2014-11-11, 17:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det finns flera aspekter på mammans vittnesmål. Jag tror hon talar sanning om hur hon ser på sin bror Ramis roll i misshandeln, och att han är ansvarig för att kontakten med Yara upphörde eller blev sporadisk. Hennes vittnesmål gagnar inte broderns ansträngningar att låta Madi ensam ta ansvar för brottet.

Det blir fel i hennes vittnesmål för hon får in omständigheter i vittnesmålet som ska implementeras i oss alla att familjen har asylskäl, nu när de inte har sitt ankarbarn kvar i livet. Det är en instruktion hon har fått!
Det är inte hon som får in några asylskäl, utan hans advokat som ställer frågan - och hon svarar, i sitt svar så ger hon inte heller asylskäl - hon "tror", hon säger inte "ja, så är det" ..

Vilket snarare kan tolkas som att hon svarar motvilligt men vill vara ärlig.

Citat:
De vet alla att det inte finns normala asylskäl så nu kommer rövarhistorier om hur hemskt de blir behandlade efter Yaras död. Som om underlåtenhet att ta hand om sina barn, och omgivningens ogillande skulle vara asylskäl! Men det funkade tidigare som story för mördarparet som ljög till det att släkterna var i fejd, och vips fick asyl. Av vittnesmålen framgår att Rami och Madi ljugit för Migrationsverket, och att de hade inget här att göra.
Inte asylskäl - han har redan uppehållstillstånd.

Citat:
Jag tror inte på att mamman har de problem hon påstår med Mohammeds familj; om att hon har problem för att det är hennes bror som hade ansvar för Yara.
Det tror jag.

Citat:
Rami är hennes bror, men hennes man Mohammed är Ramis farbror, som just vittnade om att han höll Rami i sina armar som nyfödd. De är mer eller mindre inavlade kusiner hela högen. Och det som driver dem är asyl i Sverige till varje pris.
Kusin var det väl ... och då på Ramis mammas sida. Hon är faster - inte syster - pappan.
Citera
2014-11-11, 17:27
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Det finns flera aspekter på mammans vittnesmål. Jag tror hon talar sanning om hur hon ser på sin bror Ramis roll i misshandeln, och att han är ansvarig för att kontakten med Yara upphörde eller blev sporadisk. Hennes vittnesmål gagnar inte broderns ansträngningar att låta Madi ensam ta ansvar för brottet.

Det blir fel i hennes vittnesmål för hon får in omständigheter i vittnesmålet som ska implementeras i oss alla att familjen har asylskäl, nu när de inte har sitt ankarbarn kvar i livet. Det är en instruktion hon har fått!

De vet alla att det inte finns normala asylskäl så nu kommer rövarhistorier om hur hemskt de blir behandlade efter Yaras död. Som om underlåtenhet att ta hand om sina barn, och omgivningens ogillande skulle vara asylskäl! Men det funkade tidigare som story för mördarparet som ljög till det att släkterna var i fejd, och vips fick asyl. Av vittnesmålen framgår att Rami och Madi ljugit för Migrationsverket, och att de hade inget här att göra.

Jag tror inte på att mamman har de problem hon påstår med Mohammeds familj; om att hon har problem för att det är hennes bror som hade ansvar för Yara.

Rami är hennes bror, men hennes man Mohammed är Ramis farbror, som just vittnade om att han höll Rami i sina armar som nyfödd. De är mer eller mindre inavlade kusiner hela högen. Och det som driver dem är asyl i Sverige till varje pris.

Ja, hennes sorg över flickan och chocken av broderns svek naggas i kanten av att hon inte avhåller sej från att försöka fixa asylskäl till dom allihop.
Annars har dom ihjäl varann allihop.
Det känns - ovärdigt.
Och de får säkert stanna här allihop.
Citera
2014-11-11, 17:27
Medlem
Citat:

Nej, Rami och Yaras pappa är kusiner med 8 års åldersskillnad.
Citera
2014-11-11, 17:33
Medlem
Citat:
Jag vet att han ljuger om sina kontakter med Yara; och att hans intresse av henne är en livslögn han införskaffat med hjälp av andra som vet hur det ska låta i Sverige, när man sörjer ett barn på ett trovärdigt sätt. Är det skadeståndet som hägrar?

Yara var ett barn som ingen brydde sig om, utöver att hon var ett ankarbarn som skulle få denna klan till Sverige. Allt annat är lögn, och det borde utredas vad det var med Yara som gjorde att hon var avhumaniserad av familjen och klanen. Och att omgivningen uppfattade dessa signaler så att hon blev isolerad och utfryst. Att till och med soc. uppfattade att det rör sig om ett barn som ingen tycker är värd att hjälpa, är det saken borde ha utgått ifrån när utredningen påbörjades.

Från BLT live

Mohammed: ""Yara berättade för oss om Sverige, om snön. Hon sade hela tiden att hon trivdes"
av Christoffer
".
Robertsson 10:17

Det enda Mohammed vet om sin dotters liv är från fotografier, och det var några med Yara i snön med den gode mannen. På de fotografierna såg Yara ut som en glad och normal flicka. Just för att det är lögn, förstärker han denna utsaga med dessa fotografier. Faktiskt den enda lögnen jag uppfattat att han kommer ihåg. Något annat vet han inte! Just för att det finns inga fotografier med Yara som visar att hon på något sätt hade ett liv i Sverige.

Madleen berättar ju att de såg sorg i Yaras ögon och att de aldrig fick prata med Yara, då hon var själv...de skickade henne en laptop av den anledningen. Hur kan M få ihop det med att Yara var lycklig? ??
Personal i skolan frågade henne om trivdes i hemmet och om hon älskade R och A...Yara svarade Ja då också. Vad skulle hon annars svara? Hon hade inte någon enda som hon kunde vända sig till, arma lilla barn endast 8 år gammal. Även om hon hade fått låna en telefon, av en kompis, så hade hon inte kunnat få kontakt med föräldrarna eller kanske inte ens då vågat berätta...
Citera
2014-11-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, hennes sorg över flickan och chocken av broderns svek naggas i kanten av att hon inte avhåller sej från att försöka fixa asylskäl till dom allihop.
Det känns - ovärdigt.

Jag kan inte se att bioföräldrarna har det minsta asylskäl men det fixades väl redan när Yara begravdes i Sverige. För mig är det ofattbart att inte vilja ha hem sitt barn och begrava det där jag bor och lever.
Citera
2014-11-11, 17:49
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror tyvärr att skolan skickade kallelsen med Yara alternativt att det kom med posten den dagen.

Tror att det var den utlösande faktorn till det besinningslösa raseriet. Hon trodde Yara berättat om hemförhållandena.
Rami sa i ett av förhören att en stund efter det att han kom hem från fisket (dvs mellan 14.30 och 15.00) såg han att Amani var på väg att slå Yara inne i sovrummet. Hon stod med Yara vid änden på sängen, mellan fönstret och sängen, och höll henne i håret och skällde på Yara och sa: "Vad har du sagt? Vad har du gjort? Vad gjorde du i Landskrona?"

Det här var alltså strax efter det att Yara kommit hem från skolan (hon slutade väl vid två).
Citera
2014-11-11, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det känns - ovärdigt.

Man måste hålla huvudet kallt när man lyssnar på en sörjande moder!

Yaras liv hade ett syfte, och det var att få hit familjen. När kontakten med Yara försämrades (som de nu medger), under tiden Yara var här och särskilt sista månaden, låter det bra. Deras roll i denna härva ska bortförklaras.

Men alla som själva har barn, hade rivit upp himmel och jord om de inte fått tala med sitt barn på flera veckor, när det finns Skype och Facebook. Föräldrarna hade kunnat göra en hel del, som att lugnt och sansat, ta kontakt med Yaras lärare eller rektorn. De hade kunnat framföra att situationen är känslig, och därför vill tala med Yara på skoltid. De hade kunnat kontakta släktingar i Sverige.

Min uppfattning är att folk gör det de kommer undan med, och föräldrarna valde att lita på Rami trots onda aningar och utan fortlöpande kontroll. Det var enklast vid stunden. Yaras död är en följd av en massa dåliga beslut, gjorda för klanens bästa utan hänsyn till att Yara var en egen liten människa. Det är inte alltid, alla andras fel som dessa föräldrar får det till. De kan inte ens redogöra för vems idé det var att sända i väg flickan och hur hon kom hit.
Citera
2014-11-11, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Mamman: Aftonbladetlänken:

Åklagare: Vet du om det användes våld i samband med uppfostran av din brors och hans hustrus barn?
Mamman: Nej, jag tror att hon slår honom som vi gör, för han är aktiv och kan göra sig illa. Men jag trodde inte att en mor skulle kunna göra sitt barn illa med vilja. Hon sade detta en eller två gånger, det verkade normalt och hennes son lekte, jag trodde inte hon skulle kunna göra illa.
Åklagaren: Vet du om hon gjorde sin son illa?
Mamman: Nej. Jag vet inte, ärligt talat, för mig var det omöjligt att min bror skulle tillåta att hans fru skulle göra barnen illa. Jag trodde inte han skulle se sin fru göra min dotter eller sin son illa och att han inte skulle bry sig om det.

Återigen undrar jag hur frågan om aga/fostran ställs av tolken. Just denna attityd möter man också i USA, Italien, Grekland osv.. Man "slår" inte barnen - för ordet "slå" kopplas till skada ... däremot kan man aga barnen i uppfostrande syfte, både för att lära dem och skydda dem mot sitt eget beteende ..

Alltså - hur frågar tolken...

Ja, jag tror att både för tolken och palestinierna ses det som självklart att man "gör inte illa barnen", men man agar dem för husbehov, något man ser som att man gör barnens bästa, men misshandel är för dem när man gör det för att vara elak. Jag tror inte heller tolken fattar att för en svensk är det förvirrande om man frågar "misshandlar du dina barn?" och vederbörande svarar som här "Nej, absolut inte,för jag är helt emot att man gör barn illa, däremot så slår jag mina barn"
Citera
2014-11-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Rami sa i ett av förhören att en stund efter det att han kom hem från fisket (dvs mellan 14.30 och 15.00) såg han att Amani var på väg att slå Yara inne i sovrummet. Hon stod med Yara vid änden på sängen, mellan fönstret och sängen, och höll henne i håret och skällde på Yara och sa: "Vad har du sagt? Vad har du gjort? Vad gjorde du i Landskrona?"

Det här var alltså strax efter det att Yara kommit hem från skolan (hon slutade väl vid två).

Det är Rami som säger, Rami som fixar bevisningen, Rami som filmar, Rami som inte hindrade sin fru att slå Yara. Men tänk om det faktiskt är Rami som misshandlade Yara, eller att de båda två gjorde det?

Det som är bevisning är en kontaminerad, städad och tillrättalagd brottsplats. Det enda som är riktigt bevisat är att de båda var hemma när Yara misshandlades till döds. Och att Yara varit död ett bra tag innan någon ringde ambulans.
Citera
2014-11-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag hävdar att barnaga inom den stora palestinska medelklassen är ovanlig och att palestinska kvinnor inom den rådande familjestrukturen har en hel del makt. Jag hävdar att skiljelinjen i synen på barnuppfostran går vid utbildning och klasstillhörighet i Palestina. Inte vid kultur och eller religion.

Biofamiljen som är aktuell här kommer inte från ett flyktingläger och lär agera som majoriteten av den palestinska medelklass de kommer ifrån. Där ingår inte barnaga. Sedan känner vi inte till den individuella strukturen i just den här familjen. Förutom att de är ovanliga genom att överhuvudtaget ha skickat Yara. Vilket gör mig misstänksam eftersom det verkligen inte är praxis.

Och det var mitt sista inlägg till dig. Men ser fram emot en mer kunnig och nyanserad diskussion när andra av en annan kunskapskaliber dyker upp i tråden. Vilket de lär göra i samband med Hjärpe så jag sparar krutet tills dess.

Vet vi verkligen vilken "klass" familjen kommer ifrån? Madi&Co tillhör ju samma familj och åtminstone en av dem röker brass och fejkar en universitetsutbildning (mest troligt) och lever på bidrag och verkar allt annat än medelklassiga i sitt beteende. Äpplet faller inte långt ifrån trädet. Den här familjen kanske inte är så "fin" och bildad trots allt.
Citera
2014-11-11, 18:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag har (för egen räkning) gjort upp en tidslinje över händelserna på morddagen. Underlaget är mobil- och chattanalyser, Ramis uppgifter och grannarnas vittnesmål. De fetstilta uppgifterna är bekräftade. Övrigt är Ramis påståenden i förhör.)

Om någon är intresserad av att ta del av tidslinjen så följer den här, i tre delar.

Fantastiskt jobb du gjort där – stort Tack!

Ditt antagande om när Yara bragts om livet kan nog också ligga rätt i tid. Möjligen att den uppmätta kroppstemperaturen talar emot?
Senast redigerad av LeeVan 2014-11-11 kl. 18:22.
Citera
2014-11-11, 18:17
Medlem
kuddprutte68s avatar
Citat:
Man måste hålla huvudet kallt när man lyssnar på en sörjande moder!

Yaras liv hade ett syfte, och det var att få hit familjen. När kontakten med Yara försämrades (som de nu medger), under tiden Yara var här och särskilt sista månaden, låter det bra. Deras roll i denna härva ska bortförklaras.

Men alla som själva har barn, hade rivit upp himmel och jord om de inte fått tala med sitt barn på flera veckor, när det finns Skype och Facebook. Föräldrarna hade kunnat göra en hel del, som att lugnt och sansat, ta kontakt med Yaras lärare eller rektorn.

De kanske pratade m varann som vanligt strax innan mordet (Amani och Madleen, via skype) varpå Madleen kanske avrundade: "tja, får vi inte PUT i Sverige snart så får ni behålla ungen. Här är hon inte välkommen, vi pallar inte. Du kan väl ta och uppfostra henne!"

Amani får spader.

edit: stavfel
edit igen: vad jag menar med mitt inlägg är att just nu är det svårt att lita på någons utsagor, under rättegången. Efterkonstruktioner - vem vet egentligen?
Senast redigerad av kuddprutte68 2014-11-11 kl. 19:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in