Citat:
Ursprungligen postat av
commandaria
Kan det vara så att den utstötta och föraktade Amani Madi ANVÄNDES av bioföräldrarna och att en ev utlovad ekonomisk "betalning" för ankarplaceringen av Yara inte kom Amani tillgodo/förhalades? Att detta bidrog till att Amani blev alltmer obalanserad, jävlig/våldsverkande när hon upplevde sig smutskastad, ratad, utnyttjad och orättvist behandlad. ( Jag vill INTE förminska Amanis skuld med dessa rader och vill INTE förminska pratmakaren Ramis skuld.)
Amani HATADE troligen både Madleen...och Yara, tänker jag
Men det är Rami och Amani som bör dömas för tortyren och för mordet, så uppfattar jag det.
Det jag har markerat tror jag är en väldigt viktigt punkt, men jag tror inte att det handlar om pengar. Jag har funderat mycket på detta och inte alls kommit till något bra resultat. Men lite löst på detta sätt:
Viktigt är alltså att hon känner sig misslyckad och att hon inte lyckats kompensera för gamla misslyckanden i det nya landet. (Man kan inte flytta ifrån sig själv, sägs det)
Titta på bilderna av den uppstassade Amani på familjefotot. Bortse från att vi har olika smak när det gäller vad som är flott och imponerande, det är inte det vi tänker på nu. Det viktiga är att hon vill visa en elegant Amani med en proper familj, familjelycka för facebook.
Titta sedan på den förskrämda flicka som fotograferas av polisen. Är det ens samma person? Jag tror inte alls att hon spelar oskyldig där, jag tror att det är en spegling av hennes hopplöst olyckliga jag, vars ursprungliga förbannelse vi inte vet något om.
Kort sagt, hon har klappat ihop helt och hållet och hela hennes misslyckande står naket där. Och hon vet det.
Ärligt talat så mår jag illa av att se polisbilderna, för de låter ana något under ytan som är verkligen förtvivlat. Var sedan gränsen går mellan "natur" och "kultur", alltså hurdan hon är av födsel och hur hon har formats av "livet", det vet vi inte.