2014-11-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penkamamma
Frågan är då varför de dolde detta, antagligen var det ekonomiskt vinning på olika sätt.
Måste nog vara ett missförstånd i översättningen eller så, de ansökte på anknytning när Yara fick PUT.
Citera
2014-11-11, 17:01
Medlem
Citat:
Hon kommer inte få mildare dom.

Nej det får vi hoppas. Frågan är om hon kommer försöka och i så fall hur. Om hon försöker så kanske hon drar med sig Rami också.

Edit/ Får väl tillägga att jag tycker det vore bra. Har svårt för tanken att någon av dessa går fria.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-11 kl. 17:04.
Citera
2014-11-11, 17:02
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Måste nog vara ett missförstånd i översättningen eller så, de ansökte på anknytning när Yara fick PUT.
Nej, knappast - mamman är tydlig, så hon har inte varit medveten om att Yara kan stanna utan att de kommer efter ...

Det finns inte heller något inplanerat förhör för Yara den 7 maj avseende uppehållstillståndet - eftersom hon redan hade ett, nästan ett år gammalt.
Citera
2014-11-11, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Hennes advokat om hon nu lyssnar till honom kan ju väcka henne från dvalan.

Det går iaf inte med skratt, skrik och gråt som hon visat sig duktig på i både stöldärendet och nu i förhören om Yara's död. Det kommer aldrig rätten att köpa eller förbise som någon förmildrande omständighet.

Hon kan endast höja sin trovärdighet med att berätta hela sanningen om Yara's liv och leverne i deras ansvar och vad som hände den dagen hon slogs ihjäl.

Även om hon skulle mot förmodan erkänna misshandeln och hävda att hon "bara" läxade upp Yara och uppsåtet inte var att döda henne så faller det pladask på de omfattande skadorna på flickan.

Jag tror inte hon dödade Yara avsiktligt utan hon fattade inte att misshandeln skulle kunna leda till döden.
Sen så surrar detta med mötet i bakhuvudet som omtalats i tråden, kommer inte ihåg om det var 6'e eller 7'e och det kan vara en utlösande faktor till brutaliteten eskalerade denna dag. Paret var på väg att avslöjas och felet var flickans som möjligen berättat till skolan om förhållanden hemma. Får en olustkänsla att det kan vara så.

Rätten får iaf en knepig uppgift i detta mål.

Jag tror tyvärr att skolan skickade kallelsen med Yara alternativt att det kom med posten den dagen.

Tror att det var den utlösande faktorn till det besinningslösa raseriet. Hon trodde Yara berättat om hemförhållandena.
Citera
2014-11-11, 17:03
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Frågan är då varför de dolde detta, antagligen var det ekonomiskt vinning på olika sätt.
Troligen för att dölja både våld mot flickan och hur de utnyttjat henne...

Som mamman säger - vad hade de kunnat svara när Yara berättat för dem ..

Våld brukar trappas upp med tiden - att hon hade det extrem jävligt mot slutet utan att säga något tyder ju på att det varit en upptrappning över tid.
Citera
2014-11-11, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror tyvärr att skolan skickade kallelsen med Yara alternativt att det kom med posten den dagen.

Tror att det var den utlösande faktorn till det besinningslösa raseriet. Hon trodde Yara berättat om hemförhållandena.

Så är det nog.
Citera
2014-11-11, 17:05
Medlem
Citat:
Blekingenytt idag:
"Yaras familj får stanna i Sverige i alla fall ett halvår framåt. I dag blev det klart med det tillfälliga uppehållstillståndet. "

Man tar väl höjd för att detta går även till HovR.

Har de inte minstingen kvar i Gaza eller har jag räknat fel på antalet barn bioföräldrarna hade.
Citera
2014-11-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, knappast - mamman är tydlig, så hon har inte varit medveten om att Yara kan stanna utan att de kommer efter ...

Det finns inte heller något inplanerat förhör för Yara den 7 maj avseende uppehållstillståndet - eftersom hon redan hade ett, nästan ett år gammalt.
Man kan inte ansöka om anknytningsinvandring förrän barnet fått PUT. Så de måste ha vetat. Det kanske var ett avgörande för föräldrarnas ansökan som skulle komma 7/5. Deras ärende var inte avgjort när Yara dog, det har dokumenterats tidigare i tråden.
Citera
2014-11-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Att Yara kanske skulle skickas hem lär också varit en orsak. De kunde möjligtvis lurat skolan men aldrig föräldrarna. Parets agerande är minst sagt obegripligt, förr eller senare hade ju föräldrarna fått tillbaks Yara. I Sverige eller i Gaza och då hade allt uppdagats.
Citera
2014-11-11, 17:10
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jaja, jag betraktar 19 november som närmare slutet av året än mitten av året, men skit samma.

Jag håller alltså med om att han är luddig och jag är öppen för att det kan finnas fuffens med avresedatumet. Min invändning är bara att just "hon lämnade Gaza efter kriget 2012" kan tolkas som i början av 2013 likväl som slutet av 2012.

Hela härvan med Yaras resa hit är ju konstig. Han (pappan) säger sig vara familjens överhuvud, eller hur han nu uttrycker sig. Han har avgörandet om ifall Yara ska resa.
Men några detaljer vet han inte. Dessa överlät han åt frun att greja med.

Det blir helt orimligt i mitt huvud. Ska man skicka iväg sitt barn till annat land så sätter man sig väl in i alla detaljer, särskilt om man är familjens överhuvud?

Fast man kan väl enkelt kontrollera när Amani va nere i Gaza? Det framkommer ju sakta men säkert i förhör att hon hämtade flickan, och sen va det smugglare som tog in henne.
Däremot har jag hittills inte sett någon som säger att dom sett henne i Sverige före februari 2013. Det som är intressant då hon kom hit är när misshandeln kan tänkas ha börjat. Och att man velar hit och dit med olika uppgifter har säkert med smugglingen att göra.
Citera
2014-11-11, 17:15
Medlem
Citat:
AB live, mamman säger:
Jag kunde inte tro att min bror var i huset när det hände. Det var första frågan jag ställde till Mohammed när jag kom till Sverige,
Menar hon att hon inte har pratat med honom på hela den här tiden? Inte skype, sms eller nåt. Just det tror jag inte på. Annars håller jag med om att hon verkar svara ärligt.
Stackars människa, först dör hennes barn, sen praktiskt taget inlåst i hemmet av makens familj för att hennes bror är medåtalad. Inte precis en stark ställning i familjen.
Eller är det möjligen en sak hon berättar för att få stanna?

Det finns flera aspekter på mammans vittnesmål. Jag tror hon talar sanning om hur hon ser på sin bror Ramis roll i misshandeln, och att han är ansvarig för att kontakten med Yara upphörde eller blev sporadisk. Hennes vittnesmål gagnar inte broderns ansträngningar att låta Madi ensam ta ansvar för brottet.

Det blir fel i hennes vittnesmål för hon får in omständigheter i vittnesmålet som ska implementeras i oss alla att familjen har asylskäl, nu när de inte har sitt ankarbarn kvar i livet. Det är en instruktion hon har fått!

De vet alla att det inte finns normala asylskäl så nu kommer rövarhistorier om hur hemskt de blir behandlade efter Yaras död. Som om underlåtenhet att ta hand om sina barn, och omgivningens ogillande skulle vara asylskäl! Men det funkade tidigare som story för mördarparet som ljög till det att släkterna var i fejd, och vips fick asyl. Av vittnesmålen framgår att Rami och Madi ljugit för Migrationsverket, och att de hade inget här att göra.

Jag tror inte på att mamman har de problem hon påstår med Mohammeds familj; om att hon har problem för att det är hennes bror som hade ansvar för Yara.

Rami är hennes bror, men hennes man Mohammed är Ramis farbror, som just vittnade om att han höll Rami i sina armar som nyfödd. De är mer eller mindre inavlade kusiner hela högen. Och det som driver dem är asyl i Sverige till varje pris.
Citera
2014-11-11, 17:16
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Fast man kan väl enkelt kontrollera när Amani va nere i Gaza? Det framkommer ju sakta men säkert i förhör att hon hämtade flickan, och sen va det smugglare som tog in henne.
Däremot har jag hittills inte sett någon som säger att dom sett henne i Sverige före februari 2013. Det som är intressant då hon kom hit är när misshandeln kan tänkas ha börjat. Och att man velar hit och dit med olika uppgifter har säkert med smugglingen att göra.
Ja, exakta tidpunkten när Yara kom till Sverige och hur det egentligen gick till har ju egentligen inte med mordet att göra. Det är bara det att det är så fasligt intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in