Citat:
Ursprungligen postat av
Himara
Du verkar veta mer om ndraghetan än mig. Jag känner mer till hur allt började och vet inte riktigt vad som händer idag. Blodshämd bland greker har funnits men idag sker det ytterst sällan. Idag är grekland ett modernt land och folk ser annurlunda på saker å ting. De som höll längst på det var på kreta och peloponissoshalvön. På fastlandet slutade man med blodshämd efter inbördeskriget 1949.
Fram tills dess var man mer eller mindre tvungen att upprätthålla familjens heder och mord var den enda lösningen. Öga för öga.
Att släppa envisheten och många gånger meningslösheten i vendettor är strongt, och lite som du säger, man moderniseras. Men som jag hört så är greker ett av få som haft riktig blodshämnd, det är faktiskt ganska få folk i världen som haft/har det.
Citat:
På sicilien och i kalabrien och Solento finns det fortfarande kvar och om det vet du mer än vad jag vet. Familjer inom ndraghetan dödar ju varandra för just heder. Fast heder idag är inte som förr. Förr var det att nån kanske talade illa om din familj eller att nån stoppade din dotter eller fru på gatan för att prata. Idag är heder pengar knark och makt om vem som ska kontrolera byar å städer.
Bland grekerna i Albanien finns det fortfarande.
Både jag och nej, Sanluca-fejden började med att ena klanen förlorade ansiktet och sedan var det igång.
Det stora interna kriget som bröt ut på mitten av 80-talet tog väl med sig ca 700 i graven.
Att jag för detta på tal nu är för att just Ndrangheta är en av de mest hämndlystna i hela världen. Mycket av där ligger deras styrka, de slutar A L D R I G hämnas. Aldrig. Endast en kvinna kan stoppa hämnden. i San Luca-fejden så fick m an ta till hjälp av medlare utifrån för att för att försöka hjälpa till att stoppa det, för de höll på att utplåna varandra.
Därefter bildades La Provincia, ett överhuvud av topparna typ som Cosas kommissionen, för att skapa ett organ som ska förhindra att liknande saker inträffar igen, vilket det aldrig har gjort.
Ex så skulle högsta hönset komma från Canada och alla inväntade hans order om hämnd men han sa att det får vara slut på det nu, vi är de största förlorarna själva, typ så. Han höll ett gripande tal där folk i olika klaner omfamnade varandra och grät, för ingen gillade ju det som pågick, det säger ju sig självt. Så Oppe gjorde kanske mest men även Cosa Nostras medlare och annat gjorde mycket.
Kvinnan är ju den som hetsar de unga pojkarna redan i tidig ålder att han måste hämnas sin bror, eller sin far, och tänk att som lite få höra detta ältande om hämnd, inte konstigt att de blir skogstokiga i vuxen ålder. De har även sina ritualer där de börjar programmera in hämnden i de unga pojkarna, och så fortsätter det. Eller så var det innan. Nu ska det endast ske mot utomstående.
4 folk har blodshämnd enligt tradition, det är iaf vad jag hört. Italienare, Albaner, Greker och?