2014-11-11, 09:15
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Alltså kan du inte bevisa din poäng. Alltså stannar du på axiomstadiet.
Ja, jag kanske gör det. Men betyder det nödvändigtvis att jag har fel? Hade Newton fel bara för att ingen tidigare påvisat hur gravitation fungerade?
Citat:
På vilket sätt har kasus en rikare betydelse än ett personböjt subjekt och preposition? Och vad exakt tillför vokalharmonin?
Tyska har till exempel både subjektstvång och personböjning. Hur ser du på sådana språk? Vokalharmoni är lätt att förutse, men kräver ändå att man lär sig mer, vilket gör språket svårare.
Citat:
Samma sak kan ju sägas om ryska/polska och svenska då, där har vi ju fått anekdoter i båda riktningarna.
Ja, eftersom tydligen inga undersökningar görs så måste man ju gå till anekdoter. Hade en tysk biologilärare t.ex. som sa att svenska var ett mycket lätt språk att lära sig. Givetvis pratade han med stark brytning, men det hindrade honom inte från att prata obehindrat.
Citat:
Uppenbarligen är ordföljd en stor tröskel för polacker.
Jaså det är det? Inte vad jag hört från de polacker jag träffat.
Citat:
För det första fungerar meningen mycket väl. Varför skulle det inte göra det? För det andra är ju poängen att ordföljden är strikt, eftersom det ger helt olika betydelser. Hur kan du få det till att bli precis tvärt om?
Nej, jag kan inte komma på något sammanhang där det skulle fungera. Man måste markera objekt och subjekt, och svenska gör det endast i pronomina.
Citat:
Jag har redan sagt var jag tycker om sådana här exempel.
Som du säkert läste så var språken i övrigt identiska. Det måste innebära att språk 2 tar längre tid att lära sig, och tar det längre tid att lära sig, är det svårare.
Citera
2014-11-11, 09:33
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Vad skulle det annars vara?
Att engelska är svårt?

Eller du menar så här?

Polacker uttrycker sig fel på polska -> Polska är superdupersvårt
Engelskspråkiga uttrycker sig fel på engelska -> De pratar dialekt

Citat:
Men för att ta ett exempel på hur ett språk kan vara svårare att lära sig som kanske t.o.m. In-Fredel och JaneC kan godkänna:

Språk 1 har inget numerus. Alla ord böjs lika oavsett hur många de är till antalet. En bil, två bil, tre bil o.s.v.

Ett annat språk, språk 2, har tre numerus: Singularis, dualis och pluralis. En bil, två bilur, fler bilar. I övrigt är språken identiska grammatiskt och fonetiskt.

Är det fel att säga att språk 2 är svårare? Tilläggas skall att språk två har som tvång att sätta ut "en" och "två" framför substantiven.
Återigen samma meningslösa allt-annat-lika-argument som bygger på (det felaktiga) antagandet:

<isolerande språk> = <flekterande språk> - <flektion och allt annat som är svårt>

Men visst, du har helt rätt: En bil som saknar motor, hjul, växlar och bromsar är lättare att "köra" än en bil som inte gör det. Nu vet vi det.
Citera
2014-11-11, 09:41
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Att engelska är svårt?

Eller du menar så här?

Polacker uttrycker sig fel på polska -> Polska är superdupersvårt
Engelskspråkiga uttrycker sig fel på engelska -> De pratar dialekt
Fast polackerna säger fel för att de faktiskt inte vet vad det ska vara. Engelsktalande säger fel av dialektala orsaker.
Citat:
Återigen samma meningslösa allt-annat-lika-argument som bygger på (det felaktiga) antagandet:

<isolerande språk> = <flekterande språk> - <flektion och allt annat som är svårt>

Men visst, du har helt rätt: En bil som saknar motor, hjul, växlar och bromsar är lättare att "köra" än en bil som inte gör det. Nu vet vi det.
Resonemanget ovan begriper jag ingenting av om jag ska vara ärlig. Jag gav ett fint exempel på hur ett språk kan vara svårare än ett annat, men det tycks inte spela någon roll vad jag säger, ni köper ändå inte vad jag säger.

Påstår du att språk 1 och språk 2 är precis lika lätta att lära sig, för en som talar, låt säga kinesiska?
Citera
2014-11-11, 09:46
Bannlyst
Citat:
Engelsktalande säger fel av dialektala orsaker.

.

Nej, inte bara. De begår ofta fel av ren ignorans.

Bara som ett exempel: "I am smarter than they are" har förekommit.
Citera
2014-11-11, 09:48
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Nej, inte bara. De begår ofta fel av ren ignorans.

Bara som ett exempel: "I am smarter than they are" har förekommit.
Vad är fel i den meningen?
Citera
2014-11-11, 09:57
Medlem
Citat:
Ja, jag kanske gör det. Men betyder det nödvändigtvis att jag har fel? Hade Newton fel bara för att ingen tidigare påvisat hur gravitation fungerade?
Så man har alltid rätt tills motsatsen är bevisad?

Sedan är det väl inte skillnad mellan att föra fram en väl underbyggd hypotes som med tiden kan visa sig vara felaktig och att hävda att det är på ett visst sätt för det faller ut av sig själv redan på förhand.

Citat:
Tyska har till exempel både subjektstvång och personböjning. Hur ser du på sådana språk? Vokalharmoni är lätt att förutse, men kräver ändå att man lär sig mer, vilket gör språket svårare.
Varför blandar du in en till sak nu? Kan vi inte reda ut det jag frågade om först, dvs. ”[p]å vilket sätt [...] kasus [har] en rikare betydelse än ett personböjt subjekt och preposition”.

Sedan skrev du att ”[f]ler former ger ju fler möjligheter att uttrycka sig.” Därför undrar jag vad vokalharmonin har med det att göra.

Citat:
Ja, eftersom tydligen inga undersökningar görs så måste man ju gå till anekdoter.
Vilket alltså inte säger speciellt mycket.
Citat:
Jaså det är det? Inte vad jag hört från de polacker jag träffat.
Som sagt, det anekdotiska är ju väldigt begränsat. Om inte du har hört det, betyder det att det är så då? Jag förstår inte varför du tillskriver dessa hörsägner så stor betydelse.

Citat:
Nej, jag kan inte komma på något sammanhang där det skulle fungera. Man måste markera objekt och subjekt, och svenska gör det endast i pronomina.
Nej, men måste inte markera objekt och subjekt. Det gör du ju inte i Jag ser bilen och Bilen ser jag (du måste ju inte säga mig där). Bilen ser jag har en annan intonation än Jag ser bilen. Jag ser bilen har stigande intonation på meningens rema. Bilen ser jag har den typiska fallande intonationen som markerar att meningens tema placeras sist. Samma intonationsskillnad föreligger i Anna (S) ser Åsa (O) och Anna (O) ser Åsa (S). Om du säger Bilen ser jag med remaintonation låter det väldigt konstigt.

Citat:
Som du säkert läste så var språken i övrigt identiska. Det måste innebära att språk 2 tar längre tid att lära sig, och tar det längre tid att lära sig, är det svårare.
Förlåt, jag missade faktiskt det. Men gäller inte det vilket fenomen man än väljer som det som särskiljer språken i fråga? Om situationen var densamma fast det ena språket skulle hade komplicerade ordföljdsregler, skulle det vara lika svårt som i situationen med kasus?
Citera
2014-11-11, 10:02
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Vad är fel i den meningen?

I am smarter than them borde vara det korrekta.
Citera
2014-11-11, 10:09
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Fast polackerna säger fel för att de faktiskt inte vet vad det ska vara. Engelsktalande säger fel av dialektala orsaker.
Ja, precis. Polacker säger fel för att polska är svårt. Övriga 7,12 miljarder säger fel p.g.a. dialekt, slapphet, grupptryck eller ren illvilja.
Citera
2014-11-11, 10:29
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Så man har alltid rätt tills motsatsen är bevisad?

Sedan är det väl inte skillnad mellan att föra fram en väl underbyggd hypotes som med tiden kan visa sig vara felaktig och att hävda att det är på ett visst sätt för det faller ut av sig själv redan på förhand.
Nej, jag sa bara att man inte nödvändigtvis har fel bara för att ingen annan stödjer ens påstående. Varifrån tror du slaviska språk har fått sitt rykte om att vara svåra?
Citat:
Varför blandar du in en till sak nu? Kan vi inte reda ut det jag frågade om först, dvs. ”[p]å vilket sätt [...] kasus [har] en rikare betydelse än ett personböjt subjekt och preposition”.

Sedan skrev du att ”[f]ler former ger ju fler möjligheter att uttrycka sig.” Därför undrar jag vad vokalharmonin har med det att göra.
Jag har så många gånger svarat på den frågan att det snart blir pinsamt. Ändelser förändras, prepositioner gör inte det. Tyska tog jag som exempel på ett språk som både använder subjektstvång och personböjning. Jag ville bara veta vad du ansåg om det.

Vokalharmoni har med saken att göra eftersom det ger fler ändelser för att uttrycka samma sak. Fler ändelser = fler sätt att uttrycka sig. Alla fel utom ett.
Citat:
Vilket alltså inte säger speciellt mycket.
För uppenbart så ljuger dessa eller hur menar du?
Citat:
Som sagt, det anekdotiska är ju väldigt begränsat. Om inte du har hört det, betyder det att det är så då? Jag förstår inte varför du tillskriver dessa hörsägner så stor betydelse.
Hörsägner är ju det enda som backar upp mina påståenden, då inga undersökningar gjorts. Då måste man ju försöka fråga runt bland folk som lärt sig språket, och höra vad de tycker.
Citat:
Nej, men måste inte markera objekt och subjekt. Det gör du ju inte i Jag ser bilen och Bilen ser jag (du måste ju inte säga mig där). Bilen ser jag har en annan intonation än Jag ser bilen. Jag ser bilen har stigande intonation på meningens rema. Bilen ser jag har den typiska fallande intonationen som markerar att meningens tema placeras sist. Samma intonationsskillnad föreligger i Anna (S) ser Åsa (O) och Anna (O) ser Åsa (S). Om du säger Bilen ser jag med remaintonation låter det väldigt konstigt.
Jag köper det, men när det kommer till två egennamn, så fungerar det inte, inte i mina öron i alla fall.
Citat:
Förlåt, jag missade faktiskt det. Men gäller inte det vilket fenomen man än väljer som det som särskiljer språken i fråga? Om situationen var densamma fast det ena språket skulle hade komplicerade ordföljdsregler, skulle det vara lika svårt som i situationen med kasus?
Om det "lättare" språket hade komplicerad ordföljd och det andra språket bara hade numerus, skulle jag kunna ge dig rätt.
Citera
2014-11-11, 10:30
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
I am smarter than them borde vara det korrekta.
Nej, om man säger "they are" så är det lika rätt. Säger man bara "they" så är det fel.
Citat:
Ja, precis. Polacker säger fel för att polska är svårt. Övriga 7,12 miljarder säger fel p.g.a. dialekt, slapphet, grupptryck eller ren illvilja.
Polacker tycks ju inte veta vad den korrekta formen är. Jag tror att många norrlänningar egentligen vet att det heter "bilarna är röda".
Citera
2014-11-11, 10:46
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Vokalharmoni har med saken att göra eftersom det ger fler ändelser för att uttrycka samma sak. Fler ändelser = fler sätt att uttrycka sig. Alla fel utom ett.
Återigen samma svammelargument som bygger på att hjärnan funkar som en schackdator som bara helt korkat scannar alla tänkbara varianter utan att någonsin se uppenbara mönster.

Få se nu ... Vad heter "i huset" på finska? Talossa? Talossä? Helsicke! Jag har bara 50 % chans att säga rätt! Bäst att vara tyst.

Vokalharmonin är ju i själva verket bara en enkel "metaregel" som inte alls påverkar antalet möjliga former.

För att återvända till svårigheten med ordföljd i franska.

1. Franska har väldigt strikt ordföljd.
2. Ofta(st) är bara en ordföljd grammatisk.
3. Man kan kombinera sex ord på 720 sätt.
4. Sannolikheten att producera en korrekt fransk mening med sex ord är bara 1,3 promille!
5. Franska är supersvårt.

Köper du det resonemanget? Eller bara antar du att just när det gäller ordföljd så kan den mänskliga hjärnan snabbt sortera bort allt nonsens?
Citera
2014-11-11, 10:57
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Återigen samma svammelargument som bygger på att hjärnan funkar som en schackdator som bara helt korkat scannar alla tänkbara varianter utan att någonsin se uppenbara mönster.

Få se nu ... Vad heter "i huset" på finska? Talossa? Talossä? Helsicke! Jag har bara 50 % chans att säga rätt! Bäst att vara tyst.

Vokalharmonin är ju i själva verket bara en enkel "metaregel" som inte alls påverkar antalet möjliga former.

För att återvända till svårigheten med ordföljd i franska.

1. Franska har väldigt strikt ordföljd.
2. Ofta(st) är bara en ordföljd grammatisk.
3. Man kan kombinera sex ord på 720 sätt.
4. Sannolikheten att producera en korrekt fransk mening med sex ord är bara 1,3 promille!
5. Franska är supersvårt.

Köper du det resonemanget? Eller bara antar du att just när det gäller ordföljd så kan den mänskliga hjärnan snabbt sortera bort allt nonsens?
På svenska har man 100 % chans att säga rätt

Nu resonerar du löjligt. Det förutsätts naturligtvis att man kan grundordföljden när man lär sig språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in