Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Av vittnesmålen framgår att det är fortfarande en kollektivstisk syn på familjen, med ett väldigt litet utrymme för en liten flickas bästa, om något annat är i klanens intresse. Att mamman tog avstånd från Rami var sympatiskt och nådastöten för honom. Hans syster tog ifrån honom framtiden, och det var stark dramaturgi.
Jag tycker familjetragedi kan vara en bra beskrivning, med då ska man komma ihåg att de agerat själviskt och på ett sätt som fick konsekvenser. De bortser från sin egen roll i vad som sker när man smugglar ut barn utan att ta reda på detaljerna och följa upp barnet. För jag, och många med mig, skulle inte ge oss, om inte om vi inte har direkt kontakt med vårt barn.
För om vi tänker tillbaka på bioföräldrarnas vittnesmål så handlar det mest om hur svårt de har det. Du har rätt till din åsikt och jag min, och det suger att försörja denna klan. Skattemedel kan användas bättre.
Visst har vi rätt till våra åsikter, men vi har också skyldighet att överpröva dem emellanåt.
Somliga och somt håller i längden, andra och annat måste släppas.
Min spontana reaktion skulle också vara "aldrig utan mitt barn!" men med eftertanke skulle jag inte ge mig rätten att döma någon som gör tvärtom i en situation som jag själv tack-och-lov aldrig hamnat i. Alltför ofta har jag tänkt om andra "men herregud!" men med åren har jag insett att allt inte nödvändigtvis är vad det ser ut att vara.
Det kan vara värre och fulare, som du misstänker i detta fall, men det kan också finnas förmildrande omständigheter och många okända som vi inte vet hur vi själva skulle hantera.
Detsamma gäller andra fenomen i detta fall. Att de två GM är förvridna på ett eller annat sätt innebär inte att allt omkring dem är suspekt. Jag föredrar att ta det lite sakta och att försöka sovra lite bland infon. Här i denna tråd har varvats fakta, skvaller och gissningar, fördomar, kunskaper och okunskaper så man blir alldeles vindögd.
Alltså, simma lugnt!