Idag är jag så lycklig! Hade bestämt innan att jag idag skulle ringa Uppsala enheten för att höra hur det går innan jag reser till min man. Jag ringde först till enhetstelefonen och det gick uselt. Så jag ringde enhetschefen som berättade att dom kommit framåt och just idag arbetade med onlineansökningar inkomna 26 juni. Men hon hittade inte vårt i systemet och visste inte varför. Men hon lovade kolla upp det och återkomma. Vilket hon gjorde några timmar senare. Hon berättade att vårt ärende fallit ur E3 det var därför som hon inte hittade det först. Hon sa det finns ingen vettig förklaring den skulle legat kvar som E3. Hon sa systemet är komplext. Men hon sa att förfrågan hade skickats ut till ambassaden och att strax kommer eposten om att kontakta ambassaden komma. Vilket det gjorde några minuter senare. Hon sa att eftersom ärendet halkat ur E3 utan det skulle gjort det. Vi har varken kompletterat eller blivit ombedda att komplettera. Hon berättade att ärendet inte kommer ligga så andra enheter kan plocka upp det om utan att det kommer stanna kvar i Uppsala men att dom skulle fortsätta hantera det som E3 och att vi inte skulle förlora tid på grund av systemet gjort fel. Hon gav mig också namnet på en handläggare som har hand om ärendet och sa att samma person kommer fortsätta ha hand om ärendet. Dessutom sa hon att det var tur att jag ringde idag eftersom dom just arbetar med vår ansökningsdatum. Att hade jag inte ringt hade det missats eftersom det inte bevakades längre digitalt.
Jag är så glad att jag har ringt och inte bara suttit och väntat. Och jag tycker verkligen enhetschefen i Uppsala är mycket bra. Hon är ny som tillförordnad men jag hoppas hon kommer stanna som ordinarie enhetschef. Första gången jag pratade med henne var hon teamledare och även då höll hon sitt löfte när hon inte kunde svara mig att maila mig efter helgen vilket hon gjorde. Hon svarar i telefon fast hon är chef och tar sig tid och är hjälpsam och väldigt trevlig och lätt att prata med.
Det går framåt