan dom börja kissa på sig
Citera
2014-11-13, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
...Yara kissade i sängen när hon bodde hos morbror Rami.
Om barn utsätts för stress (fysisk/psykisk misshandel) så kan dom börja kissa på sig

Det var ju det hon också gjorde i Gaza. Av stress. Här återupprepar det sig. Yara är helt utlämnad.

Jag börjar bli mer och mer ilsken på Rami, som bara smiter undan sitt ansvar.

Oavsett om Madi är galen, har han likt och fullt ett Ansvar!
Citera
2014-11-13, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Men är det inte konstigt att inte fler gör det då med tanke på hur många barn som är traumatiserade i Gaza? Eftersom många mycket väl har resurser att skicka sina små barn via smugglare till olika länder i Europa. Och så många palestinier har släktingar där och på andra håll i världen.

Ändå skulle det inte falla dem in att göra det den här familjen gjorde om syftet var att få ett litet barn att tillfriskna från trauma. Inte till de mest pålitliga släktingar i världen.

Jag undrar också när Yara egentligen hade det så bra i Sverige? Eller om man skulle göra en likadan bedömning om ett svenskt barn där första anmälan dimper ner 1 månad efter att barnet landat hos sina vårdnadshavare?

Att det var bättre än när skräckscenariot utvecklades över tid är givet. Men bra för Yara?

Vilken kunskap har du om PTSD, btw?
Senast redigerad av Remark 2014-11-13 kl. 00:20.
Citera
2014-11-13, 00:20
Medlem
Något som jag har funderat över är hur bio-mamman kunna undgå att flickan blivit mördad? Om jag har förstått det rätt så har hon fått reda på detta ganska sent?
Men ändå har en hel drös med människor från facebook, hennes vänner/släktningar lagt ut bilder på Yara, med kommentarer kring detta, även där en av dessa skrivit om mord, och att det ska ha varit Amani som gjort detta!
Nu kanske hon inte har suttit på facebook så mycket, men det stod ju även en del på palestinska nyhetssidor!
Citera
2014-11-13, 00:32
Medlem
Citat:
Du verkar känna till litegrand om den palestinska kulturen.
Och någonting som återkonmer när jag läser är att Yara är övervakad.
Jag kommer ihåg att en granne (?) såg en person följa efter Yara när hon gick till skolan.

Vem tror du det var?
Min gissning är att det är Rami. Dessa flickor är hårt hållna och får inte gå ut utan manlig släkting.

Men då stämmer inte bilden du förmedlar om Palestina, men alla arabländer har naturligtvis olika seder o bruk

Jag tror att det var efter att Yara - pga utebliven frukost - blev ertappad med att stjäla riskakor på Willys på väg till skolan. Rami såg till att hon inte fick den chansen igen.

Cynisk. Kan man bli annat.
Citera
2014-11-13, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det jag har markerat tror jag är en väldigt viktigt punkt, men jag tror inte att det handlar om pengar. Jag har funderat mycket på detta och inte alls kommit till något bra resultat. Men lite löst på detta sätt:
Viktigt är alltså att hon känner sig misslyckad och att hon inte lyckats kompensera för gamla misslyckanden i det nya landet. (Man kan inte flytta ifrån sig själv, sägs det)

Titta på bilderna av den uppstassade Amani på familjefotot. Bortse från att vi har olika smak när det gäller vad som är flott och imponerande, det är inte det vi tänker på nu. Det viktiga är att hon vill visa en elegant Amani med en proper familj, familjelycka för facebook.
Titta sedan på den förskrämda flicka som fotograferas av polisen. Är det ens samma person? Jag tror inte alls att hon spelar oskyldig där, jag tror att det är en spegling av hennes hopplöst olyckliga jag, vars ursprungliga förbannelse vi inte vet något om.
Kort sagt, hon har klappat ihop helt och hållet och hela hennes misslyckande står naket där. Och hon vet det.
Ärligt talat så mår jag illa av att se polisbilderna, för de låter ana något under ytan som är verkligen förtvivlat. Var sedan gränsen går mellan "natur" och "kultur", alltså hurdan hon är av födsel och hur hon har formats av "livet", det vet vi inte.

Jag har inte sett dom uppstassade bilderna alls.

Men jag tycker din beskrivning "fångar" henne bra.
Citera
2014-11-13, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Det är snarare tvärtom. Så fort det sägs något om judar eller israeler så är man antisemit. Det får överhuvudtaget inte ske någon kritik mot staten israel, men muslimer kan man kalla terrorister och mycket annat mysigt utan att någon lyfter på ögonbrynen.

Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Bra talat!

En fråga till vrerosen. Tar du någon hänsyn till vart Yaras bioföräldrar befann sig?

Det var bra att du ställde en direkt fråga, då jag menar att du spammar tråden med synpunkter på judar och israeler, antisemitism och annat dravel som inte har relevans på denna sak som visar att Sverige är ett land som drar till sig kriminella klaner, just för att det finns folk, typ sådana som dig, med dina åsikter, som sitter och handlägger ärenden på Migrationsverket. Och skiter i lagstiftningen för att ni tycker så mycket som är stolligheter.

Du frågar om jag vet var bioföräldrarna befinner sig!

De är i Karlskrona, hitkomna från Gaza, för att vittna i rättegång, om sin till döds misshandlade dotter. Förövarna är bror/kusin och dennes fru. En dotter är död, som de inte orkade med och som de kunde avvara för att ge klanen ett ankare till en asyl i Sverige. Asyl som de egentligen inte har rätt till då de inte har asylbehov enligt definitionen.

Ett land byggs på lag. Sverige har en lagstiftning med asylregler och vi är också bundna av avtal med andra länder där det, främst är Dublinkonventionen som avgör var man söker asyl.

Det finns alltid en slask i lagstiftningen för att ge asyl på humanitära grunder. Det har i detta fall, visat sig att asylsökande hittar på en story anpassad till denna generösa regel som just är till för folk som har ett trängande behov av asyl men inte passar in på en paragraf.

Visst är det inte så kul att bo i varmt klimat på Gaza, med taskig ekonomi, men det är så större delen av jordens befolkning lever. Det är i alla fall inte livsfarligt, och alla dessa personer i klanen har bostäder på Gaza, men drömmer om förintelse, krig, terror och eget land, vilket framkommer av Facebook.

Medan de som Madi syster får 9 barn de inte kan försörja, och nu är vi med och försörjer dessa barn. Du försörjer dessa personer med glädje, och frivilligt, jag känner mig bestulen på en trygg ålderdom, och mina pensionspengar.

Rami och Madi har kommit hit på felaktiga grunder och nu kommer de bidra till att öka fångpopulationen och statistiken på omhändertagna barn.

Och har du inte läst mellan raderna att Yara var bråkig hemma, sängvätare och utåtagerande? En unge med ett påhittat trauma, anpassat till ankarrollen som de sände iväg till mördarparet i stället för att ge extra uppmärksamhet och kärlek. Kan du inte läsa mellan raderna?

Att Madeleen ger ett stiligt intryck och är verbal, smartare än dessa karlar klanen består av, får inte mig att ändra uppfattning om den vedervärdiga hantering de utsatte Yara för, som de är ytterst ansvariga för.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-11-13 kl. 00:58.
Citera
2014-11-13, 00:56
Medlem
Citat:
Du verkar känna till litegrand om den palestinska kulturen.
Och någonting som återkonmer när jag läser är att Yara är övervakad.
Jag kommer ihåg att en granne (?) såg en person följa efter Yara när hon gick till skolan.

Vem tror du det var?
Min gissning är att det är Rami. Dessa flickor är hårt hållna och får inte gå ut utan manlig släkting.
Men då stämmer inte bilden du förmedlar om Palestina, men alla arabländer har naturligtvis olika seder o bruk

Nej jag har inte sett små flickor bevakas av manliga släktingar. Nu är ju ingen ensam så all insyn och social kontroll är integrerad i samhället. (försöker man så blir man behandlad som sjukling, får te och massor av oönskat sällskap så det är ingen ide att ens försöka vara ensam ). Folk gör helt ingenting ensamma (förutom det mest privata och knappt det) Och barnen är ständigt omgiven av vuxna, barn och gamla från tidig morgon till sen kväll. Och i detta ligger en mycket stark social kontroll.

Men Rami kanske tyckte att han behövde kontrollera Yara (han verkade fullständigt skita i hennes väl och ve men vem vet) just i Sverige. Eftersom barn är ensamma här på ett helt annat sätt och utan den social kontrollen och insynen som finns i Palestina.

Det här paret är så extremt wacko så jag tycker det är mycket svårt att lägga ett kulturellt filter på dem. Självklart är det så på ytan. Visst är de palestenier och lär just på ytan agera som sådana. Men det blir för mig som att diskutera Anders Eklunds svenskhet. För visst är han svensk liksom att det är paret kommer från Palestina.

Men jag vet inte om jag kan hitta så mycket svenskhet i figuren AE. Visst han har keps, kör lastbil, bor om det nu var i Norrland, umgicks en del med thaikvinnor osv. Men är AE i första hand svensk även om han lever och är uppväxt i vårt samhälle?

Visst om man anstränger sig och kanske sitter och diskuterar fallet i en annan kultur. Jag tror palestinier känner sig fullständigt främmande för de här två figurerna och att det skulle ha något med deras egen kultur att göra. Likaledes tror jag de dömer utan familjen som skickade Yara. Den familjens liv har inte blivit enklare och hade de inte asylskäl innan så lär de ha det nu.

Jag är betydligt mer kritisk till en rad fenomen inkl delar av familjestrukturen i Palestina än vad som framgår av mina inlägg i tråden. Jag vet baksidorna. Men jag är lika kritisk till en rad strukturer i mitt eget samhälle Sverige. Vi betalar också ett pris. (som inte var ämnet för tråden börjar bli riktigt ot nu så slutar här)
Senast redigerad av VemKom 2014-11-13 kl. 01:22.
Citera
2014-11-13, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilken kunskap har du om PTSD, btw?

Nej Remark jag har ingen som helst kunskap om PTSD utan mitt inlägg handlade om att det är en mycket märklig lösning att skicka iväg barnet om det var orsaken. Jag vet att PTSD är vanligt förekommande hos många barn i Palestina. Men tror inte ett ögonblick att det var den primära anledningen till att hon skickades till paret. Huvudorsaken var att familjen ville flytta till Sverige.

Edit/ Jag tror att Yara led av PTSD lärarens beskrivning av hennes teckningar förstärker det intrycket. Men jag tror fortfarande inte alls att det var huvudsyftet med hennes resa. Och biopappan har ändrat sin historia för att passa olika omständigheter. Vilket är mänskligt men det är också rätt tydligt vad det handlar om.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-13 kl. 01:16.
Citera
2014-11-13, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Nej Remark jag har ingen som helst kunskap om PTSD utan mitt inlägg handlade om att det är en mycket märklig lösning att skicka iväg barnet om det var orsaken. Jag vet att PTSD är vanligt förekommande hos många barn i Palestina. Men tror inte ett ögonblick att det var den primära anledningen till att hon skickades till paret. Huvudorsaken var att familjen ville flytta till Sverige.

Jag tror det var Yaras mående som var i fokus. Om det kan vi ha olika synpunkter.
Citera
2014-11-13, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Kan det vara så att den utstötta och föraktade Amani Madi ANVÄNDES av bioföräldrarna och att en ev utlovad ekonomisk "betalning" för ankarplaceringen av Yara inte kom Amani tillgodo/förhalades? Att detta bidrog till att Amani blev alltmer obalanserad, jävlig/våldsverkande när hon upplevde sig smutskastad, ratad, utnyttjad och orättvist behandlad. ( Jag vill INTE förminska Amanis skuld med dessa rader och vill INTE förminska pratmakaren Ramis skuld.)
Amani HATADE troligen både Madleen...och Yara, tänker jag

Men det är Rami och Amani som bör dömas för tortyren och för mordet, så uppfattar jag det.

Min uppfattning är att det fanns en ekonomisk uppgörelse som bröts av girighet från bioföräldrarna som tyckte eller hade hört rykten om alla bidrag Rami och Madi fick av soc.

Min åsikt är att bara giriga människor tycker att pengar inte spelar någon roll när barn ska försörjas. Det ser man med alla skitfarsor som inte betalar underhåll och låter sina barns mammor klara sig på bidragsförskott. Då upphöjs snålhet till en dygd. Bioföräldrana skulle ha bidragit till Yaras försörjning utan att räkna i mördarparets fickor.

När de inte visar ekonomisk omsorg för Yara signalerar de att hon är en hund. För det var så Madi och Rami kallade Yara. Det tål att påtala att ingen hund blir så illa behandlad i Sverige som Yara. För mig är hund bara positivt! Jag kan inte leva utan ljudet av tassar.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-11-13 kl. 01:28.
Citera
2014-11-13, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juli2010
Något som jag har funderat över är hur bio-mamman kunna undgå att flickan blivit mördad? Om jag har förstått det rätt så har hon fått reda på detta ganska sent?
Men ändå har en hel drös med människor från facebook, hennes vänner/släktningar lagt ut bilder på Yara, med kommentarer kring detta, även där en av dessa skrivit om mord, och att det ska ha varit Amani som gjort detta!
Nu kanske hon inte har suttit på facebook så mycket, men det stod ju även en del på palestinska nyhetssidor!

Jag förstår inte varför dessa människor inte kan berätta som det är. Det är helt osannolikt att en kvinna med Facebook, telefon, dator etc inte tar reda på varför en dotter är död. Och tar hon inte reda på det är hon likgiltig.

Hon kunde ha ringt vem som helst av släkten i Sverige eller Norge eller COOP gänget i Landskrona, och fått veta vad som skett.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-11-13 kl. 01:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in