Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Madis värsta mardröm hade redan inträffat tror jag dvs att Yara har börjat berätta hur hon har det hemma.
Yara hade börjat berätta för sina kamrater i skolan och visat sina skador (om det visste Madi dock inte).
Läraren hade gjort hembesök och därmed fått insyn i hemmet.
Tror också Yara kan ha berättat något under besöket hos släktingarna. Hon fick ju såret omlagt där, fick säker frågor vad som hade hänt.
Kallelsen till mötet på skolan kommer till Madis kännedom (hon antar att det beror på Yara).
Sammantaget fick det bägaren att rinna över totalt.
Yara hade varit olydig och skulle bestraffas, så att det inte skulle upprepas.
Hade säkert används av det tidigare. Bestraffning och hot.
EDIT. Madi blev ställd - upplevde jag - när förhörsledaren sa att Yara hade berättat för sina klasskamrater att hon blev slagen hemma.
Den här misshandeln tycks ha eskalerat nästan trappvis, nått högre höjder med ojämna mellanrum. Madis hat har vuxit nästan exponentiellt om än ryckvis. Enstaka händelser har lagrats på varandra.
Med varmt tack till Pethrus för hans sammanställning där jag hämtat följande:
"(14:30)
Hon står med Yara vid änden på sängen i sovrummet, mellan fönstet och sängen. Amani skäller på Yara och säger: "Vad har du sagt? Vad har du gjort? Vad gjorde du i Landskrona?"
Något i Landskrona har hetsat upp Madi så till den grad att Yara anförtror sina klasskamrater att den gröna ödlan skall skydda henne från döden.
Man kan inte gissa vad det skulle kunna vara mer precist utifrån L.Isla*s vittnesmål. Bara att det troligtvis handlar om att Madi blivit utskämd. Det finns alltså en ganska precis punkt, där Madis hat kulminerar.
Men det har pyrt och grott länge. Det förvånar mig lite att ingen frågat henne något såenkelt som "varför var du arg på Yara?" Olika former av "varför slog du ihjäl henne" är inte ett helt prima sätt att närma sig frågan.
Så tycker jag.