Citat:
Ursprungligen postat av
Imelda
Jag tror att hon menar att de slår barnen i uppfostringssyfte, en dask eller en hurring typ. Och att de anser att det är skillnad mellan det och misshandel.
Båda är naturligtvis förkastligt, men inte för dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
eireann
Så tror jag också, de anser helt enkelt inte att en dask eller en hurring är samma som att slå ett barn.
Ja, jag är också av uppfattningen att de skiljer på det. Det gör också många svenskar - du kan stå bredvid och se dem ge ett barn en dask i baken eller en smäll på fingrarna och påtalar du då att aga är förbjuden så ställer dig sig oförstående ... Jag slåååer inte mitt barn -- det var en "smäll på fingrarna/dask i baken bara för att .... inte aga alls...
Citat:
Ursprungligen postat av
Fleshsuckforum
Du ställer ju frågan huruvida tolken använder rätt ordval så att mottagaren förstår vad som avses och svaret blir så korrekt som möjligt. Och det blir det ju i detta sammanhang.
Åklagaren stället ju frågan så att inte det kan bli missförstånd. Han frågar ju om våld används i uppfostran, varpå mamman säger nåt i stil med att " som vi gör"....mamman misstolkar inte vad som avses.
Men du kanske inte undrade över det?
Jo, jag undrade vad du menade - och det var precis så jag uppfattade det...
Dock är jag inte lika övertygad om att frågan ställts på samma sätt i alla frågor som berör ämnet. Hur man ställer frågan tror jag är avgörande för hur svaret blir helt enkelt....
Nu över till en annan del ....
Detta är sorgligt - men samtidigt fint att se att Yara i alla fall har en förälder på sin sida ...
Ur Aftonbladet
Föräldrarnas målsägarbiträde Karin Åkesson Rehnholm: Hur har du upplevt att träffa din bror här i rättssalen?
Mamman: Jag vill inte se honom. Det känns som att jag inte vill se honom. För att han dödade både mig och min dotter. Han har dödat både mig och min make och mina barn, förstörde allt om kring mig i min omgivning, Jag som litade på honom Jag ska inte förlåta honom,