2014-11-08, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speer
Min flickvän har väntat i nästan 14 månader nu och det börjar bli ganska frustrerande. Det står på migrationsverkets hemsida att under den här tiden får hon inte åka till Sverige. Men om hon åker och hälsar på mig i några veckor. Hur skulle dom kunna få reda på det? Och vad skulle dom värsta tänkbara konsekvenserna bli?

Vi har anmält till migr. att min kille är här o hälsar på. Dom sa att vi får göra som vi vill, och ifall dom inte kommer på att den sökande är här o hälsar på, så bryr dom sig inte. Hmmm... luddigt värre! Men vi har i allafall låtit dom skriva att han är här, så ärendet är pausat en sväng.
Hemskt o vänta o vänta utan någon som helst vetskap om utgången
Citera
2014-11-08, 16:45
Medlem
Väntade 12 månader och fick äntligen beslut och då fick vi information från konsulatet i Manila(Filippinerna) att det kommer ta upp till 5 v för kortet att göras och skickas dit. Antar att 3-4 veckor handlar om tiden till ambassaden och sen att konsulatet lägger på en vecka i fall att. Så antar att 4-5 veckor låter rimligt issåfall. Har väntat 1,5 vecka på kortet, så snart så. Förhoppningsvis har man flickan sin hemma innan jul
Citera
2014-11-10, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fazze87
Väntade 12 månader och fick äntligen beslut och då fick vi information från konsulatet i Manila(Filippinerna) att det kommer ta upp till 5 v för kortet att göras och skickas dit. Antar att 3-4 veckor handlar om tiden till ambassaden och sen att konsulatet lägger på en vecka i fall att. Så antar att 4-5 veckor låter rimligt issåfall. Har väntat 1,5 vecka på kortet, så snart så. Förhoppningsvis har man flickan sin hemma innan jul

Grattis fazze! Det går trots all framåt för oss här på forumet.

En fråga om kortet föresten, till den som vet. Om man har rätt att besöka sverige, t.ex att man är från ett land som inte behöver söka visa innan för semester t.ex eller att man har ett besöks- eller annat visum sedan tidigare som är giltigt, kan man då resa till Sverige med en gång på det visumet, när beslutet är taget alltså, och sedan invänta kortet i Sverige?
Citera
2014-11-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare
Grattis fazze! Det går trots all framåt för oss här på forumet.

En fråga om kortet föresten, till den som vet. Om man har rätt att besöka sverige, t.ex att man är från ett land som inte behöver söka visa innan för semester t.ex eller att man har ett besöks- eller annat visum sedan tidigare som är giltigt, kan man då resa till Sverige med en gång på det visumet, när beslutet är taget alltså, och sedan invänta kortet i Sverige?

Läste att intervjun gick bra, skönt när det är över. Skumt att de var tvungna att renskriva intervjun först för att sedan skicka den, snacka om att de ödslar tid..hoppas ni får svar snart!

Behöver man inget visum i Sverige kan man resa direkt när man fått beslutet, kortet skickas då hem till adressen i Sverige, tror det står på Migs sida.

Själv är jag i min pojkväns land och hälsar på nu, i helgen reser vi hem till Sverige tillsammans, känns magiskt!
Citera
2014-11-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naserian
Läste att intervjun gick bra, skönt när det är över. Skumt att de var tvungna att renskriva intervjun först för att sedan skicka den, snacka om att de ödslar tid..hoppas ni får svar snart!

Behöver man inget visum i Sverige kan man resa direkt när man fått beslutet, kortet skickas då hem till adressen i Sverige, tror det står på Migs sida.

Själv är jag i min pojkväns land och hälsar på nu, i helgen reser vi hem till Sverige tillsammans, känns magiskt!

Som jag förstår det nu i efterhand så var det så att tiden var knapp så att det inte hanns göras med en gång. Men nu har intervjuaren varit sjuk resten av veckan så idag är det en vecka sen intervjun gjordes så förhoppningsvis kan hon få den på mail idag så att hon kan skriva ut och skriva under och skicka tillbaka. Jag tänkte mig aldrig att just denna biten skulle ta tid

Härligt att få resa hem tillsammans! Jag hoppas på att göra samma sak efter att jag hälsar på nu till Jul/nyår men nu när intervju-delen dröjer börjar jag bli lite nervös. Plus risken för att man hamnar utanför det elektroniska systemet. Men än så länge är jag mestadels positiv dock.
Citera
2014-11-10, 14:23
Medlem
Trött man blir :/
Tjejen hade intervju 17e oktober i Peking, hon fick då en lapp där de skrivit kontaktinfo till den kvinna som var vår handledare, med namn och email. Jag skickade mail förra veckan för att kolla att allt var okej, men fick som svar av henne att hon inte var handledare utan en annan kille var det, såg i mailet att kvinnan jobbade Växjö. Skickade mail till den killen, fick svar från en annan tjej på Tillståndsenhet 1 att han inte var handledare utan bara en assistent och att vi inte har någon handledare än.

Känns inte som att de har så bra koll där på Migv. Fick också höra att vårat ärende ligger i Solna för tillfället, vilket låter mindre kul Men de sa i alla fall att ansökan fortfarande låg som en E-ansökan.

Hade verkligen fått upp hoppet på ett snabbt svar efter att ha läst flertalet personer som fått svar inom en månad efter intervjun. Känns jävligt tungt att behöva vänta upp till 8 månader till på sin älskling, när man redan väntat nästan 6 månader

Någon som vet om man kan man kan flyttas in i E3/annan enhet i efterhand eller är man fast på den enhet där man hamnar från början?

Är det nån som hört nånting om vad Migv gör för att snabba upp väntetiden?
Citera
2014-11-10, 19:41
Medlem
Tack NFYK! Har ni fått mailet om intervju än? Vill minnas att vi räknade med att det skulle komma inom någon vecka för ett tag sen, baserat på hur lång tid det har tagit för andra, mig inkluderat.[/quote]

Nej, tyvärr inget mail än om intervju. De är fortfarande på den datum som ni skickade in er ansökan på. Dvs det har inte gått framåt sen dess så ni hade tur Jag brukar ju ringa en gång per vecka eller var fjortondedag typ. Till slut ringde jag en enhetschef som bekräftade att det stod stilla för de som väntar på mail om intervju pga ledningen bestämt att syrien ärenden skall prioriteras.

Och det skall de göra tills de är i fas. Troligtvis blir det inget mail detta året (känns det som). Men på fredag reser jag till min man och stannar där en månad. Har varit nervöst ett tag och jag har varit stressad då först hans land drabbades av en ebola sjuk och sen Mali dit han skall resa för sin intervju, typ enda land i Västafrika som har svenska ambassad. Har varit så orolig att gränser skall stängas men nu sen inget mer hänt i Mali har jag lugnat mig något.

Men efter läst de kvartalsrapporter som Sansmoral länkade till så förstår jag Migrationsverkets arbete bättre och vad de håller på med.

Bla att läsa från kvartalsrapporten 2013-10-24:
Pågående arbete för ökad effektivitet
Migrationsverket bedriver ett målmedvetet arbete med att införa ett elektroniskt arbetssätt (E3) samt
att utveckla ett standardiserat arbetssätt i pappersflödet. För att nå effekt av nytt arbetssätt är det
nödvändigt att antalet öppna ärenden minskar, vilket med nuvarande resurstilldelning för besök- och
bosättningsärenden inte kommer att ske förrän under år 2016 givet nuvarande förutsättningar.

Elektroniska ansökningar avseende anknytningar inkommer inte i samma utsträckning som för
arbetstillståndsärenden och studerandeärenden. Andelen stiger och med bland annat ökad
marknadsföring kommer en andelsmässig ökning att ske.

Migrationsverket räknar med att när ärendehanteringssystemet E3 är fullt utbyggt kommer det vara
möjligt att hantera cirka 80 procent av samtliga ärenden i den elektroniska processen.

Pilotenheter för elektronisk hantering av förstagångsansökningar i anknytningsärenden finns på fyra
orter och dessa orter planeras också få hand om den förväntade ökningen av anknytningsärenden
från syrier och statslösa.

Detta med fyra enheter som hanterar elektroniska anknytningsärenden har de jag pratat med på Migrationsverket nämt flera gånger. Att vilken som helst av de fyra enheterna kan plocka upp ärendet när de har tid. Samtidigt står det att samma enheter har hand om syriers anknytningsärenden som förväntas öka. Och Sansmorals länk med senaste kvartalsrapporten berättar ju just detta.

Från kvartalsrapporten denna månaden:
I juliprognosen överskattades hur många ärenden som skulle kunna bli avgjorda innan årsskiftet. Den nya bedömningen är att cirka 50 500 anknytningsärenden kommer att bli avgjorda under innevarande år vilket är en minskning med 10 000 ärenden jämfört med bedömningen i juliprognosen. Det pågår en övergång till en digitaliserad ärendehanteringsprocess och i samband med detta så finns en övergångsproblematik som underskattades i juliprognosen. Det är fortfarande hög andel ärenden som kommer in som elektroniska ansökningar men som i dagsläget av olika orsaker ändå behöver flyttas över till traditionell pappershantering. Idag är det endast cirka 30 procent av de inkomna elektroniska ansökningarna som kan handläggas digitalt. Vidare har också det ökade antalet elektroniska ansökningar visat på prestandaproblem i IT‐plattformen som påverkat handläggningen negativt. Idag är cirka 30 procent av anknytningsärendena äldre än 8 månader vilket alla är ärenden som måste hanteras med traditionell handläggning. Ett utvecklingsprojekt pågår för att minska antalet öppna ärenden som är äldst vilket har börjat få en tydlig effekt. Arbetet innebär en lägre produktivitet i dagsläget, men skapar förutsättningar för produktivitetsökningar på längre sikt. Antalet öppna förstagångsansökningar kommer på grund av det lägre antalet avgjorda ärenden att öka med cirka 10 000 ärenden till en nivå på cirka 42 000 öppna ärenden vid årsskiftet.*

Vid utgången av år 2015 bedöms antalet öppna ärenden ha minskat med 20 000 ärenden till cirka 23 000 öppna ärenden. Den pågående avarbetningen av de äldsta ärendena och en succesiv övergång till en kvalitetssäkrad digital process kommer att ge bättre förutsättningar för en produktivitetshöjning under kommande år. Migrationsverket har som målsättning att ha en i det närmaste fullt utvecklad digitalt ärendehanteringssystem inom besök‐*och bosättningsärendena från och med april år 2015.

Vi har gått in i vår femte månad, snart har de massa nya äldre än 8 månader ärenden. Verkar inte som man skall hoppas på förbättring i år eller ens nästa år.

Det är väl bara att vänta och vänta och vänta... Jag hoppas det går snabbt nu för er som varit på intervju. När jag läst era inlägg hur bra och snabbt det kan gå har jag iaf behållit hoppet.
Citera
2014-11-10, 19:47
Medlem
Hejsan, en liten uppdatering om mitt ärende då, samt frågor till er kunniga. Jag och min fru ansökte i juni om uppehållstillstånd, år 2014. Hon har nyligen haft en intervju i Peking som gick utmärkt, den 6e november. Det enda hon fick efteråt var ett papper som gav mig fullmakt, ingenting annat. Dem sa där på ambassaden till henne att ärendet skulle skicka tillbaks till den enhet som hade det tidigare, och det är här det blir struligt för oss.

Enda anledningen till varför hon fick en intervju var därför jag tjatade via mail på en anställd person som arbetar på migrationsverket, dock inte våran handläggare. Jag fick den personens e-post address från flashback. Till slut så sa hon att det gick åt för mycket tid för att svara på mina mail, så därför skulle hon fixa en intervju till henne (vet inte hur det gick till). Och därefter har vi då bara väntat på intervjun som är genomförd nu, hon nämnde också om att hon skulle flytta vårat ärende till E3 istället för elektroniska, vad detta nu innebär vet jag inte. Och nu har jag ingen aning vad som kommer hända med ärendet eller vars det ens ligger, det går ju inte att komma fram dit om man ringer heller och frågar.

Om jag vill ha reda på var ärendet är nu, hur ska jag gå tillväga då? Och vad innebär E3 egentligen, är det bättre än det 'vanliga' elektroniska systemet? Vi är gifta om det spelar någon roll. Vi har inte fått någon handläggare tilldelad oss. Provade också att maila den tidigare personen på migrationsverket men hon sa till mig att alla mail som hon får måste registreras i systemet nu vilket gör att det kommer ta längre tid att behandla ärendet, så jag vågar nog inte skicka några fler mail ifall hanteringstiden skulle bli ännu längre. Och blir man automatiskt tilldelad en handläggare via email, hur går det till egentligen?

Tack på förhand !
Citera
2014-11-10, 19:52
Medlem
Jag glömde berätta att enhetschefen jag pratade med är bra. Hon har tidigare svarat snabbt på mina mail och svarar i telefon. Hon berättade att hon skrivit rapport till ledningen att det inte är hållbart att övriga anknytningsärende får pausa helt för syrien ärenden... men utan reslutat sa hon.

Här är Migrationsverkets ledning: http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Var-organisation/Ledning.html

Istället för att mailat migrationsverket@migrationsverket.se kan man maila förnamn.efternamn@migrationsverket.se så kommer det till personen direkt.

Mikael Ribbenvik har ju tidigare uttalat sig i pressen angående detta. Tror inte det hjälper gå via enheterna utan att man mailar/klagar direkt till ledningen.
Senast redigerad av NFYK 2014-11-10 kl. 20:11.
Citera
2014-11-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOutlaww
Hejsan, en liten uppdatering om mitt ärende då, samt frågor till er kunniga. Jag och min fru ansökte i juni om uppehållstillstånd, år 2014. Hon har nyligen haft en intervju i Peking som gick utmärkt, den 6e november. Det enda hon fick efteråt var ett papper som gav mig fullmakt, ingenting annat. Dem sa där på ambassaden till henne att ärendet skulle skicka tillbaks till den enhet som hade det tidigare, och det är här det blir struligt för oss.

Enda anledningen till varför hon fick en intervju var därför jag tjatade via mail på en anställd person som arbetar på migrationsverket, dock inte våran handläggare. Jag fick den personens e-post address från flashback. Till slut så sa hon att det gick åt för mycket tid för att svara på mina mail, så därför skulle hon fixa en intervju till henne (vet inte hur det gick till). Och därefter har vi då bara väntat på intervjun som är genomförd nu, hon nämnde också om att hon skulle flytta vårat ärende till E3 istället för elektroniska, vad detta nu innebär vet jag inte. Och nu har jag ingen aning vad som kommer hända med ärendet eller vars det ens ligger, det går ju inte att komma fram dit om man ringer heller och frågar.

Om jag vill ha reda på var ärendet är nu, hur ska jag gå tillväga då? Och vad innebär E3 egentligen, är det bättre än det 'vanliga' elektroniska systemet? Vi är gifta om det spelar någon roll. Vi har inte fått någon handläggare tilldelad oss. Provade också att maila den tidigare personen på migrationsverket men hon sa till mig att alla mail som hon får måste registreras i systemet nu vilket gör att det kommer ta längre tid att behandla ärendet, så jag vågar nog inte skicka några fler mail ifall hanteringstiden skulle bli ännu längre. Och blir man automatiskt tilldelad en handläggare via email, hur går det till egentligen?

Tack på förhand !

Hej, E3 är det elektroniska. Det är så det elektroniska arbetsättet benämns som E3.

"Migrationsverket bedriver ett målmedvetet arbete med att införa ett elektroniskt arbetssätt (E3) samt att utveckla ett standardiserat arbetssätt i pappersflödet"

Vid elektroniska ärenden kan en ledig handläggare eller enhet plocka upp ärendet digitalt. Vilket inte går om det är en bunt med papper för de måste skickas och den hanteringen tar tid att skicka papper fram och tillbaka och bevaka kön därför hamnar de oftast på en enhet eller en handläggares bord.

Om ert ärende är elektroniskt är det någon av de fyra enheterna som arbetar med dem. Jag tror det är Uppsala (vårt ärende är där) och från att läst här tror jag det är Växjö och Örebro. Den fjärde har jag inte kommit på vilken det är. Ärendet hamnar hos en enhet men det kan vara en av de andra enheterna som fortsätter med ärendet tex efter intervjun eller som tar beslutet.
Senast redigerad av NFYK 2014-11-10 kl. 20:05.
Citera
2014-11-11, 00:42
Medlem
Tack för infon NFYK. Gav ju lite hopp det där iaf
Citera
2014-11-11, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFYK
Hej, E3 är det elektroniska. Det är så det elektroniska arbetsättet benämns som E3.

"Migrationsverket bedriver ett målmedvetet arbete med att införa ett elektroniskt arbetssätt (E3) samt att utveckla ett standardiserat arbetssätt i pappersflödet"

Vid elektroniska ärenden kan en ledig handläggare eller enhet plocka upp ärendet digitalt. Vilket inte går om det är en bunt med papper för de måste skickas och den hanteringen tar tid att skicka papper fram och tillbaka och bevaka kön därför hamnar de oftast på en enhet eller en handläggares bord.

Om ert ärende är elektroniskt är det någon av de fyra enheterna som arbetar med dem. Jag tror det är Uppsala (vårt ärende är där) och från att läst här tror jag det är Växjö och Örebro. Den fjärde har jag inte kommit på vilken det är. Ärendet hamnar hos en enhet men det kan vara en av de andra enheterna som fortsätter med ärendet tex efter intervjun eller som tar beslutet.

Tack för informationen! Så det innebär att det borde gå fortare för vårat ärende eftersom det är i E3, så länge någon handläggare nu får ärendet. Och kommer jag meddelas automatiskt då en handläggare får ärendet eller är det bara att vänta på ett beslut? Asylsökningarna, är dem också via E3 eller annat system? Man vill ju inte ha ärendet tillsammans med dem, det är då det tar så extremt lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in