2014-11-12, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag delar din bild och Rami gör sitt yttersta för att komma ur knipan för han fattar trots allt att nu är fläsket stekt, Madi fattar ingenting för hon går på instinkt som hon kört tidigare i livet, skrik, gråt och självömkan så får jag gå hem.

Först nu har jag läst, de flesta, av förhören med Amani och jag tycker att det tydligt framgår att hon inte har en aning om hur svenskt, eller västerländskt rättssystem fungerar.

Jag vet inte alls hur hennes bakgrund eller utbildning ser ut, men som sagt, hon förstår faktiskt ingenting av vad som händer. Det enda hon förstår är att hon längtar efter sina barn.

Rami, däremot, verkar ganska införstådd med vad bevis är och hur de kan beläggas. Långtifrån tillräckligt dock, han förstår inte att det inte går att få bort spår av blod bara genom att torka bort blodfläckar. Men han försöker nästan omedelbart, och på eget initiativ, ge sig själv ett alibi genom att lägga fram sina kvitton från butiken och påpeka att tiden för köpet står på kvittot.

Jag tror faktiskt ingen svensk kvinna skulle vara fullt så okunnig om hur en rättsprocess genomförs i Sverige som Amani är. Hon är hjälplös eftersom hon är så okunnig. Det ger ytterligare stöd för att det inte alls alltid är till en människas bästa att flyttas mellan kulturer, även om personen får det bättre materiellt.
Citera
2014-11-12, 22:56
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har ju skrivit tidigare om att Rami brukar sitta med barnen i bilen, röka cigarett och lyssna på musik. Som grannarna vittnat om.

Jag antog - vill jag påpeka - att det var när Madi skulle "uppfostra" Yara. Han godtog därmed misshandeln men han ville inte höra eller bevittna.

På något sätt har jag - oberoende av det ovannämnda som jag då inte ens insett - reagerat på denna fisketur.

Som han gör med sin son. Just denna dag.

Vad det var som stack ut vet jag inte. Det har skavt och känts så felplacerat på något vis. Dessutom gör Rami det till så stor sak. Han filmar och dokumenterar med mobilfilmer. Hela eftermiddagen handlar om fisken. Väldigt detaljrikt.

Märkligt. Trots att den enda som verkat ätit är Rami.

Fisketuren kanske fyllde samma syfte som att sitta i bilen. Om jag inte ser, kan jag inte förhindra.

Rami kommer hem, ser att Yara är ledsen och haltar - anar/eller får order - tar med sig sonen på fisketur och flyr hemmet.

Så tänker jag så långt.

Så kan det mycket väl ha varit. Friar från ansvar gör det ju inte. Och tänk vilken skillnad det hade gjort om han någon enda gång där i bilen hade bemästrat sin rent remarkabla ynkedom och knappat in tre siffror på sin kära mobil. Han hade bara behövt säga "hjälp, polis Holmgatan 1", så hade mycket av denna katastrof kunnat undvikas och en liten flicka hade levt idag. Hans skuld är ofrånkomlig för han kan inte ha varit mer skräckslagen än Yara och det måste han ha förstått. Inga förmildrande omständigheter i skuldfrågan. Så tänker jag. Så här långt
Citera
2014-11-12, 23:01
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Ja? Det var ju bara på ytan ambulansen kände när de var i lägenheten. Tempen togs inte rektalt förrän de var på akuten.

De lät sig hursomhelst inte luras av kallduschen i så fall
Citera
2014-11-12, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Ja, undrar vad som fick honom att sluta älska henne, för det har han uppenbarligen gjort

Vet ej. Barnen har ju inte heller gått igenom detta utan att ha skadats. Mentalt framför allt.
Citera
2014-11-12, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Så kan det mycket väl ha varit. Friar från ansvar gör det ju inte. Och tänk vilken skillnad det hade gjort om han någon enda gång där i bilen hade bemästrat sin rent remarkabla ynkedom och knappat in tre siffror på sin kära mobil. Han hade bara behövt säga "hjälp, polis Holmgatan 1", så hade mycket av denna katastrof kunnat undvikas och en liten flicka hade levt idag. Hans skuld är ofrånkomlig för han kan inte ha varit mer skräckslagen än Yara och det måste han ha förstått. Inga förmildrande omständigheter i skuldfrågan. Så tänker jag. Så här långt

Vi tänker lika. Så långt
Citera
2014-11-12, 23:19
Medlem
Pethruss avatar
Adnans svar i det här samtalet som en socialsekreterare och en tolk hade med honom tycks onekligen bekräfta Ramis berättelse:

S: Var är Yara?
A: Yara dog, hon blödde. De skickade henne till doktorn.
S: Hade Yara ramlat?
A: Nej.
S: Var var din pappa?
A: Det kom en massa poliser när jag var med min pappa. Min pappa började skrika.
S: Varför började din pappa skrika?
A: Han skrek eftersom Yara dog. Han såg blodet och ringde polisen. Pappa började slå på sig själv. (Adnan viftar med händerna framför sig.) De kom och hämtade Yara till vården.
S: Vad gjorde din mamma?
A: Mamma sa till pappa att ringa polisen eftersom Yara inte vaknade. Sen åkte de iväg.
S: Vad gjorde Adnan?
A: Adnan började skrika och gråta jättemycket. Yara hade mycket blod.
S: Hur kom blodet på Yara?
A: Yara fick blodet genom att mamma slog henne. (Adnan viftar med händerna i snabb fart framför sig.) Sen dog Yara.
S: Hade Yara slagit sig?
A: Nej. (Adnan skakar på huvudet.)
S: Hade någon slagit Yara?
A: Ja. Mamma slog henne.

Men... frågan är om Adnan kanske kan ha missförstått situationen. När Amani sprutade vatten på den livlösa Yara i badrummet rann det blod från det skadade knät. Samtidigt klappade Amani på Yara för att försöka väcka henne.

I ett av förhören med Amani får hon frågan var barnen var då hon duschade Yara. "Hon svarade att Adnan stod bredvid och bara såg på¨. Han hade sagt: 'slå henne inte mamma'. Hon uppgav att han sa det då hon klappade på Yara för att hon skulle vakna." (Amani säger vidare att "Rayan kröp omkring på golvet vid duschen och blev blöt på sina knän".)

Kan det ha varit detta som Adnan avser med att "Yara fick blodet genom att mamma slog henne"?

Å andra sidan syns inget av barnen till på filmsekvensen från badrummet - och enligt vad Rami uppger så bar han på Rayan medan Amani duschade Yara.
Citera
2014-11-12, 23:30
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Adnans svar i det här samtalet som en socialsekreterare och en tolk hade med honom tycks onekligen bekräfta Ramis berättelse:

A: Det kom en massa poliser när jag var med min pappa. Min pappa började skrika.
A: Han skrek eftersom Yara dog. Han såg blodet och ringde polisen. Pappa började slå på sig själv. (Adnan viftar med händerna framför sig.) De kom och hämtade Yara till vården.
A: Mamma sa till pappa att ringa polisen eftersom Yara inte vaknade. Sen åkte de iväg.
A: Yara fick blodet genom att mamma slog henne. (Adnan viftar med händerna i snabb fart framför sig.) Sen dog Yara.

Men... frågan är om Adnan kanske kan ha missförstått situationen. När Amani sprutade vatten på den livlösa Yara i badrummet rann det blod från det skadade knät. Samtidigt klappade Amani på Yara för att försöka väcka henne.

I ett av förhören med Amani får hon frågan var barnen var då hon duschade Yara. "Hon svarade att Adnan stod bredvid och bara såg på¨. Han hade sagt: 'slå henne inte mamma'. Hon uppgav att han sa det då hon klappade på Yara för att hon skulle vakna." (Amani säger vidare att "Rayan kröp omkring på golvet vid duschen och blev blöt på sina knän".)

Kan det ha varit detta som Adnan avser med att "Yara fick blodet genom att mamma slog henne"?

Å andra sidan syns inget av barnen till på filmsekvensen från badrummet - och enligt vad Rami uppger så bar han på Rayan medan Amani duschade Yara.

Nu har vi väl i och för sig bara sett två stillbilder ur dessa filmsekvenser, eller har jag missat något? Men allt är (o)möjligt i detta helvetespars berättelser, Pojkarna kan ha befunnit sig var fan som helst, koll var ju inte precis paradgrenen i detta avträde till hushåll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus

Inte att förglömma att Rami var tillsammans med Adnan utanför huset i väntan på transport, visserligen med polis närvarande (och grannen?).
Citera
Medlem
Kan det vara så att den utstötta och föraktade Amani Madi ANVÄNDES av bioföräldrarna och att en ev utlovad ekonomisk "betalning" för ankarplaceringen av Yara inte kom Amani tillgodo/förhalades? Att detta bidrog till att Amani blev alltmer obalanserad, jävlig/våldsverkande när hon upplevde sig smutskastad, ratad, utnyttjad och orättvist behandlad. ( Jag vill INTE förminska Amanis skuld med dessa rader och vill INTE förminska pratmakaren Ramis skuld.)
Amani HATADE troligen både Madleen...och Yara, tänker jag

Men det är Rami och Amani som bör dömas för tortyren och för mordet, så uppfattar jag det.
Citera
2014-11-12, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Yara bodde en krigszon och blev efter en bomb som briserade i närheten av den bil hon befann sig i traumatiserad och personlighetsförändrad.

Problemen ökade. Hon skrek, ville inte umgås med syskonen, kissade i sängen ...Dom gick till en läkare som rådde dom att Yara måste bo i ett fredligt land för att bli bättre.

Troligen led hon av PTSD (Post Traumatiskt Stress Syndrom). Vilket innebär att den chockupplevelsen/rädslan hon kände vid den bomben aktiverades varje gång hon hörde ett likartat ljud eller ens antydan.

Dom bomberna faller rätt tätt i Gaza, och helt slumpmässigt. Hon låg ständigt i "flyktläge".

Jag tror dom trodde detta var det bästa dom kunde göra för Yara. Man skall inte förglömma att Yara också hade det bra i Sverige. Hon slapp bomberna, hade en god man som gav henne omsorg och träffade henne två ggr i veckan. Hon var ett klipskt, alert och glatt barn. Daglig kontakt med sina föräldrar. Mådde bra.

Sedan gick det väldigt mycket utför på slutet.

Som ingen kunnat förutse.

Men är det inte konstigt att inte fler gör det då med tanke på hur många barn som är traumatiserade i Gaza? Eftersom många mycket väl har resurser att skicka sina små barn via smugglare till olika länder i Europa. Och så många palestinier har släktingar där och på andra håll i världen.

Ändå skulle det inte falla dem in att göra det den här familjen gjorde om syftet var att få ett litet barn att tillfriskna från trauma. Inte till de mest pålitliga släktingar i världen.

Jag undrar också när Yara egentligen hade det så bra i Sverige? Eller om man skulle göra en likadan bedömning om ett svenskt barn där första anmälan dimper ner 1 månad efter att barnet landat hos sina vårdnadshavare?

Att det var bättre än när skräckscenariot utvecklades över tid är givet. Men bra för Yara?
Citera
2014-11-12, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Kan det vara så att den utstötta och föraktade Amani Madi ANVÄNDES av bioföräldrarna och att en ev utlovad ekonomisk "betalning" för ankarplaceringen av Yara inte kom Amani tillgodo/förhalades? Att detta bidrog till att Amani blev alltmer obalanserad, jävlig/våldsverkande när hon upplevde sig smutskastad, ratad, utnyttjad och orättvist behandlad. ( Jag vill INTE förminska Amanis skuld med dessa rader och vill INTE förminska pratmakaren Ramis skuld.)
Amani HATADE troligen både Madleen...och Yara, tänker jag

Men det är Rami och Amani som bör dömas för tortyren och för mordet, så uppfattar jag det.
Det jag har markerat tror jag är en väldigt viktigt punkt, men jag tror inte att det handlar om pengar. Jag har funderat mycket på detta och inte alls kommit till något bra resultat. Men lite löst på detta sätt:
Viktigt är alltså att hon känner sig misslyckad och att hon inte lyckats kompensera för gamla misslyckanden i det nya landet. (Man kan inte flytta ifrån sig själv, sägs det)

Titta på bilderna av den uppstassade Amani på familjefotot. Bortse från att vi har olika smak när det gäller vad som är flott och imponerande, det är inte det vi tänker på nu. Det viktiga är att hon vill visa en elegant Amani med en proper familj, familjelycka för facebook.
Titta sedan på den förskrämda flicka som fotograferas av polisen. Är det ens samma person? Jag tror inte alls att hon spelar oskyldig där, jag tror att det är en spegling av hennes hopplöst olyckliga jag, vars ursprungliga förbannelse vi inte vet något om.
Kort sagt, hon har klappat ihop helt och hållet och hela hennes misslyckande står naket där. Och hon vet det.
Ärligt talat så mår jag illa av att se polisbilderna, för de låter ana något under ytan som är verkligen förtvivlat. Var sedan gränsen går mellan "natur" och "kultur", alltså hurdan hon är av födsel och hur hon har formats av "livet", det vet vi inte.
Citera
2014-11-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
De åtalade fruktar hämnd. Och det gör de av goda skäl. Deras agerande och utsagor lär i hög grad styras av det.

Du verkar känna till litegrand om den palestinska kulturen.
Och någonting som återkonmer när jag läser är att Yara är övervakad.
Jag kommer ihåg att en granne (?) såg en person följa efter Yara när hon gick till skolan.

Vem tror du det var?
Min gissning är att det är Rami. Dessa flickor är hårt hållna och får inte gå ut utan manlig släkting.
Men då stämmer inte bilden du förmedlar om Palestina, men alla arabländer har naturligtvis olika seder o bruk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in