Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturellatantella
AB live, mamman säger:
Jag kunde inte tro att min bror var i huset när det hände. Det var första frågan jag ställde till Mohammed när jag kom till Sverige,
Menar hon att hon inte har pratat med honom på hela den här tiden? Inte skype, sms eller nåt. Just det tror jag inte på. Annars håller jag med om att hon verkar svara ärligt.
Stackars människa, först dör hennes barn, sen praktiskt taget inlåst i hemmet av makens familj för att hennes bror är medåtalad. Inte precis en stark ställning i familjen.
Eller är det möjligen en sak hon berättar för att få stanna?
Det finns flera aspekter på mammans vittnesmål. Jag tror hon talar sanning om hur hon ser på sin bror Ramis roll i misshandeln, och att han är ansvarig för att kontakten med Yara upphörde eller blev sporadisk. Hennes vittnesmål gagnar inte broderns ansträngningar att låta Madi ensam ta ansvar för brottet.
Det blir fel i hennes vittnesmål för hon får in omständigheter i vittnesmålet som ska implementeras i oss alla att familjen har asylskäl, nu när de inte har sitt ankarbarn kvar i livet. Det är en instruktion hon har fått!
De vet alla att det inte finns normala asylskäl så nu kommer rövarhistorier om hur hemskt de blir behandlade efter Yaras död. Som om underlåtenhet att ta hand om sina barn, och omgivningens ogillande skulle vara asylskäl! Men det funkade tidigare som story för mördarparet som ljög till det att släkterna var i fejd, och vips fick asyl. Av vittnesmålen framgår att Rami och Madi ljugit för Migrationsverket, och att de hade inget här att göra.
Jag tror inte på att mamman har de problem hon påstår med Mohammeds familj; om att hon har problem för att det är hennes bror som hade ansvar för Yara.
Rami är hennes bror, men hennes man Mohammed är Ramis farbror, som just vittnade om att han höll Rami i sina armar som nyfödd. De är mer eller mindre inavlade kusiner hela högen. Och det som driver dem är asyl i Sverige till varje pris.