2014-11-12, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Fast tror du inte att de hade tagit livet av henne på något mer genomtänkt sätt om de nu bestämt sig för att göra sig av med henne. Vill man dölja en misshandel finns det bättre sätt än att långsamt slå ihjäl henne i sin egen lägenhet.

Jag tror inte att de ens reflekterade över eller brydde sig om att yara skulle dö av deras våld mot henne och att de slagit henne så länge och mycket att det blev ett normaltillstånd.

Jo, jag tror misshandeln av Yara var systematisk och hade blivit ett normaltillstånd. MEN den hade fått pågå obehindrat utan tillsyn (därav normaliserad). Kanske var det först när Yara var död som de båda insåg allvaret och konsekvenserna. Först en gemensam plan så att någon skulle klara sig och ta hand om barnen.

Därefter tror jag det utvecklade sig individuella planer - hur skall JAG ta mig lindrigast ur detta.
Citera
2014-11-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Av vittnesmålen framgår att det är fortfarande en kollektivstisk syn på familjen, med ett väldigt litet utrymme för en liten flickas bästa, om något annat är i klanens intresse. Att mamman tog avstånd från Rami var sympatiskt och nådastöten för honom. Hans syster tog ifrån honom framtiden, och det var stark dramaturgi.

Jag tycker familjetragedi kan vara en bra beskrivning, med då ska man komma ihåg att de agerat själviskt och på ett sätt som fick konsekvenser. De bortser från sin egen roll i vad som sker när man smugglar ut barn utan att ta reda på detaljerna och följa upp barnet. För jag, och många med mig, skulle inte ge oss, om inte om vi inte har direkt kontakt med vårt barn.

För om vi tänker tillbaka på bioföräldrarnas vittnesmål så handlar det mest om hur svårt de har det. Du har rätt till din åsikt och jag min, och det suger att försörja denna klan. Skattemedel kan användas bättre.
Visst har vi rätt till våra åsikter, men vi har också skyldighet att överpröva dem emellanåt.
Somliga och somt håller i längden, andra och annat måste släppas.
Min spontana reaktion skulle också vara "aldrig utan mitt barn!" men med eftertanke skulle jag inte ge mig rätten att döma någon som gör tvärtom i en situation som jag själv tack-och-lov aldrig hamnat i. Alltför ofta har jag tänkt om andra "men herregud!" men med åren har jag insett att allt inte nödvändigtvis är vad det ser ut att vara.
Det kan vara värre och fulare, som du misstänker i detta fall, men det kan också finnas förmildrande omständigheter och många okända som vi inte vet hur vi själva skulle hantera.
Detsamma gäller andra fenomen i detta fall. Att de två GM är förvridna på ett eller annat sätt innebär inte att allt omkring dem är suspekt. Jag föredrar att ta det lite sakta och att försöka sovra lite bland infon. Här i denna tråd har varvats fakta, skvaller och gissningar, fördomar, kunskaper och okunskaper så man blir alldeles vindögd.
Alltså, simma lugnt!
Citera
2014-11-12, 21:01
Medlem
Och som tillägg till det jag nyss svarat den vresiga rosen:
jag har en yngre bror som är fantastisk med barn. Inte för en bråkdels sekund skulle jag ha tvekat om jag måste lägga mitt barn i hans knä. Det präglar helt klart min syn på Yaras mamma. Som jag sagt tidigare, om han skulle rört ett hår på detta barn skulle jag blivit chockad intill galenskap! Antagligen dödat honom med mina bara händer. Sådan kan driften vara!
Citera
2014-11-12, 21:03
Medlem
Var och en fortsätter alternativt börjar agera för att distansera sig från "ansvaret" för Yaras lidande och död.
Bioföräldrarna har nog kännedom om vad som skrivits om dem och jobbar hårt på "bilden av bioföräldrarna", tror jag.
Senast redigerad av commandaria 2014-11-12 kl. 21:10.
Citera
2014-11-12, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur skulle hon dött då enligt dig. Av sig själv?
Nej, men jag utesluter inte att Madi dödade henne innan Rami kom hem.
Citera
2014-11-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Visst har vi rätt till våra åsikter, men vi har också skyldighet att överpröva dem emellanåt.
Min spontana reaktion skulle också vara "aldrig utan mitt barn!" men med eftertanke skulle jag inte ge mig rätten att döma någon som gör tvärtom i en situation som jag själv tack-och-lov aldrig hamnat i. Alltför ofta har jag tänkt om andra "men herregud!" men med åren har jag insett att allt inte nödvändigtvis är vad det ser ut att vara.
Det kan vara värre och fulare, som du misstänker i detta fall, men det kan också finnas förmildrande omständigheter och många okända som vi inte vet hur vi själva skulle hantera.
Detsamma gäller andra fenomen i detta fall. Att de två GM är förvridna på ett eller annat sätt innebär inte att allt omkring dem är suspekt. Jag föredrar att ta det lite sakta och att försöka sovra lite bland infon. Här i denna tråd har varvats fakta, skvaller och gissningar, fördomar, kunskaper och okunskaper så man blir alldeles vindögd.
Alltså, simma lugnt!

Bra talat!

En fråga till vrerosen. Tar du någon hänsyn till vart Yaras bioföräldrar befann sig?
Citera
2014-11-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hon gjorde ett vederhäftigt, ärligt och genomgående bra intryck på mig.

EDIT. Och hon lade Ansvarsbollen för hur Yara omhändertogs i Sverige precis där den hörde hemma, nämligen i Ramis knä!

Ja det är KLART!! Han hade huvudansvaret för Yaras väl och ve! Han borde gjort allt för att skydda henne både från Madi och utomstående faror.
Citera
2014-11-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Var och en fortsätter alternativt börjar agera för att distansera sig från "ansvaret" för Yaras lidande och död.
Bioföräldrarna har nog kännedom om vad som skrivits om dem och jobbar hårt på "bilden av bioföräldrarna".

Nja, jag tror nog dom ägnar sig åt ett sorgearbete och att försöka förstå hur Yara har haft det och att kräva straff för dom som gjort detta. Oavsett släktskap eller inte ...

Det är inte svårt för mig att förstå vilket h-vete detta måste vara för dom. Att som förälder läsa FUP:en ...
Citera
2014-11-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej, men jag utesluter inte att Madi dödade henne innan Rami kom hem.

Möjligt. Men då ljuger ju Rami ihop hela historien ...
Citera
2014-11-12, 21:19
Medlem
Förundersökningen av detta brott lämnar en hel del övrigt att önska. Är det någon som vet om det finns en uppdatering av förundersökningen, dvs rättelser som skett efter den första och i så fall hur får vi reda på det?

Kan ta ett exempel på felaktigheter. (Sid 51-52) På natten 140501 mellan 01:19 - 01:39 gjorde J. Gl*ns ett "konceptförhör" med läkaren Gr*zyna Skl*dzien (a). Där står t.ex. att Yara dödförklarades 21:50 efter 40 minuters upplivningsförsök. Uppläst och godkänt. Men Yara kom ju inte in förrän kl. 22:43...

Jag blir ur-frb. när det klantas i denna tragiska historia.
Senast redigerad av Konfycius 2014-11-12 kl. 21:22.
Citera
2014-11-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Förundersökningen av detta brott lämnar en hel del övrigt att önska. Är det någon som vet om det finns en uppdatering av förundersökningen, dvs rättelser som skett efter den första och i så fall hur får vi reda på det?

Kan ta ett exempel på felaktigheter. På natten 140501 mellan 01:19 - 01:39 gjorde J. Gl*ns ett "konceptförhör" med läkaren Gr*zyna Skl*dzien (a). Där står t.ex. att Yara dödförklarades 21:50 efter 40 minuters upplivningsförsök. Uppläst och godkänt. Men Yara kom ju inte in förrän kl. 22:43...

Jag blir ur-frb. när det klantas i denna tragiska historia.

Dom använde ju hjärtstartaren i lägenheten på Yara - efter upplivningsförsök - och det blev bara ett rakt streck, hon var alltså död. I lägenheten, när ambulanspersonalen kom dit. Sedan blev det inskrivet när det bekräftades när hon inkom till akuten... kan det vara så?
Citera
2014-11-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Min spontana reaktion skulle också vara "aldrig utan mitt barn!" men med eftertanke skulle jag inte ge mig rätten att döma någon som gör tvärtom i en situation som jag själv tack-och-lov aldrig hamnat i.

Med facit i hand måste vi ändå konstatera att Yaras resa till Sverige inte var en flykt undan förföljelse. Enligt hennes familj behövde hon ''byta miljö''. Och om familjen inte fick ansluta sig till henne så ville de få tillbaka henne. Oavsett hon trivdes eller vantrivdes här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in